Vad kör ni för linuxdistribution?

Permalänk

Vad kör ni för linuxdistribution?

Jag är en Linux älskare och är lite nyfiken på om det fortfarande finns svenskar som kör Gentoo. Tycker den disten funkar bäst.

Eller är det mest windows folk här kanske?

§ 9
Permalänk
Medlem

Jag är en nybörjare med linux. sitter med lubuntu 12.10. och det på grund av att min notebook inte klarar av windows 7 (ATOM 1.6ghz). Och jag är positivt överaskad. Mitt wifi har blivit mer habilt, jag kan surfa med 6-7 fönster uppe i Chrome utan att det laggar och jag kan även tittat på 720p filmer. Och det utan att betala ett öre (förutom 10$ som skänktes som tack)

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

Arch självklart

Visa signatur

Arch Linux + Mate + Herbstluftwm = <3

Permalänk
Medlem

Börjat köra en del Ubuntu med antingen unity eller cinnamon som skrivbordsmiljö. Jag vill ha ett paket som har allt med och fungerar inte något slimmat där man sedan själv få slänga på saker för att det ska vara komplett.

Likaså på serversidan blir det Ubuntu. Har bara blivit så, det hade säkert fungerat bra med Debian också.

Permalänk
Medlem

Är lite av en periodare som har kört deltids-Linux sen 1998. Har dock alltid en dual-boot på min stationära dator. Började med Red Hat 6 (tror jag) på den gamla goda tiden. Det var innan det här med RHEL och Fedora ens fanns. Sen har jag mest kört gamla hederliga Slackware i olika utföranden. (Splack, Slamd64 och senast Slackware 13.37) Har lajjat lite med Debian och Ubuntu på jobbet, men finner speciellt Ubuntu oöverskådligt.

Nu senaste veckorna har jag skrotat min Slack-installation och dragit in en Arch Linux. Än så länge väldigt nöjd, även om jag inte kan påstå att det var "problemfritt". Jag skojar inte om jag säger att datorn nu bootar till login på ca 5 sek(!). Systemd FTW!

Permalänk
Medlem

Xubuntu, jag hatar Unity men älskar synaptics

Permalänk

Jag föredrar Debian men kör LMDE Mate, XBMCbuntu, och debian lite om vartannat.

Visa signatur

--
Mats

Permalänk

Yeah

Shit, vad många svar på typ 0sec. Slackware började jag med, men det får bli Gentoo för resten av livet tror jag. Älskar att kompilera själv men orkar inte göra det helt manuellt.

Känns lite som man är i fel forum, lär ju inte hitta några mode intresserade personer här

Så länge man inte kör windows så är jag glad iallafall!

Permalänk
Inaktiv

Vad det gäller server dist så kör jag helst Ubuntu, men även en del SLES. På desktopen är det Ubuntu eller Mint som gäller.

Permalänk
Medlem

Jag har en Raspberry Pi på jobbet som jag experimenterar en del med och den rullar Raspbian på för tillfället. Har även testat Glint då jag ett tag hade för avsikt att göra en maskin liknande den som fanns i diverse butiker då jag var liten - En TV och en NES samt kanske 20 spel där man fick välja spel och sedan spela. Hade funderingar på att bygga, sätta in cartridges men att dessa fungerar som knappar snarare än spelkassetter (dummy-cartridges). Tänkte rätt mycket och köpte NES-kontroller med USB etc men insåg att jag inte har tiden eller engagemanget just nu. (http://www.youtube.com/watch?v=vXEE1ZLPxlU) enheten jag pratar om.

Visa signatur

iMac, inget monster på något sätt så spec överflödigt!

Permalänk
Medlem

Kör Arch Linux på såväl laptop som stationär. Räknar mig själv rätt mycket som nybörjare än (3 månader under bältet om jag inte missminner mig helt), även om jag inte längre känner att Linux på något sätt hindrar mig (annat än när det kommer till spel, men jag spelar så sällan att jag inte ens har någon windowsinstallation kvar i skrivande stund).

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Hmm. Varför är det bara jag som kör lubuntu? Är det töntigt bland de som använder linux?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

kör ubuntu på flera av mina datorer. gillar unity

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Medlem

Fedora

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem

Jag kör Ubuntu 12.10. Gillar Unity och Ubuntu men jag skulle vilja att de gjorde det möjligt att ändra en del inställningar enkelt utan att man måste ladda ner tweak-program.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Arch på varenda burk jag har, fungerar kanoners!

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Arch kör jag på desktopen

på hemmaservern (som inte finns längre) centos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ModeMikael:

Shit, vad många svar på typ 0sec. Slackware började jag med, men det får bli Gentoo för resten av livet tror jag. Älskar att kompilera själv men orkar inte göra det helt manuellt.

Hah jag älskar också att kompilera... och jag fattar inte varför! Men så är det. Jag har två datorer med FreeBSD (en av dem som desktop) samt en win7/ubuntu dualboot.

Tycker det är skönt med en ubuntu-burk när man meckat sönder nåt, lessnar på allt och bara vill glo en rulle. Ubuntu funkar alltid bara man låter bli och pilla på saker. Dessutom gillar jag Unity.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mageia

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[vEX:

;13205936']Arch på varenda burk jag har, fungerar kanoners!

Samma här. Eller nej förresten nu ljög jag. Jag kör Arch Linux på varenda burk som jag kan köra det på. Men min Linksys NSLU2 och min VPS (där jag har hemsidan) kör kör båda Debian eftersom Arch Linux inte funkade att installera på dessa.

Permalänk
Medlem

Nu ska vi gräva lite i arkivet här:
Slakware (90-tal)
Mandrake, Red Hat (också 90-tal)
SuSe

Jag betatestade Gentoo åt dom som utvecklade det eftersom jag höll till på deras IRC-kanal på den tiden, men fortsatte inte med det. Gick för långsamt att kompilera hela X och dess libs.

Efter det kör jag mest Debian, Knoppix på DVD och USB-minne samt en del Ubuntu.

Kör wolverine/coyote linux firewall på en P-III som agerar gateway till mitt LAN.

Permalänk
Medlem

OpenWrt

eller vad gick frågan ut på?

Permalänk

Debian för hela slanten... Om jag någonsin får för mig att byta så ligger slackware närmast till hands.

Permalänk
Medlem

Arch linux jag har landat på efter ca 10 år...

Har gått igenom dessa i ordning: redhat, slackware, gentoo, debian, ubuntu och nu arch

Permalänk
Medlem

elementaryOS på laptopen

Visa signatur

Main dator: i5 750 4Ghz, GTX 770 4GB, Intel SSD 80GB, 8GB Ram
Servern: Core 2 Duo, 4GB Ram, 4x2TB Lagring, Ubuntu Server 12.04

Permalänk
Medlem

Manjaro Cinnamon (Arch dist) på ena laptopen som experiment. Fungerar bra hittills. Kört den i 5 månader.
Mint 13 Cinnamon på den andra för att det är LTS och jag vill att den ska fungera alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Hmm. Varför är det bara jag som kör lubuntu? Är det töntigt bland de som använder linux?

Jag kör det i en Virtualbox. Kanonsystem om du frågar mig. Varför skulle det vara töntigt?

Permalänk
Medlem

För mig blev gentoo för krångligt att handskas med eftersom jag inte kan programera själv och därför inte kan fixa alla trasiga ebuilds man stötte på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av usilusken:

Hah jag älskar också att kompilera... och jag fattar inte varför!

Det är onekligen rätt tillfredsställande (om än ovanligt) när man lyckas uppgradera samtliga paket. Särskilt om man inte behöver pilla alltför mycket.