XFX Radeon 7970 svart skärm no signal.

Permalänk
Medlem

XFX Radeon 7970 svart skärm no signal.

Hej,

Har ett XFX Radeon 7970 BE.
https://www.inet.se/produkt/5409377/xfx-radeon-hd7970-3072mb-...
Och ibland så blir det svart skärm och sen "no signal" och man måste restarta dator. innan det händer hörs störningar i ljudet som att det fryser.
Detta kan hända i idle eller om man spelar.
GPUn ligger på 60grader i load och runt 30 i idle.

Har testat senaste drivrutinerna och äldre.
Formaterat.
bytt Mobo, CPU, Ram.

Någon som vet?
Finns många trådar, men jag har testat alla förslag jag hittade i de trådarna.

Permalänk
Medlem

Du lyckas boota till windows alltså? Kommer svartskärmen helt slumpmässigt eller bara när du t.ex spelar? Säkerställ också att 6-pin och 8-pin PCIE kontakterna verkligen sitter som de ska.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650 l AMD Ryzen™ 5 7600 l Thermalright Peerless Assassin 120 SE l Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB l Kingston Fury Beast RGB 32GB l Corsair RM1000x Shift 1000W l Lian Li LANCOOL 216 RGB

Permalänk
Avstängd

hade liknande på mitt gammla 7850oc kort helt random reboot kunde spela bf3 i timmar ibland och ibland dök det helt random på lätta spel även under surfande men efter ett tag började jag få artifacts lite random så körde rma på det men verkade inte vara mem eller gpu relaterat för det gick bra att klocka kortet och det betedde sig likadant ändå antar nån komponent på kortet började ge sig

men behöver ju inte alls vara så för dig kan ju vara drivrutins relaterat eller nått med men är ett skit att felsöka sånna där problem men du kan ju testa att klocka ner kortet lite lätt bara för att se så det inte är ett kort som är lätt ostabilt i orginalfart

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razer-T:

Du lyckas boota till windows alltså? Kommer svartskärmen helt slumpmässigt eller bara när du t.ex spelar? Säkerställ också att 6-pin och 8-pin PCIE kontakterna verkligen sitter som de ska.

aa, kommer in till windows. ibland kan det går flera dagar utan problem och ibland så händer det flera gånger per timme. har kollat kontakterna och de sitter som dem ska.

Permalänk
Avstängd

Tror det är din OC på prollen som är ostabil. När jag hade en phenom II 965 klockad på fel inställningar så hände samma sak i spel, fast då med två 5770. Testa köra på stock och se om samma problem uppstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

Tror det är din OC på prollen som är ostabil. När jag hade en phenom II 965 klockad på fel inställningar så hände samma sak i spel, fast då med två 5770. Testa köra på stock och se om samma problem uppstår.

Har testat med original och lite underklockad, samma problem :/

Permalänk
Avstängd

Okej jag förstår. När köpte du kortet då? Skulle vara bra om du kunde testa med ett annat 7970 istället, men det kommer bli svårt. Har du reklamationsrätten kvar så skicka tillbaka det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

Okej jag förstår. När köpte du kortet då? Skulle vara bra om du kunde testa med ett annat 7970 istället, men det kommer bli svårt. Har du reklamationsrätten kvar så skicka tillbaka det.

köpte det i augusti, ringde till inet och dem sa att jag kunde skicka kortet. tack

Permalänk
Medlem

En polare hade samma problem.. vi provade byta delar och nu efter ett tag och inte har hittat felet så dog bara hans ssd , så han köpte en ny och efter vi installerat win så har de aldrig hänt igen.

Visa signatur

Chassi : NZXT H440W | CPU : I7 4770k @ 3,5Ghz | GPU : EVGA 780 sc Acx | PSU : Evga 750W Gold | MOBO : MSI Z97M-Gaming | RAM : 16GB 1600mhz Corsair Vengeance | HDD Samsung 830 128gig - Samsung 840 250gig | Egenkomponerad kylning av Ek och Black ice | Benq XL 2420T