AMD presenterar Tressfx – realistisk rendering av hår via GPGPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av bojaka:

Att använda sig av individuellt renderade och simulerade hårstrån i spel är bara korkat i dagens läge. Fruktansvärt ballt och snyggt, ja visst, men korkat.
Att på ett korrekt sätt simulera fysik och kollisioner i individuella hårstrån är enormt krävande!! Jag betvivlar att det, men de GPU'er som vi har idag, är värt de FPS som det skulle kosta för att få lite hår på en karaktär!? Visst ballt, men inte särskilt användbart...

De har tagit till enormt många tricks för att få det att fungera. Dels är det förstås inte så många hårstrån, utan bara tillräckligt för att det ska se bra ut på avstånd. Sen är det säkert extremt trimmade fysiska beräkningar. Med andra ord, lite "filmtricks" för att få det att se bra ut.

Faktum är att det är väldigt intressant ur tekniskt perspektiv, och en utveckling jag gillar. Vi får se snart hur prestandakrävande det är och hur realisktiskt det rör sig.

Permalänk
Skrivet av Buio:

För att inte tala om hur otroligt våldsam Lara är i nya spelet. Lite Kratos-wannabe typ.
Dessutom finns det inte så mycket pussel/dungeonklättrande heller. Men jag antar att de vill göra om för att få lite liv i den gamla serien.

Ja det är sant. Spelet känns faktiskt ovanligt rått. Blev lite ställd i en av de senaste gameplay filmerna när Lara fick en gren tvärs igenom huvudet och stendog när spelaren inte hängde med i flodströmmen. Not what I expected Men sånt har jag inget emot alls, sålänge det inte är det enda spelet handlar om, för då blir det snabbt tjatigt. Hoppas verkligen att dom har blandat in lite episka och kluriga moment också.
Sjukt häftigt system dom har också för att visa hur skadad man är, typ att man börjar halta och inte orkar hoppa och springa så mycket. Ser mycket välgjort ut!

Edit: Vad gäller Nvidias motsvarighet till nyheten, så finns det säkert anledningar till varför det inte används i spel än. Bara för att det ser häftigt ut i en demonstration så innebär det inte att det faktiskt är en optimal teknik att använda i spel. AMD blir trots allt först med att faktiskt implementera sitt i ett riktigt spel (Vad jag vet), vilket är det som faktiskt spelar roll.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

…från en del kommentarer som inte var speciellt relevanta till nyheten eller diskussionen, med stöd i §1 i forumets regler.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Funkar fotfarande inte på AMD kort. Då den "fixen" i videon bara forcerar PhysX via CPUn. Som är inte i närheten lika optimerat som GPU accelereringen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Skulle vilja se AMD göra mer inom fysik. De verkar vara mer för en öppen standard istället för t.ex. Nvidia som låser fysiken till sitt eget märke så fort annat än en CPU krävs.

Så fort en annan GPU än en från nvidia upptäcks så körs PhysX helt på CPUn. Du kan inte köra PhysX på annat än en Nvidia GPU, dedikerat PhysX-kort (via moddade drivare då dessa inte längre stöds) eller via CPUn.

nVidia frågade AMD ett flertal gånger om inte dem ville vara med och utveckla PhysX under teknikens barndom, men AMD har sagt nej alla gånger. Det finns ingen anledning att klaga på nVidia bara för att AMD inte ville sammarbeta.
Nej, jag har inte kvar källorna men läste ett antal artiklar om det för ett antal år sedan.
Google is your friend.

För övrigt så är tekniken som här beskrivs allt annat än ny, den har funnits länge men sällan implementerats.

Jag har dessutom svårt att hurra för denna "nya" teknik om den blir AMD exklusiv och det inte fungerar lika bra på nVidia kort.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Skrivet av Buio:

Beror med all sannolikhet på att spelet redan är DX11 och integreringen med DC är så mycket enklare då.
http://img72.imageshack.us/img72/4672/21944497.jpg

Att spelet i sig använder DirectX utesluter inte användandet av OpenCL eller CUDA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kira9204:

nVidia frågade AMD ett flertal gånger om inte dem ville vara med och utveckla PhysX under teknikens barndom, men AMD har sagt nej alla gånger

Skulle nog faktiskt vilja ha dessa källor du pratar om ändå. Jag tvivlar mycket starkt på att ett företag skulle låta en av sina konkurrenter ta del av deras uppköpt, det du pratar om är snarare något i stil med om att nvidia säkert frågat AMD "Vill ni ge/betala oss x antal miljoner så ni får utnyttja våra patent?".

Permalänk
Skrivet av kira9204:

nVidia frågade AMD ett flertal gånger om inte dem ville vara med och utveckla PhysX under teknikens barndom, men AMD har sagt nej alla gånger. Det finns ingen anledning att klaga på nVidia bara för att AMD inte ville sammarbeta.
Nej, jag har inte kvar källorna men läste ett antal artiklar om det för ett antal år sedan.
Google is your friend.

För övrigt så är tekniken som här beskrivs allt annat än ny, den har funnits länge men sällan implementerats.

Måste ha varit efter barndomen. Efter att Nvidia köpte upp PhysX så var de väldigt snabba med att avveckla de dedikerade korten och låsa in tekniken så att det endast fungerade till deras grafikkort.

Permalänk

Trevligt måste man ju säga! ser fint ut dock vet jag inte om håret skulle vara så fint efter allt ser fram emot spelet!

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Skrivet av anon158432:

Problemet med PhysX är ju att det bara funkar på nvidia-kort. Den här tekniken kommer antagligen fungera på alla grafikkort (även om prestandan blir bättre på kort som är bra på GPGPU).

ska bli kul och se hur det går på ett TITAN kort.

Permalänk
Medlem

Det här gör inte så att jag går tillbaks till det röda laget och deras problem!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korkskruv:

Att spelet i sig använder DirectX utesluter inte användandet av OpenCL eller CUDA.

Men nu använder det DirectCompute och inte OpenCL i det här fallet.

Permalänk
Inaktiv

Jättevackert, säkerligen. Men jag tvivlar starkt på att det kommer att märkas speciellt mycket. Tomb Raider, action spel...håret är nog det sista man tänker på, och efter att ha kollat på ett par videos på just Tomb Raider....så är jag inte det minsta imponerad faktiskt.

Ungefär lila imponerande som Nvidias PhysX i Planet 2 eller vad det heter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Trevligt!
Små detaljer som betyder mycker...

Permalänk
Medlem

Roligt att det går åt rätt håll iaf

Recension av spelet

Permalänk
Medlem

Bild med TressFX

Ett par till
http://driber.net/os/tr9/Screenshots/TressFX%20Screens/TR9_Co...
http://driber.net/os/tr9/Screenshots/TressFX%20Screens/TR9_Co...
http://driber.net/os/tr9/Screenshots/TressFX%20Screens/TR9_Co...
http://driber.net/os/tr9/Screenshots/TressFX%20Screens/TR9_Co...
http://driber.net/os/tr9/Screenshots/TressFX%20Screens/TR9_Co...
http://driber.net/os/tr9/Screenshots/TressFX%20Screens/TR9_Co...

Edit: Sajten ovan blev seg snabbt (tror bilderna spreds runt lite på nätet typ).

Tankade upp dem här också:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coke_Smurf:

Roligt att det går åt rätt håll iaf

Recension av spelet
http://www.youtube.com/watch?v=xCe8-1dbXZc

fy faaaaaan vad irriterande skratt i bakgrunden... jag behöver inte någon som skrattar åt mig =(

on topic: hår? endast hår? lät inte så spännande direkt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jättevackert, säkerligen. Men jag tvivlar starkt på att det kommer att märkas speciellt mycket. Tomb Raider, action spel...håret är nog det sista man tänker på, och efter att ha kollat på ett par videos på just Tomb Raider....så är jag inte det minsta imponerad faktiskt.

Ungefär lila imponerande som Nvidias PhysX i Planet 2 eller vad det heter.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan du posta dom länkarna ?

Visa signatur

Intel Core i7-4790K CPU @ 4.00GHz | MSI Radeon HD7850 2048MB TWIN FROZR III OC |Corsair Vengeance DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x8GB) | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 - ATX / Intel Z97

Permalänk
Avstängd

Kan tänka mig att detta kan va bra i skitspel som the sims etc men i de spelen jag kör brukar folket ändå ha kort hår eller hjälm.

Blir detta något specifikt för amd ?

Permalänk
Skrivet av anon158432:

Problemet med PhysX är ju att det bara funkar på nvidia-kort. Den här tekniken kommer antagligen fungera på alla grafikkort (även om prestandan blir bättre på kort som är bra på GPGPU).

det vore najs om dom gjorde båda så man kunde välja mellan amds teknik och Nvidias

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Burtas:

Kan du posta dom länkarna ?

www.fz.se

Permalänk
Skrivet av RaW D Coy:

det vore najs om dom gjorde båda så man kunde välja mellan amds teknik och Nvidias

Varför då? Kör på en standard bara istället, blir rejält lättare för spelutvecklare då.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

"Vi längtar efter att lägga ögonen på teknologin i filmformat, men tills dess kan du beskåda ett antal bilder"

ja ja man får väl ge sig till tålls lite

Visa signatur

Intel Core i7-4790K CPU @ 4.00GHz | MSI Radeon HD7850 2048MB TWIN FROZR III OC |Corsair Vengeance DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x8GB) | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 - ATX / Intel Z97

Permalänk
Medlem

Ett par till bilder, denna gång jämförelser.

Alla bilderna kom från utvecklaren av PC-versionen på officiella forumet här:
http://forums.eidosgames.com/showthread.php?p=1866348#post186...

Torr original

Torr TressFX

-----

Våt original

Våt TressFX

-----

Alla bilder utöver de jag postade innan

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Visst gjorde de kanske det för tre år sedan, men har det kommit ut i några spel? Det är nog inte precis så svårt att rendera realistiskt hår i en helt tom värld med ett grafikkort dedikerat till bara just det, medan AMDs version faktiskt verkar fungera i spel redan nu.

Självklart, men det kanske också kan vara så att det inte var möjligt då med den tekniken i spel, vad vet jag.

Något som hår, animationer och ansiktsuttryck tycker jag är bland det viktigaste i vissa spel, minns förr när en karaktär i ett spel tog upp ett föremål i en cutscene och det "darrade" i luften bredvid honom, i spel som (om jag minns rätt) Max Payne 3, när han ska dricka lite sprit och har något sorts magnet fält i sina händer som håller glaset i hans hand.. Nu var det ett exempel och kanske inte stämmer, men kommer ihåg andra spel där animationer och föremål integrerades väldigt dåligt.

Vad jag menar är att jag lätt spelar ett bra singleplayer spel med bra story med kanske lite lägre grafik, fast med fantastiska animationer som integreras enkelt och coolt med omgivningen, ansiktsuttryck och såna saker som hår som det vi pratar om nu som faktiskt gör ett spel mer realistiskt.

Permalänk
Medlem

jo det är väll dags att AMD får sin helt egna ~PhysX(med annat namn) med

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivius:

jo det är väll dags att AMD får sin helt egna ~PhysX(med annat namn) med

Physics engine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MicroTorrent:

Physics engine.

nähä?

ps. desto större anledning att skaffa sig tomb raider när det kommer ut nu då.

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk

I'll just leave this right here.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXBaconXx:

Även om Alice Madness Returns har det bästa håret fram tills nu, så kommer det att ändras när Tomb Raider släpps. Alice är fortfarande "old tech" med håret uppdelat i texturebelagda animerade platta hårbitar. Det syns om man kollar noga, tog en screenshot på det http://i.imgur.com/aL7Pa8j.jpg