Qualcomm: "Det finns inget intressant med Tegra 4"

Permalänk
Medlem

Qualcomm bör nog passa sig lite, de har blivit kaxiga, lite väl kaxiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Och min poäng var att man kunde fokusera mer på själva grundfunktionerna innan man börjar spänna dess muskler. Vad ska du ha en vrålsnabb telefon till som du knappt kan ringa med tex?

Nu gör inte Nvidia telefoner utan CPU/GPU till telefoner, att det är dålig kvalité beror på samtalen beror något helt annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Entusiast

Värt att notera är för övrigt att Nvidia skryter med att de har bättre grafikprestanda än än iPad 4. I den sitter en A6X som kör en PowerVR SGX554MP4 som släpptes december 2010... Tittar man på teoretisk prestanda så ligger de lite före. Då är ju den eviga frågan hur de står sig mot hårdvara ur samma generation. Vi har väl inte sett något av senaste generationen PowerVR än?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av €lysian:

Själv skiter jag fullständigt i vad det är för CPU/GPU/GPGPU/APU/PPU (nu ska vi inte överdriva här) i min mobil eller platta, så länge den klarar av det den är gjord för. Hur många telefoner fungerar bra som just telefon idag? Jag har nog fan inte testat en enda dom senaste 3-4 åren som har bra ljud i samtalen. Vad spelar det för roll hur snabb den är om man inte kan ringa med skiten?

Men de är stora och kan köra spel. Vem fan sitter och ringer med sin mobil. Det är som att hävda att folks skulle jobba med sina datorer. Bara gamlingar som inte kan anpassa sig till det nya och coola kräver sådant.

OT: att tegra skulle vara skit är inte överdrivet förvånande. Den lever på nvidias rykte och inte mycket annat. Det kommer bli kul att se hur ARM klarar sig i framtiden nu när intel äntligen get sig in i leken. Tror inte det kommer gå så överdrivet bra men vem vet med lite tur blir det 50/50 så vi slipper AMD/Intel situationen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av upl8447:

Bara jag som tycker Qualcomm börjar bli lite väl grova i käften?

Möjligt, de har dock helt rätt i allt de säger.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Wow burn!

Visa signatur

[Silverstone Raven 02] [Intel SSD 320 80GB+ WD 1Tb Caviar green] [Asus P7P55D EVO] [Intel i7 2600K]
[
Corsair H70] [Zotac GTX 470 SLI] [2x4096MB Corsair Vengance 1600mhz CL9] [Corsair HX 850W 80+]

Permalänk
Medlem

Påminner mig om en viss Northug.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Kaxigt uttalande. Men han har faktiskt helt rätt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av upl8447:

Bara jag som tycker Qualcomm börjar bli lite väl grova i käften?

Den lilla hunden skäller alltid mer än den större.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Nvidias kommande systemkrets Tegra 4 har ingenting att erbjuda över Qualcomms föregående generation, menar den före detta Intel-veteranen och numera Qualcomms marknadsföringschef Anand Chandrasekher.

Läs artikeln

Det stämmer till 100%... för Qualcomm. Resten av marknaden har förmodligen en helt annan syn.

Permalänk
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Den lilla hunden skäller alltid mer än den större.

Och den räddaste hunden skäller högst

Sågade tegra sen dag 1, då jag visste att den redan då var ett år gammal och sen kikade jag på hårdvaru speccen, jävlar va mycket mothugg jag fick. Tegra skulle åka i cirklar kring exynos alla dagar i veckan, I praktiken visade det sig att tegra 2 hade något vassare prestanda än SGS1.

Snubben yrar ju liksom, samsung är trots allt världens nästa största halvledartillverkare, så dom har ju lite resurser å så..

Skillnaden på qualcomm och alla andra är att qualcomm har hårdvarulicens också så dom kan modifiera referensdesignen som alla andra följer. På sikt tror jag att det blir svårt för dom att häga med i utvecklingen då den går vldigt fort numera.

Snapdragon Gen 1/2/3 var exakt samma arkitektur, dom krympte tillverkningstekniken lite och ökade gpu prestandan för varje "generation". Egentligen red dom bara på vågen av nexus/HTC Desire framgången, all mjukvara skrevs ju specifikt för just deras hårdvara då(i synnehet under S1 tiden) Läget är ett litet annat nu

Permalänk
Medlem

Oavsett hur bra deras produkter är så framstår de bara som dryga när de gör så där. Det brukar ju heta att när man inte har något att komma med själv får man försöka hitta svagheter i andra, och de som tror stenhårt på att det är så lär ju inte direkt gilla deras produkter efter detta. Nej.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag tycker mig se ett utspel från en högt uppsatt person inom företaget som är typiskt för att få uppmärksamhet men även lugna eventuella aktieägare som inte har kompetensen runt produkterna för att bry sig om mer än vad deras aktie kommer vara värda om ett halvår.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Är det inte gundläggande kunskap i marknadsföring att man inte ska snacka skit om andras produkter? Som jag lärt mig ska man inte ens nämna konkurrenterna vid namn.

Spelar ingen roll hur mycket rätt han har i sak (jag tror på vad han säger) men det ger ändå dåligt intryck.

Inte hos mig, Apple och Samsung gör det ständigt och se på de, båda är fruktansvärt framgångsrika. Microsoft gör samma sak, fortfarande ett av världens högst värderade företag.

Det där har du nog fått om bakfoten. Kommer man med sakliga argument som faktiskt stämmer så inger det - i alla fall för mig - respekt.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Oavsett hur bra deras produkter är så framstår de bara som dryga när de gör så där. Det brukar ju heta att när man inte har något att komma med själv får man försöka hitta svagheter i andra, och de som tror stenhårt på att det är så lär ju inte direkt gilla deras produkter efter detta. Nej.

Fast nej.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Får nog erkänna att jag också trodde att gröna laget var ledande och detta trots att jag själv har en gammal HP Touchpad med just Adreno. Minns att den var sämre än Tegra i tester men tydligen har jag missat att det inte var Qualcomms snabbaste som satt i Touchpaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Fast nej.

Vad är annars motivet? Bra produkter gör i regel reklam för sig själva. Jag säger inte att de gör dåliga produkter, men hans dryga attityd får det att framstå på det sättet. Det är väldigt mycket "klapp på huvudet lille vän"-stuk på det hela.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Försök inte föra diskussion när du är inkapabel till att tänka klart.

Du tror inte han var ironisk?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Men de är stora och kan köra spel. Vem fan sitter och ringer med sin mobil. Det är som att hävda att folks skulle jobba med sina datorer. Bara gamlingar som inte kan anpassa sig till det nya och coola kräver sådant.

OT: att tegra skulle vara skit är inte överdrivet förvånande. Den lever på nvidias rykte och inte mycket annat. Det kommer bli kul att se hur ARM klarar sig i framtiden nu när intel äntligen get sig in i leken. Tror inte det kommer gå så överdrivet bra men vem vet med lite tur blir det 50/50 så vi slipper AMD/Intel situationen.

Och du köper en mobil för att...?! En PSP skulle nog passa dig bättre med detta arrgument

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Är det inte gundläggande kunskap i marknadsföring att man inte ska snacka skit om andras produkter? Som jag lärt mig ska man inte ens nämna konkurrenterna vid namn.

Spelar ingen roll hur mycket rätt han har i sak (jag tror på vad han säger) men det ger ändå dåligt intryck.

Det där var regler för en annan tid, på 80-talet och liknande tider då alla dessa "regler" skrevs.
Samhället har förändras enormt. Titta bara på Sverige. Jantelagen har verkligen gått ner ordentligt.

Dessutom, din teori stämmer ändå inte. Titta på Samsung's anti-Apple kampanj. Den attackerade iPhone rätt ut och var väldigt lyckosam med att dra in kosing till Samsung. Visst, Samsung har bra produkter, men det har andra tillverkare också. Tittar man på Sony's nya Xperia Z så är det en topptelefon. Samma sak med HTC M7. Men ingen av de företagen har fattat det här med marknadsföring.

Permalänk
Medlem

så dom har en mer kraftfull chip men hur ser det ut med hur mycket energi den drar och hur mycket vill dom ha för ett chip all det spelar roll när det kommer till tablets.

tegra 3 drar ganska lite kraft för vad man får ut och sen så har nvidia ganska mycket reat ut chipet så därför kan man se priserna nexus 7 har legat på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Värt att notera är för övrigt att Nvidia skryter med att de har bättre grafikprestanda än än iPad 4. I den sitter en A6X som kör en PowerVR SGX554MP4 som släpptes december 2010... Tittar man på teoretisk prestanda så ligger de lite före. Då är ju den eviga frågan hur de står sig mot hårdvara ur samma generation. Vi har väl inte sett något av senaste generationen PowerVR än?

Edit: Måste ha blandat ihop något annat test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Det där var regler för en annan tid, på 80-talet och liknande tider då alla dessa "regler" skrevs.
Samhället har förändras enormt. Titta bara på Sverige. Jantelagen har verkligen gått ner ordentligt.

Det hindrar inte företag från att fortfarande försöka.
München gick över till en Open-Source/OpenOffice-baserad lösning för några år sedan, och har släppt sina officiella beräkningar på vad de anser att det kostat, och vad de anser de tjänat i jämförelse med att behålla Microsofts lösningar. Och de har också lämnat alla sina beräkningar öppna så folk ska kunna kunna bekräfta beräkningarna.

Microsoft har (både själva och genom partners) med jämna mellanrum släppt sina siffror på vad de anser blev fel, alltid med helt olika totalsiffror jämfört med Münchens officiella. Och det blir ännu mer fascinerande om man ser till att de sällan eller aldrig släpper materialet som gör att man kan bekräfta deras beräkningar, eller talar om var de tycker München beräknade fel någonstans.

Så att påstå att den taktiken är ute är att bekräfta att man lever under en sten. Det är bara att Apple var så otroligt klumpiga i hur de gjort det hela, och att i praktiken fungerade deras utspel i USA, men inte i resten av världen som inte är lika radikalt "inhemskt är bäst" för dessa produkter som amerikanarna (ja, jag har sett rednecks på forum fullt seriöst påstå att Samsung kan dra hem och sluta sno ideer/patent/younameit från deras kära amerikanska bolag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Du tror inte han var ironisk?

Jag har slutat ta för givet att folk försöker vara ironiska med tanke på hur korkade vissa är. Det vore kanske smartast om folk kunde skriva det dom menar istället . Men det är ju bara min åsikt.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Jag har slutat ta för givet att folk försöker vara ironiska med tanke på hur korkade vissa är. Det vore kanske smartast om folk kunde skriva det dom menar istället . Men det är ju bara min åsikt.

Fast just i det här fallet tycker jag det är väldigt uppenbart. Oavsett så har du naturligtvis rätt i att dumheten når nya höjder varje dag och att det ibland, eller ganska ofta händer att någon skriver något som ör svårt att ta på allvar,

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Kan man inte stämma varandra, så kan man ju i alla fall kasta lite verbal skit! Sandlåda på hög nivå

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast just i det här fallet tycker jag det är väldigt uppenbart. Oavsett så har du naturligtvis rätt i att dumheten når nya höjder varje dag och att det ibland, eller ganska ofta händer att någon skriver något som ör svårt att ta på allvar,

Jag har också tyckt att det är så uppenbart ironiskt tidigare på det här stället, men personen ifråga har varit 100% allvarlig. Därför tar jag inte för givet att det är på det sättet längre. Om man citerar någon tycker jag att det är brukligt att bara skriva exakt det man menar, annars blir det snabbt missförstånd som sedan eskalerar till tjafs och bråk. Detta händer tyvärr allt för ofta även här.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk

Ytterligare ett berömt citat!

Tillhör samma grupp av intelligenta uttalande som :

IBM/Motorola: Intels x86 arkitektur är för dålig och för gammal. Vår Power PC är framtiden.

IBM: Microsofts Windows (95 och NT) är underlägset vårt OS2. OS2 är framtiden.

Ines Usman: Internet är bara en dagfluga som alla kommer ha glömt snart.

Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Den lilla hunden skäller alltid mer än den större.

Skrivet av thereal_twisted:

Och den räddaste hunden skäller högst

Och det är den hund som hugger elakt men är tyst man skall vara rädd för. Nvidia som har gjort Quadro och Tesla kort i årtionden kan absolut inget om tillverkning och utveckling av processorer.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

Det hindrar inte företag från att fortfarande försöka.
München gick över till en Open-Source/OpenOffice-baserad lösning för några år sedan, och har släppt sina officiella beräkningar på vad de anser att det kostat, och vad de anser de tjänat i jämförelse med att behålla Microsofts lösningar. Och de har också lämnat alla sina beräkningar öppna så folk ska kunna kunna bekräfta beräkningarna.

Microsoft har (både själva och genom partners) med jämna mellanrum släppt sina siffror på vad de anser blev fel, alltid med helt olika totalsiffror jämfört med Münchens officiella. Och det blir ännu mer fascinerande om man ser till att de sällan eller aldrig släpper materialet som gör att man kan bekräfta deras beräkningar, eller talar om var de tycker München beräknade fel någonstans.

Så att påstå att den taktiken är ute är att bekräfta att man lever under en sten. Det är bara att Apple var så otroligt klumpiga i hur de gjort det hela, och att i praktiken fungerade deras utspel i USA, men inte i resten av världen som inte är lika radikalt "inhemskt är bäst" för dessa produkter som amerikanarna (ja, jag har sett rednecks på forum fullt seriöst påstå att Samsung kan dra hem och sluta sno ideer/patent/younameit från deras kära amerikanska bolag).

Xake, jag tror du behöver träna lite på läsförståelsen. Ämnet gällde huruvida det var vettigt eller inte att "call out" din huvudkonkurrent. Jag tog Samsung vs Apple som ett bra exempel just för att det är 1) färskt och 2) väldigt "stort" i att det berör tiotals miljoner(om inte mer) människor som är deras kunder.
Han som skrev innan mig menade att direkt jämföra det du säljer med din konkurrent är fel därför att det kan framstås som arrogant etc. ("Man ska aldrig nämna dem med ord").

Min poäng var att deras kampanj, som var oerhört direkt, var just ett starkt motbevis på den tesen som var skriven för ett samhälle som inte längre finns och där jante var mycket starkare.

Ditt något bisarra exempel med MS/Open Office visar bara att det stämmer när du skriver:

Citat:

München gick över till en Open-Source/OpenOffice-baserad lösning för några år sedan, och har släppt sina officiella beräkningar på vad de anser att det kostat, och vad de anser de tjänat i jämförelse med att behålla Microsofts lösningar.

Sen din ännu mer bisarra kommentar om "rednecks i USA på forum" låter jag vara relativt orörd för sitt komiska värde.

Permalänk
Medlem

Glömde min N7a hos min flickvän i en vecka, den hade 20% batteri kvar när jag hämtade den. Efter det var jag såld på tegra.