Största nackdelen med SSD

Permalänk
Medlem

*wicka*wicka*wicka*wicka*wicka*wicka*.....

"Mmmmm... Ta nu de där klustren och placera i det där passande hålrummet där nere... Yeah.. That's the spot!"

Man blev en bättre människa efter några timmars defrag.

Permalänk
Medlem

När ni ändå håller på kan jag säkert rota fram min win95 installation på 24 disketter. Att formatera om datorn var ingen lek på den tiden!

Permalänk
Skrivet av Essa:

När ni ändå håller på kan jag säkert rota fram min win95 installation på 24 disketter. Att formatera om datorn var ingen lek på den tiden!

Har kvar originaldisketterna för Windows 3.0. Det var tider det. Tog en hel förmiddag att formatera och instellara om windows.

Edit: Har originaldisketterna till Windows 1.04 också men aldrig installerat det själv.

Visa signatur

"It is ridiculous to say that TV-games is affecting kids. If say for example Pac-Man were affecting kids born in the 80'ies then we would
today have loads of youths running around in a dark room eating pills while they are listening to monotone music."

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Är att man inte bör köra diskdefragmanteraren, tredjeparts eller windows egen. Att se dessa fyrkanter som ändrar färg och städar upp fick mig att känna mig duktig utan att göra någonting alls förutom att sitta klistrad och stirra på skärmen i flera timmar då det grafiskt visades hur filer flyttades och kom i optimal ordning.. "Nostalgisk". Så gick det till i början av detta seklet. Tro det eller ej.

Varför defragmenterar du en hårddisk som inte har ett läshuvud?

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Sätt den på repeat.
http://www.youtube.com/watch?v=rqythpB6lQ4&feature=youtu.be

Jag kan nog göra en ultralångfilmsversion också men det skulle nog bli årets i särklass tråkigaste film på youtube

Underbart, när den gå på repeat så känns det nästan som förr men bara nästan. Jag är ju medveten om hur tokig jag än är att det bara är en film..inte samma sak heller att köra defrag på en disk med stora filer såsom filmer eller så som mina mekaniska används som nu, ska helst vara på en systemdisk där de små olikfärgade fyrkanterna skyfflas runt snabbt som attan till sin rätta plats. Nej vet ni vad, det är en av glädjeämnena som har gått förlorat föralltid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oTiuZ:

Varför defragmenterar du en hårddisk som inte har ett läshuvud?

Vad? Jag pratar om hur vi gjorde förr. När det bara fanns mekaniska diskar för konsumenter.

Permalänk
Medlem

Vem kan hata SSD!?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jika:

*wicka*wicka*wicka*wicka*wicka*wicka*.....

"Mmmmm... Ta nu de där klustren och placera i det där passande hålrummet där nere... Yeah.. That's the spot!"

Man blev en bättre människa efter några timmars defrag.

Eller hur, kände sig ren på något sätt. Bättre än en dusch där man även klippte både tå och fingernaglar eller som att köra ccleaner med alla plugins aktiverade + windows update och göra en truimage backup direkt efter. Eller som båda dessa tillsammans och även ha storstädat lägenheten eller huset plus ha gjort den obligatoriska gårdsstädningen som görs en gång om året om man bor i bostadsrätt. Ja så kändes det att köra en defrag.
Känslan...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sebastian R:

Vem kan hata SSD!?

Vad? Har du svarat i fel tråd månne? Vem sa något om att hata SSD?

Permalänk

Kan inte annat än hålla med.
Jag minns för en hel massa år sen hur jag och en vän tävlade i att defragmentera våra identiska diskar...

Permalänk
Medlem

jag har en fråga.
om man defragmanterar en ssd blir ssdns livslängd kortare?
om det inte gör men vad är det då som gör ssdns livslängd kort?

Permalänk
Skrivet av retro123:

Är allvarlig. Det jag pratar om! Underbart!

Same here. Minns när man satt framför mammas hm-pc i timmar och bara stirrade...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 007onex:

jag har en fråga.
om man defragmanterar en ssd blir ssdns livslängd kortare?
om det inte gör men vad är det då som gör ssdns livslängd kort?

En ssd tål en viss mängd skrivningar, den slits ut när man skriver, att defragmentera den påverkar inte heller prestandan och man har trim istället som "rensar" ssder.
En minnescell i ett tlc minne (som är den teknik som nu kommer i billiga hemma ssder) kan skrivas ca 1000ggr och det är därför man stänger av onödiga skrivfunktioner när man kör ssd, som defrag och hibernate.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kör OO Defrag på min dator. Där kan man gott sätta sig å titta på en gammal hederlig defrag Kan rekommendera den starkt.

Kör detta såklart på mina mekaniska diskar. Inte på mina SSD:er.

Det va dagens tips till er alla