Mediaspelare laggar med delad skärm

Permalänk
Medlem

Mediaspelare laggar med delad skärm

Tjena,

Vet inte om detta är ett grafikkortsrelaterat problem eller om det kanske är någon mjukvara eller drivrutin som krånglar, i vilket fall har jag ingen aning om vad det kan vara för fel.

Problemet: Jag har en Philips 42PFL3605H/12 samt en BenQ G2420HDBL inkopplade till grafikkortet. När tjejen tittar på film brukar jag utvidga skärmen till teven. Detta fungar utan problem.

När jag sedan kör igång VLC, MPC eller WMP laggar bilden som faewn och FRAPS visar att FPS:en ligger på en snåla 25. Om jag istället duplicerar bilden fungerar det som vanligt men då kan jag ju inte använda datorn till ngt annat.

Jag har provat åtskilliga codecs utan fråmgång och har även provat med och utan crossfire. (Kör XFX 5870 i crossfire i vanliga fallet)

Finns det någon som har en aning vad det kan vara för fel?

Permalänk
Medlem

Kan vara en dum fråga, men standardinställningen för mig i CCC när jag kopplade in min sekundära skärm var att frekvensen var inställd på 24 Hz på den istället för 60 Hz. Det råkar inte vara så för dig?

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk

Video i PAL visar bara 25fps, men det ska inte lagga pga detta. Hur kopplar du du in tvn och med vilka inställningar??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

CCC?

Teven är inkopplad via HDMI och datorskärmen via DVI. Att det beror på PAL förklarar väl inte varför det inte fungerar med just utvidgad eller?

Permalänk

Ccc- Catalyst Control Center, kolla vilka inställningar du har där

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Aha, förkortas det så. Ne, på egenskaper har jag 75 Hz på "maximala rapporterade uppdateringsfrekvens" på båda skärmar.

Kan det ha ngt med GPU-skalningen att göra? Eller ngn annan inställning? Det jag tycker är så konstigt är att det laggar när jag utvidgar, men inte när jag duplicerar.

Permalänk
Medlem

Löste 't; I CCC--> Mina digitala platta bildskärmar--> HDTV-stöd -->Valde rätt skärm i drop down listan --> Valde att lägg til "1080p60 standard" i listan (längst ner).

Nu verkar det fungera...