Permalänk

Hjälp, paj HDD?

Jag tappade min nyköpta ultrabook med vanlig mekanisk 500 GB HDD och en liten 24 GB hjälp-SSD i golvet nästan det första jag gjorde.
Först hände inget uppenbart men nästa dag när jag använde den började alla program fucka ur och "inte svara" till höger och vänster, och hela datorn går fett segt nu. Är det HDDn som har krajat fullkomligt eller kan det vara nåt annat som strular?
Körde HD Tune också och fick resultatet "damaged blocks 1,2%"
Jag kan inte de här grejerna men antar att det är tillräckligt för att allt ska gå åt helvete.
Tacksam för svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

hmm kan vara mycket trasiga minnen, trasig hdd etc men det troligaste är din hdd var datorn igång när du tappade den?

Visa signatur

Chassi: CM Storm Scout 2, Modekort: MSI Z77 Mpower, Psu: Cooler Master SILENTPro,
Cpu: Intel i7 2600K, Ram: Kingston HyperX Red 32GB (4*8gb), SSD: 120GB Corsair Force
Bil dator: Chassi: In-Win BQ656, Modekort: Asus P8H61-I LX R2.0, Psu: M2-ATX-HV 140w, Cpu: Intel pentium G645, Ram: Kingston HyperX blue 8GB (2*4gb), SSD: crucial V4,
Skärm: Deltaco 8" TFT-färgskärm (Touchscreen)

Permalänk

kolla så allt sitter fast !

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Skrivet av Jimmy3000:

hmm kan vara mycket trasiga minnen, trasig hdd etc men det troligaste är din hdd var datorn igång när du tappade den?

Ja, datorn var igång, glömde skriva det.
Fick bluescreen nyss också. Men sen som innan när jag startade om.
Det är förinstallerat Windows 7, en Azus Zenbook UX32VD-3001V. Har ingen Windows-skiva, så någon vänlig själ får gärna länka till nåt om eller tipsa om hur jag byter den och installerar om Windows på den med licensen som kom med datorn.

Permalänk
Medlem

Men det är väl windows som är installerat på ssdn isåfall? Så om något gått sönder så är det nog ssdn för den mekaniska disken är väl för lagring?

Permalänk

Vill bara påpeka att du postat under "Processorer, moderkort och minnen" -> "Intel". Vad sägs om att flytta tråden till "Lagring"?

Visa signatur

Case: Fractal Design R3 Define * MoBo: MSI P67A-C45 * CPU: Intel i5 2500K @4.5 GHz (CM Hyper Evo 212+, Gentle Typhoon P'n'P, max 63c Prime95) * GPU: Asus GTX 580 DirectCUII * RAM: Corsair 8 GB 1600 MHz * PSU: Corsair HX 750W * SSD: Plextor M5 Pro 256GB + Intel 320 Series 120GB * Monitor: Asus PB278Q 2560x1440 27" * Övrigt: Logitech z506 5.1, Logitech G400, Roccat Arvo

Permalänk
Skrivet av hau5mau5:

Men det är väl windows som är installerat på ssdn isåfall? Så om något gått sönder så är det nog ssdn för den mekaniska disken är väl för lagring?

tror inte ssdn gör något mer en att lagra dom filerna som används mest därav lär delar av windows ligga där och resten på hddn men jag kan ha fel.

Du borde kunna ladda ner windows och sedan använda din nyckel som bör finnas angiven på baksidan av din dator.
Angående byte av hdd https://www.youtube.com/watch?v=WJ7jlG3yf_c .

Lite länkar som kan vara av nytta:
https://www.youtube.com/watch?v=IwgYHxJGiKQ - hur du instalerar windows från usb minne
http://msft.digitalrivercontent.net/win/X17-59273.iso - här är windows 7 som iso fil
http://www.microsoftstore.com/store/msstore/html/pbPage.Help_... - detta behöver du för att kunna installera windows från usb
http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1079515... - kan även tipsa om denna tråd

ps google är ett mycket bra redskap

Visa signatur

Chassi: CM Storm Scout 2, Modekort: MSI Z77 Mpower, Psu: Cooler Master SILENTPro,
Cpu: Intel i7 2600K, Ram: Kingston HyperX Red 32GB (4*8gb), SSD: 120GB Corsair Force
Bil dator: Chassi: In-Win BQ656, Modekort: Asus P8H61-I LX R2.0, Psu: M2-ATX-HV 140w, Cpu: Intel pentium G645, Ram: Kingston HyperX blue 8GB (2*4gb), SSD: crucial V4,
Skärm: Deltaco 8" TFT-färgskärm (Touchscreen)

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad, ett tramsinlägg raderat*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Jag beklagar, men vilken tur att du inte hunnit fylla disken med värdefulla saker, och att inte hela disken kraschat - det är annars lätt hänt.

Vår hund orsakar en del oreda här hemma; en gång välte han omkull en extern USB-disk på skrivbordet - det räckte för att hela disken skulle krascha. En massa bilder, program, dokument borta.

Och jag vet inte hur många gånger han puffat ner min MacBook Pro ur soffan ner i parkettgolvet... (suck) Men den håller, både Apple och Lenovo har en inbyggd "airbag" som upptäcker när datorn faller och blixtsnabbt parkerar läshuvudena på disken innan stöten kommer.

Hoppas det löser sig för dig. Kanske en SSD helt utan rörliga delar vore en bra grej på din Asus?

Permalänk

Tack så mycket för all hjälp! Ska köpa mig en SSD så fort som möjligt. En sista fråga bara: någon som har tips på någon sådan eller är skillnaderna inte så stora mellan tillverkare etc.
Tänkte köpa en 120GB, som jag har förstått brukar ligga runt 1000kr. Finns det billigare och är de isåfall märkbart sämre på något vis?