Vilka är dina barndomsspel?

Permalänk
Medlem

min kusin försökte få mig att spela dom spelen han gillade så :
tales of monkey island
quake
counter strike
grim fandango

Permalänk
Medlem

Sonic the hedgehog 1,2,3. Mario kan mycket, men han kan inte rulla ihäl sina fiender
Disney's Aladdin smd
The Lost Vikings (Blizzards legendariska "puzzleslasher", spelade jag på min sega mega drive II)
NHL 95 Smd (svenskutvecklat enligt wikipedia, riktigt bra spel iaf)
NHL 96 smd (vet inte om det var bättre än 95an men jag spelade det inte lika mkt, gillade väl färgerna på 95ans omslag mer eller nåt)
Jurassic Park smd
Batman returns smd
Spyro 1, 2 (åtminstone, jag testade ratchet & clank och gillade dem mycket, men spyro gillade jag nog mer, både ettan och tvåan.)
AoE & AoE2, det fräna är all historia som är i AoE spelen. Gameplay är inte bättre än WC2 & WC3. Men AoE1&2 kunde vara väldigt LOL ibland.
Starcraft (hade bättre campaign känsla än tvåan)
Tekken 3 (Det bästa tekken som gjorts)
Final Fantasy VII (man var facinerad att spel kunde vara så långa och välgjorda, jag har inte spelat igenom det än idag)
Half-life (dock spelade jag det mest för att counter-strike 1.5 råkade behöva det, jag spelade nog mer hl ändå ironiskt nog)
007: Golden eye
007: Nightfire
Prince of Persia (PS2 versionen, innan det spårade ur för mycket)
Dawn of war (första spelet innan expansionskaoset, balansen var perfekt!)
BF2 - Var det grymmaste shooter jag kunde tänka mig då, fanns inget i min värld som kunde mäta sig med det, inte ens CS!

Spel jag önskar jag testat i min barndom (istället för nu):
Diverse amiga spel
fallout 1 & 2
ocarina of time
resident evil 1,2,3
silent hill

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Turrican II, världens bästa spel för övrigt

Sen var det väl en hel del av dessa på Amiga och NES 8-bit:

Super Frog
Legend of Zelda
Bards Tale 2
Mega Man
Super Mario Bros.
Gunship 2000
Civilization
Colonization
Monkey Island
Sam & Max hit the road (på kompisens PC)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Starkaste minnena ifrån Mullemeck bygga båt och det första Unreal

Permalänk
Medlem

Turrican
Giana sisters
Gunship
Boulder dash

man hade 100 tals favoriter

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Ah! Gratis nostalgi!

På PC spelade vi Tetris Classic, Warlords 2 (riktigt bra turn based strategi), Warcraft: Orcs and Humans, UFO: Enemy Unknown och senare när vi hade installerat cd-läsare och ljudkort kring -95 spelades en del Backpacker och jag köpte CD-utgåvan av UFO och TFTD (där man fick med strategiguiderna av Dave Ellis som kvällslektyr) samt Civilization 2 och Command & Conquer

Ibland kunde man låna ett SNES av en vän och då blev det en och annan kväll med Addams Family platformspelet

Permalänk

Space Invaders - Atari 2600
Moon Patrol - Atari 2600
Pirates - C64
Stunt Car Racer - C64

Missat massor på NES och SNES då jag var "datorkillen".

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk
Medlem

Rymdjakten (från levande böcker)

Visa signatur

Intel i7 3930K @ 3,2GHz • Asus P9X79 • Asus GTX 690 • Corsair 32GB 1600MHz VENGEANCE • Intel SSD 520 480GB • WD Caviar Green 3TB • Newton R3 800W • Define R4 • 2x Asus PB278Q • Windows 7 Pro

Permalänk
Medlem

Monkey Island
Dune
Skate Or die
Larry
Warcraft 1
Super Mario bros 1->
Ice climber
Test drive
Sam & Max
Duke nukem 3d
Myst
Hockeyspel till NES, minns inte vad dom hette
Wolfenstein 3D
Pirates!
Full throttle
The dig
Marathon
Bermuda triangle
Quake
Golden eye N64

Sen på senare år
Counter strike, från början , när versionerna hette beta hit och dit
Tony Hanks Pro skater
Unreal tournament
Battlefield 1942 & Vietnam

Vetefan om det var för man var ung, spelen var 'nya' samt att man hade tid att spela, men jag lyckas fan knappt hitta nått enda spel nuförtiden som kan mäta sig..

Permalänk

PC:
Command and Conquer
Freespace 1&2 - http://en.wikipedia.org/wiki/Freespace

Atari:
Elite
Gunship - http://en.wikipedia.org/wiki/Gunship_(video_game)

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem

Battalion Wars till GameCube. Usch vad roligt det var!

Visa signatur

C>++

Permalänk
Hedersmedlem

The Ancient Art of War (1984), Sword of Aragon (1989), Defender of the Crown (1986) och Warlords I & II Deluxe (1989, 1995) är et par av dom spelen som förgyllde min ungdom. Framför allt Sword of Aragon.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Splinter Cell spelen, det första (2002) till Double Agent (2006) vilket var det fjärde spelet i serien. Satan i gatan vad jag har lirat dessa spel. Ett spel jag spelat mer än dessa sammanlagt är nog Star Wars - Jedi Knight II: Jedi Outcast (2002). Oändligt mycket speltimmar där alltså, fyfan.

Permalänk
Medlem

Pappa överraskade med en c64 och Leaderboard Golf.
Kommer inte ihåg ifall det var det första spelet jag spelade det var iaf det första spelet som jag ägde och spelade dagligen.

Permalänk

hade N64 och supernintendo och tyckte mycket om 2D Donkey Kong-spelen till den senare av konsolerna. Annars var det Zelda, Mario, golden eye och massa andra klassiska spel som gällde.

när jag var riktigt liten spelade jag prince of persia och duke nukem 1 eller 2 till dos, någon atarikonsol som min morfar hittat (bland annat spaceinvaders om jag inte missminner mig) och något zeldaspel på nintendo game & watch.

Minns även att man ibland fick följa med föräldrarna till kontoret där man spenderade hela dagen med att dricka varm choklad och spela något roligt lejonkungen-spel på arbetsdatorerna.

Permalänk
Skrivet av Dearhead:

Rymdjakten (från levande böcker)

älskade det spelet, lirade även Svea Rike 2 & 3, och mulle meck... härliga tider var det.

Permalänk
Skrivet av Norrby17:

Splinter Cell spelen, det första (2002) till Double Agent (2006) vilket var det fjärde spelet i serien. Satan i gatan vad jag har lirat dessa spel. Ett spel jag spelat mer än dessa sammanlagt är nog Star Wars - Jedi Knight II: Jedi Outcast (2002). Oändligt mycket speltimmar där alltså, fyfan.

Håll koll för ett nytt Splinter Cell spel planeras att släppas i augusti!

Visa signatur

Dator: ASUS G75VW
Mus: Logitech Performance Mouse MX
Musmatta: SteelSeries QcK Mini
Högtalare: Logitech Z623
Headset: Sennheiser PC360

Permalänk
Medlem

Körde mycket NES, t.ex. SMB 1-3, Blades of Steel och Paperboy. När jag blev lite äldre var det framför allt äventyrsspel som gällde, t.ex. alla Sierras Quest-spel och förstås Monkey Island 1 och 2.

Permalänk
Medlem

Janitor Joe
Space War
Microsoft decathlon
och en hel drös med andra spel på morfars monokroma IBM.

Permalänk
Medlem

Det mesta på 8bit, N64, Starcraft, Diablo. Sen är det massa mer! Men super mario <3

Visa signatur

Suomi Armeija
Kapteeni T. Salo

Permalänk

Starcraft. Spelade det när jag var typ 6år gammal GTA 3 när jag var några år äldre

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Som liten knatte spenderade jag otroligt många timmar framför Robin Hood, North & South och Super Mario Bros till NES.

Sen kom den där julen 1997 som förändrade allt, dagen då jag tillsammans med mina syskon ivrigt rev upp det stora rektangulära paketet jag hållit ögonen på hela kvällen. Vi satt som trollbundna framför våran 28" tjock-tv och våra hakor hängde ner till marken tillsammans med en pöl av dregel. Grafiken Nintendo 64 hade att erbjuda var ofattbart för oss...Donkey Kong, Mario, Mario Kart, Jet Force Gemini, 1080°, Pokémon Stadium och Super Smash Bros var några av de spel som förgyllde min trubbelfylda barndom.

När vi sedan fick Playstation 2 så kändes hoppet grafikmässigt enormt jämfört med hoppet mellan NES och N64.
GTA: Vice City & San Andreas, Dark Chronicles, Tony Hawk Pro Skater 3, Airblade, Burnout och många fler.

Men med åren som gått så hade mitt intresse för TV-spel växt och törsten efter mer var stor, jag sparade då ihop tillräckligt med pengar till ett Xbox bundlat med Midtown Madness 2 och Halo. Jag kommer ihåg att jag gick in till min lokala Tv-spels butik och gick fram till kassan med ett stor flin. Jag kunde inte sluta le och killen som stod i kassan måste ha tyckt att jag var konstig, men känslan av att med egna hårt ihopsparade pengar köpa en sådan dyr och underbar konsoll var överväldigande och hela jag var fylld med lycka.

Permalänk

fööööör många.
som barn hade jag c64 och dess spel, som barn/början utav tonåren hade jag amiga och nes spelen, som tonåring hade jag sega och snes spelen och ja, jag testade det mesta på alla dessa datorer/konsoller då det lånades, hyrdes och köptes spel från alla håll och kanter från butiker och kompisar.
så det är lite svårt att sätta fingret på något specifikt spel som man hade under uppväxten då man spelade spelen aktivt.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

För många ...har haft både NES/SNES/N64 SEGA 8bit/megadrive playstation och amiga i min barndom och haft alldeles för stor tillgång till spel.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem

Ahh.. Mitt första spel... Fick det på köpet med min gamla Packard Bell med Windows 98 (som står någonstans på vinden)..

Total Annihilation.. Behöver jag förklara mer?

Permalänk
Medlem

Oil Imperium på Amiga 500 är en av mina absoluta favoriter från barndomen samt det där fotbolls spelet Kick Off eller vad det nu hette.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daka64:

Ahh.. Mitt första spel... Fick det på köpet med min gamla Packard Bell med Windows 98 (som står någonstans på vinden)..

Total Annihilation.. Behöver jag förklara mer?

Say no more! Jag har fortfarande en gammal laptop som kör XP. Syfte? TotalA!

Min mosters man jobbade med datorer och hade några stycken, jag och min bror LANade (bara det på den tiden!) det spelet så in i bomben!

Permalänk

shadow man

007 64

perfect dark 64

donkey kong 64

super mario 64

gta vice city

Manhunt

fallout 3

resident evil 1 och 2

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Say no more! Jag har fortfarande en gammal laptop som kör XP. Syfte? TotalA!

Min mosters man jobbade med datorer och hade några stycken, jag och min bror LANade (bara det på den tiden!) det spelet så in i bomben!

Haha! Lätt bästa strategispelet än idag!

Men jag har Windows 8 och det funkar här med?

Permalänk
Medlem

System Shock 2
Diablo 2
Timesplitters 2

( har en liten sequel-fetish )

Visa signatur

Sapere Aude