Globalfoundries mot 10 nanometer 2015

Permalänk
Melding Plague

Globalfoundries mot 10 nanometer 2015

Halvledartillverkaren Globalfoundries meddelar att företaget snabbar upp utvecklingen av nya tillverkningstekniker och ska vara nere på 10 nanometer i slutet av 2015.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sakta men säket närmar vi oss 1nm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Haha, jäklar vad stor gubben till höger var

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Haha, jäklar vad stor gubben till höger var

Ju mindre kretsarna blir desto större blir slipsarna. Det var därför Paul Otellini fick avgå, han fick inte plats på kontoret längre. Tragiskt men sant.

Permalänk

Guys in suites are not amused.

Permalänk
Medlem

men hur funkar det med kolbaserade transistorer som de pratar om efter 10nm? kol är ju ingen halvledare som kisel är? och grafen är ju bara kol det med

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Keeper of Traditions

Väldigt bra artikel, för övrigt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Sakta men säket närmar vi oss 1nm

Skickades från m.sweclockers.com

det tar stopp en bra bit innan 1nm det kan du tacka termodynamik och kvantmekanik för

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Skrivet av Starric:

men hur funkar det med kolbaserade transistorer som de pratar om efter 10nm? kol är ju ingen halvledare som kisel är? och grafen är ju bara kol det med

CNT (carbon nano tubes) finns både som ledande, halvledare samt isolatorer beroende på chirality och diameter så de funkar som halvledare.

När det gäller grafen är det lite värre, men med dopning kan man få fram indirekta bandgap om man tittar i tex k-vektorn vilket gör att de kan få halvledaregenskaper, dock är denna doping av just grafen för närvarande rätt ostabil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

det tar stopp en bra bit innan 1nm det kan du tacka termodynamik och kvantmekanik för

Med nuvarande teknik ja, men det finns väl andra?

Permalänk

Intel vs. Världen (Common Platform: Globalfoundries, Samsung och IBM).

AMD/Global Foundries har dom senaste åren lyckats hemlighålla sina trumfkort gång på gång.
Det inkluderar både grafikkortsreleaser där dom plötsligt chockat nVidia med "tidigare release" av ny serie grafikkort.. och nu även mycket snabbare övergång till 10nm än dom tidigare officiella uttalandena har antytt.
Börjar bli ett tydligt mönster att det verkar vara AMD/GF's nya strategi.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Skrivet av Starric:

men hur funkar det med kolbaserade transistorer som de pratar om efter 10nm? kol är ju ingen halvledare som kisel är? och grafen är ju bara kol det med

När man gör saker riktigt smått så gäller inte de vanliga naturlagarna längre. Genom att variera strukturen så får man helt olika egenskaper. Att grafen är kol är en enorm fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Med nuvarande teknik ja, men det finns väl andra?

visst gör det de, men jag skulle inte hålla andan iaf.

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Discokungen
Skrivet av jesusbarnet:

det tar stopp en bra bit innan 1nm det kan du tacka termodynamik och kvantmekanik för

Det har sagts om 100nm, 30nm osv. Det kommer alltid komma ny teknik för att göra allt mindre!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

visst gör det de, men jag skulle inte hålla andan iaf.

Så du tror att det kommer ta stopp eller vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

det tar stopp en bra bit innan 1nm det kan du tacka termodynamik och kvantmekanik för

Ändå räknar tillverkarna med att ha knäckt den gåtan 2028.

Saxat wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/5_nanometer

Citat:

14 nm — est. 2014
10 nm — est. 2016
7 nm — est. 2018
5 nm — est. 2020

Continuing the pattern of halving the surface area of each node (or reducing the square sides by 1.4) every 2 years, it can be expected that 4nm technology will appear in roughly 2022, 3nm in 2024, 2nm in 2026, and lastly 1nm in 2028, which may be the limit for current lithographic semiconductor silicon technology as presently implemented. [7. Samsung's Kim Claims No Limit to Scaling]

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Så du tror att det kommer ta stopp eller vad menar du?

Att förminska saker i all evighet går inte vi ser redan idag att moorslag börjar vackla intels 3d transistorer (tm) är ett sätt att förlänga moorslag
och ju mindre nått blir ju svårare är det att kyla och stoppa läckage

Men självklart finns det alternativ, för att nämna några kvantdatorer optiska-datorer DNA-datorer

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk

Bra skrivet! Kan bli riktigt bra detta. Då kanske AMD kan hänga med i dessa nanometer krympningarna eftersom de tillverkar det mesta hos GlobalFoundries eller hur? Spännande i alla fall!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Grafen eller andra kolbaserade material kommer att bli väldigt intressanta när man väl börjar komma igång att kommersiellt använda dem. Grafen leder 100 gånger snabbare än kisel och är dessutom betydligt mer tåligt mot yttre påfrestningar. Dessutom finns kol överallt vilket i alla fall i teorin betyder mindre krav på värdefulla metaller.

Permalänk
Inaktiv

Jag tror inte att AMD har färdigställda designer för 10nm år 2015.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Elektroner behöver ha en laddning för att vara användbara och ju högra laddning desto större är de.... och sen måste de komma igenom utrymmet utan att sakta ner... Men på något sätt ska man väll klara sig igenom det också....

Har för mig den senaste minsta möjliga siffran var 2nm pga elektroners storlek... påstods det. Men sånt kan ju ändras med tiden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

Elektroner behöver ha en laddning för att vara användbara och ju högra laddning desto större är de.... och sen måste de komma igenom utrymmet utan att sakta ner... Men på något sätt ska man väll klara sig igenom det också....

Har för mig den senaste minsta möjliga siffran var 2nm pga elektroners storlek... påstods det. Men sånt kan ju ändras med tiden...

Elektronens storlek är så extremt mycket mindre än 2 nm så det beror nog mer på andra kvantmekaniska fenomen som t.ex tunnling

Visa signatur

| 3960X | 16 GB DDR3 | P9X79 | H100 | 7950 |
| E31270 | 16 GB DDR3 ECC | ~7 TB eff. ZFS R-Z2 | ESXi |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jwte:

Elektronens storlek är så extremt mycket mindre än 2 nm så det beror nog mer på andra kvantmekaniska fenomen som t.ex tunnling

Elektronen är en punktformig partikel vad jag hört. Den har alltså ingen volym. Däremot fattar jag inte den praktiska innebörden av det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jwte:

Elektronens storlek är så extremt mycket mindre än 2 nm så det beror nog mer på andra kvantmekaniska fenomen som t.ex tunnling

Jag tänkte också säga det att elektronens storlek inte spelar någon roll i det här fallet och sedan tänkte jag leta upp hur stor en elektron är men hittar inget alls.

Hur stor är en elektron egentligen?

EDIT: Eller ja, just det, dom har ju ingen volym, bara massa.

EDIT2: Även om den inte har volym i konventionell mening så är den i storleksordningen 0,000000000000000001 meter, 1nm är 0,000000001 meter.
En elektron är alltså lika liten jämfört med 1 nanometer som en nanometer är jämfört med en meter.
Det går in lika många elektroner på en nanometer som det går in nanometer på en meter.

Ungefär, fast ändå inte. Hoppas nästan att någon som är kunnig på riktigt kommer och läxar upp mig, men iaf.

Permalänk
Medlem

http://www.nordichardware.se/Forskning/ibm-nar-155-ghz-med-40nm-grafentransistor.html

40nm grafen = 155ghz är imponerande. Det kan bli bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Ja, när vi börjar komma ner under 10nm tror jag att klockfrekvenser kommer att börja öka mer igen och ökningen av transistorer avta något.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Kilroy:

Ja, när vi börjar komma ner under 10nm tror jag att klockfrekvenser kommer att börja öka mer igen och ökningen av transistorer avta något.

Alla tekniker vi hör om, Strained Silicon, Silicon-on-Insulator, High-K Metal Gate, FinFET "3D-transistorer" etc. är nödvändiga måsten för att sätta plåster på det exponentiellt ökade strömläckaget och är i sig inga prestandahöjande medel. I min intervju med Patrick Bliemer, Intels Europachef, berättade han att 22 nanometer utan den nya transistorn hade gett relativt små förbättringar och att Intel inte "var nöjda med det resultatet", då klivet var mycket mindre än föregående generationsskiften.

Så länge vi står kvar på kiselbaserad tillverkning tror jag inte vi får se några nämnvärda ökningar i klockfrekvenser. Skulle inte bli ett dugg förvånad om utvecklingen där avstannar helt framöver. Nu handlar det om att ta till varje dyrt knep i boken för att överhuvudtaget få ut fördelar ur nya tillverkningstekniker. Lägre tillverkningskostnader, lägre strömförbrukning och högre prestanda som hela tiden eftersträvats och har uppnåtts är inte längre tre självklarheter.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Slipsfolk ser alltid så allvarliga ut. Inte ett leende så långt ögat når.

Permalänk

Bra artikel.

Nu en fråga: AMD ? Är det Globalfoundries eller TSMC som tillverkar deras kretsar ?

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Bra artikel.

Nu en fråga: AMD ? Är det Globalfoundries eller TSMC som tillverkar deras kretsar ?

Båda. FX, A-serien & Opteron är GF 32nm. E, C & Z-serierna är TSMC 40nm och grafikkorten är TSMC 28nm.

Finns även mer men där är de mest kända