Vad kör ni för linuxdistribution?

Permalänk
Medlem

Är inte ny, men jag är inte en flitig användare. Men det jag kör nu är debian och ubuntu. Är nog mer av en windows människa. Men så fort det kommer till one-purpose användning av något slag så måste jag nog säga att linux alltid har överträffat mina förväntningar. Tänker då på distar som typ XBMCbuntu

Visa signatur

Intel i7-5820k .:. 32GB DDR4 2400 MHz .:. RTX 3060 Ti .:. 1TB 970 EVO NVMe .:. AOC 49" 5120x1440@120Hz
Intel E3-1230v2 .:. 32GB DDR3 ECC .:. GTX 1650 .:. 9x3TB WD Red & 4x10TB IronWolf

Permalänk
Medlem

Testar Linux då och då, kör just nu KUbuntu på USB ibland när jag vill leka lite.

Gillade inte nya utseendet på Gnome/Unity, så jag föredrar klassiska KDE-looken med något snyggt tema på knappar och andra grafiska element.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Ubuntu server natty

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem

Edit: Kör nu Zorin OS (Ubuntu 12.04 Baserat) på alla mina datorer.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanto64:

Precis. Jag försökte också med FreeBSD som desktop OS, och visst går det, men med massa jävla meckande hit och dit...
Tar massa tid att sätta upp en fungerande desktop.

Linux är bättre på desktop-sidan. Användervänliga distar såsom Ubuntu som bara funkar out of the box tar Linux till nya höjder.

Arch Linux, vad är meningen med den alltså? Visst är iden good, att man ska sätta upp ett system som man själv vill ha den, men det kan man ju göra med nästan alla Linux-distar. Massa ändringar hela tiden, nya tilllägg för att dom är 'dom senaste' och mycket pillandet med även dom små saker som är självklara, gör att den ser ut som ostabil skit.

Förfan, jag spenderade flera dagar med att sätta upp den på en Dell laptop, men det gick inte. Fick inte ljudet att funka, laptopen gick ej heller att stänga av från en xfce-session. Upptäckte sen att rc.conf eller om det var en annan fil ej fanns längre, och kanske om det var pga av det nya systemd, vilket gjorde att det ej gick att följa instruktionerna på wikin. Så tillslut slängde jag skiten.

Nej, snabba ändringar hela tiden gillas inte här.

Heh, jag håller med! Min FreeBSD desktop är egentligen PC-BSD, dvs FreeBSD i grunden och sen alla desktopgrejjer och lite till färdigpaketerat samt en schysst enkel grafisk installer på det. Det är ungefär lika komplett som Ubuntu, speciellt om man kör KDE. Jag försökte med vanliga FreeBSD som desktop men orkade inte.

Dessutom håller jag med om Arch linux. Jag försökte mig på det förut då jag tyckte (tycker fortfarande) att deras wiki/forum va bland det bästa jag sett (klår t.o.m FreeBSD handboken). Men jag är för dålig för att fixa Arch varje gång det går sönder. Meckar hellre i terminalen på servern. Mindre komplext.

Visa signatur
Permalänk
Datavetare

Har kört Linux på skrivbordet sedan 2001, började med Debian men gick ganska snabbt över till Gentoo. Gentoo är rätt trevligt på sitt sätt, men det blev rätt drygt att hålla på med kompileringarna, framförallt på jobbet där man är vill ha saker direkt.

Snubblade över Ubuntu ganska tidigt och då det var baserat på Debian så gillade jag det direkt, har kört Ubuntu och Xubuntu sedan 5.04 eller möjligen 5.10. Verkar vara en av de få som inte har allt för mycket emot Unity, men kanske beror på att jag aldrig gillat Gnome och att jag hemma också kör OSX en hel del. Är ju inte så svårt att se att Unity "inspirerats" en del av OSX (vilket jag tycker är helt OK).

I princip alla programmerare på jobbet kör endera Ubuntu (majoriteten) eller Mint, så Linux på desktop existerar faktiskt

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Dessutom håller jag med om Arch linux. Jag försökte mig på det förut då jag tyckte (tycker fortfarande) att deras wiki/forum va bland det bästa jag sett (klår t.o.m FreeBSD handboken). Men jag är för dålig för att fixa Arch varje gång det går sönder. Meckar hellre i terminalen på servern. Mindre komplext.

Små buggar visst, de är ganska bleedig edge, är det något som stör användandet rullar man bara tillbaka versionsnummret tills det kommer en uppdatering. Men det ska inte hända något allvarligt. Min över 3 år gamla desktop installation har aldrig varit nere. Skulle jag använt Ubuntu istället hade jag haft snart 7 nya releser under tiden! Trots detta skulle jag under en stor del av tiden inte haft speciellt uppgraderade paket. Som jag ser det är det mindre jobb att köra Arch än att använda Ubuntus 6 månaders releser.

Min uppdateringsfilosofi förutom att kolla pacnew filerna är att om det blir någon konflikt kolla deras newsstream, antagligen är det något manuellt ingripande som fixas på nån minut. Nån gång förstod jag inte vad de menade i infon då kollade jag deras forum, det fanns en pågående diskussion där svaret redan fanns, tog väll ytterligare två minuter.

Btv. verkar som att wayland är på väg in i de reguljära paketbiblioteken på Arch nu.

Permalänk
Medlem

Ubuntu 12.04/BT5R2 på Laptopen (Av nån konstig anledning vägrades BT5R3 installeras)

Ubuntuserver på min

Kör dessutom BT5R3 + antal andra distar/OSar som VMar på min Windowsmaskin i pentestningssyfte.

Permalänk
Medlem

jag håller på att utveckla en egen linuxdistans, som är i tidig fas

Men annars kör jag på arch, archbang och backtrack (när det behövs)
Och har även windows... men det är inget vi pratar högt om

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

jag försöker övertala en kompis att gå över till linux på sin netbook. han är lat och tänker istället köpa nytt. någon som kan rekommendera mig en bra video som förklarar linuxs suveräna egenskaper?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Jag kör openSUSE på min laptop och dualbootar mellan W7 och openSUSE på min stationära.

Som operativsystem är det enkelt och lätt att komma igång med, då alla inställningar finns grafiskt. Fast just nu så börjar jag ledsna på allt det grafiska då jag börjat komma in i linux lite mer så jag sneglar på Crunchbang, minimalistiskt men med tillgång till .deb som nya tredjepartsprogram ofast släpps i. Om de nu finns förpacketerade. Exempelvis Spotify som nämnt i tråden.

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem

Är själv Arch-frälst och kör det på både desktopen och på servern. För mig är Arch givet av flera anledningar. Det första är att man slipper onödiga program, det är grymt skönt att bara ha just de programmen man använder, och inga fler. Sen är wikin så grymt bra att bara det är tillräckligt för att köra Arch typ. Testade lite olika distar under en period på två-tre månader, men upptäckte att jag alltid gick tillbaka till Arch-wikin, för lösningen på alla generella Linux-problem fanns där. Och dessutom tycker jag att Pacman är grymt bra, enkelt, ruggigt snabbt.

Permalänk
Medlem

började med slackware 2001 och gick över till ubuntu runt 5.10 / 6.04. Kör dock dualboot idag då jag måste ha köra windows för Visual Studio

Permalänk
Medlem

slack när det begav sig. gentoo kom sedan, idag RedHat <3 pga jobbet.

Visa signatur

word

Permalänk
Medlem

Kör endast linux på servrar och då är det Debian som gäller.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Har kört arch på alla datorer sedan en tid tillbaka, men jag vet inte om jag gillar systemd riktigt. Arch är en fantastiskt bra dist i allmänhet, men just att dom börjat övergå till systemd stör mig lite. Jag lär fortsätta köra arch på desktop-datorerna ett tag till (altså alla datorer med X) men jag är nyfiken på att testa typ gentoo eller slackware till servrarna. Har lekt en del med CentOS och andra RHEL-kopior, och kört en hel del ubuntu i mina dagar, men det är nog inget jag kommer att börja med igen.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk1n:

Har kört arch på alla datorer sedan en tid tillbaka, men jag vet inte om jag gillar systemd riktigt. Arch är en fantastiskt bra dist i allmänhet, men just att dom börjat övergå till systemd stör mig lite. Jag lär fortsätta köra arch på desktop-datorerna ett tag till (altså alla datorer med X) men jag är nyfiken på att testa typ gentoo eller slackware till servrarna. Har lekt en del med CentOS och andra RHEL-kopior, och kört en hel del ubuntu i mina dagar, men det är nog inget jag kommer att börja med igen.

Lubuntu är väldigt trevligt (för mig som nybörjare) så det kanske är lite för trist för dig. Det påminner iaf väldigt mycket om ubuntu utan diverse program som får en netbook att gå på knä.

http://lubuntu.net/

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Jag kör Debian och Ubuntu server på min serverdator. Ubuntu Desktop på båda mina primära datorer och Linux Mint på min laptop

På mina primära datorer kör jag även windows 7 (dualboot) för att kunna spela spel

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Arch på laptop och win8 på stationära. Linux funkar helt enkelt inte till det jag vill använda stationära till.

Permalänk
Medlem

Slackware på det mesta. Kör Gentoo på en maskin, htpc är ubuntu men kommer byta till openelec när som helst. Annars använde jag OpenBSD för FW förrut men har sedan några år kört Slackware även där.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av ModeMikael:

Shit, vad många svar på typ 0sec. Slackware började jag med, men det får bli Gentoo för resten av livet tror jag. Älskar att kompilera själv men orkar inte göra det helt manuellt.

Känns lite som man är i fel forum, lär ju inte hitta några mode intresserade personer här

Så länge man inte kör windows så är jag glad iallafall!

Haha, får man fråga hur det kommer sig att en person med mode som intresse/yrke föredrar att köra Gentoo?

(tillägg: Jag menar inte att det är fel på något vis.)

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Kör LinuxMints senaste version, precis installerat LAMP, funkar kanon!

Visa signatur

Veteran

Permalänk

-Linux Mint (MATE) på arbetsstationen
-Debian och debianbaserade distar på hemmaservrar (Proxmox för virtualisering)
-openSUSE och SUSE Enterprise på jobbservrar
-Enstaka ubuntuserver

Började också med Slackware men gick över till Gentoo. Vilket jag körde så sent för 2 månader sedan på min jobbdator.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kör Gentoo. Prövat en massa men hamnar alltid åter hos Gentoo/Funtoo.
Openbsd för fw, Ubuntu för htpc, openindiana för nas.

Permalänk
Medlem

yavdr 0.5 + xbmcbuntu

Permalänk
Medlem

Ni som använder Linux på heltid. Är det "rejälv" hårdvara ni kör med eller har ni en dedikerad windows-maskin ni spelar på osv? Eller dual boota kanske?

Permalänk
Skrivet av Xclusiv8:

Ni som använder Linux på heltid. Är det "rejälv" hårdvara ni kör med eller har ni en dedikerad windows-maskin ni spelar på osv? Eller dual boota kanske?

Har löst det genom att bara spela på konsoll Har inte använt en windows-maskin på flera år.

Permalänk
Medlem

Eftersom det inte finns så mycket att välja på så håller spelen länge....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Ni som använder Linux på heltid. Är det "rejälv" hårdvara ni kör med eller har ni en dedikerad windows-maskin ni spelar på osv? Eller dual boota kanske?

"Rejäl" är ett högst relativt begrepp ... Rätt så skapligt överklockad 2500k, 16 GB RAM, ett GeForce 460 som räcker till gott för mig, SSD ... Kort och gott, jag kör inte Linux för att burken inte orkar med Windows. Jag har ingen dedikerad windowsburk, mest för att jag inte spelar något värt att nämna. Blir lite emulatorer emellanåt och de rena PC-spel jag spelar fungerar under Linux. Dual-bootade de första månaderna, men kom på mig själv med att bara logga över till windows för att återställa en backup av telefonen och för att programmera om musen. Skulle jag behöva göra det igen kan jag sätta upp en virtualisering i stället. Funderar dock på att slänga in en windowsinstallation på någon gammal hårddisk bara för att ha tillgängligt om man skulle dra på lan framöver, men det tar jag när det blir dags i så fall.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8