Lenovo ThinkPad Edge E530 - Prisvärd bärbar för dagligt användande?

Permalänk

Recension av problem och e530

Här kommer en recension som jag skrivit även i Prisjakt. Den köptes i januari 2013 för 6990 kr ink moms på Dustin.

Modell:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1501111

Spec:

Citat:

Bildskärm
Storlek / upplösning 15,6 " / 1600 x 900
Bakgrundsbelysning LED
Skärmyta Anti-glare
Processor
Processormodell Intel Core i7 3632QM 2,2 GHz
Minne
Minnesstorlek (inkl./max) 8 GB / 8 GB
Minnesplatser (totalt/lediga) 2 st / 0 st
Minnestyp SO-DIMM DDR3 1600 MHz
Lagring
Hårddisk 1000 GB, Mekanisk, 5400 RPM, SATA
Hårddisk (sekundär) 16 GB, SSD
Optisk enhet DVD±RW (skriver/läser)
Grafik & ljud
Grafik NVIDIA GeForce GT 635M
Minne dedikerat 2000 MB
Nätverk
Bluetooth v4.0
Intel Wireless Display (WiDi) No
Trådlösa protokoll IEEE 802.11a, IEEE 802.11b/g, IEEE 802.11n
Trådbunden standard Gigabit Ethernet 10/100/1000 Mbit/s
Anslutningar
Dockningsstöd No

USB 2.0-anslutning 1 st
USB 3.0-anslutning 3 st
RJ-45-anslutning 1 st
VGA-anslutning 1 st
HDMI-anslutning 1 st
Batteri
Batteritid (upp till) 8 tim
Antal battericeller 6 st
Tangentbord
Fingeravtrycksläsare Yes
Numerisk del Yes
Språklayout Svenska
Miljö och energiförbrukning
Certifieringar Energy star, RoHS
Operativsystem
Medföljande operativsystem Microsoft Windows 8, 64-bit
Operativsystemsspråk Nordisk (sv/no/fi/dk)
Generell information
Minneskortläsare SD/SDHC, MMC
Inbyggd webbkamera Yes
Kensington slot Yes
Dimensioner (B x D x H) 377 mm x 245 mm x 35 mm
Vikt 2,45 kg
Garanti 1 år, Inskicksservice
Övrigt Typ 3259MAG
Storlek på skärm 15-16"

Efter leverans ville jag sätta in en SSD Samsung 840pro 256 GB. Windows 8 vägrade skapa systemskivor varför Lenovosupporten kontaktas. Skivor skickas ut eftersom jag har fel på "q-partitionen".

Vid installation meddelst skivor stöter jag på patrull. Datorn vägrar boota från skivorna. BIOS-inställningarna var felaktiga.
Jag löste det hela med detta:

Citat:

Om någon har problem att installera windows 8 från installationsskivor och får problem med "Start PXE over IPv6" (på en Lenovo) gör såhär:

1) So... Go to BIOS SETUP
2) SECURITY tab --> Secure Boot --> set SECURE BOOT to [DISABLED]
3) Go to STARTUP tab --> UEFI/Legacy Boot --> set to [BOTH]

Därefter kunde jag installera W8. Jag kunde dock inte aktivera det eftersom det stod att aktiveringskoden hade blockerats.
Windowssupporten hänvisade till Lenovo. På Lenovo får jag efter en del tjat reda på att min batch har ett felaktigt moderkort och att hela enheten måste bytas ut. Jag väntar just nu på att någon ska höra av sig från Lenovo.

Vad gäller datorn.
PLUS: riktigt startsnabb med SSD, hyfsat lätt, batteritid 4 timmar, snabb att jobba i, tyst, gedigen.
MINUS: trackpaden är jobbig och flaxig, installationsstrulet ovan.

Den kallstartar på cirka tre sekunder till inlogg och ytterligare några sekunder efter inlogg.

Att ladda ner open office och installera tog mindre än två minuter.

Windows performance:

Processor 7,7
Minne RAM 7,7
Grafik 5,9
Spelgrafik 6,5
Hårddisk 8,2

Grafiken mäter dock endast det interna kortet inte GE635-kortet vilket gör att värdet/prestandan egentligen är bättre.

Permalänk
Inaktiv

Elviskungen, saknar din modell WiDi?
Då är det lite andra komponenter i den än den modell de flesta av oss har köpt.

Permalänk
Skrivet av anon36896:

Elviskungen, saknar din modell WiDi?
Då är det lite andra komponenter i den än den modell de flesta av oss har köpt.

Den saknar Widi. Vet inte om jag saknar det. Kör film till TVn via minimac och hdmi.

Permalänk

Jag vill bara tipsa om hur ni kan faktiskt använda det lilla msata-kortet till något (för den är ju ganska meningslös). Själv så spelar jag en del och brukar använda steam-mover för att flytta över det aktuella spelet till msata-disken för att få riktigt trevliga laddningstider.
Mvh
Nicke

Visa signatur

12.5" HP Elitebook 2570P|3820QM|16GB(LoVo)|2x256GB SSD @RAID_0|
|eGPU GTX670| -> 3dmk6/vant.gpu/11.gpu = 25509/26495/7791

Permalänk
Medlem

God dag allesammans. Jag köpte denan datorn i somras och har nu uppgraderat från 4 till 16 gig ram. Redigt skönt om man sitter och spelar eller mekar, även om jag inte ser hela prestandan.

Lite på ämnet. Jag vill kunna helt stänga av den integrerade grafiken och alltid ha grafikkortet igång, men som den hobby-tummen-mitt-i-handen-person jag är har jag ingen koll på om och i så fall hur detta är möjligt. Finns det någon som kan upplysa mig därute?

Permalänk
Skrivet av jagarne:

God dag allesammans. Jag köpte denan datorn i somras och har nu uppgraderat från 4 till 16 gig ram. Redigt skönt om man sitter och spelar eller mekar, även om jag inte ser hela prestandan.

Lite på ämnet. Jag vill kunna helt stänga av den integrerade grafiken och alltid ha grafikkortet igång, men som den hobby-tummen-mitt-i-handen-person jag är har jag ingen koll på om och i så fall hur detta är möjligt. Finns det någon som kan upplysa mig därute?

Hmm ja det tror jag kan bli svårt!
Det enda alternativet jag sett i stock bios är "iGPU only"-läget (bara HD4000), men för att använda din dGPU (GT 630M) så måste du tyvärr även aktivera iGPU.

Om jag vore du så skulle jag kolla efter ett modifierat bios på nätet!
Får jag fråga vad du vill göra med "dGPU-only"-läget eller är du bara trött Nvidia Optimus?

Visa signatur

12.5" HP Elitebook 2570P|3820QM|16GB(LoVo)|2x256GB SSD @RAID_0|
|eGPU GTX670| -> 3dmk6/vant.gpu/11.gpu = 25509/26495/7791

Permalänk
Medlem

Jag sitter nästan alltid vid en strömkälla och spelar en hel del. Jag tycker inte att bytena mellan den integrerade grafiken och grafikkortet går helt smidigt. Om det inte går så må det vara hänt.

Appropå något annat, sen jag bytte från 4 till 16 gig RAM har allt gått snabbare men nu har jag börjat få bluescreens, som jag tror kan ha med detta att göra. Jag ska meka runt lite i detta och om jag kommer fram till något kommer jag skriva här. (Om jag inte missminner mig var datorn aldrig tänkt att hantera mer än 8 gig RAM, så det känns väl troligt att felet sitter där).

Permalänk

Installera SSD

Är det någon som lyckats installera en SSD i en e530 med Windows 8 förinstallerat? Och lyckats aktivera W8 efter det?

Permalänk

Efter nån månad nu med min e530 (i7, 750/16gb, 4gb) så måste jag erkänna att den känns ganska trött ibland. Uppstart av program kan ta evigheter och, ja, det mesta kändes banne mig rappare på min 3 år gamla HP. Har provat en ren installation av både W7 och W8 utan märkbar skillnad. Självklart med alla Lenovos drivisar genom deras update mjukvara.

Laddade ner senaste Passmark och fick resultatet 1394

Skulle någonannan med denna modell kunna köra passmark så kunde man jämföra siffrorna lite.

Om inget hjälper snart så har jag inget val än att skicka in den till Lenovo.

Permalänk

Oj då,

jagf har iofs 8 GB och en SSD 840 pro.

Jag fick 2768,8 i Passmark, version 8.0.

Detta trots att Windows 8 ännu inte är aktiverat. Samtal med Lenovo pågår. Deras kundtjänst är egentligen flera kundtjänster. Är uppe i tre länder och fyra instanser nu.

test: http://www.passmark.com/baselines/V8/display.php?id=6273401507

Skrivet av Krigsholm:

Efter nån månad nu med min e530 (i7, 750/16gb, 4gb) så måste jag erkänna att den känns ganska trött ibland. Uppstart av program kan ta evigheter och, ja, det mesta kändes banne mig rappare på min 3 år gamla HP. Har provat en ren installation av både W7 och W8 utan märkbar skillnad. Självklart med alla Lenovos drivisar genom deras update mjukvara.

Laddade ner senaste Passmark och fick resultatet 1394

Skulle någonannan med denna modell kunna köra passmark så kunde man jämföra siffrorna lite.

Om inget hjälper snart så har jag inget val än att skicka in den till Lenovo.

Permalänk

Har nu bestämt mig för att skicka in min. Så fruktansvärt seg på alla sätt så det finns inte. Vart tog du initialt kontakt med dom?

Skrivet av elviskungen:

Oj då,

jagf har iofs 8 GB och en SSD 840 pro.

Jag fick 2768,8 i Passmark, version 8.0.

Detta trots att Windows 8 ännu inte är aktiverat. Samtal med Lenovo pågår. Deras kundtjänst är egentligen flera kundtjänster. Är uppe i tre länder och fyra instanser nu.

test: http://www.passmark.com/baselines/V8/display.php?id=6273401507

Permalänk
Medlem

Hej,

Är denna Lenovo E530 något att satsa på med nedan önskemål?
http://www.dustinhome.se/product/5010666102/lenovo-thinkpad-edge-e530-ci5-2-5-4gb-128-ssd-hd-15-6-w7p-w8p/#intcmp=searchProvider_dacsa

Önskemål;

  • Bärbar dator Budget ~7000kr

  • Hyfsad kvalitet

  • Smidig att installera Linux på (Xubuntu)

  • 15,6" matt skärm (HD ett plus)

  • Snabb, bra prestanda

  • Grafik ej hög prio (dedikerad grafik ej nödvändig)

Även kikat på denna Toshiba:
http://www.dustinhome.se/product/5010665922/toshiba-satellite-pro-c850-19w-ci5-2-5-4gb-500-15-6-w7p-w8p/#intcmp=searchProvider_dacsa
Byter i så fall till en SSD-disk.

Synpunkter, bättre förslag?

//Rookie

Visa signatur

Thor Einride / I7-3630QM / Geforce 660M 2GB / 8GB ram / 256GB SSD + 320GB HDD
Lenovo Miix 3 10 / 2GB ram / 64GB SSD

Permalänk

Jag skulle satsa på den jag har med i7 quadcore för samma peng nästan. Minne kan du ju köpa billigare för var månad som går.

Skrivet av Rookie:

Hej,

Är denna Lenovo E530 något att satsa på med nedan önskemål?
http://www.dustinhome.se/product/5010666102/lenovo-thinkpad-edge-e530-ci5-2-5-4gb-128-ssd-hd-15-6-w7p-w8p/#intcmp=searchProvider_dacsa

Önskemål;

  • Bärbar dator Budget ~7000kr

  • Hyfsad kvalitet

  • Smidig att installera Linux på (Xubuntu)

  • 15,6" matt skärm (HD ett plus)

  • Snabb, bra prestanda

  • Grafik ej hög prio (dedikerad grafik ej nödvändig)

Även kikat på denna Toshiba:
http://www.dustinhome.se/product/5010665922/toshiba-satellite-pro-c850-19w-ci5-2-5-4gb-500-15-6-w7p-w8p/#intcmp=searchProvider_dacsa
Byter i så fall till en SSD-disk.

Synpunkter, bättre förslag?

//Rookie

Permalänk
Medlem

Hej,
Tackar för synpunkten elviskungen....
Antar att det är denna du tänker på:
http://www.dustinhome.se/product/5010663909/lenovo-thinkpad-edge-e530-ci7-2-2-8gb-1000-16-ssd-gt635-hd-15-6-blue-w8/#intcmp=searchProvider_dacsa
Den är ju nu faktiskt lite billigare än den Lenovo som jag länkade till ovan
Grafiken för mig är som sagt inte så viktig, men hur står sig GT 635M igentligen? Är det speciellt mycket "vassare" än ex det integrerade Intel HD4000?
Om man nu ändå satsar på en bärbar med riktigt grafikkort, är det värt att välja en modell med, säg GT 650M i stället?

//Rookie

Visa signatur

Thor Einride / I7-3630QM / Geforce 660M 2GB / 8GB ram / 256GB SSD + 320GB HDD
Lenovo Miix 3 10 / 2GB ram / 64GB SSD

Permalänk
Skrivet av Rookie:

Hej,
Tackar för synpunkten elviskungen....
Antar att det är denna du tänker på:
http://www.dustinhome.se/product/5010663909/lenovo-thinkpad-edge-e530-ci7-2-2-8gb-1000-16-ssd-gt635-hd-15-6-blue-w8/#intcmp=searchProvider_dacsa
Den är ju nu faktiskt lite billigare än den Lenovo som jag länkade till ovan
Grafiken för mig är som sagt inte så viktig, men hur står sig GT 635M igentligen? Är det speciellt mycket "vassare" än ex det integrerade Intel HD4000?
Om man nu ändå satsar på en bärbar med riktigt grafikkort, är det värt att välja en modell med, säg GT 650M i stället?

//Rookie

Japp det är den jag har. Den prissänktes igår med 1500 kronor. Skulle säga att det är en riktigt bra dator för den pengen. Jag har dock problem med aktiveringen av windows 8 och tydligen har inte Lenovo lyckats lösa det, varför du får "lösa" det på egen hand om du vill byta upp dig till en SSD.

Det är väl den här eller y500 skulle jag säga, men y500 får du kasta upp 2500 kr extra för. Den har också sämra batteritid.

GT 635 M spöar det interna HD 4000 rätt hårt.

635 http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-635M.66964.0.html

4000 http://www.notebookcheck.se/Intel-HD-Graphics-4000-benchmarks-prestanda-specifikationer.79650.0.html

Permalänk

Ok, ett nytt fel har uppstått. Flimrande HDMI. Började med flimmrande sträck i skärmen. Nu började HDMI att flimra på TVn. Inget som uppkommer jämt men definitivt nåt som knasar med grafikkortet gissar jag. Samlat alla klipp på min youtubesida

http://www.youtube.com/feed/UCXFXO33favvDRX0eKQk-fQQ/u

Ni som varit i kontakt med lenovos support - vart vände ni er?