Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hårddiskpriserna fortsatt nedåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

"Seagate Technology on Tuesday reaffirmed its position as the world's largest maker of hard disk drives (HDDs). The company said that during its third quarter of fiscal 2012 (ended on March 30, 2012) it shipped record number of hard disk drives - 61 million - and reported record revenue of $4.4 billion.

Seagate reported revenue of $4.4 billion, gross margin of 37%, net income of $1.1 billion (up from $93 million in Q3 FY2011) and diluted earnings per share of $2.48. The company increased its HDD unit shipments by 29% over last quarter, supplying 61 million hard drives, which equates to approximately 42 exabytes. Samsung-branded products represented approximately 13% of Seagate shipments, or 7.93 million, in Q3 FY2012."
http://www.xbitlabs.com/news/storage/display/20120418224631_S...

Enligt dina siffror omsätter Seagate ca 72 USD per disk. Detta är alltsa genomsnittspriset de får.
Av dessa 72 är ca 37% vinst före avdrag - Dvs 27 USD. Nettovinsten ger bara 18 USD per disk.

Detta tyder på att marginalerna är rimliga nu för tiden. De är ca 33% (18USD vinst på (72 -18)USD kostnader). Betydligt lägre än de fantasimarginalerna som t.ex klädbutiker tar ut.

Om du sänker genomsnittspriset per disk med ca 200 SEK tjänar de ingenting på sina diskar. Dvs, det finns ingen bokföringsvinst.

Permalänk

Räcker redan med 120:- sänkning så blir det +/- nolll på diskarna då dollarn kostar kring 6.40 idag.
Snackade lite med en i butik som har bland dom lägre priserna på diskar och han sa att dom i princip inte har nån vinst alls på diskarna dom säljer. Och är nog mycket annat som är lika prispressat med och det är därför vi ser mer och mer konkurser också.
Sen har väl diskarna redan sjunkit sen dom där resultaten så är väl svårt att säga exakt var smärtgränsen går men börjar väl vara på väg dit redan nu skulle jag tro.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa en 3TB disk men har lite kort frågor så tänkte att jag kör dom här ist för att skapa en ny tråd.

Datorn jag tänkte montera den i är från 2008 och kör WIN7 Enterprise 32-bit. Planen är att köra en stor 3TB partition, men känner mig osäker om det kommer fungera.

Misstänker att man måste ha 64bit W7 för att det ska fungera, men förutom det. Är det något annat som riskerar att sätta stopp för en stor 3TV partition?

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk

Det gäller bara om du ska ha den som bootdisk men har för mig begränsningen mest är om man kör XP fortfarande.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Ska inte ha den som bootdisk så då borde det funka att bara stoppa i den och formatera den? Även fast jag kör 32-bit W7 ?

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaxxor:

Ska inte ha den som bootdisk så då borde det funka att bara stoppa i den och formatera den? Även fast jag kör 32-bit W7 ?

2,19 TB är gränsen för 32-bitars OS - även Windows 7.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk

http://www.paragon-software.com/technologies/components/gpt-l...

Ifall det inte fungerar normalt ska väl gå fixa på Windows 7 med.
I Linux funkar det direkt utan några speciella saker iaf även på 32bit.
Problemet med äldre datorer är bioset inte stöder större diskar och kan därför inte boota från större diskar men har man OS på annan disk eller partionerar i lfera delar ska det fungera.
Vissa diskar är formaterad för att emulera annan blockstorlek så att det kan fungera direkt även på en äldre dator. WD diskar är exempel på såna.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Två frågor:

1. Varför dyker inte de externa hårddiskarna också i pris? De ligger strax under 1kr/GB fortfarande

2. Vad är den största storleken man kan lita på till lagring? Har för mig att folk körde max 640GB diskar förut pga att det bara är en skiva då eller nått (mindre risk att dom pajjar). Sen var det snack om att 2TB diskarna var så svåra att tillverka (minns inte riktigt) och de hade rätt hög procent med reklamationer.

Jag är nog lite outdated dock. Men externa diskar känns sjukt ovärt när man kan köpa 3TB intern istället för 1TB extern. Behöver dock nya externa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

2,19 TB är gränsen för 32-bitars OS - även Windows 7.

Men det fungerar väl om man GPT-formaterar dom?

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaxxor:

Men det fungerar väl om man GPT-formaterar dom?

Under Win XP fungerar det som det ska, men hur det är med Win 7 är jag faktiskt osäker på.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Jag har inget emot WD green diskar, har 22st 2TB i sädbaljan och filservern (köptes när dem kosta runt 800kr för ett par år sedan) och ingen har spökat, väljer man att inte försätta dem i viloläge så är dem rappa nog för mina behov.

Sen har jag 5st 2TB och 3st 1TB WD green i min WS för lagring, samma där, sätter man inte dem i viloläge så har jag inget att klaga på.

Så jag har bara possetiva erfarenheter av WD green diskar.

Edit: har inte testat en som systemdisk men det borde bero på användar kravet, om jag klarar av min quantum fireball disk i en av mina amiga så skulle en WD green inte vara något problem

Får jag bara fråga vad du lagrar på alla dem hårddiskarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jikz:

Får jag bara fråga vad du lagrar på alla dem hårddiskarna?

Dum fråga! Han lagrar det vi alla lagrar... Filmer, musik, Spel, program, dokument & Pr0n såklart

Vem ( ? ) vill inte ha en egen data bas/Filserver med eget material ?

Jag själv har 16st hårdiskar packat med det som jag älskar! Vem vill välja bort det? Vem?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Ifall man klagar på WD Green så har man antingen fått en felaktig disk... vilket kan hända oavsett vilken disk man än köper. Eller så har man helt enkelt bara förväntat sig något helt annat utav den disken.

Jag använder den enbart till lagring av lite filmer och serier.

Eller så har man fått en som Intellipark krånglar på, precis som jag skrev senare. Det är inte precis ovanligt att det strejkar på deras diskar.
Jag använder den också till lagring av filmer etc, men oavsett är den slö. Jag hade förväntat mig att den skulle fungera utan krångel, inget annat.

Edit: En sak till - om man klagar på en hårddiskserie så har man fått en felaktig disk? Hur tänkte du nu?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Streamingtjänster och hög bandbredd i all ära... men fan, jag väljer alltid att ha materialet på datorn eller via nätverket.

Samma här! Mina hårdiskar är mina älsklingar i hög grad Det är det jag är mest rädd om när det gäller hårdvara, och är nog det första jag skulle rädda om huset brann ner! (förutom familjen då) (och jo, jag har trippel backup)

Jag skulle få ett kraftigt spel av att inte ha mitt material hemma. Har allting sorterat snyggt o prydligt i mappar som jag trivs med och allting är tillgängligt via htpc/XBMC.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hardware guy:

Mycket skitsnack. Det är inte alltid som utvecklingen går som förväntat. När intel introducerade P4 lovades att de skulle nå ofattbara 10 GHz år 2011. Istället slängdes hela netburstarkitekturen på soptippen efter bara några år. Att vi ännu inte har hårddiskar i storlekar som förutspåddes för några år sedan är inget att förvånas över. Det skulle vara mer förvånande om det verkligen stämt.

Problemet med Netburst arkitekturen är fysikaliska begränsningar. Strömförbrukningen är proportionell mot
Volt * Volt * Hz.
Därför ligger alla cpuer kring 3GHz därför att annars dras för mycket ström. Denna strömförbrukningsgräns gällde på Netbursttiden, och gäller än idag. Det är inte vettigt att ha cpuer som drar mera ström än så. Det finns inga 10GHz cpuer, och kommer inte finnas om man inte lyckas sänka Volt mycket mera än idag, ett regimskifte måste till. På samma sätt höll IBM på med sina POWER6 cpuer och pratade om 8GHz eller ännu mer. Men det var en återvändsgränd. Istället gick SUN över till många lågt klockade cores, och alla andra följde efter. På den tiden hade SUN 8-core cpuer vilket var helt galet när alla hade 1-2 cores. Men idag har alla 8-cores.

Men när det gäller diskar, så finns inga fysikaliska begränsningar, vi har inte nått en tröskel som säger att vi kan inte pressa in mera lagring. Det behövs inget regimskifte bland hårddiskteknologin, vi klarar oss gott med det vi har. Inga hinder har stötts på. Allt går som det ska. Det enda som hänt, är översvämningen - och priserna vägrar sjunka snabbt igen, och inga stora diskar lanseras längre. Pga det inte finns någon konkurrens längre, sedan WD köpte Samsung. Du kanske inte hängt med marknaden, men faktum är att hårdiskpriserna har inte sjunkit lika snabbt som innan översvämningen. Istället gick priserna upp, och inga större diskar släpptes - ingen nyutveckling nådde marknaden. Om du tror att denna tröskel hände pga fysikaliska hinder, och inte pga affärsbeslut - så föreslår jag att du läser på lite mera innan du uttalar dig.

PS. Det brukar vara bra att läsa på lite, innan man idiotförklarar andra.

EDIT: bytte ut "Watt" mot "Volt"

Permalänk
Skrivet av Huddit:

1. Varför dyker inte de externa hårddiskarna också i pris? De ligger strax under 1kr/GB fortfarande

Var har du kollat egentligen? Western Digital Green 3TB disk får du för runt 1200:- vilket bara är nån 100 lapp mer än interna diskarna.
Och den 100 lappen är pga privatkopieringsavgiften som tas ut på alla externa diskar, usb minnen osv numera och det är inte hårddisktillverkarnas fel. Beställer man från Tyskland kan man få dom för strax över 1000 lappen.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Men när det gäller diskar, så finns inga fysikaliska begränsningar, vi har inte nått en tröskel som säger att vi kan inte pressa in mera lagring. Det behövs inget regimskifte bland hårddiskteknologin, vi klarar oss gott med det vi har. Inga hinder har stötts på. Allt går som det ska.

PS. Det brukar vara bra att läsa på lite, innan man idiotförklarar andra.

Det finns visst fysiska (inte fysikaliska) begränsningar och hinder för utvecklingen av hårddiskar t.ex hur hög lagringsdensitet man kan uppnå, ja vi har kanske inte kommit till dem än och det jobbas säkert för fullt på nya tekniker som kan kringgå eller skjuta gränsen längre fram men att påstå att det inte finns några fysiska begränsningar är inte sant.

Här är några länkar om någon är intresserad.

http://www.techradar.com/news/computing-components/storage/th...
http://en.wikipedia.org/wiki/Heat-assisted_magnetic_recording
http://en.wikipedia.org/wiki/Superparamagnetic_effect

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Och garantin täcker inte sådana fel eller? Själv skulle jag ju direkt försöka byta ut en krånglande disk.

Nej, det gör ju inte det. Själva disken i sig fungerar ju bra, det är deras firmware som spökar.
Den är inte heller 'trasig', bara dåligt gjord.
Om det hade gått att få den utbytt hade det redan skett. Jag lovar. I senare revisioner av dom diskarna har WD rättat till en hel del av det, men min tillhör första generationen som har haft mycket strul.

Skrivet av GaMeR2K5:

Ifall man klagar på WD Green så har man antingen fått en felaktig disk...

Skrivet av GaMeR2K5:

Läs om läs rätt

Läste jag verkligen fel? Jag tror inte det. Men du kanske inte förstod vad jag menade?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Problemet med Netburst arkitekturen är fysikaliska begränsningar. Strömförbrukningen är proportionell mot
Volt * Volt * Hz.
Därför ligger alla cpuer kring 3GHz därför att annars dras för mycket ström. Denna strömförbrukningsgräns gällde på Netbursttiden, och gäller än idag.

...

Men när det gäller diskar, så finns inga fysikaliska begränsningar, vi har inte nått en tröskel som säger att vi kan inte pressa in mera lagring. Det behövs inget regimskifte bland hårddiskteknologin, vi klarar oss gott med det vi har. Inga hinder har stötts på. Allt går som det ska. Det enda som hänt, är översvämningen - och priserna vägrar sjunka snabbt igen, och inga stora diskar lanseras längre. Pga det inte finns någon konkurrens längre, sedan WD köpte Samsung. Du kanske inte hängt med marknaden, men faktum är att hårdiskpriserna har inte sjunkit lika snabbt som innan översvämningen. Istället gick priserna upp, och inga större diskar släpptes - ingen nyutveckling nådde marknaden. Om du tror att denna tröskel hände pga fysikaliska hinder, och inte pga affärsbeslut - så föreslår jag att du läser på lite mera innan du uttalar dig.

PS. Det brukar vara bra att läsa på lite, innan man idiotförklarar andra.

EDIT: bytte ut "Watt" mot "Volt"

Jag misslyckades tydligen med en i mitt tycke enkel jämförelse.

Intel talade tydligt om att netburst skulle nå 10 GHz. Stor tilltro till kommande teknik eller så misstog sig grundligt på hur svårt det är att komma runt fysikaliska begränsningar. Inte vet jag, och det är ointressant.

Du har i alla fall inget bekymmer att acceptera att det är fysikaliska begränsningar som anledning till att vi inte har 10 GHz processorer idag, men samtidigt vägrar du att tro att det kan finnas problem som var svårare än förväntat att komma runt när det gäller hårddiskstorlekar.

Bristande konkurrens har du rätt i, men det beror på dålig lönsamhet i branschen. Det är knappast så att ett företag med vilje låter bli att lansera nya produkter så att lönsamheten sjunker och de blir uppköpta av en konkurrent. Som sagt, det är bra att vara påläst, istället för att skrika konspiration.

I och med att PMR introducerades tog hårddiskstorlekarna ett hopp. En teknik som tog närmare 30 år från uppfinning till kommersiellt användbar 2005. Sedan dess är det mest ökad precision som gäller för att kunna packa in mer information per ytenhet. Hårddiskar förlitar sig fortfarande på mekanisk precision. Desto tätare packning, desto närmare måste huvudet positioneras.

Om en hårddisktillverkare som skulle kunna lansera en 10 TB hårddisk (halvhöjdsenhet ej inräknat), med garanterad tillförlitlighet och ekonomiskt försvarbart pris, skulle vi redan ha en sådan disk idag.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Var har du kollat egentligen? Western Digital Green 3TB disk får du för runt 1200:- vilket bara är nån 100 lapp mer än interna diskarna.
Och den 100 lappen är pga privatkopieringsavgiften som tas ut på alla externa diskar, usb minnen osv numera och det är inte hårddisktillverkarnas fel. Beställer man från Tyskland kan man få dom för strax över 1000 lappen.

Kollar iofs bara på diskar som drivs av USB. Orkar inte ha 15 nätagg liggandes, som sedan pajar eller börjar tjuta efter ett år.

Permalänk
Medlem

Antingen så är det bara Proshop som har en kampanj, eller så är det så att Toshiba har vaknat och börjat pressa priserna neråt.
Både
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1649061 (3 TB för 33 öre/GB)
och
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1649064 (2 TB för 35 öre/GB)
är bland de billigaste 3,5"-diskarna just nu. Och det är ju välkommet med en tredje aktör bland hårddiskarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thompson:

Det finns visst fysiska (inte fysikaliska) begränsningar och hinder för utvecklingen av hårddiskar t.ex hur hög lagringsdensitet man kan uppnå, ja vi har kanske inte kommit till dem än och det jobbas säkert för fullt på nya tekniker som kan kringgå eller skjuta gränsen längre fram men att påstå att det inte finns några fysiska begränsningar är inte sant.

Självklart finns det fysikaliska begränsningar, trodde du verkligen annat? Jag pratar ju om fysikaliska begränsningar angående cpuer, och då vore det märkligt om jag menade att hårddiskar saknar fysikaliska begränsningar?Jag menade förstås "vi har inte nått begränsningarna än".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hardware guy:

Du har i alla fall inget bekymmer att acceptera att det är fysikaliska begränsningar som anledning till att vi inte har 10 GHz processorer idag, men samtidigt vägrar du att tro att det kan finnas problem som var svårare än förväntat att komma runt när det gäller hårddiskstorlekar.

Öh, nej det stämmer inte att jag vägrar tro det. Jag är bara påläst, det är därför jag säger att det är affärsmässiga beslut, inte tekniska problem.

Citat:

Bristande konkurrens har du rätt i, men det beror på dålig lönsamhet i branschen.

Om du inte bott under en sten, så hade du inte kunnat missa många många artiklar i stil med denna:
http://news.softpedia.com/news/HDD-Crisis-Was-Fake-Seagate-an...
"HDD Crisis Was Fake: Seagate and Western Digital Post Big Profits"

http://www.extremetech.com/computing/133758-hdd-pricewatch-se...
"Seagate and WD set profit records, drive prices to remain high
Unless you live under a rock, you’re probably aware that earnings from tech companies this past quarter weren’t all that great. AMD and Intel both eked out a profit, but the slowing US economy, consumer uncertainty, and weak demand in Europe all took a toll on industry earnings. With millions of people underwater on their mortgages and unemployment stubbornly high, it’s a rocky time for a lot of people…
But you wouldn’t know that looking at Seagate’s profits.... Seagate, Western Digital, or Toshiba could quickly gain market share at the expense of the other two by modestly cutting hard drive prices. All three companies are aware of this option, but in this case, none of them want to take it."

http://news.softpedia.com/news/Enjoying-Market-Manipulation-W...
"Enjoying Market Manipulation – Western Digital Posts Huge Profits Again"

Citat:

Det är knappast så att ett företag med vilje låter bli att lansera nya produkter så att lönsamheten sjunker och de blir uppköpta av en konkurrent. Som sagt, det är bra att vara påläst, istället för att skrika konspiration.

Det är ingen konspiration. Det är fakta. Det kryllar av länkar som säger att hårddisktillverkarna har tjänat rekordmycket på att hålla priserna uppe, och ingen vill börja sänka priserna igen. Här finns många artiklar och analyser om hårddisktillverkare håller uppe priserna medvetet:
https://www.google.com/search?q=Western+digital+hard+disk+pos...
Du är ju helt otrolig när du visar din okunnighet, samtidigt som du påstår att du är påläst och att jag är okunnig. Läs artiklarna för bövelen, och kom tillbaka sen när du har något vettigt att säga.

Citat:

Om en hårddisktillverkare som skulle kunna lansera en 10 TB hårddisk (halvhöjdsenhet ej inräknat), med garanterad tillförlitlighet och ekonomiskt försvarbart pris, skulle vi redan ha en sådan disk idag.

Nej du har fel igen. Inte mycket du sagt, stämmer. Läs länkarna så ser du att priserna hålls uppe medvetet. Tillverkarna tjänar mer pengar på att fortfarande tillverka sina gamla 2TB diskar, och inte uppgradera fabrikerna till ny teknik.

Om Intel kunde fortsätta sälja gamla P4 än idag så skulle Intel göra det. Det kostar många miljarder att bygga en ny cpu fabrik, därtill måste man bekosta FoU under många år, och det kostar miljarder det också. Att få fram ny teknik kostar många miljarder. Varför i hela friden skulle vinstdrivande företag helt frivilligt få fram ny teknik hela tiden? Det kostar ju multum. Det bästa vore om man kunde sälja samma gamla produkter hela tiden till höga priser. Detta blir situtationen om ett företag har monopol - vilket är förbjudet. Ett företag som har monopol kan sälja gamla produkter till höga priser - just för att kunderna inte kan köpa annat. Om då monopol företaget börjar svamla om att "det är stora tekniska hinder" så är det ju bara skitsnack. Det värsta är om någon är så korkad nog att gå på skitsnacket. Då har någon inte lärt sig tänka kritiskt och bör spendera några år till i skolan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Uppdatera mjukvaran då? Det finns ju ny firmware på deras supportsida. Går det inte på de gamla diskarna så har de ju ändrat på hårdvaran... hårddiskens "controller".

Du klagade på din disk... och då skrev jag att ifall man klagar på WD Green så har man antingen fått en disk som inte fungerar som den ska (vilket du har, även om det bara är mjukvarurelaterat)... ELLER så har man förväntat sig något helt annat.

Man borde veta att WD Green INTE är några högpresterande diskar då de är inriktade mot mer långtidslagring och att vara energisnåla.

För att göra det enkelt:
WD har gjort en disk med ambitionen att vara energisnål.
Dom använder bla. en teknik kallad Intellipark för att åstadkomma detta. Första generationen Intellipark är ineffektiv och presterar dåligt.
Det hjälper inte att försöka uppdatera mjukvaran då dom medvetet har skitit i första generationen, och släppte istället en ny revision redan efter några månader som förbättrar prestandan (du betalar mer eller mindre för uppdatering av mjukvaran).

Jag har aldrig trott (eller påstått) att den disken ska prestera lika bra som 'gaming-inriktade' diskar, men jag förväntade mig (konstigt nog) att den skulle gå att använda normalt. Så är dock inte fallet. Förstår du nu vad jag menar?

1) Den är inte trasig, bara dålig.
2) Jag vet att den är avsedd till att vara snål, inte snabb.

Var det något mer du ville, eller ska du fortsätta upprepa samma felaktigheter?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Hur kommer det sig då att mina och många andras WD Green diskar fungerar utan problem? Nej de är inte de nyaste, har bara uppdaterat mjukvaran.

För att ni förmodligen har köpt dom efter att en ny revision släpptes. Precis som jag skrev tidigare så dröjde det bara några månader innan dom släppte en uppdaterad variant. Sedan har problemet varierat beroende på storlek av disken också. 250-500 GB är dom som har varit sämst. När köpte du din Green?

Edit: Jag vill också påpeka att WD Green inte fanns i storleken 1 TB när den släpptes (jag tror, är inte helt säker, att den första Green släpptes 2008), och då fanns det inte så värst många 1 TB i största allmänhet. Den första kommersiella disken om 1 TB släpptes av Hitachi 2007, men det dröjde ett bra tag innan dom fanns i humana prisklasser. Så med all säkerhet så har ni köpt en disk av nyare revision.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Så erfarenheter av fem år gamla green-diskar liggeer till grund för hur nya versioner bedöms. Både green och red är 5400 rpm, sistnämda modernare med högre packningstäthet och därmed sekventiell hastighet. Söktid liknande.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara