Avermedia Live Gamer HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brickan94:

Jag streamar ibland (dock inte så mycket på den senaste tiden) sen så spelar jag även in när jag spelar. Men blir nog inte och skaffa nåt sådant kort riktigt än.

Nä, skaffa inte "ett" sånt kort riktigt än. Om du streamar ibland! Och om du spelar in när du spelar ibland.

Helt ärligt, du överlever Och med andra ord, det är inte värt det.

Det kostar mer än det smakar (tar du den meningen på allvar, så har du sparat 1800kr.)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Som andra har skrivit så är OBS det bästa alternativet för streaming. Det är gratis också!

Jag kör med DxTory när jag spelar in och lägger upp på Youtube.

Jag körde med Fraps förr och det gick hemskt dåligt och min FPS var fruktansvärt dålig den med. Bytte sedan till DxTory och allt flöt på då.

Jag hade tanken på att köpa en Avermedia Live Gamer HD. Men det blev aldrig av efter att OBS och DxTory funka så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Köper man en ny dator så lägger man väl 2k mer på en processor än ett sånt här kort, eller är det bara jag?

Helt rätt.

Det ger bra mycket bättre prestanda än vad en sånthär grej gör för samma pris.
Användningsområdet är dessutom mycket begränsat.

Lägger du 2000 på en CPU har du grym prestanda som fungerar till alla program du kan tänka dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av J7:

Inte för att låta så negativ, men det finns alltid negativa(och positiva) saker för alla produkter, beror bara på vem som testar/använder den
(Har inte testat det programmet du snackade om, än ;P )

Gent imot denna produkt listad här så har den exakt allt den har och många många fler funktioner, utöver detta är det inget program, det är hårdvara just som denna.

Du finner den förövrigt här: http://www.gamecapture.com/

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Trevligt för dom som tjänar pengar på att steama och lägga upp saker på YouTube.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ParasiteX:

Kollar du på Youtube klippet? Jag antar du inte fattade att Youtube gör efterkomprimering. Som oftast leder till ytterligare degradering av kvaliteten.

Ladda istället ner videon via torrent och kolla på den. 20mbit versionen ser för övrigt väldigt skarp ut.
Och inte illa för något som komprimerar videon till h.264, utan att belasta processorn. Som is in tur håller nere hårddisk användandet under capture.
Försök göra samma sak i Crysis 3 1080p så kommer din data att börja gråta.

Ska man spela in direkt till hårddisk utan tyngre komprimering så går det å ena sidan bra med Fraps, DXtory för de flesta.
Men ska man streama i 1080p utan att det laggar sönder spelen. Så är detta ett intressant alternativ.

För att Youtube gör videon super blurrig och äcklig? Antar att du köpt produkten också med tanke på hur du försvarar det.
20000 bitrate (20mbps, 20000kbit)video till youtube kommer ge en bra video kvalitetsmässigt.
Vill ändå se HDD test och inte SSD.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Nu har du visserligen redan en fin setup, men du kan annars testa att streama från din vanliga dator fast med OBS. Tar knappt någon prestanda alls.

Jag kör också med ett Avermedia, det är lite tråkigt att det bara stöder 30 FPS i 1080, istället för 60.
Kommer väl någon uppgradering så småningom.

Har faktist testat med obs och lita andra program innan jag skaffade streaming kortet och det var helt klart bättre än xsplit prestanda mesigt men inte tillräckligt bra det gav en boost. Men inte så att jag fick över 100fps i bf3

Visa signatur

Är dysse så stavfel kommer sälan ensamma

Permalänk
Medlem

Tummen upp för Swec teamet! Mera recensioner på sånna här kort tack!

Btw, som många sagt tidigare, OBS = bästa stream prog.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Pepper:

Ja, men har du en 3770K i 4.6GHz så har man ju ingen användning av detta Live Gamer HD, men för de som har första generationens i7 så är det mer än välkommet att ta bort den där tyngden från processorns axlar.

Har du helt rätt i, även fast min 3770k får svettas i CPU krävande spel, så som BF3.
Sen tar min SLI rätt bra kraft på CPUn så blir inte mycket kvar till Dxtory och OBS.
Men funkar rätt bra i BF3 med 720p, 1080p går ju men då orkar den inte med 120 FPS stabilt.
Utan ligger och pendlar mellan 80-120 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

För 1800:- får man ju för tusan en helt ny i5 processor som äter fraps till frukost.

