AMD Kaveri får minneskontroller för GDDR5

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Nej det är samma gpu, det är klockfrekvenser som skiljer beroende på modell. Större ändringar har kommit förr på revisioner hos AMD-processorer. A10-5800K har en 800MHz VLIW4-gpu, Richland ska ha en 844MHz. På den snabbaste desktop-varianten dvs. Det är helt betydelselöst när det ändå kommer nya produkter på nya processer istället för de gamla. Ingen kommer producera några bra notebooks på Richland när vi har Haswell och Kaveri kommande.

Man får inte upp till 40% bättre prestanda med 44mhz extra och lite snabbare minnen.
Det är en nyare GPU del i Richland som sägs motsvara en 7750 i snabbaste modellen.
Skulle det bara varit lite mer Mhz så hade dom bara släppt en ny APU i Trinity serien med högre frekvens.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Man får inte upp till 40% bättre prestanda med 44mhz extra och lite snabbare minnen.
Det är en nyare GPU del i Richland som sägs motsvara en 7750 i snabbaste modellen.
Skulle det bara varit lite mer Mhz så hade dom bara släppt en ny APU i Trinity serien med högre frekvens.

De (amd) har väl själva sagt både det ena och det andra? Alltså först att det inte är några större förändringar och samma vliw-gpu som i trinity, för att sedan säga att det kan bli gcn-gpu. Så vi får vänta och se helt enkelt

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Lite OT kring HSA.Är problemet helt separat och s.k. "embarrassingly parallel" (vilket grafikrenderering är och vilket är orsaken till att designerna av HSA inser att prestanda blir uselt om man kräver "sequentual constency model") så blir det korrekt då man inte kan göra fel. Men poängen med HSA är att även kunna göra saker som inte är "embarrassingly parallel".

Well, wall-of-text. Men undrar hur väl HSA kommer lyckas. nVidia och Intel verkar ju inte med på tåget och det förvårar ju ytterligare.

Man kan även använda det för share-nothing meddelandebaserade system. Men att koda spel och liknande som sådana är inte helt enkelt, även om det ger väldigt bra skalning på många cores (och icke-symmetriska diton).

Det är helt nödvändigt att skriva sina program så när man skriver för beräkningskluster, och det är inte allt för osannorlikt att det kommer gå åt det hållet även för individuella datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Man får inte upp till 40% bättre prestanda med 44mhz extra och lite snabbare minnen.
Det är en nyare GPU del i Richland som sägs motsvara en 7750 i snabbaste modellen.
Skulle det bara varit lite mer Mhz så hade dom bara släppt en ny APU i Trinity serien med högre frekvens.

Nej det är precis samma gpu enligt AMD. Du pratar om en specifik ultrabookmodell och där för de 40% eftersom de möjligen har fler SPs aktiva och högre frekvenser. Dvs 40% snabbare än en variant som kör runt 320/424. Ge er nu och gör inte stor sak av inget. Det är inte GCN i Richland. Ett HD7750 har 72GB/s i bandbredd och 819 GFlops så det är långt ifrån den prestandan, och en helt annan arkitektur. Inte ens de vanligaste varianterna i Kaveri kommer vara så starka.

Permalänk
Medlem

Void, HSA kommer inte med GCN kan påpekas. Det är långt kvar till cache coherency och liknande. En viktig del är också mjukvaran med en virtuell maskin man kompilerar HSA-kod mot.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Nej det är precis samma gpu enligt AMD. Du pratar om en specifik ultrabookmodell och där för de 40% eftersom de möjligen har fler SPs aktiva och högre frekvenser. Dvs 40% snabbare än en variant som kör runt 320/424. Ge er nu och gör inte stor sak av inget. Det är inte GCN i Richland. Ett HD7750 har 72GB/s i bandbredd och 819 GFlops så det är långt ifrån den prestandan, och en helt annan arkitektur. Inte ens de vanligaste varianterna i Kaveri kommer vara så starka.

Har inte sett nånstans överhuvudtaget om att det skulle vara samma GPU.
Det kanske är omdöpta GPUer men det är ändå en snabbare GPU än dom som sitter i Trinity.
Sen så sa jag UPP till 40% men att mycket kanske hamnar runt 20% snabbare och det får man inte av 44mhz extra. Och redan vid 20% så är det en väldig stor skillnad redan där.

Här finns en uppskattning på vad det ungefär hamnar på för prestanda baserat på AMDs info.
http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/jules/amd-ric...

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Starric:

De (amd) har väl själva sagt både det ena och det andra? Alltså först att det inte är några större förändringar och samma vliw-gpu som i trinity, för att sedan säga att det kan bli gcn-gpu. Så vi får vänta och se helt enkelt

På sin presskonferens på CES sa AMD specifikt att det rör sig om en trinity med något högre klockfrekvenser och förbättrad turbofunktion. De "rykten" vi har sett verkar vara mer eller mindre rena spekulationer. Det KAN naturligtvis vara så att AMD ljög, men det känns som att det inte kommer att vara några enorma nyheter, kanske några till kärnor på GPUn möjligen. Hoppas naturligtvis att jag har fel dock
Sedan är väl de modeller som kommer få störst prestandaäkning de med lägst TDP, har för mig att de siffror som AMD har släppt kommer från 19-watts varianten.

Permalänk

http://www.kitguru.net/components/cpu/benjamin/amd-launches-n...

Following the launch of the new Richland APUs, we can start to see where some of those wins might come from. Although the chip won’t deliver a 40% improvement to graphics in all situations, the minimum improvement quoted was 22%.

Och här har ni alla klockfrekvenser och vilken GPU som används
http://www.sweclockers.com/nyhet/16442-amd-a-serien-richland-...

Även om det nu skulle vara samma arkitektur på GPU så är det ändå uppdaterad GPU oavsett GCN eller inte.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Har inte sett nånstans överhuvudtaget om att det skulle vara samma GPU.
Det kanske är omdöpta GPUer men det är ändå en snabbare GPU än dom som sitter i Trinity.
Sen så sa jag UPP till 40% men att mycket kanske hamnar runt 20% snabbare och det får man inte af 44mhz extra. Och redan vid 20% så är det en väldig stor skillnad redan där.

Här finns en uppskattning på vad det ungefär hamnar på för prestanda baserat på AMDs info.
http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/jules/amd-ric...

Det AMD sagt på CES i slides/tal var upp till 20-40 % snabbare. Det är inte toppmodell mot toppmodell på desktopsidan. Det AMD själva sagt om prestandan är saxat från pressrelese och dyker upp under. Där de var 10 respektive 12% snabbare i PCMark 7, och i 3DMark 11 var 22% respektive 41% snabbare än tidigare mobilmodeller. Det vi vet om den största ökningen är att de jämför en 19W TDP modell med en 35W TDP-modell med mycket högre klockfrekvens. Dvs den modellen är ungefär lika snabb som A10-4600M idag. Något långsammare så jag kan gissa att gpun ligger kring 450/600MHz. Så vad fan baserar du själv dina utspel på? AMD har själva släppt specifikationer i dokument som http://support.amd.com/us/Processor_TechDocs/50911_15h_Mod_10...

Största ändringen är att de officiellt stödjer DDR3UL. Som hjälper strömförbrukningen i bärbara, viket är varför Trinity för bärbara redan har stöd. Detta kommer till APUs i 6000-serien på desktop. De flaggar inte för några ändringar i grafikprocessorn.

Testing and projections develop by AMD Performance Labs. The score for the 2012 AMD A10-4600M on the PCMark 7 Overall benchmark was 1965 and the 2012 AMD A8-4555M was 1650, while the “Richland” 2013 AMD A10-5750M was 2175 and the 2013 AMD A8-5545M was 1850. PC configs based on the “Pumori” reference design with the 2012 AMD A10-4600M with Radeon™ HD 7660G graphics, the 2012 AMD A8-4555M with AMD Radeon™ HD 7600G graphics, the 2013 AMD A10-5750M with AMD Radeon™ HD 8650G graphics and the 2013 AMD A8-5545M with AMD Radeon™ 8510G Graphics. All configs used 4G DDR3-1600 (Dual Channel) Memory and Windows 7 Home Premium 64-bit.

Andra,
Testing and projections develop by AMD Performance Labs. The score for the 2012 AMD A10-4600M on 3DMark 11 was 1150 and the 2012 AMD A8-4555M was 780 while the “Richland” 2013 AMD A10-5750M was 1400 and the AMD A8-5545M was 1100. PC configuration based on the “Pumori” reference design with the 2012 AMD A10-4600M with Radeon™ HD 7660G graphics, the 2012 AMD A8-4555M with AMD Radeon™ HD 7600G graphics, the 2013 AMD A10-5750M with AMD Radeon™ HD 8650G graphics and the 2013 AMD A8-5545M with AMD Radeon™ 8510G Graphics. All configurations use 4G DDR3-1600 (Dual Channel) Memory and Windows 7 Home Premium 64-bit.

- http://www.amd.com/us/press-releases/Pages/amd_unveils_new_ap...

Dold text
Permalänk

Ja men det handlar om minst 22% vilket man inte får av 44mhz ökning av frekvensen.
Finns ingen anledning att släppa en helt ny APU serie med annat namn bara för en 44mhz ökning och lit snabbare frekvenser.
Det kanske är samma arkitektur som är omdöpt men fortfarande är det snabbare GPU än i Trinity även om det inte är GCN.
Den ska ju kunna pairas ihop med ett Radeon HD 76xx/77xx kort med och Trinity kan väl bara pairas med 66xx/67xx ?

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Felaktigt antagande i din länk. Du får ge dig nu. A10-6800K har 4.4GHz turbo, 4.1GHz bas, 844MHz VLIW4 gpu mot A10-5800K på 4.2GHz turbo, 3.8GHz bas, 800MHz VLIW4 GPU. Richland-revisionen som är en del i en större plattform/refresh/chipsetrefresh har också officiellt stöd för DDR3-2133.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Ja men det handlar om minst 22% vilket man inte får av 44mhz ökning av frekvensen.
Finns ingen anledning att släppa en helt ny APU serie med annat namn bara för en 44mhz ökning och lit snabbare frekvenser.
Det kanske är samma arkitektur som är omdöpt men fortfarande är det snabbare GPU än i Trinity även om det inte är GCN.
Den ska ju kunna pairas ihop med ett Radeon HD 76xx/77xx kort med och Trinity kan väl bara pairas med 66xx/67xx ?

Men läs vad AMD jämför och sluta gör massor felaktiga antaganden. Allt står i mitt förr förra inlägg.

Permalänk

Jag går bara efter vad jag själv uppfattat vad AMD själva säger och vad många andra verkar ha uppfattat samma med.
Sen så tror jag vi har olika uppfattaningar vad en samma GPU är.
För mig är Radeon 8xxx serie en uppdaterad GPU serie iaf dvs en ny APU.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

FM2 ska för övrigt även användas till Kaveri så chipsetförnyelse behövs för att göra plattformen modern nog att kunna tävla. Fast du kanske ville ha 1.5 år gamla moderkort.

Permalänk

Har inte nämnt nånting om chipset eller moderkort men på den fronten så ligger Intel ljusår efter om man frågar mig.
Speciellt om man jämför kort i samma prisklass.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Jag går bara efter vad jag själv uppfattat vad AMD själva säger och vad många andra verkar ha uppfattat samma med.
Sen så tror jag vi har olika uppfattaningar vad en samma GPU är.
För mig är Radeon 8xxx serie en uppdaterad GPU serie iaf dvs en ny APU.

Eller så får du kanske ha lite kritiskt tänkande och granska vad AMD sagt, jag refererar till samma nummer som du men har även källan till dessa redovisade och länkade. Därför kan vi se vad det betyder. Det vore dumt att med samma process som tidigare, samma processor som tidigare, samma socket/plattform som tidigare att då byta GPU när det handlar om en refresh så nära nya produkter på nya processer med nya gpuer. Så fungerar det inte när man utvecklar halvledare och prestandan samt specifikationerna talar heller inte för något byte.

Permalänk

Har iaf läst länken iigen vad AMD själva säger på deras sida och ser fortfarande samma sak som jag hela tiden har sagt.
Sen ser jag ingenting om GCN där men har aldrig påstått heller att Richland kommer ha GCN bara att det är en snabbare GPU och det är inte bara frekvensökning iaf.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Har inte nämnt nånting om chipset eller moderkort men på den fronten så ligger Intel ljusår efter om man frågar mig.
Speciellt om man jämför kort i samma prisklass.

Nu får du nog sluta trolla. Finns det ingen annan som har något att säga istället?

Anledningen att de bryr sig om plattformen är för att plattformen kommer stödja efterkommande chip också. Annars hade de kunnat döda den. Alltså inte bry sig om att släppa några nyheter. En VLIW4 gpu, eller Terascale 3 har sitt ursprung i HD6990/50, sen ska man inte stirra sig blint på vad de döper om grejerna till. HD8000-serien på desktop och diskreta mobila kretsar är GCN de också, även om vi även får in Sea Islands/Solar systems-baserade GCN där också. Där vissa har några ändringar. De kommer samsam med om-märkta kort med VLIW5 även här precis som under 7000-serien.

Permalänk

Ja men även om dom är omdöpta så kan det ju ändå vara snabbare GPU iaf även om arkitekturen är samma.
I din värld så verkar allting i samma serie vara samma GPU.
För mig är 7750 och 7770 t.ex 2 olika GPU även om det är samma serie och arkitektur för att ta ett exempel.
Så om ett omdöpt 8670D nu är ett 7750 säger vi så är det ändå en ny GPU även om det har ett annat namn då värsta Trinity har 7660D.
Sen så säger jag inte att den kommer upp i 7750 prestanda ändå eftersom det är långsamt minne i jämförelese med diskret grafikkort bla.
Räknar då iaf med åtminstone ungefär samma ökning som mellan Llano och Trinity.
Ang Kaveri så är det väl sagt att den ska använda sig av FM2+ eller FM3 men kommer vara bakåtkompatibel med FM2 precis som AM3+/AM3.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Har iaf läst länken iigen vad AMD själva säger på deras sida och ser fortfarande samma sak som jag hela tiden har sagt.
Sen ser jag ingenting om GCN där men har aldrig påstått heller att Richland kommer ha GCN bara att det är en snabbare GPU och det är inte bara frekvensökning iaf.

Du verkar inte ha läst, jämför kända specifikationer och benchmarks så ser du att det inte är några stora ändringar. De säger inte att A10-6800K ska vara 20% snabbare än A10-5800k. De säger att A10-5750M är 10% respektive 22% snabbare än A10-4600M i pcmark7/3dmark11. Inget annat. A10-4600M har klockfrekvenser på 2.3GHz, 3.2GHz turbo, gpu på 496/685MHz. Finns gott om utrymme att enbart öka klockfrekvenserna, lägga till stöd för DDR3UL osv. Prestandan på A10-5750M är ju lägre än hos A10-5800K såklart. GPUn kanske går runt samma frekvenser som den i A10-5700. Vi vet lite mer om desktopdelarna där, även om vi inte har benchmarks på dem.

Permalänk

Finns benchmarks här bla men dom verkar lite skumma då den visar att Richland är nästan lika snabb som FX-8350.

http://lensfire.in/25501/news/amd-richland-apu-a10-6800k-benc...

