Filmen om The Pirate Bay ute nu

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Googolplex:

Hade man kunnat köpa filmen hade jag gjort det, bara för att!

Förresten så suger det rejält att man på Sveriges största datortidning inte kan skriva ett ord om piratkopiering utan att våra vanstyrda moderatorer ska börja redigera ens post. ALLA SYSSLAR MED DET, VARFÖR BRY ER?!

Om du sett filmen borde du inse svaret på den frågan?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Moderator
Moderator

*Ett inlägg bortrensat. § 4 Bumpning / § 1.6*
http://www.sweclockers.com/forum/regler

Skrivet av Googolplex:

Hade man kunnat köpa filmen hade jag gjort det, bara för att!

Förresten så suger det rejält att man på Sveriges största datortidning inte kan skriva ett ord om piratkopiering utan att våra vanstyrda moderatorer ska börja redigera ens post. ALLA SYSSLAR MED DET, VARFÖR BRY ER?!

Du kan köpa filmen, oavsett anledning.

Piratkopiering i sig kan diskuteras, refererar dig till inlägget citerat nedan.
När du ändå håller på så kan du kika på § 11 också.

Skrivet av Andreas D:

Det är bara du som har bristande läsförståelse.

http://www.sweclockers.com/forum/72-feedback/852449-faq-regel...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

klockren film utan dessa killar hade internet varigt en blekare plats idag.
All kredd åt TPB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZonCo:

Peter Sunde; Han bor idag i stadsdelen Kreuzberg i södra Berlin.
Fredrik Neij; internationellt efterlyst eftersom han inte har infunnit sig på anstalten för avtjänande av fängelsestraffet. Enligt uppgifter i Expressen befinner han sig i Laos med ogiltigt pass, och har bildat familj.
Gottfrid Svartholm; Efter att i april 2012 ha blivit internationellt efterlyst, greps Svartholm i slutet av augusti samma år av Kambodjanska polisen i Kambodjas huvudstad Phnom Penh, där han vistats under flera år.

Källa; wikipedia

Intressant. Blev dock förvånad över att Peter Sunde valt Kreuzberg av Berlins alla stadsdelar...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Googolplex:

Hade man kunnat köpa filmen hade jag gjort det, bara för att!

Förresten så suger det rejält att man på Sveriges största datortidning inte kan skriva ett ord om piratkopiering utan att våra vanstyrda moderatorer ska börja redigera ens post. ALLA SYSSLAR MED DET, VARFÖR BRY ER?!

Du kan köpa den på http://watch.tpbafk.tv/

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Grymt bra film! Är väldigt imponerad av killarnas kurage, ork, snabbtänkthet och raka svar i rättegången på frågor av domare/lobbyister som ändå inte tycks förstå...vilket iofs kan bero på att det är obekvämt och svårt att koncentrera sig om man sitter på en riktigt tjock plånbok.

Så har Holloywood lobbyisten mage att säga att "det var bra för rättsamhället Sverige att det blev en markering". pfffffft! SKANDAL!
Och domaren kunde inte göra något åt en mutad polis...för att? Sitter han obekvämt kanske?

Permalänk

Tittar på filmen nu
Älskar att alla dessa TPB Admins har en förkärlek till Netbooks!!!
Men det är väl som jag så många ggr tidigare misstänkt att Netbooks är svårsålt pga att eliten (=systemerare, kodare, hackers, crackers) är såpass liten numera, och att vanligt folk (=drönare) inte kan hantera dessa små vidunder.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Någon som vet hur det gick med Sundes nådansökan?

Nekad såvitt jag vet.

http://blog.brokep.com/2012/07/27/nekad-resning/

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Avstängd

Nästa val år blir inte svårt.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Tittar på filmen nu
Älskar att alla dessa TPB Admins har en förkärlek till Netbooks!!!
Men det är väl som jag så många ggr tidigare misstänkt att Netbooks är svårsålt pga att eliten (=systemerare, kodare, hackers, crackers) är såpass liten numera, och att vanligt folk (=drönare) inte kan hantera dessa små vidunder.

Kan det inte vara för att de klippen spelades in under netbookens storhetstid då?

Permalänk
Avstängd

Låt mig vara helt ärlig å säga att jag beundrar TPB-grundarnas mod att bemöta sliskiga typer överallt i världen...

... Men jag tål inte dubbelmoralen som försiggår ändå bland folk som säger att dem stödjer fildelning för enbart fildeningen i sig, för det är så j*vla uppenbart varför majoriteten av folk vill att fildelningen ska vara helt ok, nej droppa inte bomben nu, jo; för att få ladda ned copyright-skyddat material.

Jag tar ingen ställning själv eller uppmuntrar varken eller någon position att inta, men detta med fildelningssynen är lika falsk och uppenbar som illegal handel av sex och droger; majoriteten ljuger om varför de verkligen stödjer eller inte stödjer det.

Folk måste sluta gömma sig bakomet argumentet "jag vill att man ska få dela filer på internet med varann" när det riktiga argumentet faktiskt är "jag vill att man ska få dela piratkopierade filer med varann".

Det är så komiskt att folk gnäller på lobbyister å övrig korruption angående hela TPB-rättegången utan att se sin egen korruption (de stödjer fildelning men vågar aldrig säga att det är enbart för fildelning av piratkopierade filer).

Ingen "normal" datoranvändare sitter och delar filer som ingen bryr sig om att ladda ner. Majoriteten av människor vill ladda ner något av "värde" och det mesta som de flesta ser som "värde" är vad lagen klassar som "piratkopierat".

Ja, information bör få vara fritt, icke-censuerat osv, men en viktig skillnad bör göras mellan "vanlig information" såsom text du hittar på Wikipedia, offentliga journaldatabaser osv och "underhållningsinformation" såsom spel, musik, filmer, tv-serier, literratur, bildkonst och kommersiella mjukvaror.

Jag håller på att skapa elekontriskt underhållsinformation såsom e-böcker, e-ljudböcker och e-videokurser och även om jag tycker att information och viss kunskap ska få spridas fritt, vilket jag också gör med offentliga bloggar och artiklar, men jag vill inte att något jag spenderat mycket tid och energi i att skapa skall få delas gratis om jag inte sagt så själv.

Sedan tjänster såsom Voodler (finns det ens kvar?), Spotify, Steam, och Netflix är utmärkta lösningar för underhållare såsom musiker, filmskapare och spelutvecklare att få sprida sitt material och ge folk smakprov utan att de ska känna att de "köper grisen i säcken" utan att de kan få prova på och sedan köpa om de verkligen gillar upphovsmakarens skapelser.

Men kom inte till mig med en kopp kaffe och säg att du stödjer fildelning enbart för att information ska vara fri, för då är du fanimig lika korrupt å full av skit som USAs kongress. OVER AND OUT! Ikväll äré fest!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

TPB-rättegången har nog bidragit till att ändra min syn på piratkopiering/privatkopiering. Tidigare tyckte jag det borde vara olagligt, och straffas ungefär som att gå mot röd gubbe. Numera har jag svängt till att tycka så illa om mediebolagen att jag skäms när jag köper film eller musik. Turligt nog släpps det ingen bra musik numera Jag är nog inte ensam om att tycka all sämre om storbolagen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Laddar hem 720p versionen nu. Kom över 100kB/s på under 1 minut, det är över 10k källor och över 5k klienter i svärmen och ett medelvärde på 370kB/s.
Ganska imponerande!

Skrivet av Bakgrund:

Varför laddar folk ned filmen när den finns på Youtube?

Jag har inte testat Youtube på Raspberry Pi, men vet att 720p mkv filer brukar fungera bra.
Då kan jag antingen se den på Youtube i kontorsstol på 20" skärm eller köra den på RPi och sitta eller ligga i soffa och se på 42"
Alla har väl olika setups. Men det är min främsta anledning.

Dessutom så bidrar man med lite upload bandbredd så att andra också kan få tillgång till den (inte för att just min upload bandbredd gör så mycket till eller från i det stora hela, men ändå).

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpnisse:

Någon som har lust att uppdatera om hur det står nu med killarna?

Tror inte han är emot invandrare bara invandrare som beter sig som svin och rånar folk osv? Hans fru är ju inte direkt svensk.

Permalänk
Visa signatur

CPU= Ryzen 9 5900X/ RAM= 32GB 3200MHz/ MB= MSI B550M/ GPU=ASUS TUF 3090

Permalänk
Medlem

Kan ju bara tala för mig själv, men jag betydligt oftare på bio nu än tidigare. Ungefär en gång varannan vecka, så länge det finns någon film som verkar bra nog att se såklart. Jag har även hört/läst, men har ingen källa på det, att biobesökandet har ökat betydligt sen piratkopieringen tog fart, eller iaf de senare åren.

Undrar hur mycket av intäkterna till ett produktionsbolag kommer från biointäkterna kontra när dem hyres ut från ex. hemmakvall, och ett halvår efter går på en betalkanal, för att efter det gå på vanlig TV.

Var får dem in mest pengar ifrån? Det bör väl vara bio besöken va? Bojkotta bion om dom hotar med handelsanktioner, fan va tragiskt och synd att girigheten går så långt. Det hotar hela landet med handelsanktioner, iofs har jag inte 100% koll på vad det är ens. Men det lär väl ska påverka folket ganska betydligt. Att vi spenderar mer pengar på att se deras filmer på bio än vi gjorde tidigare spelar ingen roll. Sen att regeringen bara tar emot och lyder det som USA säger kan ju diskuteras, men självklart förstår man ju dem. Vad ska vi göra liksom om USA hotar med handelsanktioner.

Off: Ibland så är ex. piratebay sökfunktion nere. Då funkar det jätte bra att använda googles och lägga till piratebay i söksträngen. Bör man inte ta ner google för detta då? TPB hjälper ju bara folk att hitta till olika saker, likväl google.

OBS. Har inte sett dokumentären ändå men det får bli senare ikväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av potatis mos:

Kommer den visas på bio tro? Även fast alla troligen redan sett den då!

Jo den har världspremiär 3 Maj

Skrivet av Kärlekstrollet:

32kb/s ned, 5,6MB/s upp... This gonna be a looooong night.

Prova att stryp Upload lite! Typ till 100 - 500 kB/s, sen när du fått ner den så höj den till obegränsad igen. Så skall du alltid göra när du vill ha ner en torrent fort.

Skrivet av frestation:

Nu har torrenten äntligen börjat få fart, när jag började ladda var det bara 50kpb/s men nu har den kommit upp i ordentliga hastigheter.
Kom ihåg att seeda.

Stryp upload när nu tankar! maxa den sen.

Ontopic!

Rätt roligt ändå, när jag vaknade imorse så tog jag mobilen i sängen, såg Y T appen och startade den, och fick se TPB AFK. startade den, såg 2min och tänkte "men va fan, detta kan jag inte se på mobilen" går upp sätter mig vid datorn, och klickar upp Swec, och ser nyheten där med. Så ikväll blir det TPB AFK med popcorn

Jag seedar i en vecka/seedbox

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Prova att stryp Upload lite! Typ till 100 - 500 kB/s, sen när du fått ner den så höj den till obegränsad igen. Så skall du alltid göra när du vill ha ner en torrent fort.

Varför/Hur fungerar det? Varför får man snabbare nedladdning om man stryper upload?

Skrivet av skog1s:

Vad är det?
Hyr du en server i en serverhall kopplad till en "fet lina" ?
Är inte det dyrt ?

Permalänk
Skrivet av reinholdsson:

Kan det inte vara för att de klippen spelades in under netbookens storhetstid då?

Duktigt datorfolk bryr sej inte om "trender", så när TPB admins använder Netbooks så är det för att denna lösning visat sej vara både diskret, ekonomisk, gångbar, funktionell o mest idealisk.
Men visst - det finns nog en del admins som numera kan använda Ultrabooks oxå, o fortfarande känna att den inte skapar en alltför stor footprint i väskan.
Är man däremot på språng hela tiden, som dessa admins verkar vara, med flera driftjobb som ska underhållas 24/7 så finns det inget som slår Netbooken.
Ganska många människor klagar på skärmstorlek o tgbstorlek, men det är bara baserat på undermålig precision (syn och handkordination) från dessa.

Eliten däremot behärskar detta, och skulle fortfarande kunna administrera sina system i en bergodalbana, grovt alkoholpåverkade, handståendes med bakbundna armar o ögonbindel på en 7-tums netbook

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Varför/Hur fungerar det? Varför får man snabbare nedladdning om man stryper upload

Varför & Hur det fungerar, kan du lätt ta reda på själv. Men enklast är väl bara att prova, och uppleva resultatet direkt

Prova själv att dra hem en torrent (givetvis, på en tracker som har seeders) på ca 5GB och Maxa både ner/upp. kolla hastigheten..
Stryp sen U L. Och kolla sen vad som händer med D L.

Stryp/öka tills du hittar din linas "maxdownload" Och än än gång, glöm inte att maxa den sen, så vi andra kan få lite hastighet

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av lastninja:

Duktigt datorfolk bryr sej inte om "trender", så när TPB admins använder Netbooks så är det för att denna lösning visat sej vara både diskret, ekonomisk, gångbar, funktionell o mest idealisk.
Men visst - det finns nog en del admins som numera kan använda Ultrabooks oxå, o fortfarande känna att den inte skapar en alltför stor footprint i väskan.
Är man däremot på språng hela tiden, som dessa admins verkar vara, med flera driftjobb som ska underhållas 24/7 så finns det inget som slår Netbooken.
Ganska många människor klagar på skärmstorlek o tgbstorlek, men det är bara baserat på undermålig precision (syn och handkordination) från dessa.

Eliten däremot behärskar detta, och skulle fortfarande kunna administrera sina system i en bergodalbana, grovt alkoholpåverkade, handståendes med bakbundna armar o ögonbindel på en 7-tums netbook

Haha skön du är. Dock sant. Dem sitter för jävla myckert framför datorn. Personligen tycker jag inte det är alls kul att sitta och hinka i sig öl när man sitter och gör något "viktigt". Men man får en bra uppfattning om hur dem lever. Dem kan verkligen detta, även om dem har ögonbindel

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Duktigt datorfolk bryr sej inte om "trender", så när TPB admins använder Netbooks så är det för att denna lösning visat sej vara både diskret, ekonomisk, gångbar, funktionell o mest idealisk.
Men visst - det finns nog en del admins som numera kan använda Ultrabooks oxå, o fortfarande känna att den inte skapar en alltför stor footprint i väskan.
Är man däremot på språng hela tiden, som dessa admins verkar vara, med flera driftjobb som ska underhållas 24/7 så finns det inget som slår Netbooken.
Ganska många människor klagar på skärmstorlek o tgbstorlek, men det är bara baserat på undermålig precision (syn och handkordination) från dessa.

Eliten däremot behärskar detta, och skulle fortfarande kunna administrera sina system i en bergodalbana, grovt alkoholpåverkade, handståendes med bakbundna armar o ögonbindel på en 7-tums netbook

Snacka om kraftigt överdrivet R O F L x 6

Det är ju inte så att dom sitter och spelar på sina Netbooks precis

Vi vet alla att dom sitter och Twittrar/Facebookar/Mailar/Google plusar, eller något annat som inte kräver hårdvaran än det man ska ha det till!! !! (man kan nästan se på dom, när dom sitter där och skriver, att dom uppdaterar någon text till någon annan)

Som många gånger innan så kommer frågan: Vad ska du ha din dator till? (den frågan har du säkert hört innan va) ?
Och som någon annan skrev, det är några år sedan det filmades, rättare sagt dom åren då Netbooks släpptes på marknaden, och även "Eliten" använde dom. För rätt syfte........

Och din mening " inget som slår Netbooken" jag har inte sett en ända IT tekniker (nätverkstekniker, systemutvecklare etc) på jobb komma med en Netbook. För tre år sedan, hade alla en under armen Men idag 2013 så får man gå hem till dig dom, och dra fram byrålådan, och då ligger den där och skäms, och det gör den hos "Eliten" med

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Jag korrekturläste ditt inlägg:

Det är ju inte så att dom sitter och spelar på sina Netbooks precis

Vi vet alla att dom sitter och Kodar/Administrerar/Crackar/Clustrar workloads/Nätverks sniffar, eller något annat som inte kräver mer hårdvara än en netbook bjuder på!! !! (man kan nästan se på dom, när dom sitter där och skriver, att dom uppdaterar sina system/koder/scripts samtidigt som dom crackar lite wlans o leker gud över någon annan)

Som många gånger innan så kommer frågan: Behärskar man sin hårdvara? (den frågan har du säkert hört innan va) ?
Och som någon annan skrev, det är några år sedan det filmades, rättare sagt dom åren då människor hade funktionell syn och kordination, och "Eliten" använde dom egenskaperna för rätt syfte........

Och din mening " inget som slår Netbooken" jag har inte sett en ända IT tekniker (nätverkstekniker, systemutvecklare etc) på jobb komma med en Netbook. Man visar istället upp en notebook atrapp. För tre år sedan, hade alla netbooken under armen Men idag 2013 så har man förstått att man ska hålla det allra heligaste undangömt. man får gå hem till dom, och öppna kassaskåpet. Då ligger den där och o tar över världen, och det gör den i "Elitens" väska med

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Jag korrekturläste ditt inlägg plus en massa välskrivit bra svar......

Mycket väl skrivit och bra svarat! Du får en Gilla med stort G av mig
Hade varit trevligt om alla hade kunnat svara med samma pondus.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Nerladdningen är snart klar Verkar som många tycker den är bra Blir säkert en bra film/dokumentär att somna till

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Inaktiv

Oerhört intressant video, bra att såna här videos kommer ut i samhället, så man faktiskt får se hur saker och ting går till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Låt mig vara helt ärlig å säga att jag beundrar TPB-grundarnas mod att bemöta sliskiga typer överallt i världen...

... Men jag tål inte dubbelmoralen som försiggår ändå bland folk som säger att dem stödjer fildelning för enbart fildeningen i sig, för det är så j*vla uppenbart varför majoriteten av folk vill att fildelningen ska vara helt ok, nej droppa inte bomben nu, jo; för att få ladda ned copyright-skyddat material.

Jag tar ingen ställning själv eller uppmuntrar varken eller någon position att inta, men detta med fildelningssynen är lika falsk och uppenbar som illegal handel av sex och droger; majoriteten ljuger om varför de verkligen stödjer eller inte stödjer det.

Folk måste sluta gömma sig bakomet argumentet "jag vill att man ska få dela filer på internet med varann" när det riktiga argumentet faktiskt är "jag vill att man ska få dela piratkopierade filer med varann".

Det är så komiskt att folk gnäller på lobbyister å övrig korruption angående hela TPB-rättegången utan att se sin egen korruption (de stödjer fildelning men vågar aldrig säga att det är enbart för fildelning av piratkopierade filer).

Ingen "normal" datoranvändare sitter och delar filer som ingen bryr sig om att ladda ner. Majoriteten av människor vill ladda ner något av "värde" och det mesta som de flesta ser som "värde" är vad lagen klassar som "piratkopierat".

Ja, information bör få vara fritt, icke-censuerat osv, men en viktig skillnad bör göras mellan "vanlig information" såsom text du hittar på Wikipedia, offentliga journaldatabaser osv och "underhållningsinformation" såsom spel, musik, filmer, tv-serier, literratur, bildkonst och kommersiella mjukvaror.

Jag håller på att skapa elekontriskt underhållsinformation såsom e-böcker, e-ljudböcker och e-videokurser och även om jag tycker att information och viss kunskap ska få spridas fritt, vilket jag också gör med offentliga bloggar och artiklar, men jag vill inte att något jag spenderat mycket tid och energi i att skapa skall få delas gratis om jag inte sagt så själv.

Sedan tjänster såsom Voodler (finns det ens kvar?), Spotify, Steam, och Netflix är utmärkta lösningar för underhållare såsom musiker, filmskapare och spelutvecklare att få sprida sitt material och ge folk smakprov utan att de ska känna att de "köper grisen i säcken" utan att de kan få prova på och sedan köpa om de verkligen gillar upphovsmakarens skapelser.

Men kom inte till mig med en kopp kaffe och säg att du stödjer fildelning enbart för att information ska vara fri, för då är du fanimig lika korrupt å full av skit som USAs kongress. OVER AND OUT! Ikväll äré fest!

Det där är ju faktist sanning med modifikation.
Många vill ju endast att film, musik osv ska vara lätt tillgängligt på nätet istället för att behöva gå till en butik och köpa en fysisk skiva tex.

Gratis är gott brukar man ju säga, men jag kan med gott samvete säga vad det gäller spel att jag inte laddar ner något sådant längre. Och det mycket tack vare Steam där jag kan ha ALLA mina spel på ett och samma ställe. Visst att prislappen kanske inte är så tilltalande alla gånger men det är värt det då man kan köpa nästintill alla spel där.

Vad det gäller film så finns det tyvärr inga tjänster som tillhandahåller film i den kvalité jag eftersöker. Sen är det ju ofta så att man kan få vänta flera veckor (ibland tom månader) på filmer man vill se men som finns tillgängligt på fildelningssajter.
Jag tycker filmbolagen ska anpassa sig till konsumentens krav istället för tvärtom.

Och musiken kör man ju uteslutande i Spotify idag. 99kr i månaden för tillgång till nästan all musik är ju inte ens något att fundera över. Visst har man väldigt inriktad musik smak kan det dock vara svårt att hitta.

Alla kanske inte är villiga att betala, men ganska många är det så länge det är tilltalande och för en rimlig peng.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Skrivet av Wiiga:

Det där är ju faktist sanning med modifikation.
Många vill ju endast att film, musik osv ska vara lätt tillgängligt på nätet istället för att behöva gå till en butik och köpa en fysisk skiva tex.

Gratis är gott brukar man ju säga, men jag kan med gott samvete säga vad det gäller spel att jag inte laddar ner något sådant längre. Och det mycket tack vare Steam där jag kan ha ALLA mina spel på ett och samma ställe. Visst att prislappen kanske inte är så tilltalande alla gånger men det är värt det då man kan köpa nästintill alla spel där.

Vad det gäller film så finns det tyvärr inga tjänster som tillhandahåller film i den kvalité jag eftersöker. Sen är det ju ofta så att man kan få vänta flera veckor (ibland tom månader) på filmer man vill se men som finns tillgängligt på fildelningssajter.
Jag tycker filmbolagen ska anpassa sig till konsumentens krav istället för tvärtom.

Och musiken kör man ju uteslutande i Spotify idag. 99kr i månaden för tillgång till nästan all musik är ju inte ens något att fundera över. Visst har man väldigt inriktad musik smak kan det dock vara svårt att hitta.

Alla kanske inte är villiga att betala, men ganska många är det så länge det är tilltalande och för en rimlig peng.

Håller med. Och vi är inte ensamma. Gabe från steam och spotify killarna samt många många mer håller med om att enklaste sättet att komma åt pirater är att göra tjänsterna enklare än piraterna. Dvs en filmtjänst / biotjänst likt spoitify med bra kvalité och att de kommer ut samtidigt i hela världen skulle göra mycket.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Håller på att extrahera den nu! Ska bli att tittas på senare, ska på tennis först!

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Avstängd

Piratebay måste moderera innehållet.

Jag anser att de som kontrollerar Piratebay måste moderera sin webbplats. Ifall det är ett brott som görs av en användare på deras webbplats måste de ju ta och vidta åtgärder. Annars är de delaktiga i brottet genom sin passivitet. Det är alltså inget konstigt att de var i domstol enligt en rättslig synvinkel.

Jag har kollat på mer än halva filmen och har nu insett hur dåligt det är att folk begår fildelnings-brott.
Dessutom så har jag nu en fråga, finns det torrent-sidor som är modererade och endast har lagliga fil-torrenter?