AMD presenterar Tressfx – realistisk rendering av hår via GPGPU

Permalänk
Medlem

Kvinnan i bilden heter Miriam Oliano och poserar för ett hårföretag...

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Är väl andra (eller 3dje?:)) gången Tombraider-serien hävdar sig inom hår.

Permalänk
Medlem

Det är meningen att det ska framgå som en hårreklam.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Kanske är början på slutet för "simpson hår" som hela spelvärlden lider av.

Det finns mer liv och volym o Homers hår än vad det gör i spelvärlden. Man tycker ju att vi borde ha varit där för länge sen, men det är väl konsolerna som hållt utvecklingen stillastående. Det råder inga tvivel om att AMD jobbat fram den här tekniken enbart för dom nya konsolernas skull.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickieponken:

Jag gissar på att det kommer att fungera lite som PhysX gör på amd kort, tror de kommer fungera på nått sätt Men inte i närheten av lika bra

Det ska vara DX11-baserat, DirectCompute enligt artikeln. Innebär att det fungerar på Nvidia också. Men det är inte säkert att de har lika optimerad driver/hårdvara för funktionen. De har ju satsat väldigt mycket på CUDA enbart.

Spännande, äntligen något sånär realistiskt hår i spel. Hoppas vi får se en film snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

Ser inte Laras hår lite fett ut? :/

Nej men blött kanske?

OT: Awesome, amd börjar köra igång lite grafik effekter för att motverka physx ^^.

Stav fel
Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem

Har märkt att japanska spelutvecklare verkar lägga ned långt mer tid på hårfysik än västerländska, dead or alive 2 från 2001 på PS2 har ju mer avancerad hårfysik än Mass Effect 3... då ME3 inte har någon sorts hårfysik alls. Välj vilken frisyr du vill till din karaktär, så länge den är hårdare än stål från hårsprej eller väldigt kortklippt,

http://ic.pics.livejournal.com/md_kiryu/21388728/504979/50497...

Hell, tomb raider 2 har mer hårfysik än ME3
http://www.youtube.com/watch?v=S2EI_UXkOek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Det ska vara DX11-baserat, antagligen DirectCompute. Innebär att det fungerar på Nvidia också. Men det är inte säkert att de har lika optimerad driver/hårdvara för funktionen. De har ju satsat väldigt mycket på CUDA enbart.

Spännande, äntligen något sånär realistiskt hår i spel. Hoppas vi får se en film snart.

Från artikleln:

Citat:

TressFX Hair revolutionizes Lara Croft’s locks by using the DirectCompute programming language (...)

Det kommer med stor sannolikhet fungera även på Nvidias kort, speciellt med tanke på hur AMD länge varit för öppna fysiklösningar som inte är låsta till en grafikkortstillverkare.

Permalänk

ne fan man kan ju köra PhysX med hår, det är väll bara att göra individuella hårstrån som flyttar sig med hjälp av PhysX?

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chenz:

Det kommer med stor sannolikhet fungera även på Nvidias kort, speciellt med tanke på hur AMD länge varit för öppna fysiklösningar som inte är låsta till en grafikkortstillverkare.

Jag hann uppdatera, satt och läste precis.

Nvidia har också folk som jobbar på effektiv hårteknik. Finns en artikel från slutet av 2012 om det här:
http://physxinfo.com/news/10296/physx-research-fast-simulatio...
Men det verkar inte i närheten så prestandavänligt som AMD's tech. Eftersom AMD har med det i Tomb Raider på PC, medans demon ovan kör bara hår och inget annat i 20fps.

Permalänk

Gott att äntligen se lite utveckling på denna fronten. Hår i spel är verkligen i ett otroligt primitivt stadie.

Väldigt big deal i spel som Skyrim

Nya Tomb Raider ser iof ganska intressant ut det också, men tråkigt att det ser så otrooooligt konsolligt ut och mest handlar om pangpang istället för pussel (Pussel utan feta blinkande markeringar överallt dvs). Lär mest lira för att Lara har blivit så jävla het igen.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Finns inte detta redan?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RaW D Coy:

ne fan man kan ju köra PhysX med hår, det är väll bara att göra individuella hårstrån som flyttar sig med hjälp av PhysX?

Problemet med PhysX är ju att det bara funkar på nvidia-kort. Den här tekniken kommer antagligen fungera på alla grafikkort (även om prestandan blir bättre på kort som är bra på GPGPU).

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av blagi:

Ser inte Laras hår lite fett ut? :/

Nej det är inte fett, det är indränkt med blod.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Nya Tomb Raider ser iof ganska intressant ut det också, men tråkigt att det ser så otrooooligt konsolligt ut och mest handlar om pangpang istället för pussel (Pussel utan feta blinkande markeringar överallt dvs). Lär mest lira för att Lara har blivit så jävla het igen.

För att inte tala om hur otroligt våldsam Lara är i nya spelet. Lite Kratos-wannabe typ.
Dessutom finns det inte så mycket pussel/dungeonklättrande heller. Men jag antar att de vill göra om för att få lite liv i den gamla serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Finns inte detta redan?

Har inte sett ett enda spel som implementerar nVidias version av hår fysik. Sen gissar jag på att AMDs version är antagligen mindre krävande. Eller åtminstone lär funka väldigt bra på kort med hög GPGPU prestanda. Som AMDs senaste serier har.

Får se om detta kommer fungera på nVidia kort också. Lär dock inte vara i närheten lika optimerat.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Inaktiv

Stillbilderna ser bra ut och det ska bli intressant att se detta i rörelse. Ett av många områden spelutvecklarna bör arbeta på även i andra titlar.

Den stora frågan är ju om detta är exklusivt för AMD eller inte. Med deras historik som ett mer öppet företag än Nvidia så kanske. Lär märkas snart oavsett. Om tekniken fungerar så kommer vi nog få se mer av både detta och andra tekniker i spel framöver om AMD även plockade Xbox "3". AMD-grafik på alla tre spelkonsollerna samt PC kommer ge viss dominans. De kommande åren kommer bli mycket intressanta.

Permalänk
Entusiast

Men varför DirectCompute och inte något helt öppet som OpenCL? Fast DirectCompute är ju fortfarande ljusår bättre än PhysX eftersom det inte är hårdvarulåst i alla fall. Men fortfarande irriterande att de låser upp sig på en stängd API i DirectX.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Snarare förre-detta-ageia-anställda som gjorde det där för 3 år sen. Frågan är om TressFX är helt utvecklad av AMD, eller om de gjort som Nvidia och bara köpt ett annat företag som gjort detta åt dom.

Svaret står i nyheten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Finns inte detta redan?

2l5dCkWd4Wo

YEddrY0fA4Q

Som det redan har tagits upp så har det inte kunnat hittas i en riktig spelmiljö fram tills nu. Observera att PhysX demot som länkas över hela tråden är att enbart fysiken för hårstråna som är genererade mot en grå bakgrund. Alltså inga miljöer i huvudtaget. Detta är med största sannolikhet pga. att en riktig simulering i full miljö skulle käka prestanda. Får se om AMD lyckas med detta och får håret iaf att se hyfsat ut. Tidigare har det bara sett ut som att någon kletat playdough på baksidan av huvudet på karaktärerna.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Får en känsla av att det krävs ett grafikkort per hårbeklätt moster/spelare.

Tråkigt att de valt att begränsa sig till microsofts prudukter (DirectCompute) istället för det mer tillgängliga och fria OpenCL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

http://www.youtube.com/watch?v=YF8CUSiPDJ0

Nvidia gjorde detta för tre år sedan?

Visst gjorde de kanske det för tre år sedan, men har det kommit ut i några spel? Det är nog inte precis så svårt att rendera realistiskt hår i en helt tom värld med ett grafikkort dedikerat till bara just det, medan AMDs version faktiskt verkar fungera i spel redan nu.

Permalänk
Medlem

Tjusigt men onödigt. I like it.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korkskruv:

Tråkigt att de valt att begränsa sig till microsofts prudukter (DirectCompute) istället för det mer tillgängliga och fria OpenCL.

Beror med all sannolikhet på att spelet redan är DX11 och integreringen med DC är så mycket enklare då.
http://img72.imageshack.us/img72/4672/21944497.jpg

Permalänk
Medlem

Ser ju trevligt ut. Vad hände med AMDs fokus på OpenCL-fysik? Minns att det var massa prat om Bullet-motorn för nåt år sedan, men sen har det ju varit tyst.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Ser ju trevligt ut. Vad hände med AMDs fokus på OpenCL-fysik? Minns att det var massa prat om Bullet-motorn för nåt år sedan, men sen har det ju varit tyst.

Gissar att PS4 kommer använda OpenCL. Så vitt jag förstått kör de någon Linuxbaserad lösning med OpenGL även på PS4, och då är det naturligt för dem att använda OpenCL också eftersom de har AMD CPU+GPU.

Angående Bullet Physics vet jag inte, men de har integrerade OpenCL GPU-baserade funktioner i API:et. http://bulletphysics.org/

Permalänk
Medlem

Simulering av hår är ingen barnlek!

Att använda sig av individuellt renderade och simulerade hårstrån i spel är bara korkat i dagens läge. Fruktansvärt ballt och snyggt, ja visst, men korkat.
Att på ett korrekt sätt simulera fysik och kollisioner i individuella hårstrån är enormt krävande!! Jag betvivlar att det, men de GPU'er som vi har idag, är värt de FPS som det skulle kosta för att få lite hår på en karaktär!? Visst ballt, men inte särskilt användbart...

En annan sak... Någon mer än mig som irriterar sig på de sirapsrörelser som ofta fysiksimulationer har. Det är sällan hastigheten på fysiska simulationer i spel idag har rätt hastighet tycker jag!
Det samma gäller i förrenderade simulationer och i demosimulationer. Ta bara de här youtubeklippen som folk postat länkar till. Ofta så rör sig håret för sakta... Irriterande!

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk

Känns sjukt skönt att någon uppmärksammar ämnet iaf.
Dagens spelvärld lider ju nämligen utav brutalt fula frisyrer åt alla håll och kanter, och än värre utav "mitt-hår-är-gjutet-i-betong-och-rör-sig-inte"-syndromet.

Visa signatur

Asrock Z77 Pro4-M | Intel core i5 3450 | Gigabyte Radeon HD7970 | Fractal Design R2 550W | NZXT 410 Phantom | SteelSeries 7g

Permalänk
Medlem
Skrivet av bojaka:

Att använda sig av individuellt renderade och simulerade hårstrån i spel är bara korkat i dagens läge. Fruktansvärt ballt och snyggt, ja visst, men korkat.
Att på ett korrekt sätt simulera fysik och kollisioner i individuella hårstrån är enormt krävande!! Jag betvivlar att det, men de GPU'er som vi har idag, är värt de FPS som det skulle kosta för att få lite hår på en karaktär!? Visst ballt, men inte särskilt användbart...

Det är väl ett alldeles utmärkt sätt att använda det överskott av grafikprestanda vi har idag?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxid_Fox:

Kommer nog inte fungera på Nvidia med tanke på att dom kör på Physx som (typ)inte fungerar på AMD kort även fast jag kör Borderlands 2 med max physx ^^

http://www.youtube.com/watch?v=O_VE5yqNbLg

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro