Radiotjänst kräver tv-avgift för smarta mobiltelefoner

Permalänk
Medlem

Skriv ett mail till alla i regeringen att de ska lägga ner skiten. Gör många nog detta så lyssnar de kanske.

Visa signatur

MSI B450 Mortar, AMD Ryzen 7 5700x, Phantek PH-TC12DX, Corsair Vengeance 32GB, KFA2 GTX1080 8GB, Crucial P1 1TB, Corsair RM850W, Fractal Design mini C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Betala, bara för att få kolla på en skärm, seriöst?

Är det något nytt? hur fick du tag i din skärm?

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk

1989 föll Berlinmuren och DDR försvann. Alla stasiagenter och politruker blev arbetslösa.

2013 Hade de fått jobb igen. Hos radiotjänst! Från helvetet nickar Honecker och Ulbricht beundrande åt Eva Hamilton .

Seriöst: SVT borde gå andra vägen. Kräva inloggning med lösen till svt.se . Och endast licensbetalare får lösen. Den lösningen är mer värdigt ett mordent demokratiskt land anno 2013.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Radiotjänsts metoder påminner ju lite om Percys filosofi "marketing by not asking any questions first".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stn1337:

Det är bara neka, neka, neka och åter neka.

Mitt samtal med radiotjänst för två veckor sedan:
"Har du en tv?"
"Nej"
"Har du en dator i hemmet?"
"Nej, har ingen dator"
"....nehepp, hejdå" (märkbart irriterad)

Personen som ringde märkte ju att jag blåljög(med största sannolikhet eftersom jag satt mitt uppe i Dota2 match och man kunde höra hur jag hamrade på tbordet och klickade för fullt med musen, hehe) men det är bara neka. Ingen idé att vara otrevlig mot personen som ringer heller då den bara sköter sitt jobb.

Men som sagt, neka bara och åter neka.

Iframtiden kommer jag säga "Nej, jag har ingen mobiltelefon" när radiotjänst ringer min mobil, just for the lulz.

Det är din sort som orsakar allt detta som Radiotjänst gör nu. Det finns massor med smitare som SKA betala enligt lag. Om dessa hade betalat som de SKA så hade detta med Radiotjänst aldrig hänt. Smitarna har orsakat detta. Vad fan är det för snålfasoner att inte betala ynka 178 kr/mån????
Till skillnad från TV3, TV4, Kanal5, TV6 osv så erbjuder SVT ett programutbud av högsta kvalité på både innehåll och teknik.

Radiotjänst, GO GO GO!!! Sätt dit alla smitare!

Permalänk

Lyssna nu noga:

Betala TV-avgift är helt frivilligt.
Även om TV-kontrollanten står med pejlen utanför dörren, ser och hör din TV påslagen - så länge du inte erkänner själv att du har en tv kan de aldrig tvinga dig att betala. Bevisbördan ligger på radiotjänst och enda sättet att verkligen bevisa du har en tv-mottagare i din ägo(du kan exempelvis hävda att du plockat bort kanalväljaren, vilket gör att den faller utanför lagen) är att göra en husrannsakan och någon sådan har ALDRIG blivit beviljad NÅGONSIN i Sverige tidigare och kommer inte göra det nu heller.

Så när radiotjänst knackar på:
Bred på ditt allra bredaste leende, säg att du inte äger någon TV-mottagare och förklara vänligt men bestämt att du nu ska fortsätta se på melodifestivalen/sportnytt/antikrundan. Vad som händer är att de registrerar dig som betalningsvägrare, ringer dig några gånger efteråt men inser att du aldrig kommer betala och slutar så småningom. End of case.

Permalänk

Fyfan vad förbannad jag blir!

Jag har både tv, dator och surfplatta.

Fattar inte varför jag ska betala någon avigt när jag för det första på min telefon eller surfplatta inte ens nyttjar svtplay eller tv4play.

Då kan dom väl skicka ut en personlig inloggningskod till alla som betalar tv-licens istället och låsa det för alla andra.

Och i bostäder så kan dom väl ge fan i att sända ut deras kanaler till de som inte vill ha dom.
Eller, varför inte, dra bara in reklamer på skräpkanalerna istället så kan dom finansiera sitt skräp utan svenska folket.

Blir så äcklad av dessa avgifter hit och dit.

Tittar man inte, så betalar man inte, punkt slut, sen hur dom vill göra för att stänga ute de som inte tittar och vill betala får dom väl lösa bäst fan de vill...

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-6700K | MSI 2060 Gaming Z | ASUS Z170-P | HyperX 16GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 750w | Corsair H60
Skärm: ASUS 25" VG258QR
Mus/Tangentbord/Hörlurar: Razer Deathadder Elite | QPAD K-70 | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Från artikel:

Citat:

Den nya, bredare tolkningen av lagen, är dock ännu inte förankrad hos regeringen. Frågan om vilka enheter som egentligen är licenspliktiga utreddes i den så kallade public service-utredningen, men regeringen ansåg att frågan behövdes utredas ytterligare.

Kan nån förklara för mig hur radiotjänst redan kan begära att folk betalar för att de har en dator hemma när själva regeringen anser att denna tolkningen av lagen behöver utredas? Det är inte en retorisk fråga, hur KAN överhuvudtaget ett statligt ägt bolag få lov att begära in pengar på så vackliga grunder?

Om det visar sig att tolkningen anses felaktig kommer folk ha betalat för nåt som inte anses ha haft lagligt stöd, och inte lär man få tillbaka de pengarna heller. Vägrar man betala kan de istället skicka fogden på en och det lär inte bli så roligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stisse72:

Det är din sort som orsakar allt detta som Radiotjänst gör nu. Det finns massor med smitare som SKA betala enligt lag. Om dessa hade betalat som de SKA så hade detta med Radiotjänst aldrig hänt. Smitarna har orsakat detta. Vad fan är det för snålfasoner att inte betala ynka 178 kr/mån????
Till skillnad från TV3, TV4, Kanal5, TV6 osv så erbjuder SVT ett programutbud av högsta kvalité på både innehåll och teknik.

Radiotjänst, GO GO GO!!! Sätt dit alla smitare!

vafan är du go eller ? som student så är inte 178kr /mån något som man ser välvilligt på, får ju 5-6 mål mat för det, vad tror du att jag väljer ?

Public Service är något som jagt ser väldigt positivt på, men låt inte oss som oroar över sig över basic grejjer såsom mat hyra räkningar mm betala för kalaset, är det något de kan göra är att skära på kostnader, stänga ner någon radiokanal eller dylikt.

Jag tycker fortfarande att alla hushåll i sverige kan få en eget login för att komma åt svtplay, end of story.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Det är bara neka, neka, neka och åter neka.

Iframtiden kommer jag säga "Nej, jag har ingen mobiltelefon" när radiotjänst ringer min mobil, just for the lulz.

Precis, och förklara sen att det bara är telepati och att ni egentligen inte pratar i telefon. Haha

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stisse72:

Det är din sort som orsakar allt detta som Radiotjänst gör nu.

Nej, det är radiotjänst som orsakar det. Vi har aldrig blivit frågade om vi vill betala TV-licens. Kommunisterna bara bestämde för länge sedan att alla skulle ge dom pengar, för att de anser att det är "bra för oss". I USA har de ingen TV-licens.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem

Skickade ett mail till radiotjänst om varför man inte kan få en kod på räkningen istället. Får väl se om en vecka eller så om dom svarat
Kan väl vara bra om ni andra också gör det?

Permalänk
Medlem

Om de ser att vi har internetuppkoppling, går det bra då att säga att man endast använder det till IP-telefoni (och slippa betala)?

Visa signatur

Microsoft Surface Pro || Core i5-3317U CPU 1.7Ghz (2,6Ghz Turbo) | 4GB | Intel HD Graphics 4000 | 64GB SSD + 64GB MicroSD + USB 3.0| Surface Pro Pen | MS Surface Type Cover 2 |
Intel NUC D54250WYK||Intel® Core™ i5-4250U | 16 GB RAM | 128GB SSD | Intel® HD Graphics 5000, 1x Mini DP, 1x Mini-HDMI , Gigabit-nätverk, 4x USB 3.0

Permalänk

Giriga kostymklädda gamar på Radiotjänst. Slulle lätt tänka mig att betala om dom visar nått intressant men icke det.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av haxxelhoff:

Fyfan vad förbannad jag blir!

Jag har både tv, dator och surfplatta.

Fattar inte varför jag ska betala någon avigt när jag för det första på min telefon eller surfplatta inte ens nyttjar svtplay eller tv4play.

Då kan dom väl skicka ut en personlig inloggningskod till alla som betalar tv-licens istället och låsa det för alla andra.

Och i bostäder så kan dom väl ge fan i att sända ut deras kanaler till de som inte vill ha dom.
Eller, varför inte, dra bara in reklamer på skräpkanalerna istället så kan dom finansiera sitt skräp utan svenska folket.

Blir så äcklad av dessa avgifter hit och dit.

Tittar man inte, så betalar man inte, punkt slut, sen hur dom vill göra för att stänga ute de som inte tittar och vill betala får dom väl lösa bäst fan de vill...

Du har missuppfattat hela grejen. Det är enligt LAG att betala när man innehar TV, vilket du skriver att du har och inte ens för det vill du inte betala. Det är en lagstadgag public-service avgift och är bestämd av regeringen, Radiotjänst driver in avgiften. Det är bara att betala, om inte så begår du lagbrott och kan straffas för det.
Fram med mer reklamfria kanaler och skrota alla reklamkanaler som bidrar till överkonsumtion och leder till en sämre miljö och alla får lida för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Stisse72:

Det är din sort som orsakar allt detta som Radiotjänst gör nu. Det finns massor med smitare som SKA betala enligt lag. Om dessa hade betalat som de SKA så hade detta med Radiotjänst aldrig hänt. Smitarna har orsakat detta. Vad fan är det för snålfasoner att inte betala ynka 178 kr/mån????
Till skillnad från TV3, TV4, Kanal5, TV6 osv så erbjuder SVT ett programutbud av högsta kvalité på både innehåll och teknik.

Radiotjänst, GO GO GO!!! Sätt dit alla smitare!

Sluta trolla, är du snäll.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stisse72:

Det är din sort som orsakar allt detta som Radiotjänst gör nu. Det finns massor med smitare som SKA betala enligt lag. Om dessa hade betalat som de SKA så hade detta med Radiotjänst aldrig hänt. Smitarna har orsakat detta. Vad fan är det för snålfasoner att inte betala ynka 178 kr/mån????
Till skillnad från TV3, TV4, Kanal5, TV6 osv så erbjuder SVT ett programutbud av högsta kvalité på både innehåll och teknik.

Radiotjänst, GO GO GO!!! Sätt dit alla smitare!

Skrivit om detta förut, man är inte en smitare bara för att man vägrar betalar, jag gillar public service, men sättet de utformat systemet och tvingar människor in i det är inte acceptabelt, och det är medborgares uppgift att motsätta sig tyranni.

Tio studenter i korridor= Tio avgifter.
Tio studenter i ett hus (kollektiv) = En avgift.

Rättvist? Rimligt? Om det är ok ska hela mitt hus kunna kalla sig för ett kollektiv och betala en avgift. Har c:a hundra lägenheter, så två kronor i månaden skulle jag tycka är OK.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Jag skulle helt klart kunna tänka mig att betala TV-licensen om det endast gällde TVn och inget annat. Men när dom kör med sånt fult spel så helt enkelt vägrar jag just på grund av av det fula spelet att dom förtjänar inte min betalning.

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem

Jag kan uppskatta vissa program som SVT sänder och jag förstår att det kostar pengar att få ut de här programmen.. Det som Radiotjänst gör just nu känns bara som att det handlar om girighet dock.

Ingen människa kommer att komma undan avgiften nu (finns väl ett fåtal undantag) så länge de inte totallnekar/ljuger. Jag blir bara förbannad när jag läser detta, de skulle lagt det på skatten för länge sedan (eftersom att vi alla ändå är "skyldiga" pga de här ändrignarna av Radiotjänst) så att man inte behövt läsa om sån här skit nu, sparat in lite pengar då man kunnat kicka lite personal från Radiotjänst på det här sättet också!

Permalänk
Skrivet av during:

Skrivit om detta förut, man är inte en smitare bara för att man vägrar betalar, jag gillar public service, men sättet de utformat systemet och tvingar människor in i det är inte acceptabelt, och det är medborgares uppgift att motsätta sig tyranni.

Tio studenter i korridor= Tio avgifter.
Tio studenter i ett hus (kollektiv) = En avgift.

Rättvist? Rimligt? Om det är ok ska hela mitt hus kunna kalla sig för ett kollektiv och betala en avgift. Har c:a hundra lägenheter, så två kronor i månaden skulle jag tycka är OK.

Håller helt med. Ett företag med 10 000 tv-apparater, telefoner och datorer betalar samma avgift som jag, som är ensam i en etta. Bara för jag flyttade min tv och dator hemifrån till min lägenhet så ska vi betala dubbelt, även om jag kollade minst lika mycket tidigare.

Systemet är fel utformat tycker jag och borde helt klart ses över...

Permalänk
Medlem

Man kan ha en dator även om man är fattig. Räcker med ett par hundra för att hitta en som duger till att betala räkningar med.

Permalänk
Medlem

TV-licensen kommer aldrig läggas på skatten för då är dom inte "oberoende" längre.

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem

Att lägga tv-avgiften på skatten tycker jag är en dålig lösning, det innebär ju att folk utan tv ändå måste betala. Jag vill inte att mina intjänade pengar ska gå till skräp som jag inte utnyttjar, finns roligare saker att göra än att betala för något jag aldrig kommer få ut någonting av.

Permalänk
Medlem

Äntligen! Alla tittar ju på TV nån gång, så låt alla betala sin del.
Nu kan ingen smita längre.

//Lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stisse72:

Jag är långt ifrån anställd på Radiotjänst, men jag skulle säkert få jobb där som indrivare, skulle vara ett nöje att sätta dit smitare.
Det finns inget värre än Hitler/Nazismen, de var ju massmördare, det är skillnad det.
Folk som har råd att köpa tv, plattor, datorer och smartphones har lätt råd att betala, det är bara det att svensken idag är så jävla snål och gnällig.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, för det är ju så jävla billigt att plugga. Nog för att jag har råd, men alla i min sits (studenter) har det inte.
2000:- är ändå en del pengar för något man aldrig nyttjar. Det är ju även ren princip.

Ska de ha licens för mina datorer och min telefon får de dra det ur mina kalla döda händer.
Melodifestivalen är tecken nog på att SVT inte kan handskas med pengar.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakelol:

TV-licensen kommer aldrig läggas på skatten för då är dom inte "oberoende" längre.

Radiotjänst kommer inte vara oberoende då längre, de hade i princip gått i graven. Antar att de kämpar för att TV-avgift inte ska läggas på någon skatt så att vi kan fortsätta att betala bland annat deras löner för det super-viktiga arbete de utför, det är så viktigt att skicka ut brev och ringa till verenda människa i landet som de redan vet har antingen TV, dator eller en smartphone. Slöseri med pengar är vad det är, det enorma arbete som Radiotjänsts utför skulle kunna förenklas något enormt om det lades på skatten.

Permalänk

Någon kanske har nämnt detta tidigare (har inte läst allt), men är det inte dumt att säga att man borde ha börjat betala redan då TV4 började "sända", då det redan tidigare har funnits TV till internet, ja så länge jag kan minnas. Men inget på internet har haft det problemet någonsin, så snarare är det så att det inte räknats som "sändningar" för det är just vad det inte är. Så vem egentligen tänker sig något som svt eller tv4 har på internet för sändningar... det är bara dumt.
Ge mej svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ristul:

Att lägga tv-avgiften på skatten tycker jag är en dålig lösning, det innebär ju att folk utan tv ändå måste betala. Jag vill inte att mina intjänade pengar ska gå till skräp som jag inte utnyttjar, finns roligare saker att göra än att betala för något jag aldrig kommer få ut någonting av.

Bättre än hur det fungerar nu i vilket fall. Jag tycker personligen att TV som inte finansieras av reklam är bra, de kan visa de mer annorlunda mindre programmen och måste inte hela tiden tänka på tittarsiffror. Och det säger jag utan att jag tittar jättemycket på SVT själv, kanske ett par gånger i månaden. Vad jag inte gillar är det Radiotjänst håller på med just nu, bara girigt.

Permalänk

Jag tycker det är många naiva uttalanden här, som "jag ser ju inte aldrig på SVT-play, varför ska jag betala?", liksom "vänstermedia" eller "PK-media". Public service är ingalunda perfekt, men det är vårt bästa medel för att granska makten.

Skrivet av Guergelmajs:

Håller helt med. Ett företag med 10 000 tv-apparater, telefoner och datorer betalar samma avgift som jag, som är ensam i en etta. Bara för jag flyttade min tv och dator hemifrån till min lägenhet så ska vi betala dubbelt, även om jag kollade minst lika mycket tidigare.

Systemet är fel utformat tycker jag och borde helt klart ses över...

Ja, det är inte rättvist, men jag anser att man har moralisk rättighet att smita om man inte har råd. Att lösa det som Nederländerna [1], dvs. lägga på skatten, tror jag tyvärr inte kommer att fungera.

Citat:

On January 18, 2010, Henk Hagoort, chairman of the NPO Management Board, announced a scaling back of the amount of broadcasting associations using the public airwaves to 15 by 2015. He also warned of the threat of political parties which could influence programming in the public broadcasting system. In September 2010 cuts to the public system took effect, with the existing eleven full-time broadcasting associations facing decisions about its future. Part-time Islamic broadcasters NMO, NIO and the merged SMON were all withdrawn from the public system.
In March 2012, NPO announced the closure of two of its digital television channels. Geschiedenis 24 (History 24) and Consumenten 24 (Consumer 24) closed on 1 April, with history programmes transferred to Holland Doc 24 and consumer programmes looked after by VARA via an online porta

Här kommer naturligtvis den politiska maktens inflytande över det journalistiska granskandet in, om det enkelt går att justera public services tillgångar med enkla skattejusteringar.

[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Netherlands_Public_Broadcasting

Visa signatur

• Sun SPARC

Permalänk
Medlem

Det lättaste hade väl varit att kräva login på hemsidan. Det hade inte hjälpt för de med tv-apparater men alla datorer, surfplattor och mobiltelefoner (Förutsatt att de inte har TV-kort).