Byta från varm i7 3770k@4,6ghz till svalare i7 2600k

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Denkunnigee:

Snälla jag är inte noob när jag jobbar som datortekniker vid sidan om läs denna så ser du att IBs troligen första processorer är värdelösa

http://www.sweclockers.com/galleri/10222-intel-i7-3770k-heat-...

Att skriva "jag är inte noob", samtidigt som du påstår att du är "datortekniker vid sidan om" (vad det nu betyder), så begriper jag inte ens varför du ställer en sån enkel fråga - svaret borde för dig vara glasklart! Jag har själv en av de första 3770K och den går hur sval som helst i 4800MHz (~65c load), så vad gör DU för fel, herr datortekniker-vid-sidan-om?

Ditt användarnamn är även en aning underhållande i sammanhanget.

Permalänk
Medlem

--

NEJ tycker inte du skall byta, om du nu är "tekniker" som du säger dig vara så borde du kanske vara lite mer motiverad att lösa dina egna problem.
BTW bytar du processor en gång om året för att du är intresserad så tycker jag att kanske borde skit i temp då det kanske inte spelar någon roll om den går åt helvete. BTW jag tycker man kan vara lite trevligare om man nu ber andra om hjälp när man tydligen redan vet bäst själv. kan ju säga dig att jag skulle inte vilja möta dig som "tekniker" då du helt klart saknar vissa people skills!

with all due respect

//Rsnova

Visa signatur

M: Gigabyte.G1.Sniper 3 P: i7 2600 non (k) M: 16Gb G: 2x XFX 7970 [/B] SDD 3x 120GB OCZ Octane

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Temperaturen är bara en siffra. Visserligen är det möjligt att den stämmer, men vad spelar det för roll?

Entusiaster som köper nyaste processorerna och överklockar dessa till max är knappast de typ utav folk som tänkt ha kvar sin processor i 10 år eller så, livslängd spelar därför ingen roll. Mycket troligen kommer det komma någon ny processor inom något år som du kommer vilja köpa. Då spelar det inte särskilt stor roll om du har 3 eller 30 års livslängd kvar på din ivy processor då den ändå har gjort sitt...

Nej vore jag dig skulle jag snarare minska överklockningen lite så att maxtemp håller sig runt 90 grader eller så. Bara för att processorn inte ska slå i tempereturtaket och underklocka sig själv. Knappast så att du kommer märka av de här 5% skillnaden eller så.

Hade aldrig velat ha någon enda komponent som gick upp i 95 grader i min dator iaf..

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

95C Är normalt vid 4.6 Ivy - Gå ner till equilibrium, 4.4-4.5 där kan du sänka volten avsevärt och du tappar 15 grader.

Ivy på 4.6 är ju som Sandy i ~5.29 - Det är inte lätt att få en Sandy att gå i 5.29 och vara kall inte.

Klocka ner till 4.4 och du kan sänka volten rejält, då hamnar du som en Sandy i lite över 5.0. De flesta Sandy går itne ens att köra vettigt i 5.0 - Även om man räknar 10% istället för 15% hamnar du ju på 4.85, vilket får anses bra - Samma där, svårt att köra Sandy i 4.85, etc.

Jag tycker det låter dumt att byta, du kommer tappa PCIE 3.0 (inte för det spelar någon roll) samt dra mer ström. Du kommer inte få ut någon vettig bättre hastighet om du inte har en jävla tur med processorn.

Allt över 1.2v på Ivy börjar göra grejer varmare. Har sett massor av rekommendationer på att aldrig köra över 1.250v om man vill ha kvar sin prolle länge.

Nja, inte är 95c normalt. Jag har en i7 3770K@4.6 GHz och den maxar 78c under Intel Burn Test. Jag skulle snarare säga att TS har för hög VCORE. Min dator är fullt stabil vid VCORE 1.190 och XMP aktiverat.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyPakt:

Nja, inte är 95c normalt. Jag har en i7 3770K@4.6 GHz och den maxar 78c under Intel Burn Test. Jag skulle snarare säga att TS har för hög VCORE. Min dator är fullt stabil vid VCORE 1.190 och XMP aktiverat.

Håller med. Tror han fläskat på alldeles för mycket med spänningen. Det är då Ivy Bridge ökar i temperatur mycket. Det går att snåla ordentligt med spänning i de flesta fall. Och om man möter på en tröskel där man måste öka mer så låter man bli.

Min är stabil i 0,95v, kör ju å andra sidan inte några rekordfrekvenser.

