graffikort (boostklocka) frågor

Permalänk

graffikort (boostklocka) frågor

tjena, tänkte höra lite med er hur de fungerar med boostklocka som endel gpus har, hur funkar de egentligen? betyder de här alltså att boost klockan endast kickas igång när kortet behöver mer krem tex som spel? tex som mig som ska överklocka över deras klocka, betyder inte de här att när ja överklockar över tex (950) då har inte deras boostklocka någon betydelse längre? förklara gärna lite.

ett exempel:
7950 sapphire vapor-x

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av patton:

Så svår var TS fråga inte att förstå.

TS: Boostklockan stiger om du överklockar, se det inte som att "Boost från 900 till 980" utan "Boost från +0 till +80", så har du klockat till 950 så blir boosten 950+80, dvs 1030.

Jag vet dock inte riktigt hur det fungerar och vilka begränsningar som gäller, men det är definitivt inte onödigt att klocka ett kort bara för att den har boost/turbo-funtkion. Så här funkar det iallafall med nVidia-kortens turbo-funktion, och jag gissar att det är något liknande för AMDs boost-funktion.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av patton:

registrerad på sweclockers ända sen 2004 o du kommer in i tråden endast för att säga "va" skamligt..

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Så svår var TS fråga inte att förstå.

TS: Boostklockan stiger om du överklockar, se det inte som att "Boost från 900 till 980" utan "Boost från +0 till +80", så har du klockat till 950 så blir boosten 950+80, dvs 1030.

Jag vet dock inte riktigt hur det fungerar och vilka begränsningar som gäller, men det är definitivt inte onödigt att klocka ett kort bara för att den har boost/turbo-funtkion. Så här funkar det iallafall med nVidia-kortens turbo-funktion, och jag gissar att det är något liknande för AMDs boost-funktion.

tack för dit svar, hmm en kille sa så här om 7950 till mig
"the boost feature on the vapor-x only kicks in when it needs to, and it's disabled anyway when you overclock the card"

stämmer de här verkligen?:o

Permalänk
Medlem
Skrivet av MicheltysonN:

tack för dit svar, hmm en kille sa så här om 7950 till mig
"the boost feature on the vapor-x only kicks in when it needs to, and it's disabled anyway when you overclock the card"

stämmer de här verkligen?:o

Hmm, jag vågar inte säga varken bu eller bä, det kan vara något specifikt för Vapor-X-kortet.

De kort med boost (fast där heter det 'turbo') i Nvidias 600-serie boostar iallafall även om man överklockar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.