Permalänk

Kan man använda 2 picopsu?

Är det möjligt att använda 2 pico psu för att driva en dator? Säg att de är på 150W var, en driver MoBo (vilket driver delarna på) SSD och den andra picon för att driva GPU (kanske 2 kort?). Såvitt jag vet kan man driva en ganska kraftfull dator på med 300W. Möjligheten till en mindre och tystare dator lockar!
Om ja, vilka möjligheter finns det? Hjälper den här adaptern? http://www.add2psu.com/

Någon som har testat eller kan bekräfta?

Permalänk
Medlem

Kommer inte två grafikkort överrösta ett vanligt nätagg ändå tror du? känns rätt meningslöst att använda picos då i min mening.
Om du nu vill ha ett helt tyst nätagg tror jag ett normalt passivt skulle vara betydligt bättre och smidigare.

På frågan om det fungerar, ja det skulle nog kunna gå men det blir ju inte vackert

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du måste skicka en startsignal till det andra nätagget också, det vet jag inte om man kan med pico psus.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Du måste skicka en startsignal till det andra nätagget också, det vet jag inte om man kan med pico psus.

Det är väl just det som produkten han länkar till gör?

OP: Ja det kommer sannolikt att fungera.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av basse1978:

Kommer inte två grafikkort överrösta ett vanligt nätagg ändå tror du? känns rätt meningslöst att använda picos då i min mening.
Om du nu vill ha ett helt tyst nätagg tror jag ett normalt passivt skulle vara betydligt bättre och smidigare.

På frågan om det fungerar, ja det skulle nog kunna gå men det blir ju inte vackert

Nu tror jag inte OP ska göra detta men skulle ju funkar fint till en helt passivt bygge

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Skrivet av basse1978:

Kommer inte två grafikkort överrösta ett vanligt nätagg ändå tror du? känns rätt meningslöst att använda picos då i min mening.
Om du nu vill ha ett helt tyst nätagg tror jag ett normalt passivt skulle vara betydligt bättre och smidigare.

På frågan om det fungerar, ja det skulle nog kunna gå men det blir ju inte vackert

Det är nog möjligt, men med ett GPU kanske det är OK? =D Problemet är ju att de SFX nätaggen som finns idag verkar lida hårt av fläktljudet och i mindre lådor( de minsta) passar ju inte vanliga ATX standarden.

Skrivet av lord_dubbdäck:

Det är väl just det som produkten han länkar till gör?

OP: Ja det kommer sannolikt att fungera.

100%? =D

Skrivet av dulingen:

Nu tror jag inte OP ska göra detta men skulle ju funkar fint till en helt passivt bygge

Jag fick idén efter att mitt SFX nätagg började låta mer och mer och de flesta SFX verkar leverera minst lika mycket oljud. Om ni kollar på mitt album så skulle jag kunna byta ut nätagget mot 2 pico psu, det blir ju inte mindre vackert med 2 sladdar ut från burken och dessutom bidra till en tystare (mini)dator. Om det är möjligt kommer jag definitivt att leka lite med det, eftersom jag är otroligt känslig för ljudet =(

Permalänk
Medlem

Du behöver ingen adapter, se till att du har gemensam jord till båda aggen och kortslut grön sladd med jord på extra agget.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Skrivet av olafett:

Du behöver ingen adapter, se till att du har gemensam jord till båda aggen och kortslut grön sladd med jord på extra agget.

Jag förstod inte alienspråket, skulle du kunna illustrera med en paint bild eller ngt? XD Ursäkta mig! =D

Permalänk

Ja adaptern kommer fungera. För att starta ett nätagg läggs spänning på en av de 24 pinnsen. Detta görs via molex kontakten från det andra nätagget, du skulle med andra ord kunna löda ihop dem utan en adapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olafett:

Du behöver ingen adapter, se till att du har gemensam jord till båda aggen och kortslut grön sladd med jord på extra agget.

Måste man inte ha relä från 12v på "första agget"?
Annars står väl "andra agget" igång konstant?

Visa signatur

Shuttle XPC Z170R8 V2
Microsoft Surface Pro

Permalänk
Skrivet av fiskmasen_99:

Ja adaptern kommer fungera. För att starta ett nätagg läggs spänning på en av de 24 pinnsen. Detta görs via molex kontakten från det andra nätagget, du skulle med andra ord kunna löda ihop dem utan en adapter.

Om du utgår från denna bild, hur skulle man då löda det?

http://mini-itx.se/picopsu150xt150watt-pi-400.html?osCsid=faf...

(mendar då självklart inte själva lödningen på kretset utan vilka kablar som ska hänga ihop)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tippen:

Måste man inte ha relä från 12v på "första agget"?
Annars står väl "andra agget" igång konstant?

poäng till dig
Men relä låter överkomplicerat. Räcker nog med en billig transistorkrets.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olafett:

poäng till dig
Men relä låter överkomplicerat. Räcker nog med en billig transistorkrets.

Ska inte säga för mycket då jag inte har lagt ner energi att kolla upp detta förut, men bara man slipper blanda 12v mellan aggen så blir det nog bra.
Och löser man det via relä så skulle iaf jag förstå mer av vad man sysslar med

Visa signatur

Shuttle XPC Z170R8 V2
Microsoft Surface Pro

Permalänk
Medlem

är nyfiken på om det blev något av det här?

Permalänk
Medlem

Jag med..
Börjat jaga ljud i mitt fortress ft03 mini, det som låter för mig är (sorterat på upplevd ljudnivå):
Mekanisk hårddisk, stannar efter 5 minuter idle
Nätagg, silverstone SFX, det icke modulära som sägs vara tystare
EVGA gtx660ti, 30% hastighet
intels originalkylare, kör den på lägsta hastigheten temperaturstyrt (1300rpm)
noctua 140mm, sänkt till 670rpm temperaturstyrt

Processorkylaren och grafikkortet tävlar om att låta mest när jag t.ex drar igång ett spel, men det är ett mindre problem då jag oftast kör med lurar på mig, eller musik i bakgrunden. Ska hänga upp mekaniska disken i gummibussningar eller liknande för att bli kvitt det ljudet, samlar bara på mig mer saker att göra samtidigt

Men som för TS så är mitt största bekymmer och irritationsmoment mitt nätagg..
Får se om det blir vattenkylning av hela burken med ett modifierat agg, om inte den här lösningen visar sig fungera !

Kan tillägga att min dator endast drar 200W från väggen, syntetisk belastning, ca 160W i spel så hade klarat mig om det fanns lite större picoPSU'er !

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Tangentbord:

Jag med..
Börjat jaga ljud i mitt fortress ft03 mini, det som låter för mig är (sorterat på upplevd ljudnivå):
Mekanisk hårddisk, stannar efter 5 minuter idle
Nätagg, silverstone SFX, det icke modulära som sägs vara tystare
EVGA gtx660ti, 30% hastighet
intels originalkylare, kör den på lägsta hastigheten temperaturstyrt (1300rpm)
noctua 140mm, sänkt till 670rpm temperaturstyrt

Processorkylaren och grafikkortet tävlar om att låta mest när jag t.ex drar igång ett spel, men det är ett mindre problem då jag oftast kör med lurar på mig, eller musik i bakgrunden. Ska hänga upp mekaniska disken i gummibussningar eller liknande för att bli kvitt det ljudet, samlar bara på mig mer saker att göra samtidigt

Men som för TS så är mitt största bekymmer och irritationsmoment mitt nätagg..
Får se om det blir vattenkylning av hela burken med ett modifierat agg, om inte den här lösningen visar sig fungera !

Kan tillägga att min dator endast drar 200W från väggen, syntetisk belastning, ca 160W i spel så hade klarat mig om det fanns lite större picoPSU'er !

Kan ju meddela om att jag inte har testat något än då det fortf (för min del) är för osäkert, okunskap, och att det mest var en tankeställning. Jag kommer dock förmodligen att testa det (kanske senare i år) då jag ska bygga en ännu mindre låda ). Man kan ju hoppas på att starkare PICO dyker upp! Att sätta ihop ett par pico är ju inte direkt den billigaste lösningen heller.

Permalänk
Medlem

Verkar vara en jäkligt trevlig lösning på mina problem.
Dubbla pico är trevligt även om det blir tv sladdar.
Kan man använda tex streacom pc8 med starkare grafikkort än 7750 genom bara att borra ett hål i chassit.

Ska verkligen undersökas mer.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Ifall du får plats är http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&... ett riktigt trevligt PSU för tyst PC

Du kan då sätta in ett 670 utan problem.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=657501&cks=ASS&assoc=B99...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Ifall du får plats är http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&... ett riktigt trevligt PSU för tyst PC

Du kan då sätta in ett 670 utan problem.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=657501&cks=ASS&assoc=B99...

WOW! Det där måste vara bland det bästa som finns! Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Silver Powers 460FL är identiskt med orginalet Seasonic X460FL. Tänk på att det är ATX formfaktor och det är 16cm djupt.. Då kan jag ju tipsa om Seasonic P400FL - uppdaterad design och 80+ Platinum.. Ungefär samma pris som X460FL. Dock även detta med 16cm djup.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus