Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Smartphone CPU vs PC CPU?

Hej!

Diskuterade med en polare skillnaden mellan en mobil CPU och en CPU för en PC. Det är egentligen väldigt irrelevant men tycker mig komma ihåg att jag sett en liknande diskussion här på forumet förut. Har försökt att googla ett tag samt letat här i forumet men hittar det tyvärr inte.

Skulle vara jätte trevligt ifall någon sitter på information om vad en CPU i en modern smartphone ungefär motsvarar.

Tack på förhand

Permalänk

Har för mig jag läst om liknande frågeställning.

Dessa tvåkärninga/fyrkärninga som finns i telefoner ska tydligen vara i klass med pentium3/pentium4, dock inte säker på vad jag läste.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme3
Athlon II X4 640@3.6Ghz med Hyper TX3
8GB DDR3@1600MHz
Powercolor 280x TurboDuo OC
Corsair CX 400w

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Zhacha:

Hej!

Diskuterade med en polare skillnaden mellan en mobil CPU och en CPU för en PC. Det är egentligen väldigt irrelevant men tycker mig komma ihåg att jag sett en liknande diskussion här på forumet förut. Har försökt att googla ett tag samt letat här i forumet men hittar det tyvärr inte.

Skulle vara jätte trevligt ifall någon sitter på information om vad en CPU i en modern smartphone ungefär motsvarar.

Tack på förhand

Skrivet av diamanten:

Har för mig jag läst om liknande frågeställning.

Dessa tvåkärninga/fyrkärninga som finns i telefoner ska tydligen vara i klass med pentium3/pentium4, dock inte säker på vad jag läste.

Det är väl bara jämföra vilken mängd Flops och Iops de kan göra?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av diamanten:

Har för mig jag läst om liknande frågeställning.

Dessa tvåkärninga/fyrkärninga som finns i telefoner ska tydligen vara i klass med pentium3/pentium4, dock inte säker på vad jag läste.

Du verkar ha helt rätt, fortsatte leta nu på morgonen. Vet inte vad jag sökte på igår, men sökte iaf på mitt trådnamn idag och hittade betydligt mer.

Citerat från ett forum:
iPhone 4S = ~620
Pentium 3 @ 1.4ghz = ~740 (+19%)
Intel Atom D525 @ 1.80ghz = ~1750 (+182%)
My 2500k @4.5ghz = ~10,400 (+1577%)

So basically a top end smartphone today is about as fast as a low end Pentium 3 in its heyday. The next quadcores should be as fast as or faster than the Atom.

EDIT: Inlägget var skrivet 11-18-2011.

Permalänk
Medlem

Sweclockers testade detta bara för någon vecka sedan. http://www.sweclockers.com/recension/16302-asus-vivotab-smart...
Testet är på en surfplatta som använder en Intel Atom processor, första bilden visar hur den presterar mot andra väldigt dåliga PC-processorer och den andra bilden hur den presterar mot mobila processorer.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

ARM Processorerna (de i mobiler, plattor ETC) har börjat gå om Intels Atom nu, så vem vet, kanske blir det snart möjlig att emulera gamla pcspel på plattor (:D)
Men utvecklingen går oerhört snabbt framåt just nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalOddball:

ARM Processorerna (de i mobiler, plattor ETC) har börjat gå om Intels Atom nu, så vem vet, kanske blir det snart möjlig att emulera gamla pcspel på plattor (:D)
Men utvecklingen går oerhört snabbt framåt just nu!

precis de finns ju en emulator till android redan som heter winulator (det jobbas fortfarande på den dock för kompabilitet med flera spel...)

http://blog.winulator.com/

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.postram.win...
:3

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb