Köpråd laptop HP Envy 4 1101EO vs HP Envy 6-1115eo

Permalänk
Medlem

Köpråd laptop HP Envy 4 1101EO vs HP Envy 6-1115eo

Jag fick hem min nya HP Envy 4 1101EO för 5290 kr. Nu är HP Envy 6 1115EO med 15.6 tum tillgänglig för 5990 kr. Skulle uppskattas väldigt mkt för alla typ av råd och tips. Ska jag lämna tillbaka min nya HP 4 och satsa på HP 6 eller? Har hört att HP 4 ska ha dåligt grafik hur är den i jämförelse med HP 6 AMD Radeon HD 7670-grafik? Tack i förhand!!

Permalänk
Medlem

Du kan ju kolla jämförelsen här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1490716,1468983

Du skapade en tråd för inte så många dagar sen där du frågade om din nuvarande laptop. Det känns som att du inte kommer bli riktigt nöjd.

Nu jämför du två datorer av samma tillverkare där priset skiljer sig med några hundralappar. Ju mer du spenderar, desto bättre grejer får du. Så är nästan uteslutande alltid.

Envy 6 har bättre grafik än Envy 4.
Envy 6 har mer ram än Envy 4.

Ska du använda datorn till något som du vet kräver bättre grafik eller mer ram så är valet givetvis Envy 6. Men ska du inte göra det så har åtminstone jag svårt att motivera varför du ska spendera mer pengar. Kanske för att få en aningen större skräm?

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Du kan ju kolla jämförelsen här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1490716,1468983

Du skapade en tråd för inte så många dagar sen där du frågade om din nuvarande laptop. Det känns som att du inte kommer bli riktigt nöjd.

Nu jämför du två datorer av samma tillverkare där priset skiljer sig med några hundralappar. Ju mer du spenderar, desto bättre grejer får du. Så är nästan uteslutande alltid.

Envy 6 har bättre grafik än Envy 4.
Envy 6 har mer ram än Envy 4.

Ska du använda datorn till något som du vet kräver bättre grafik eller mer ram så är valet givetvis Envy 6. Men ska du inte göra det så har åtminstone jag svårt att motivera varför du ska spendera mer pengar. Kanske för att få en aningen större skräm?

Tack för svaret. Jo jag är väl medveten att för mer pengar, så får jag givitvis också bättre dator samt desto längre tid som går så kommer andra datorer bli billigare definitivt. Men fick min dator i tisdags och de känns lite bittert att jag kan få större skärm, bättre grafik och mer ram minnen för knappt en röding. Så därav min fråga. Sen vet jag inte, jag har väl 14 dagars öppenköp? Men hur mkt kommer det att kosta mig att posta tillbaka datorn är det värt dem pengar jag lägger ut på den samt posta tillbaka min nuvarande dator?

Permalänk
Medlem

Du har ju öppet köp på det du inhandlat. Precis som du påvisar.

Kostnaden för frakt tillbaka skiljer sig. Ibland bjuder leverantören på kostnaden, ibland inte. Räkna med kanske 200 kronor?

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Så jag kan räkna med cirka 700 kr totalt inkl frakt av min nuvarande dator. Dvs 5990 kr allt som allt, är det värt det? BTW thanks

Permalänk
Medlem

vet någon om öppet köp reglerna? Fick precis veta att jag inte kan lämna tillbaka datorn pga. att jag öppnat och startat datorn. Har bara laddat datorn!!

Permalänk

Envy 4 är en mycket trevligare dator än 15.6-tums klumpen. 15.6:an har samma CPU, samma disk, samma anslutningar, samma skärmupplösning men är tyngre, otympligare och dessutom tydligen dyrare. Dessutom är det coolare med en mindre laptop.

Om grafikkort och spela spel är maximalt viktigt för dig så hade du ju köpt en stationär -- så var glad att du valde den bättre datorn i detta fall.

Vill du ha 4gb mer minne så kostar det ca 200 kr för en 206-pinnars SO-DIMM.