Radiotjänst kräver tv-avgift för smarta mobiltelefoner

Permalänk
Medlem

Jag kan köpa detta med att man måste betala om man har tillgång till dessa tjänster, men då måste de för fan finnas ett alternativ till att blockera dem! Man kan inte gå och kräva av folk pengar för något de inte använder.

Någon som vet om det går att få dessa sidor blockerade via operatören och på så sätt kunna yrka på att man inte kan ta emot sändningarna?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Jag tror SVT/radiotjänst just har hittat en guldgruva.

Det borde finnas bortåt 2-3 miljarder Smartphones, Datorer och surfplattor runt om i världen. Och alla med uppkoppling som "har möjlighet att se på SVT"!!!

Det betyder att om alla betalade skulle de få in nästan 2.5*2000 = 5000 miljarder SEK, Det är mer än hela Sveriges BNP!

För inte kan det väl vara så att de som bor utomlands slipper betala eftersom de väljer att inte göra titta på SVT, trotts att de har möjlighet???

Diu kan bara se på programmen om du befinner dig i Sverige.
Precis som BBC bara går se i England osv.
Sen går det ju kringå det med t.ex. VPN med IP i det landet förstås.
Finns väl en del undantag med nyheter och sånt som går att se utanför Sverige med.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Skrivet av Leatherface75:

Ja det vet vi ju inte än finns många tolkningar man kan göra.
En TV apparat utan tuner är en monitor som inte heller är "avsedd för" TV sändningar.
Det är själva tunern som är "avsedd för" TV sändningar och har man kastat tunern utanför hushållet så har man ingen TV mottagare i hushållet längre. En dator kan du fortfarande ta se TV sändningar oavsett om det gäller SVT eller TV4 eller nån annan kanal.
Men jag håller med att avgiften måste göras om till nån form av obligatorisk avgift för alla utan hänsyn till vad som finns i hushållet.

Och en TV apparat utan tuner är, enligt lagen, alltså inte RIKABs tolkning, också undantagen.
Vad gäller datorer så är nyckelordet just avsedd, en dator eller surfplatta är inte avsedd för ändamålet. Lagtexten måste helt enkelt ändras från "... avsedd att ta emot ... även om ... kan användas för annat ..." till "... kan ta emot ... även om ... avsedd för annat ..." för att täcka in alla dessa enheter.

Jag tycker egentligen det är synd att jag har hemligt nummer just nu så de inte ringer mig och efterfrågar en avgiftsbetalning, jag skulle mer än gärna gått rättens väg med detta.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Dags att sluta med tramset och dra det på skatten i stället. Hade blivit billigare för oss singlar också

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastiannoren:

Kan inte någon göra ett enkelt formulär med en namninsamling som är emot detta?
Som vi kan skicka till regeringen/aftonbladet/uppdrag granskning osv?

Varför gör du det inte själv?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Nja det är bara svenska hushåll som betalar tvlicensen. 1 licens per hushåll.

Så lösningen är helt enkelt att göra om sitt hushåll till en annan nationalitet än Svensk?

Tror du det räcker med att sätta upp en Tysk flagga på dörren?

Skrivet av Leatherface75:

Diu kan bara se på programmen om du befinner dig i Sverige.

Är du verkligen helt 100 på det? Hur kontrollerar de om du befinner dig i Sverige eller inte?

Permalänk
Medlem

Hur menar du? För att göra det krävs Flash. Vilket jag inte kan använda direkt i min Lumia 710.

Skrivet av ozo64:

du kan dock se svtplay rakt i webläsaren.

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3.8, GTX 1060, 16GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Rackarns, skall bara panta lite burkar först...

Du, det finns dom som har det sjukt dåligt ställt. Jag hade det själv runt 2004 blivit av med jobbet och kunde inte få a-kassa av olika anledningar. Soc vägrade också att hjälpa mig eftersom jag hade en bil som hade ett värde som jag skulle sälja först menade dom. Att bilen behövdes användas för arbetsintervjuer, träffar på arbetsförmedlingen, kommande eventuellt jobb osv sket väl dom i. Jag hade alltså inga pengar alls, men var ändå tvungen att betala hyra och helst få lite mat på tallriken.

Sitter man i en sådan sits eller inte ens så dålig utan bara har jävligt snålt med pengar så tar man nog pantburkarna och köper en falukorv och lite pasta för istället, inte fan kastar man bort den möjligheten för att betala TV-avgift.

Nu idag har jag en bra inkomst, men vägrar att betala radiotjänst för att jag har en dator, det är en principsak.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av scienta:

Jag kan köpa detta med att man måste betala om man har tillgång till dessa tjänster, men då måste de för fan finnas ett alternativ till att blockera dem! Man kan inte gå och kräva av folk pengar för något de inte använder.

Någon som vet om det går att få dessa sidor blockerade via operatören och på så sätt kunna yrka på att man inte kan ta emot sändningarna?

Var vänder jag mig för att slippa betala Stockholms motorvägar t.ex?

Ja Bahnhof erbjuder spärr men det hjälper inte för du betalar för du betalar fdör att du kan ta emot TV sändningar och får betala oavsett.
Fråga dom som har massa skog och berg i vägen utan möjlighet till minsta signal för att ta emot SVT hur bra det funkar för dom att slippa.
Nej dom får betala iaf.
Enda sättet är att bo i en koja i skogen. Föurtsatt att du inte har en Smartphone då

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Håkis:

Hur menar du? För att göra det krävs Flash. Vilket jag inte kan använda direkt i min Lumia 710.

Funkar i webläsaren på min Iphone/Ipad iaf och de har ingen flash. Möjligt att SVT kör ngt specialformat för IOS då.

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Är du verkligen helt 100 på det? Hur kontrollerar de om du befinner dig i Sverige eller inte?

Det är inte svårt för det syns vilka IPs som är svenska eller inte.
Man kan tom se vilken stad du befinner dig i eller vilken stad som åtminstone ligger i närheten.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Måste vara något sådant. Får det inte att fungera och fler rapporterar samma resultat.

Skrivet av ozo64:

Funkar i webläsaren på min Iphone/Ipad iaf och de har ingen flash. Möjligt att SVT kör ngt specialformat för IOS då.

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3.8, GTX 1060, 16GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Var vänder jag mig för att slippa betala Stockholms motorvägar t.ex?

Så du menar att du inte vill ha mat i dina butiker, att sjukvården ska kunna transportera din sjuka släkting osv?
Det går inte att jämföra vägar, som är något livsnödvändigt med något så onödigt som TV-sändningar.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Det varierar. Direktsändningarna som samtidigt går på vanliga SVT kan man inte se utomlands har jag för mig.
Resten är inte blockat såvitt jag vet.

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Så du menar att du inte vill ha mat i dina butiker, att sjukvården ska kunna transportera din sjuka släkting osv?
Det går inte att jämföra vägar, som är något livsnödvändigt med något så onödigt som TV-sändningar.

Ja och Norrbotniabanan är betydligt mer nödvändigare för en fungerande godstrafik uppe i Norra Norrland.
Men inga satsningar görs på det trots att kommunerna och EU pengarna skulle stå för största delen.
Men då det gäller Stockholm så är allt llivsnödvändigt.
Storföretagen förlorar mycket pengar pga järnvägen inte klarar mer transporter än den gör idag och dessutom sämre för miljön då mycket få gå på vägarna. Apropå vägarna så behövs många vägar rustas upp uppe i Norrland med men inte heller dom får tillräckligt med pengar.
Så varför ska Norrland betala för vägar i Stockholm då för?
Nä det är dags att kapa allt söder om Gävle så får ni klara er själva utan resuserna här uppe.
Då slipper vi även där där avgiften på 30 miljarder per år till EU som jag inte heller vill betala.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Skrivet av ozo64:

du kan dock se svtplay rakt i webläsaren.

Inte genom Internet Explorer 10, och det är svårt att använda någon annan webbläsare

Visa signatur

ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 5 3600 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G | Corsair HX 750W 80+ | Noctua NH-U12A | Fractal Define R5

Permalänk
Skrivet av Jilted82:

Varför gör du det inte själv?

Är inte så haj på sånt. Men om någon tipsar mig om hur och vart man skapar ett smidigast så gör jag mer än gärna det

Permalänk
Skrivet av Leatherface75:

Ja det vet vi ju inte än finns många tolkningar man kan göra.
En TV apparat utan tuner är en monitor som inte heller är "avsedd för" TV sändningar.
Det är själva tunern som är "avsedd för" TV sändningar och har man kastat tunern utanför hushållet så har man ingen TV mottagare i hushållet längre. En dator kan du fortfarande ta se TV sändningar oavsett om det gäller SVT eller TV4 eller nån annan kanal.
Men jag håller med att avgiften måste göras om till nån form av obligatorisk avgift för alla utan hänsyn till vad som finns i hushållet.

Nja. Det stämmer inte. En TV är avgiftspliktig oavsett om den är trasig eller om du monterat bort mottagaren (undantag: företag). Radiotjänsten vägrar dessutom att svara på frågan om vilka kombinationer av datorkomponenter som gör dem avgiftspliktiga. De säger bara att lagen är teknikeutral och att man får föra en dialog med dem. Dvs en dialog som i 100% av fallen kommer leda till en räkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolstR:

Fast i det stycket du citerade förut så stod det tydligt "avsedd", hur många tolkningar har de? Vad står det i lagen idag, för att de vill ändra den är jag medveten om.

De olika konvergenserna är ett förslag från utredningen som inte gick igenom.
Det är definitionen från 2007 som gäller en stund till även om radiotjäns vill att förslaget ska gälla.
Så har ännnu inte sett en dator som är avsedd för att se på tv-program så datorn är ännu inte en tv-mottagare även om den kanske blir det så småningom.
I och med att SVT skickar ut tv-programmen till allmänheten så ska även upphovsrättsskyddet ugtå och copysweed borde bli arbetslösa för tv-delen.(mums) Fast lagtolkning brukar alltid upphovsrättsaktivisterna vinna ändå.

Permalänk
Medlem

Lagen säger att endast enheter som är avsedda att ta emot signalerna skall behöva betala. Hoppas det är någon som stämmer dem på stora belopp om det går igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

Hur kul är det att se på TV via en 3 tums skärm...? dessutom via en dålig internetuppkopling via mobiltelefonen.

Dom flesta kanske inte ens vill se på lilleplutt-TV.

Hur vet Radiotjänst i Kiruna om användaren har fri tillgång på surf?

Jag tänker köpa en smartphone och enbart använda att ringa med (telefonabonemang). Vad kostar det att se på tex. Aktuellt via telefonabonemang?

Det är något som inte stämmer här.

Nu är det så att... De flesta (om inte alla t.o.m) smartphones/pads har möjlighet att koppla upp sig trådlöst, behövs alltså inget telefonabonnemang...

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastiannoren:

Är inte så haj på sånt. Men om någon tipsar mig om hur och vart man skapar ett smidigast så gör jag mer än gärna det

http://namninsamling.se/

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Radi-otjänst! >=/

An annan sak som är irriterande är för de stackare som ska börja betala den här skitavgiften. Man kan inte få månadsbetalning DIREKT... Oh, nej... Först måste man ansluta sig och börja betala och då får man börja med att betala en kvartals/halvårs/helårs-avgift (beroende på vad man väljer, för man kan inte välja månadsbetalning). Först efter första betalningen kan man ansluta sig till autogiro för månadsbetalning...

Vi har på något vis betalat en avgift sedan 1907(!). Back in the days när radio var ballt och man verkligen ville lyssna så kändes det säkert vettigt att betala för det med. Idag är det många som inte ser på SVT, UR eller lyssnar på SR och de ska f*n inte behöva betala bara för att de kan (läs: för att radiotjänst inte lyckats/orkar låsa sina kanaler till betalande abbonenter).
Att vi inte kommit längre på 100+ år än så här är tragiskt och att Radiuotjänst inte ens lyckats skapa ett betalningsalternativ som är månadsvis från dag ett, när de haft 100+ år på sig att utveckla sitt system, ja det är fan-i-mej sorgligt!

Inför denna avgift på skatten om den nu måste betalas... Idiotsystem!!!

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Skrivet av formerself:

Nja. Det stämmer inte. En TV är avgiftspliktig oavsett om den är trasig eller om du monterat bort mottagaren (undantag: företag). Radiotjänsten vägrar dessutom att svara på frågan om vilka kombinationer av datorkomponenter som gör dem avgiftspliktiga. De säger bara att lagen är teknikeutral och att man får föra en dialog med dem. Dvs en dialog som i 100% av fallen kommer leda till en räkning.

Ja jag vet att den är avgiftpliktig fast den är trasig. Känner själv till fall med personer som råkat ut för det.
Men nu var vi inne på tolkningen "avsedd för" och en TV med bortmonterad tuner är inte "avsedd för" TV sändningar.
En trasig TV däremot har fortfarande tunern fortfarande monterad i sig så tekniskt sett är det en trasig TV mottagare.
En TV utan tuner däremot är en monitor och inte en TV mottagare varken fungerande eller trasig.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Tycker detta är sjukt beklämmande!

Visa signatur

A computer once beat me...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Var vänder jag mig för att slippa betala Stockholms motorvägar t.ex?

Ja Bahnhof erbjuder spärr men det hjälper inte för du betalar för du betalar fdör att du kan ta emot TV sändningar och får betala oavsett.
Fråga dom som har massa skog och berg i vägen utan möjlighet till minsta signal för att ta emot SVT hur bra det funkar för dom att slippa.
Nej dom får betala iaf.
Enda sättet är att bo i en koja i skogen. Föurtsatt att du inte har en Smartphone då

Det där med Stockholms motorväg var ju bra långsökt. Vart du än bor i landet så använder du högst troligen väg på ett eller annat sätt - och allt dras på skatten. Inte samma sak som radiotjänst, vilket man använder eller inte.

Och jag struntar fullständigt i om de säger att man ska betala p.g.a. att man har en enhet som kan ta emot sändningar. Om jag, i mitt hem, väljer att inte kunna ta emot några sändningar så ska jag inte behöva betala heller!

Denna media-diktaturen är ju helt sinnessjuk och vad som är än värre är att svenskar faktiskt accepterar skiten. Skaffa ryggrad och bli lite kritiska - är vad jag skulle vilja säga till de som inte bryr sig.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Du, det finns dom som har det sjukt dåligt ställt. Jag hade det själv runt 2004 blivit av med jobbet och kunde inte få a-kassa av olika anledningar. Soc vägrade också att hjälpa mig eftersom jag hade en bil som hade ett värde som jag skulle sälja först menade dom. Att bilen behövdes användas för arbetsintervjuer, träffar på arbetsförmedlingen, kommande eventuellt jobb osv sket väl dom i. Jag hade alltså inga pengar alls, men var ändå tvungen att betala hyra och helst få lite mat på tallriken.

Sitter man i en sådan sits eller inte ens så dålig utan bara har jävligt snålt med pengar så tar man nog pantburkarna och köper en falukorv och lite pasta för istället, inte fan kastar man bort den möjligheten för att betala TV-avgift.

Nu idag har jag en bra inkomst, men vägrar att betala radiotjänst för att jag har en dator, det är en principsak.

Många av oss har vandrat den vägen, inkl mig själv. Men jag lätt mig inte slås ned, nu har jag precis som du ett ordnat liv.
Men om man inte kan skratta åt saker med glimten i ögat så har man andra problem, nu handlar tråden om tv-avgift och inget annat.

Har man inte råd med tv, smartphone, dator etc... jag då är man inte betalningsskyldig, enkel matematik.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Skrivet av formerself:

Nja. Det stämmer inte. En TV är avgiftspliktig oavsett om den är trasig eller om du monterat bort mottagaren (undantag: företag). Radiotjänsten vägrar dessutom att svara på frågan om vilka kombinationer av datorkomponenter som gör dem avgiftspliktiga. De säger bara att lagen är teknikeutral och att man får föra en dialog med dem. Dvs en dialog som i 100% av fallen kommer leda till en räkning.

Det är RIKABs tolkning av lagen, vad lagen i sin tur faktiskt säger är att undantag för avgiftsskyldigheten gäller mottagara som är varaktigt undanställd eller obrukbar vad gäller tid efter det att förhållandet har anmälts till RIKAB av den avgiftsskyldige.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Skrivet av scienta:

Det där med Stockholms motorväg var ju bra långsökt. Vart du än bor i landet så använder du högst troligen väg på ett eller annat sätt - och allt dras på skatten. Inte samma sak som radiotjänst, vilket man använder eller inte.

Anlednignen att jag just nämner Stockholms motorvägsbygge är att det första nuvarande regering gjorde var rev upp beslut om påbörja med sista delen av botniabanan som redan var beslutat att 2010 men revs upp och istället satsades på motorvägsbygg i Stockholm.
Och regeringen är fortfarande emot satsning av norrbotniabanan trots att kommunerna och EU stöd kommer stå för det mesta och behöver inte lägga ut ett enda öre för att påbörja bygge men det krävs EU stöd och då måste regeringen ställa sig bakom vilket dom inte gör.
Svenska Näringsliv, EU och många andra är positiva och vill bygga banan dom enda som är emot den är nuvarande regering.
Så då ska inte mina pengar gå till några vägar i Stockholm heller.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

ggwp.

men det spelar ingen roll för mig, sitter på en Sony Ericsson x1, ska höra med dem hur supporten av svtplay är på windows mobile 6.1

vore ju skoj att kunna använda telefonen till något sådant skoj

skickat ifrån min x1a.