Står man i valet att köpa ny dator kan man köpa en i3'a och denna pryl eller en i7'a utan denna pryl för ungefär samma pris.

Prestandan vid spel lär vara likvärdig, måhända lite bättre med i7'an. Vid all annan användning kommer dock paketet med i7'an smiska sönder i3an med denna pryl vilket gör det till ett överlag idiotiskt köp.

Precis som killer nic som gjorde en marginal skillnad till ett markant pris är det mycket bättre både i spel och i övrigt att lägga pengarna på snabbare cpu då den extra boosten du får att lägga pengar på en sånhär typ av onödig pryl inte frigör i närheten till lika mycket resurses som du får om du lägger pengarna på cpu.

I battlefield 3 såg vi ungefär 40 procent lägre fps med fraps igång utan denna pryl. Lägger man 1800:- på en i7'a istället för en i3'a får man istället 100+ % prestandaökning. Det säger sig själv vilket ger mest fps.

Om du läst artikeln så skulle du sett att Swec använder en i7. Man får mycket bättre prestanda med detta capsure card än vad man får med en i7a. Det är alltså 40 procent bättre prestanda med denna produkt än vad det är med en i7a. Uppenbarligen äter ju inte i7an fraps till frukost, så troligtvis gör inte en i5a det heller. Om denna produkt får 40% bättre prestanda än en i7a så lär den få ännu bättre prestandaskillnad gentemot en i3a som kör fraps. Och då kanske ännu bättre prestanda ökning än vad en de extra pengarna på processor skulle ge.

Om man spelar väldigt mycket kraftiga spel och filmar samtidigt så verkar detta kunna vara en värd produkt. Man får helt enkelt inte samma prestanda om man ska låta datorn spela in. Den var ju inte direkt billig, det håller jag med om, men om man gillar att spela in mycket så kan det väl vara värt det. Det är inte den mest prisvärda produkten, vist om valet står mellan en i3a och denna och en i7a så så är väl i7an överlag bättre. Men om man redan har en i7a/i5a så är det inget fel i att köpa denna så man kan avlasta processorn.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul och se om dom kunde ful haxa .ini filen och testa 40Mbit och 60Mbit bitrates och kolla hur mkt bättre det blir

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Jag saknar Dxtory i testet.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K 4,2Ghz | 24GB DDR3 1600Mhz RAM | ASUS Geforce GTX 780 3GB | Gigabyte Z77X-UD3H | Corsair TX750 V2 | Thermaltake Level 10 GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

För att Youtube gör videon super blurrig och äcklig? Antar att du köpt produkten också med tanke på hur du försvarar det.
20000 bitrate (20mbps, 20000kbit)video till youtube kommer ge en bra video kvalitetsmässigt.
Vill ändå se HDD test och inte SSD.

Du kanske ska kolla på original videon innan du gör dumma kommentarer om hur bra Youtubes efterkomprimering är.
Kvaliteten är långtifrån perfekt. Men på tanke på att den inte belastar CPUn något. Så är det inte helt dåligt.

För övrigt är det inget jag skulle köpa. Då Elgato Game Capture HD ser mycket intressantare ut. Fast sen streamar jag knappast så pass att jag behöver punga ut över 1500:- för att avlasta CPUn.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

För att Youtube gör videon super blurrig och äcklig? Antar att du köpt produkten också med tanke på hur du försvarar det.
20000 bitrate (20mbps, 20000kbit)video till youtube kommer ge en bra video kvalitetsmässigt.
Vill ändå se HDD test och inte SSD.

här ser du hur videon blir om man kör med 60mbit i bitrate istället. (går att ställa in om man pillar i en config fil)

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ahlen:

här ser du hur videon blir om man kör med 60mbit i bitrate istället. (går att ställa in om man pillar i en config fil)
http://www.youtube.com/watch?v=po8dtYR-Nls

Ser inga problem där.
Sweclockers video är dock helsuddig och skum.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Tycker det hade varit trevligt med siffror med underklockad processor eller typ i5 2500/3570k. I det här fallet är ju riggen konstruerad för grafikkortstester där cpun inte ska begränsa. Ställer mig också lite frågande till om det är värt pengarna.

Permalänk
Medlem

Lägg hellre pengarna på en saftig processor (i7 3770k) + bra kylning och ladda ner OBS så har du en schysst streaming rigg med grym prestanda.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Lägg hellre pengarna på en saftig processor (i7 3770k) + bra kylning och ladda ner OBS så har du en schysst streaming rigg med grym prestanda.

Kör precis samma och håller med till fullo.

http://obsproject.com

Visa signatur

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz @ 4,5Ghz, Noctua NH-D14, ASUS P8Z77-V , 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, Gigabyte Nvidia GTX 660, Samsung 830 128GB, OCZ Vertex 2 60GB, WD 250GB, Corsair TX 650W, BenQ G2420HDBE, HP L2208w.

Permalänk
Skrivet av necry:

Fraps låser ner ens FPS till 30 vilken dator du än har så de kan man ju lika gärna skrota direkt tyvärr. Vet inte ens om Fraps uppdateras fortfarande

Så jag rekomenderar DXTORY till alla. Det är det bästa programmet jag testat för recording av Spel till YouTube & LiveStream

FRAPS låser inte FPS till 30. Själv brukar jag spela in i 60 FPS med FRAPS. DXTORY känner jag inte till något vidare men det låter intressant och det vore kul att fämföra kvalitet och prestandakrav i förhållande till FRAPS. I ett spel som BF3 kört i ULTRA-inställningar når jag så gott som stadigt 60 FPS med FRAPS i 1920x1080. På tre skärmar (5760x1080) sjunker det dock till ett medel på omkring 40 FPS med halverad upplösning per axel bevarad (någorlunda spelbart) medan full upplösning klättrar ner till mellan 20-30 FPS (ajaj).
I inspelad 3D (2x 1920x1080) brukar jag hamna mellan 50-60 FPS beroende på spel.

Edit: Snarare 45-60 FPS i 3D. På tre skärmar i BF3 kör jag heller inte i Ultra utan snarare en blandning mellan high och medium utan AA men Ultra på texturer.

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Nä, skaffa inte "ett" sånt kort riktigt än. Om du streamar ibland! Och om du spelar in när du spelar ibland.

Helt ärligt, du överlever Och med andra ord, det är inte värt det.

Det kostar mer än det smakar (tar du den meningen på allvar, så har du sparat 1800kr.)

japp tack för tipset

Visa signatur

Asus P8Z68-V PRO Gen 3 || 2500K OC 4.5 GHz || Coolit eco A.L.C || XFX Radeon HD 5770 XXX CF || 8 GB Corsair Vengance 1600 MHz || 500 GB WD || Corsair CX 500 || NZXT H2|| Packard Bell 220dx || Pioneer SA-608 || Sanyo sx 225 || Pioneer HPM 50 || Logitech Z506 || Logitech MX518 ||

Permalänk
Skrivet av Tobijjah:

Kör precis samma och håller med till fullo.

http://obsproject.com

Jag håller dock inte med... 4200+kr Om man ska ha 3770, Moderkort och Kylning. Sen om man nu ser att man inte vill uppgradera till denna generationens processorer och vill vänta lite längre på bättre grejer så tar jag nog Live Gamer HD kortet alla dagar över den stora kostnaden.

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Pepper:

Jag håller dock inte med... 4200+kr Om man ska ha 3770, Moderkort och Kylning. Sen om man nu ser att man inte vill uppgradera till denna generationens processorer och vill vänta lite längre på bättre grejer så tar jag nog Live Gamer HD kortet alla dagar över den stora kostnaden.

Att lägga ner pengar på 3770k, moderkort och kylning enbart för att streama, vore inte särskilt smart.
Tanken bakom vårt resonemang är att man kan göra så mycket mer med de uppgraderingarna, än med ett Avermedia Live Gamer HD.

En smartare investering m.a.o.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz @ 4,5Ghz, Noctua NH-D14, ASUS P8Z77-V , 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, Gigabyte Nvidia GTX 660, Samsung 830 128GB, OCZ Vertex 2 60GB, WD 250GB, Corsair TX 650W, BenQ G2420HDBE, HP L2208w.

Permalänk
Medlem

jag använder mig utav http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/155173-elgato_game_ca... för att spela in och streama mot twitch.
Det är ett smidigt USB kort som klarar av upplösningar upp mot 1080p samtidigt som det även har stöd för composite och component.
Det ska gå att köra datorn med den också, men det är inget jag har provat.

EDIT: Kan vara värt att nämna att jag använder den för ps3 och gamecube i nuläget.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

skulle vara kul och se detta kort med en något mindre saftig rigg.. kanske till och med en liten fusion rigg lr liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Japp, vore sköj med mer sådana här tester, gärna Blackmagics Intensity serie, tex Intensity Pro, kostar ungefär som detta kortet men jag får intrycket av att det är bra mycket bättre, speciellt när det gäller komprimering.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Avstängd

Finns även Taksi som är ett fritt alternativ till Fraps.
http://www.osalt.com/taksi

Permalänk

Jag ser 2 fördelar med detta kort direkt:

1.) Jag brukar kolla youtube videos för att se benchmarks hur bra/dålig fps integrerad grafik kan prestera.
FPS säger inte annars så mycket om man inte får uppleva frametime.
Fraps förstör alltid detta och därför får man "gissa" hur mycket bättre det egentligen borde varit. kanske blir 22fps med fraps istället för dom egentliga 28fps + ordentligt fuckad frametime. Detta problem blir så gott som löst om man rippar benchmarks med Avermedia.

2.) Man kan använda detta för att spela in Xbox 360, PS3, Systemkameror o andra HDMI baserade produkter i hyffsad kvalite.
Skulle exempelvis kunna tänka mej att använda detta kort för att rippa DigitalTV vilket blir allt svårare att rippa raw stream (om man ex har bredbands baserad DTV). Rippning av HD-DTV i 20mbit-läget duger förhoppningsvis till att kodas om till 3mbit 720p i efterhand.

Absolut en värdefull produkt!

PS. är det nån som vet om man kan använda ett vanligt grafikkort som HDMI-in, eller funkar då dessa portar endast som HDMI-out? Annars kanske man kan bygga en videorippningsburk utan något behov av specifikt rippningskort.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk

Fast HDCP är ju ingenting som Avermedia kan göra någonting åt. Det är ju reglerat att all bluray ska vara HDCP. Så ta upp det med Sony istället.

Det går alldeles utmärkt att göra en liten förbikoppling via en DVI + optiskt ljud -> HDMI konverter för att spela in från PS3 med HDMI. Jag gör det själv och det fungerar ypperligt.

HDMI ut från grafikkorten till HDMI in på Live Gamer och sedan klona skärmen så kan man med lätthet streama därifrån också.

Streamat en del med detta kort och nu när jag äntligen har vettig uppladdning fungerar det ypperligt. Spelat in en del filmer också och det ser riktigt bra ut.

OBS är intressant, efter Xsplits berömdhet kom det som en storm som gratisalternativ. Xsplit började som det men började senare kosta. Får se om OBS går den vägen också och hur många som fortfarande rekommenderar det då.

Trevlig liten recension. Och nej, Black magic Intensity Pro är inte bättre än det här kortet. Mer problem, sämre komprimering och egentligen enda fördelen med det är att de skickar med kablage så att du kan spela in fler olika format. Bara läsa runt på diverse streaming sidor så pratas det vitt och brett om hur mycket sämre BMIP är mot Live Gamer. Sedan är det ju som alltid, många röster både för och emot.

Visa signatur

Jobb/Nöje: Corsair Carbide 500R Black | Intel i7 2600k @ 3.4 | MSI Z68A GD65 G3 | Corsair CL9 1600Mhz VENGEANCE LP 16GB | MSI GTX 680 Twin Frozr | OCZ 120 MAX IOPS OS/Programdisk | 2st Samsung 2TB lagring | 1st Philips 27"

Permalänk
Medlem

MSI Afterburner är det som gäller om man är ute efter gratis mjukvara utan kompromisser.

Förstår verkligen inte varför folk fortfarande använder FRAPS när det finns mycket smidigare alternativ som dessutom är helt gratis. Orka bli FPS låst när man ska spela in...

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

Roxio Game Capture HD Pro verkar mest intressant tycker jag. Lagom peng och innehåller mjukvara för att enkelt komma igång med Streaming till Twitch.tv samt att den har i princip alla kontakter som behövs.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=771050#extra