Sen hur många gånger jag läser sidan där så säger dom såhär på AMDs sida

AMD also introduced the new APU codenamed “Richland” which is currently shipping to OEMs and delivers visual performance increases ranging from more than 20 percent to up to 40 percent over the previous generation of AMD A-Series APUs

Står inte nåt om att det enbart gäller dom bärbara utan jag tolkar det som det gäller hela Richland serien om man jämför med förra generations jämförbara modell.
Och jämför dom mot Llano låter det som en ful marknadsföring.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Ja men även om dom är omdöpta så kan det ju ändå vara snabbare GPU iaf även om arkitekturen är samma.
I din värld så verkar allting i samma serie vara samma GPU.
För mig är 7750 och 7770 t.ex 2 olika GPU även om det är samma serie och arkitektur för att ta ett exempel.
Så om ett omdöpt 8670D nu är ett 7750 säger vi så är det ändå en ny GPU även om det har ett annat namn då värsta Trinity har 7660D.
Sen så säger jag inte att den kommer upp i 7750 prestanda ändå eftersom det är långsamt minne i jämförelese med diskret grafikkort bla.
Räknar då iaf med åtminstone ungefär samma ökning som mellan Llano och Trinity.
Ang Kaveri så är det väl sagt att den ska använda sig av FM2+ eller FM3 men kommer vara bakåtkompatibel med FM2 precis som AM3+/AM3.

Jag pratar bara om arkitektur, det du talar om är bara modeller inte serier och hör inte hit. Llano och Trinity använde grafikprocessorer på olika arkitekturer från olika generationer t ex. De kommer från HD5000-serien respektive HD6900-serien innan de blev integrerade kretsar och omdöpta. Vi vet redan vad ett 7660D presterar så ett 8670D är bara högre klockad processor, möjlighet till snabbare minne och 44MHz högre klockad gpu. Dvs sub 700 GFLOPS. Så det är i stil med HD7570 med GDDR3.

Permalänk

Ja men med 2 olika GPU så menar jag olika modeller.
8670D är alltså en annan modell än 7660D.
Men även om man har högre klockad GPU så blir det ingen skillnad på mer än max 5% om det bara var högre frekvens så det är det i kombination med en annan GPU (modell om vi nu ska vara petiga).
Sen kan man väl få några extra procent med 2166mhz minne men vore ju falsk marknadsföring även det då man även kan få ut extra procent med 2166mhz minne med Trinity med.
Kanske handlar om max 10% om man jämför med Trinity med 1866mhz minne men det blir som sagt en felaktig jämförelse.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

AMD also introduced the new APU codenamed “Richland” which is currently shipping to OEMs and delivers visual performance increases ranging from more than 20 percent to up to 40 percent over the previous generation of AMD A-Series APUs

Står inte nåt om att det enbart gäller dom bärbara utan jag tolkar det som det gäller hela Richland serien om man jämför med förra generations jämförbara modell.

Jo det står bara mobila processorerna, http://www.amd.com/us/press-releases/Pages/amd_unveils_new_ap...

"AMD also introduced the new APU codenamed “Richland” which is currently shipping to OEMs and delivers visual performance increases ranging from more than 20 percent to up to 40 percent over the previous generation of AMD A-Series APUs [1]."

"[1] Testing and projections develop by AMD Performance Labs. The score for the 2012 AMD A10-4600M on 3DMark 11 was 1150 and the 2012 AMD A8-4555M was 780 while the “Richland” 2013 AMD A10-5750M was 1400 and the AMD A8-5545M was 1100. PC configuration based on the “Pumori” reference design with the 2012 AMD A10-4600M with Radeon™ HD 7660G graphics, the 2012 AMD A8-4555M with AMD Radeon™ HD 7600G graphics, the 2013 AMD A10-5750M with AMD Radeon™ HD 8650G graphics and the 2013 AMD A8-5545M with AMD Radeon™ 8510G Graphics. All configurations use 4G DDR3-1600 (Dual Channel) Memory and Windows 7 Home Premium 64-bit."

"“Richland” brings increases in both CPU [4] and graphics along with improvements in battery life. “Richland” APUs are expected to come bundled with a wealth of elite software experiences which include gesture- and facial-recognition, wireless connectivity directly to TVs and monitors, and prioritization of system resources when streaming video."

"[4] Testing and projections develop by AMD Performance Labs. The score for the 2012 AMD A10-4600M on the PCMark 7 Overall benchmark was 1965 and the 2012 AMD A8-4555M was 1650, while the “Richland” 2013 AMD A10-5750M was 2175 and the 2013 AMD A8-5545M was 1850. PC configs based on the “Pumori” reference design with the 2012 AMD A10-4600M with Radeon™ HD 7660G graphics, the 2012 AMD A8-4555M with AMD Radeon™ HD 7600G graphics, the 2013 AMD A10-5750M with AMD Radeon™ HD 8650G graphics and the 2013 AMD A8-5545M with AMD Radeon™ 8510G Graphics. All configs used 4G DDR3-1600 (Dual Channel) Memory and Windows 7 Home Premium 64-bit."

För andra gången jag saxar båda citaten. Du får ju kolla referenserna! Tolkar värre än fan läser bibeln om du inte har möjlighet att ta dig igenom den texten. Du kan ju inte tjafsa emot på samma punkter när du åter och åter igen får källorna direkt från AMD.

(Allt är från gamla länken, http://www.amd.com/us/press-releases/Pages/amd_unveils_new_ap...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Ja men med 2 olika GPU så menar jag olika modeller.
8670D är alltså en annan modell än 7660D.
Men även om man har högre klockad GPU så blir det ingen skillnad på mer än max 5% om det bara var högre frekvens så det är det i kombination med en annan GPU (modell om vi nu ska vara petiga).
Sen kan man väl få några extra procent med 2166mhz minne men vore ju falsk marknadsföring även det då man även kan få ut extra procent med 2166mhz minne med Trinity med.
Kanske handlar om max 10% om man jämför med Trinity med 1866mhz minne men det blir som sagt en felaktig jämförelse.

Har redan sagt minst tre gånger vilka exakta modeller de jämför och vilka det är som de syftar till i benchmarks/prestandasiffror. Du behöver inte spekulera! Vi vet vilka modeller mot vilka modeller siffrorna syftar till i vilka tester. Inget annat! Det är inget uttalande generellt. Ja det handlar inte om mer än 10-15% på toppmodellen för desktops. Klockar du Trinityn får du samma resultat, så dit tjöt om 2133-minne är djupt missriktat. Dina minnen kommer inte självmant att köra det på Trinity. Anledningen är att det inte är något nytt, det kommer med Kaveri osv.

Permalänk

Jaja vi får väl se vad det blir för prestanda.
Det står inget om att det inte gäller Desktop också.
Att jag tog upp minnena var för att det är enda sättet jag lyckas få det till att komma i närheten av 10% ens om man jämför 44mhz mer på GPU + snabbare minne. Jämför man mot varandra med samma minne med enbart 44mhz så kommer du inte i närhheten av det ens.
Alltså så är det mer än enbart frekvensökning.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Petterk:

Void, HSA kommer inte med GCN kan påpekas. Det är långt kvar till cache coherency och liknande. En viktig del är också mjukvaran med en virtuell maskin man kompilerar HSA-kod mot.

Tvärt om, en väldigt viktig sak som HSA kräver är just cache-koherens mellan CPU och GPU.

Från AMD-dokumenteten kring HSA jag länkade till. LCU = Latency Compute Unit (i praktiken CPUn), TCU = Throughput Compute Unit (i praktiken GPUn).

Memory regions shared between the LCU and TCU are coherent. This simplifies programming by
eliminating the need for explicit cache coherency management primitives, and it also enables finergrained offload and more efficient producer/consumer interaction.

Just cache-koherens är annars ännu en anledning varför man inte bara kan mappa in minnet från GPUn rakt i en applikation, något/någon måste säkerställa att minnet är cache-koherent då CPUn kan ha "fel" data i sin cache för minne som GPUn skrivit till. Idag löser man det med att gå via OS-kärnan som "vet" vilket minne som GPUn använder, man kan då endera markera det minnet som "använd inte cache" (vilket gör det långsamt för CPUn att använda) eller så får man explicit invalidera CPU-cachen för minnet varje gång GPUn skrivit något. I HSA så är det HW som säkerställer cache-koherens mellan CPU och GPU, vilket är ett krav för att applikationer ska direkt kunna "se" minnet som GPUn använder. Det andra kravet är som sagt IOMMU, men det finns ju redan på en del AMD processorer samt de Intel processorer som har VT-d (som är Intels marketing namn för IOMMU).

Virtuell maskin finns ju också idag (antar att du refererar till HSAIL), både OpenCL och CUDA har ju ett C-likt spåk (ett IL = Intermediate Language) som sedan kompileras ner till maskinkod för den specifika GPUn. Skillnaden är att HSAIL kan använda saker som C-pekare, något som inte är möjligt i OpenCL och CUDA, och anledningen till detta är att HSA kräver en uniform minnesmodell för både CPU och GPU.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Jaja vi får väl se vad det blir för prestanda.
Det står inget om att det inte gäller Desktop också.
Att jag tog upp minnena var för att det är enda sättet jag lyckas få det till att komma i närheten av 10% ens om man jämför 44mhz mer på GPU + snabbare minne. Jämför man mot varandra med samma minne med enbart 44mhz så kommer du inte i närhheten av det ens.
Alltså så är det mer än enbart frekvensökning.

Frekvensökningen är mer än 44MHz. Sluta hitta på.

A10-4600M -> A10-5750M ~20%
A8-4555M -> A8-5545M ~40%
Enligt AMDs uppgifter. Det uppnår de genom att få ner strömkraven med en bättre revision. Då kan de ha fler enheter aktiverade och/eller högre frekvenser även på de lägre modellerna.

När de säger "upp till" 40% så pratar de aldrig om bästa modellen. Utan de pratar alltid om det segmentet där de når som högst skillnad, alltså t.ex. 19W-klassen. De uppnår inte detta på de redan uppskruvade desktopmodellerna.

Ökar du grafikfrekvensen på A10-4600M från 496MHz till 600MHz så har du 21% högre prestanda i 35W-segmentet. Och ökar du frekvensen på A8-4555M från låga 320MHz till 450MHz så har du 40% mer prestanda i 19W-segmentet. Det är allt som behövs!
Och det är känsligt med spänningen på så här låga nivåer. Det gör att även små förbättringar i stepping kan göra rätt mycket för hur mycket kräm du kan få ut vid en specifik spänning. Det är inte som med högre spänningsnivåer som desktopmodeller ligger på, där behövs det större skillnader för att kunna få ut mer kraft.

Permalänk
Medlem

Ha ha vilket skämt...

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Frekvensökningen är mer än 44MHz. Sluta hitta på.

A10-4600M -> A10-5750M ~20%
A8-4555M -> A8-5545M ~40%

Ja men nu pratar jag om ökningen mellan 800 tilll 844mhz och mer än 5% kommer ökningen att vara med all säkerhet. Sen stämmer det att är förbättrad strömförbrukning också men den har bara mest betydelse för battertid och strömförbrukning.
Eller visst det möjliggör ju högre frekvenser men det är till största delen CPU delen som har den stora frekvensökningen på desktop modellerna.
Så resten kommer från en bättre GPU del i nån form med optimeraringar osv och dom sakerna tillsammans är en ny GPU (modelll) för mig. Vilket jag ville ha sagt i diskussionen från första början. Bara den förbättade battertiden och strömförbrukningen är också en form av förbättring så en bättre GPU behöver inte altid betyda snabbare.
Sen ang testerna där som ligger ute på nätet så är jag imponerad ifall dom stämmer för det innebär att Richland är nästan lika snabb som FX-8350 och något snabbare än en gammal Phenom II X6 på CPU delen.
Då kommer det bli riktigt intressant och se prestanda på ersättarna till FX-8350 i sommar.
En del kommer från ökning av frekvensen men om dom fått en 4 kärning APU lika snabb som en 6 kärnig gammal Phenom II måste dom jobbat hårt på IPC.
Men nu litar jag inte riktigt på testerna där att det visar helt rätt.
Sen visar testerna där att ökningen i GPU är mer än 5% också som frekvensökningen är om man jämför A10-5800K mot A10-6800K och det är största desktop modellerna och där är ökningen i prestanda 12%.
Så helt klart har dom gjort en förbättinng där med så det är mer än bara en frekvensökning även om det bara är 12%.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch