Vad behövs egentligen, För en "Speldator"

Permalänk

Vad behövs egentligen, För en "Speldator"

Hej!

Har gått runt och tänkt på en sak de senaste dagarna, Vad behövs för en speldator?, jag vet vilka komponenter man ska ha i?, Men är det verkligen en Sådan SUPER skilland om du använder intel first gen mot 3rd gen? Vad är de som är den stora skillanden? För vad jag uppfattar det som så klarar first gen Att spela alla spel med lite överclockning(Har ingen källa, Skriver vad jag tror/tycker)
Är mest nyfiken!

Alltså räcker det med first generation om du bara ska spela?

Kommentera och skriv vad ni tycker!

//SaP

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Mitt motto är att bara det senaste är bäst nog (så länge budget tillåter)

En Nissan Note tuffar ju på den också men det är i BMWn man kommer upp i de riktigt höga farterna och är mest bekväm att sitta i.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaP:

Hej!

Har gått runt och tänkt på en sak de senaste dagarna, Vad behövs för en speldator?, jag vet vilka komponenter man ska ha i?, Men är det verkligen en Sådan SUPER skilland om du använder intel first gen mot 3rd gen? Vad är de som är den stora skillanden? För vad jag uppfattar det som så klarar first gen Att spela alla spel med lite överclockning(Har ingen källa, Skriver vad jag tror/tycker)

Alltså räcker det med first generation om du bara ska spela?

Kommentera och skriv vad ni tycker!

//SaP

Om du ska använda en dator till att spela med så är det fler saker som räknas än processorn. Det är i huvudsak mycket grafikorts kraft som krävs, du kan säkert spela spel hyfsat med en first gen. och ett hyfsat grafikkort. Men ju fler kärnor en processor har desto bättre är det då nästan alla nya spel kräver fyra kärnor för att lira på höga inställningar. Processorn får heller inte flaska för ett tyngre grafikkort.

Permalänk
Medlem

Det enda som egentligen definierar en speldator är ett redigt grafikkort.
Resten är ju samma oavsett vad man ska använda datorn till.

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Mitt motto är att bara det senaste är bäst nog (så länge budget tillåter)
En Nissan Note tuffar ju på den också men det är i BMWn man kommer upp i de riktigt höga farterna och är mest bekväm att sitta i.

Ja det må det vara men använder man verkligen all prestanda?

Skrivet av IkonicZ:

Om du ska använda en dator till att spela med så är det fler saker som räknas än processorn. Det är i huvudsak mycket grafikorts kraft som krävs, du kan säkert spela spel hyfsat med en first gen. och ett hyfsat grafikkort. Men ju fler kärnor en processor har desto bättre är det då nästan alla nya spel kräver fyra kärnor för att lira på höga inställningar. Processorn får heller inte flaska för ett tyngre grafikkort.

Precis som t ex 980x eller 980 mot 3770k?, den har ju fler kärnor??

Skrivet av Svensktiger:

Det enda som egentligen definierar en speldator är ett redigt grafikkort.
Resten är ju samma oavsett vad man ska använda datorn till.

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

För att något ska klassas som en speldator enligt mig personligen ska det köra en i5/i7 som ska vara överklockad en del och ett grafikkort ur dom högre klasserna dvs 7950/7970 eller 670/680 eller högre.

Sen så gör inte flera kärnor så mycket i spel många spel använder inte mer än 2 kärnor idag och fåtal 4st så det som gäller när det kommer till många spel speciellt som t.ex. wow är hög och åter hög klockfrekvens.
Dock kanske det blir en förändring på detta nu när nya konsoler kommer ut som har fler kärnor.

Och svaret e ja på din fråga du skulle klara dig på en i5 750 socket 1156 för o spela med men som sagt allt handlar ju om hur kräsen man är och vad för inställningar man vill spela i.
Personligen ser jag att när sandybridge kom så förändrade det marknaden lite med effektiviteten och den låga strömförbrukningen jämfört med tidigare generationer.
Men du skulle helt klart klara dig på något ur 1156 eller 1366 plattformen för att spela i dagens läge och även om sakerna du köpte var high end för något år sen så skulle jag inte kalla det en speldator idag.
Sakerna man har måste vara någorlunda upto date för att kunna kallas spel dator enligt min mening.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

För att något ska klassas som en speldator enligt mig personligen ska det köra en i5/i7 som ska vara överklockad en del och ett grafikkort ur dom högre klasserna dvs 7950/7970 eller 670/680 eller högre.

Sen så gör inte flera kärnor så mycket i spel många spel använder inte mer än 2 kärnor idag och fåtal 4st så det som gäller när det kommer till många spel speciellt som t.ex. wow är hög och åter hög klockfrekvens.
Dock kanske det blir en förändring på detta nu när nya konsoler kommer ut som har fler kärnor.

Och svaret e ja på din fråga du skulle klara dig på en i5 750 socket 1156 för o spela med men som sagt allt handlar ju om hur kräsen man är och vad för inställningar man vill spela i.
Personligen ser jag att när sandybridge kom så förändrade det marknaden lite med effektiviteten och den låga strömförbrukningen jämfört med tidigare generationer.
Men du skulle helt klart klara dig på något ur 1156 eller 1366 plattformen för att spela i dagens läge och även om sakerna du köpte var high end för något år sen så skulle jag inte kalla det en speldator idag.
Sakerna man har måste vara någorlunda upto date för att kunna kallas spel dator enligt min mening.

Jag förstår hur du menar!

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Den främsta anledningen till att jag köper det senaste när jag köper datakomponenter är att prisskillnaden mot tidigare gen oftast är mindre än förhållandet i prestandaboost = det finns inte direkt några pengar att spara när det gäller CPU, bara prestanda att förlora.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk

Om den har massa dioder och fräcka klistermärken är den en officell spel dator!

Permalänk
Skrivet av AlexanderLindhe:

Om den har massa dioder och fräcka klistermärken är den en officell spel dator!

Skrivet av KeyPakt:

Den främsta anledningen till att jag köper det senaste när jag köper datakomponenter är att prisskillnaden mot tidigare gen oftast är mindre än förhållandet i prestandaboost = det finns inte direkt några pengar att spara när det gäller CPU, bara prestanda att förlora.

Du glömde att den ska se ut som ett "rymdskepp", ne men tänkte mest på hårdvaran

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Alla defenierar nog en speldator lite olika.Jag skulle nog sätta gränsen vid 660(eller liknande amd) och en i5,sandy eller ivy(eller typ balck edition).

Visa signatur

CPU:intel core i5 2500k 3.30ghz||MB:Gigabyte z68x-ud3h-b3||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:kfa2 gtx 680 (accelero hybrid)||
PSU:corsair TX750w||CHASSI: fractal design define r3 ||
HDD:2tb||SSD:120gb||

Permalänk
Medlem

Vad som definierar en speldator är mycket personligt, Men jag kan berätta lite vad jag tycker och tror.

För att det ska räknas som en speldator så ska den vara byggd främst som som en prestanda maskin, Och då tänker jag dyra komponenter som pressas till max men det ska ändå gå att sitta vid den 24/7 utan att det krånglar, den ska vara stabil och det kvittar nästa hur den ser ut.
Sen finns det olika speldatorer, Som min, där jag har satsat på ljudnivå, utseende och billig prestanda, Jag ser inte min som speldator utan mer som media maskin, Medans alla mina kompisar ser på den som nästan ett monster, då dom flesta har NetonNet datorer.
idk...

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem

Jag tänker att en speldator är en dator som är avsedd för spel. Hur pass bra eller dålig en speldator är beror på prestandan, på samma sätt som en kontorsdator bedöms som mer eller mindre bra beroende på prestanda.

Permalänk

Det blir ju en viss prestandaökning mellan generationerna. En 3GHz Ivy Bridge presterar ca 10% bättre i medel än en 3GHz Sandy bridge. Och så ser det lite liknande ut med grafikkorten, även om det emellanåt kommer en ny generation som är bättre än så, relativt sett. Så ju äldre generation av hårdvaran man har, ju mer high end måste den varit då den var ny för att hålla ikapp med var man subjektivt lägger gränsen för en gamingdator.

Var gränsen går är ju helt upp till en själv. För min del är en gaming dator en som klarar av att spela de spel man för närvarande spelar på okej inställningar med hyffsat flyt.

Men sen handlar ju mycket med gamingdatorer om hur stor e-penis man har. Jag skulle lätt klara mig på en i3-3240 (3,4GHz 2 kärnor, 4 trådar) utan att få någon större förlust i prestanda jämfört med min 3570k. Hade jag inte överklockat min i5 skulle prestandaförlusten för en i3 vara näst in till obefintlig, speciellt då jag inte kör något som är speciellt flertrådat.

Permalänk
Medlem

Speldator för mig är när man har en hyfsad CPU och ett kraftigt grafikkort(byggd för spel helt enkelt), annars är det nog bara en kraftig dator för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaP:

Hej!

Har gått runt och tänkt på en sak de senaste dagarna, Vad behövs för en speldator?, jag vet vilka komponenter man ska ha i?, Men är det verkligen en Sådan SUPER skilland om du använder intel first gen mot 3rd gen? Vad är de som är den stora skillanden? För vad jag uppfattar det som så klarar first gen Att spela alla spel med lite överclockning(Har ingen källa, Skriver vad jag tror/tycker)
Är mest nyfiken!

Alltså räcker det med first generation om du bara ska spela?

Kommentera och skriv vad ni tycker!

//SaP

från första generationens core i3/i5/i7 var det ett tämligen stort hopp till Sandy Bridge arkitekturen, men skillnaden mellan sandy bridge (gen 2) / ivy bridge (gen 3) är bara ca 5-15% i bästa fall och satt man sedan tidigare på en Sandy Bridge processor fanns det inget som direkt motiverade ett byte.

Mitt almänna tips är ändå att ska du bygga en helt ny dator utan att använda delar du har sedan tidigare. Köp det nyaste så att du har en bra utgångspunkt för framtida uppgraderingar. en ivy bridge i5/i7 kommer att hänga med i många år och du kommer troligtvis att byta GPU tidigare än du byter processor. Så på sikt kommer du istället för att köpa helt nytt igen kunna uppgradera vartefter tiden går, ny GPU om 2 år, ny CPU om 3 år, ny GPU igen om 4 år osv.

jag har exempelvis ägt min stationära i sign i 2 år, min CPU kommer jag att köra med i minst 1-2 år till, den hänger fortfarande med dagens processorer utan några problem. Mitt grafikkort däremot som var ett av de vassare för två år sedan är det dags att byta ut vad det lider för det börjar att ha lite jobbigt att hänga med på höga inställningar i de nya speltitlarna, exempelvis crysis 3. Hade jag sparat någon hundring och köpt gen 1 processor hade jag istället behövt uppgradera både den och GPU ganska snart.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

5-15% känns som en lätt överdrift..

Till en speldator blir grafikkortet alltid viktigast. Processorer har dessutom blivit rätt billiga och med tanke på överklockningspotentialen så klarar man sig långt på en något billigare processor. T.ex. så räcker en 2500K fortfarande till alla spel, ibland kanske lite överklockning krävs men i regel inte ännu. Många väljer ju att köpa dyra burkar för att de ska spela på ultra i högsta upplösningen osv. Faktum är ju dock att är man inne i liret och spelar något som går lite fortare typ fps spel i allmänhet, så ser man inte skillnad på ultra och high eller t.o.m. medium.

Det finns nog dock inga generella tips, då alla använder sina datorer på olika sätt. Vissa motiverar ju en i7 med att de renderar en film om året och då vill spara 20min. Allmänt tror jag nog att många vill ha både hängslen och livrem och köper för dyra datorer.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Mitt motto är att bara det senaste är bäst nog (så länge budget tillåter)

En Nissan Note tuffar ju på den också men det är i BMWn man kommer upp i de riktigt höga farterna och är mest bekväm att sitta i.

BMW för höga farter? Jag trodde Bugatti Veyron var leksaken för höga farter. Eller Koenigsegg. Förövrigt hatar jag liknelser mellan bilar och datorer...

Permalänk
Skrivet av Malawie:

Vad som definierar en speldator är mycket personligt, Men jag kan berätta lite vad jag tycker och tror.

För att det ska räknas som en speldator så ska den vara byggd främst som som en prestanda maskin, Och då tänker jag dyra komponenter som pressas till max men det ska ändå gå att sitta vid den 24/7 utan att det krånglar, den ska vara stabil och det kvittar nästa hur den ser ut.
Sen finns det olika speldatorer, Som min, där jag har satsat på ljudnivå, utseende och billig prestanda, Jag ser inte min som speldator utan mer som media maskin, Medans alla mina kompisar ser på den som nästan ett monster, då dom flesta har NetonNet datorer.
idk...

jag fattar fortfarande inte vad 24/7 betyder kan du förklara

Visa signatur

Vi börjar med grunden. -MnM A.K.A Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinsent10:

jag fattar fortfarande inte vad 24/7 betyder kan du förklara

24 timmar om dagen 7 dagar i veckan, Alltså dygnet runt utan avbrott.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem

Det där ändras ju hela tiden när nyare spel kräver kraftfullare hårdvara samtidigt som just kraftfullare hårdvara släpps. CPU och GPU ska ligga över mainstream och inte vara äldre än två generationer enligt min uppfattning. Sen är ju frågan om en speldator måste innehålla en SSD eller ej.

Permalänk
Lego Master

...det beror väl på vilka spel du ska spela? Något som kan lira gamla emulatorspel är ju också en speldator.
Titta på om du vill ha rejäl framtidssäkring, eller räcker det med att den kan lira dagens spel "hyggligt"?

Budget. Hur mycket kan du tänka dig att avsätta? Har du inte råd att äta eller betala elräkningen efter du har köpt datorn så har du inte mycket nytta av den.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd

En eller två.. eller tre GPU för att klara dem inställningar man vill ha.

Resterande komponenter för att inte flaska dessa grafikkort.

All set.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

En eller två.. eller tre GPU för att klara dem inställningar man vill ha.

Resterande komponenter för att inte flaska dessa grafikkort.

All set.

Restan av systemets uppgift är ju att "flaska" grafikkortet så mycket som möjligt.

Permalänk
Medlem

En "speldator" skall ha en överklockningsbar CPU, tillräckligt bra för att inte flaska, och gpu power nog att köra alla spel du spelar på minst high och 60 fps.

SSD är ett måste på alla datorer idag enligt mig, tillochmed HTPC'n för 4k har ssd.

Sen tycker jag att en "gamingdator" skall vara lite snygg oxå. Men den delen är ju subjektiv, för mig är snygg stilrent, snygg kabeldragning, smakfull belysning (inte p12 blå) och gärna vattenkyld:D

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Enda kravet för att det ska kallas en speldator är att fokus ligger på att spel ska flyta på så bra som möjligt med den givna budgeten. dvs det finns absolut inget krav på specifika komponenter utan istället hur de valts förhållande till varandra.

Tex en 3770K med ett gtx 660 är ingen speldator. Däremot kan en FX 4300 med ett gtx 660/HD 7870 räknas som en speldator.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av DevilsDad:

Enda kravet för att det ska kallas en speldator är att fokus ligger på att spel ska flyta på så bra som möjligt med den givna budgeten. dvs det finns absolut inget krav på specifika komponenter utan istället hur de valts förhållande till varandra.

Tex en 3770K med ett gtx 660 är ingen speldator. Däremot kan en FX 4300 med ett gtx 660/HD 7870 räknas som en speldator.

Va kan inte en 3770k och en gtx 660 va en spelar dator?
Man ska ska streama och spela samtidigt då vill man ha i7

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Citat:

Vad behövs egentligen, För en "Speldator"

Fixade ett uppgraderingspaket socket-1155 för kompisen ett litet tag sedan, gick på 3½ tusen och nu lirar han Crysis 3 med i princip allt på high- den skulle jag kalla en speldator- i paketet fick han nytt moderkort, ram och prolle- dugligt grafikkort hade han redan.

tl;dr den hårdvara som gör att du kan spela nyare spel på high* utan lagg.

* medium om det är extremt krävande spel.

Visa signatur

Nä nu är det bannemej pizzadax

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Va kan inte en 3770k och en gtx 660 va en spelar dator?
Man ska ska streama och spela samtidigt då vill man ha i7

För att i spel ger det dig väldigt mycket mer att ta ett dyrare grafikkort och snäppet billigare CPU. Är målet att streama spel så hade det varit mycket smartare att ta en FX 8350 och gå upp till ett gtx 670 eller HD 7970 tex.

Edit: dessutom skulle jag vilja påstå att en dator vars uppgift är att streama spel inte är en renodlad speldator då fokus inte enbart ligger på att spela. För övrigt var exemplet mest för att demonstrera min åsikt, hittar du ett spel där i7 + 660 presterar bättre än i5/fx8350 + 670/7970 får du gärna kalla det för en speldator, även om det skulle vara en mycket specialiserad sådan.

Permalänk
Medlem

Personligen så kan jag spela på min rigg, sure den börjar tappa ordentligt i de nya titlarna nu och får köra ganska låga grafiker på en del saker, men jag kan leva med det... spelar inte så mkt och när jag spelar spelar jag typ eve online, dead island, GTA IV och den fixar det på medium vilket räcker bra. Det märks ju att jag inte har någon monster dator längre när jag försöker dra runt ngt tungt och jag hade gärna uppgraderat men med tanke på vilken frekvens jag har på mitt spelade får den duga

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III