Funderar på att köpa 7950-kort

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa 7950-kort

Funderar på att uppgradera mitt grafikkort och har siktet inställt på radeon 7900 serien.
Har en budget på som absoluta max 2500kr.
Därmed blir det ett HD7950 kort. Fast frågan är att det finns några med "boost" och några utan.
Läste att "boost" bygger på någon mjukvaru grej man gör i biosen, alltså kan man införa det i vilket 7950-kort som helst men att det inte är "rekommenderat".
Är det värt att att köpa ett kort med boost?
Vilket är det mest prisvärda alternativet på 7950-kort?
Funderar på att använda AMD:s never settle deal på Inet där crysis 3 och bioshock infinite ingår fast då blir det som billigast 2600kr.
http://www.inet.se/produkt/5409387/g...-windforce-soc
Ingår boost i denna för då kanske det är värt det?
Vad rekommenderar ni?
Dags att slå till eller kommer det en bättre kampanj inom kort.

Permalänk

Du kan köpa valfritt 7950 med referensbräda och flasha det till ett "7950 Boost", och på så vis få högre klockfrekvenser och mer prestanda.

Har byggt två datorer med 7950 WindForce och det är ett underbart bra och prisvärt kort.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Själv köpte jag ett Sapphire 7950 kort (OC) för några månader sen (inte med boost). Väldigt nöjd, inte bara med prestandan utan även den låga ljudnivån.

Sapphire har 9 kort baserade på 7950. Skulle jag välja själv idag skulle det bli ett Vapor-X kort
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1379702

Permalänk
Medlem

Är det inte läge att vänta lite på 8970/8950 som kommer till sommaren?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Är det inte läge att vänta lite på 8970/8950 som kommer till sommaren?

Fast de kommer inte till sommaren, sweclockers har ju rapporterat om det.

Tänkte själv uppgradera och vill ha ett 7950 med boost, så jag sitter och väntar på att cdon ska köra igång never-settle så jag kan köpa ett sapphire-kort från dem. Windforce-kortet på inet saknar boost, men egentligen är enda skillnaden mellan boost-kort och vanliga att boost-kort är nyare och därför har en senare firmware (alla nydligen tillverkade kort har firmware med stöd för boost).
[EDIT: förutsatt att det är referensdesign på kortet, tredjepartstillverkare kan ju göra som de vill förstås, även om det troligen inte är någon skillnad mellan deras boost-kort och deras tidigare modeller hårdvarumässigt]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Är det inte läge att vänta lite på 8970/8950 som kommer till sommaren?

Har också hört att nya serien försenats.

Ojdå ser att windforce kortet är väldigt stort 285mm, tror inte det får plats i mitt chassi.
Fan att Inet inte har attraherande priser på de andra modellerna.
Får väl ta och kolla upp noggrant om det får plats eller hoppas på att cdon eller några andra ger kampanjen.
Mitt zotac gtx 580 som är på 266,7 var svårt att få in...

Permalänk
Medlem

Kom fram till att storleken inte kommer vara något problem.
Komplett verkar också ha kampanjen på en del; http://www.komplett.se/k/kl.aspx?mfr=&bn=10488&sortBy=p&zbo2=....
Ska jag satsa på någon av de modellerna istället(de som är mellan 2500-2600) för windforce?

Permalänk
Skrivet av milan979:

Kom fram till att storleken inte kommer vara något problem.
Komplett verkar också ha kampanjen på en del; http://www.komplett.se/k/kl.aspx?mfr=&bn=10488&sortBy=p&zbo2=....
Ska jag satsa på någon av de modellerna istället(de som är mellan 2500-2600) för windforce?

Gigabyte-kortet är otroligt prisvärt. Tyst, kraftfullt och svalt under belastning.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Du kan köpa valfritt 7950 med referensbräda och flasha det till ett "7950 Boost", och på så vis få högre klockfrekvenser och mer prestanda.

Har byggt två datorer med 7950 WindForce och det är ett underbart bra och prisvärt kort.

Sorry om jag hoppar in såhär men vart hittar du isåfall 7950 boost bios ??
MVH gaming86.

Visa signatur

|Min speldata| Chassi NZXT phantom rosa Moderkort ASUS crosshair V formula Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII (HD7950-DC2-3GD5)1130/1750Mhz grafikkylning Arctic cooling accelero extreme 7970 Processor AMD FX 8350 X8 4,7Ghz CPU kylning Corsair Hydro H80i Minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 Nätagg XFX 750W 80+ silver SSD Samsung 840 250GB

Permalänk
Skrivet av gaming86:

Sorry om jag hoppar in såhär men vart hittar du isåfall 7950 boost bios ??
MVH gaming86.

Dies.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

man tackar

Visa signatur

|Min speldata| Chassi NZXT phantom rosa Moderkort ASUS crosshair V formula Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII (HD7950-DC2-3GD5)1130/1750Mhz grafikkylning Arctic cooling accelero extreme 7970 Processor AMD FX 8350 X8 4,7Ghz CPU kylning Corsair Hydro H80i Minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 Nätagg XFX 750W 80+ silver SSD Samsung 840 250GB

Permalänk
Moderator
Moderator

*Korspost, tråd låst.*

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne, varken i samma eller olika forumdelar (så kallad korspostning). Om en moderator har låst en tråd, är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.