Permalänk
Medlem

Av med IHS'n. Gör på samma sätt som killen du länkade till. Om du inte har tummen mitt i handen vill säga.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denkunnigee:

Hejsan som rubriken lyder så funderar jag på att gå tillbaks från ivy hot bridge tillbaks till sandybridge. skälet är att ivy går för varm i idle så ligger båda procesorerna likvärdigt med en h100, Men i load går ivy bridgen upp i närmare 95 grader medans sandyn ligger kvar i närmare 60. JA jag vet inte jag är klyven dock så är ivy bridgen snabbare i samma frekvens men jag kanske då istället kan klocka min i 2600k till 4,75 och då ligger dessa likvärdiga samtidigt så ligger fortfarande temperaturerna under 85% sträcket

95 grader låter verkligen varmt..
vad har du för cpu volt när du klockar till 4.6Ghz eller kör du med nån auto överklock från moderkortet?

läst hela tråden men såg inte nån fråga om det faktiskt så jag undrar hur din klock är och vilken kylare kör du med?

*edit
och som svar på frågan. om du inte är nöjd med dina temps eller tror du kan fixa till dem så kan du byta eftersom "du vet" att din nya prolle kommer funka med lägre temps

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jerseph:

Hade aldrig velat ha någon enda komponent som gick upp i 95 grader i min dator iaf..

nä det är så jag känner åxå oavsett om detta sker endast då jag kör stresstest som kör processorn 100% i flera minuter dock aldrig i spel...

********Dock har jag redan bestämt va jag skall göra, så fallet är avslutat !!!!,tråden är anmäld att låsas så slösa inte eran tid på mer inlägg i denna tråd********************

edit: fortsätter ni diskutera raderas åxå main inlägget så får ni diskutera va ni vill i en tråd som jag befallas vara låst

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Medlem

Ojojoj. Man är visst bara kunnig om man ser till att aldrig bli motsagd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denkunnigee:

nä det är så jag känner åxå oavsett om detta sker endast då jag kör stresstest som kör processorn 100% i flera minuter dock aldrig i spel...

********Dock har jag redan bestämt va jag skall göra, så fallet är avslutat !!!!,tråden är anmäld att låsas så slösa inte eran tid på mer inlägg i denna tråd********************

edit: fortsätter ni diskutera raderas åxå main inlägget så får ni diskutera va ni vill i en tråd som jag befallas vara låst

Ja, fast anledningen till att den går för varmt är ju att du har använt för mycket volt eller applicerat kylpasta felaktigt, monterat fel eller liknande..

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Medlem

Yrke: Kock/Datorteckniker Med den titeln så borde du ha valt rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denkunnigee:

nä det är så jag känner åxå oavsett om detta sker endast då jag kör stresstest som kör processorn 100% i flera minuter dock aldrig i spel...

********Dock har jag redan bestämt va jag skall göra, så fallet är avslutat !!!!,tråden är anmäld att låsas så slösa inte eran tid på mer inlägg i denna tråd********************

edit: fortsätter ni diskutera raderas åxå main inlägget så får ni diskutera va ni vill i en tråd som jag befallas vara låst

Ok, Mr Kunnig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av duckstar:

Yrke: Kock/Datorteckniker Med den titeln så borde du ha valt rätt.

OM vi nu ska gå på det du skrev där jag har jobbat som datortekniker, Mitt main arbete är kock. datorer är mitt intresse jag har byggt och ägt flera 100 datorer, Så vad? ,Och jag har dessutom stält en fråga på sweclockers ,ochvissa svar va jag nöjd över dessa har jag tagit del av resterande personer som jiddrar och drygar sig har åkt till sopstationen och dessa lysnar jag inte på alls

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denkunnigee:

OM vi nu ska gå på det du skrev där jag har jobbat som datortekniker, Mitt main arbete är kock. datorer är mitt intresse jag har byggt och ägt flera 100 datorer, Så vad? ,Och jag har dessutom stält en fråga på sweclockers ,ochvissa svar va jag nöjd över dessa har jag tagit del av resterande personer som jiddrar och drygar sig har åkt till sopstationen och dessa lysnar jag inte på alls

Vad är då ditt beslut? Jag försökte ge ett ganska informativt inlägg innan. Hjälpte det?

Permalänk
Skrivet av Denkunnigee:

nä det är så jag känner åxå oavsett om detta sker endast då jag kör stresstest som kör processorn 100% i flera minuter dock aldrig i spel...

********Dock har jag redan bestämt va jag skall göra, så fallet är avslutat !!!!,tråden är anmäld att låsas så slösa inte eran tid på mer inlägg i denna tråd********************

edit: fortsätter ni diskutera raderas åxå main inlägget så får ni diskutera va ni vill i en tråd som jag befallas vara låst

Är man med i leken, får man leken tåla! Vilket du inte gör !

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Vad är då ditt beslut? Jag försökte ge ett ganska informativt inlägg innan. Hjälpte det?

Jag behåller nog den!! den fungerar bra i spel och temperaturerna når aldrig 60grader under dessa spelkrävande aplikationer.

edit: Och till er som snackar ner på att jag sa jag va datortekniker..åxå. bara för att jag är datortekniker behöver inte detta menas med att jag kan överklocknings biten. jag kan fixa din dator den dag den går sönder , jag kan felsöka den ifall det är nått som inte fungerar. jag vet åxå va som kan gå fel pga att jag lärt mig en del om överklockningen åxå, Men kan säga det har en kompis som jobbar dagligen som det, att jag kan mer en honom allmänt. trots att jag bara har det som ett intresse i nuläget.

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denkunnigee:

Jag behåller nog den!! den fungerar bra i spel och temperaturerna når aldrig 60grader under dessa spelkrävande aplikationer.

Okie. Kul att höra.
Och det är ju lite real world scenarion som räknas också.
Jag bryr mig aldrig om temps jag aldrig kommer upp i normalt bruk ändå.

Permalänk
Skrivet av Denkunnigee:

Jag behåller nog den!! den fungerar bra i spel och temperaturerna når aldrig 60grader under dessa spelkrävande aplikationer.

edit: Och till er som snackar ner på att jag sa jag va datortekniker..åxå. bara för att jag är datortekniker behöver inte detta menas med att jag kan överklocknings biten. jag kan fixa din dator den dag den går sönder , jag kan felsöka den ifall det är nått som inte fungerar. jag vet åxå va som kan gå fel pga att jag lärt mig en del om överklockningen åxå, Men kan säga det har en kompis som jobbar dagligen som det, att jag kan mer en honom allmänt. trots att jag bara har det som ett intresse i nuläget.

Angående din Edit: ( bara för att jag är datortekniker behöver inte detta menas med att jag kan överklocknings biten)

Du kanske inte kan allt om allt, det kan ingen! Men agera då inte som en bortskämd liten skitunge genom att trycka ner första personen som försöker hjälpa dig!

Med tanke på att många utav de som ställer frågor här i forumen faktiskt inte vet vad dom gör, och då är NOOBs, kommer även du bli tagen som en noob vid första glimten!

Jag är utbildad mekaniker, har lagat många bilar, demonterat hela bilar till bara karossen och sen ihop igen, hela motorer tills det bara är blocket kvar och sedan ihop igen, och bara för att jag kan mycket om bilar går jag inte omkring och biter folk i nacken så fort nån påstår nått om saker med hjul!

Permalänk
Medlem

Jag äger själv både H80i och H100i med en I7 3770 3,5 (klockad till 5 ghz)

En viktig sak att nämna är att originalpastan som sitter på kylaren ÄR bättre än både MX2 och Artic Silver.
Har prövat flertalet olika metoder för att applicera kylpastan (Riskorn, prickar, ränder, smeta ut) och jag kommer inte ner i dom tempsen jag hade med originalpastan..

Men Artic Silver ligger 5-10 grader lägre än vad MX-2 gör.

Men tillbaka till ämnet...
Jag tycker du ska montera av kylaren, applicera en smal rand kylpasta i mitten på processorn.
Skruva på kylaren ordentligt och börja med att klocka ner cpun till STOCK för att se var du ligger i temp.
Först därefter kan du börja med att höja successivt, du bör kunna ligga på runt 4 ghz (Motsvarande 4,4ghz sandy) med stockvolt.

Känner du att du måste gå högre så höj volten lite åt gången för att sedan kolla i Prime om den är stabil.

Visa signatur

CPU: Intel I7-6700K SKYLAKE @ 5200Mhz RAM: 4x 8GB Corsair Vengeance 2133MHZ DDR5
GPU: Asus GTX 980Ti Tripple SLI SSD: 500GB Samsung 850 Pro
HDD: 25TB WD RED PSU: Corsair AX860i
Chassi: Fractal Design R2 XL Mus: Microsoft 3.0
Tagantbord: QPAD MK-85 Pro mekaniskt Högtalare: Dali Mentor 6 frontar XTZ-bas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bideberg92:

Angående din Edit: ( bara för att jag är datortekniker behöver inte detta menas med att jag kan överklocknings biten)

Du kanske inte kan allt om allt, det kan ingen! Men agera då inte som en bortskämd liten skitunge genom att trycka ner första personen som försöker hjälpa dig!

Med tanke på att många utav de som ställer frågor här i forumen faktiskt inte vet vad dom gör, och då är NOOBs, kommer även du bli tagen som en noob vid första glimten!

Jag är utbildad mekaniker, har lagat många bilar, demonterat hela bilar till bara karossen och sen ihop igen, hela motorer tills det bara är blocket kvar och sedan ihop igen, och bara för att jag kan mycket om bilar går jag inte omkring och biter folk i nacken så fort nån påstår nått om saker med hjul!

jag har väl aldrig i denna tråd tryckt ner någon pga att dom lagt en komentar, men då dom börjar spåra ut säger ja åxå till. om du anser att det va att trycka ner någon då jag sa det jag är inte noob så innebar detta bara så att ni skulle veta ,eftersom det va det du skrev att hur ska ni veta. men jag hade kunnat välja ett annat ord en noob helt klart.

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nebu:

Jag äger själv både H80i och H100i med en I7 3770 3,5 (klockad till 5 ghz)

En viktig sak att nämna är att originalpastan som sitter på kylaren ÄR bättre än både MX2 och Artic Silver.
Har prövat flertalet olika metoder för att applicera kylpastan (Riskorn, prickar, ränder, smeta ut) och jag kommer inte ner i dom tempsen jag hade med originalpastan..

Men Artic Silver ligger 5-10 grader lägre än vad MX-2 gör.

Men tillbaka till ämnet...
Jag tycker du ska montera av kylaren, applicera en smal rand kylpasta i mitten på processorn.
Skruva på kylaren ordentligt och börja med att klocka ner cpun till STOCK för att se var du ligger i temp.
Först därefter kan du börja med att höja successivt, du bör kunna ligga på runt 4 ghz (Motsvarande 4,4ghz sandy) med stockvolt.

Känner du att du måste gå högre så höj volten lite åt gången för att sedan kolla i Prime om den är stabil.

Jag tackar för ditt inlägg här!! jag kan säga att jag har gjort detta redan började köra med orginal pastan som följde med h100an, sen när jag såg tempsen steg så tänkte jag det att detta står inte rätt till... så jag monterade om kylaren och fick då ännu sämre värden en vid start med hjälp av artic silver 5. vid orginal volt så ligger jag runt 67 grader i 3,5 ghz. så antingen är det nått fel på min H100 för höjer jag dessutom fläkt speeden från 1 till 3 så märks ingen skildnad mer en att datorn lever om som satan.

en sak jag märkt är att kylklumpen som ligger mot processorn den övre delen av den kan man typ vrida i lite, dock har jag inte tänkt mer på det

edit: detta är den bit jag pratar om och det är övre delen av den som glappar....

http://www.corsair.com/media/catalog/product/h/8/h80_h100_mot...

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Medlem

en "datortekniker" skulle veta att man inte extremöverklockar en ivy bridge utan rejäl vattenkylning, minst en H100 eller liknande, sen motsvarar en 4.4ghz 3770k en i7 2600k på 4.8ghz ungefär, om du vill ha längre e-peen med högre klock rekommenderar jag att du köper en FX-8350 som du säkert kan överklocka till 5.4ghz med en H100 utan att den brinner upp och går i hyfsat låga temps..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Människor med den attityden mot andra människor som tar sin tid och försöker hjälpa dig förtjänar inte att få hjälp

Visa signatur

RTX 3060ti och Ryzen 7 5800x3D + annat

Permalänk
Skrivet av Denkunnigee:

jag har väl aldrig i denna tråd tryckt ner någon pga att dom lagt en komentar, men då dom börjar spåra ut säger ja åxå till. om du anser att det va att trycka ner någon då jag sa det jag är inte noob så innebar detta bara så att ni skulle veta ,eftersom det va det du skrev att hur ska ni veta. men jag hade kunnat välja ett annat ord en noob helt klart.

Skrivet av screamin-daemon:

Felmontering eller kanske trasig givare. Har du frisk kylpasta?

Skrivet av Denkunnigee:

Snälla jag är inte noob när jag jobbar som datortekniker vid sidan om läs denna så ser du att IBs troligen första processorer är värdelösa

http://www.sweclockers.com/galleri/10222-intel-i7-3770k-heat-...

Har du inte? eller har jag bara läst fel?

Bara viktigt att tänka på detta i framtiden. Ifall någon är villig att hjälpa en när man ropar efter hjälp, så skall man vara tacksam...

eller har jag fått fel uppfostran?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

en "datortekniker" skulle veta att man inte extremöverklockar en ivy bridge utan rejäl vattenkylning, minst en H100 eller liknande, sen motsvarar en 4.4ghz 3770k en i7 2600k på 4.8ghz ungefär, om du vill ha längre e-peen med högre klock rekommenderar jag att du köper en FX-8350 som du säkert kan överklocka till 5.4ghz med en H100 utan att den brinner upp och går i hyfsat låga temps..

Fast du borde ju i så fall veta att Ivy Bridge inte utvecklar mycket värme. Hur bra du kyler den spelar alltså ganska liten roll. Problemet är att värmen inte kommer ut till kylaren så bra. Det kan du inte avhjälpa med en bättre kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denkunnigee:

Jag behåller nog den!! den fungerar bra i spel och temperaturerna når aldrig 60grader under dessa spelkrävande aplikationer.

edit: Och till er som snackar ner på att jag sa jag va datortekniker..åxå. bara för att jag är datortekniker behöver inte detta menas med att jag kan överklocknings biten. jag kan fixa din dator den dag den går sönder , jag kan felsöka den ifall det är nått som inte fungerar. jag vet åxå va som kan gå fel pga att jag lärt mig en del om överklockningen åxå, Men kan säga det har en kompis som jobbar dagligen som det, att jag kan mer en honom allmänt. trots att jag bara har det som ett intresse i nuläget.

Du når aldrig över 60 grader, även när du spelar krävande spel och så är den klockad..Det skulle jag kalla helt ok..Sen gnälla för att den blir varm när man maxbelastar den..Det är som att hålla gasen i botten på en bil i flera minuter och sen tycker att den blir åt helvete för varm, men när man kör som vanligt och även på autobahn så är det helt ok temp? Alltså nu släpper jag detta och vill inte trakasera dig, men du inser väl själv lite att du egentligen inte har nån problem..Nu släpper jag också detta..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bideberg92:

Har du inte? eller har jag bara läst fel?

Bara viktigt att tänka på detta i framtiden. Ifall någon är villig att hjälpa en när man ropar efter hjälp, så skall man vara tacksam...

eller har jag fått fel uppfostran?

troligen har du inte läst fel men tolkat det fel.

angående tacksamhet har någon sagt att jag inte är det..ok jag har inte sagt tack tack snälla snälla osv men däremot har ni som sagt något som givit mig information framåt ett tack. kan som inte heller sitta o tacka varenda en trots att jag är välupfostrad

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Entusiast

Kan sticka in med lite mer information:
95 Grader? Det låter verkligen som ett "trasigt" program som läser av temperaturen, eller rentav en defekt givare.
Det finns ingen processor på den här planeten som kan fungera vid den temperaturen. De flesta processorer blir kraftigt instabila omkring 80 grader, och tar permanent skada över 90 grader. Kislet och metallen i en processor förändras kemiskt när den når en temperatur över 90 grader.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Fast du borde ju i så fall veta att Ivy Bridge inte utvecklar mycket värme. Hur bra du kyler den spelar alltså ganska liten roll. Problemet är att värmen inte kommer ut till kylaren så bra. Det kan du inte avhjälpa med en bättre kylare.

nja, men med H100 klarar de flesta att köra en 4.6ghz klock på runt 80-85 grader i full load som är helt "ok" medans det inte riktigt går med tradionell luftkylare eller en 120mm radiator vattenkylningslösning likt H80i eller liknande, men det bästa är ju såklart en rejäl loop med riktig vattenkylning.

http://www.guru3d.com/articles_pages/corsair_h100i_review,12....

här gör de test på en 4.6ghz i7 3770k och får godkända resultat, men IHS modden kan nog sänka tempen lite ändå

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SysGhost:

Kan sticka in med lite mer information:
95 Grader? Det låter verkligen som ett "trasigt" program som läser av temperaturen, eller rentav en defekt givare.
Det finns ingen processor på den här planeten som kan fungera vid den temperaturen. De flesta processorer blir kraftigt instabila omkring 80 grader, och tar permanent skada över 90 grader. Kislet och metallen i en processor förändras kemiskt när den når en temperatur över 90 grader.

jag förstår jag har åxå anat detta , har då iaktakigt detta o upgraderade bios i tron på att biosen va orsaken till felavläsningar. men ingen skildnad. men som många säga kanske skall vara nöjd o köra på den jag har tills vidare . jag var faktist påläst att det fanns IB procesorer som hade problem med felavsläsningar och detta troligen vara värmeproblem. men men over and out med detta nu jag behåller den i allfall.

får hoppas Haswell är ett bättre köp i framtiden

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens