Uppdatera Samsung SSD 830 - hjälp

Permalänk
Medlem

Uppdatera Samsung SSD 830 - hjälp

Hej,

får någon bsod varannan dag ungefär på sistone vilket har blivit till ett ekonomiskt bekymmer och försöker därför uppgradera firmwaren, något som brukar vara relativt lätt när man följer instruktionerna. (har aldrig haft några bekymmer med att uppgradera andra ssd diskar)

problemet här är att mjukvaran som man måste använda för att uppdatera firmwaren påstår att jag har senaste firmwaren.

Det står såhär:
---------------------------------------------------------
SAMSUNG SSD 830 Series
(OS Disk)
C:Primary Partition

This firmware is latest version

Currently installed firmware: CXM01B1Q
----------------------------------------------------------
CXM01B1Q är enligt efter en google sökning den version som följer med från industrin varav det inte finns några alternativ till att på något vis tvinga den att uppgradera till senaste versionen som är : CXM03B1Q. Man ska nämligen kunna göra en bootable USB disk med hjälp utav medföljande mjukvara kallat: Samsung Magician, men när den påstår att jag har senaste mjukvaran så finns där inga alternativ till att komma åt sådana funktioner.

Jag använder Samsung Magician Version 4.

Jag har letat utav helvete på google efter någon annan metod till att uppdatera utan framgång, det talas lite om att kunna göra det genom windows utan att använda medföljande mjukvara men det verkar främst vara anpassat till Linux/Mac, operativsystem där inte Samsung Magician stöds.

Någon som har stött på liknande problem eller har någon bra hum om hur man kan tackla bekymret?

Väldigt tacksam för hjälp!

Permalänk
Skrivet av nanotec:

Hej,

får någon bsod varannan dag ungefär på sistone vilket har blivit till ett ekonomiskt bekymmer och försöker därför uppgradera firmwaren, något som brukar vara relativt lätt när man följer instruktionerna. (har aldrig haft några bekymmer med att uppgradera andra ssd diskar)

problemet här är att mjukvaran som man måste använda för att uppdatera firmwaren påstår att jag har senaste firmwaren.

Det står såhär:
---------------------------------------------------------
SAMSUNG SSD 830 Series
(OS Disk)
C:Primary Partition

This firmware is latest version

Currently installed firmware: CXM01B1Q
----------------------------------------------------------
CXM01B1Q är enligt efter en google sökning den version som följer med från industrin varav det inte finns några alternativ till att på något vis tvinga den att uppgradera till senaste versionen som är : CXM03B1Q. Man ska nämligen kunna göra en bootable USB disk med hjälp utav medföljande mjukvara kallat: Samsung Magician, men när den påstår att jag har senaste mjukvaran så finns där inga alternativ till att komma åt sådana funktioner.

Jag använder Samsung Magician Version 4.

Jag har letat utav helvete på google efter någon annan metod till att uppdatera utan framgång, det talas lite om att kunna göra det genom windows utan att använda medföljande mjukvara men det verkar främst vara anpassat till Linux/Mac, operativsystem där inte Samsung Magician stöds.

Någon som har stött på liknande problem eller har någon bra hum om hur man kan tackla bekymret?

Väldigt tacksam för hjälp!

http://www.samsung.com/us/support/owners/product/MZ-7PC064D/A...

kollar man där så sist på download firmware står det
Firmware Update Tool (Firmware) (ver.CXM03B1Q)
kanske den du behöver

Visa signatur

PC1:Mobo:P8Z68-V Pro Cpu:i7-2600K @ 4.4Ghz CpuKylare:Noctua NH-D14 Gpu:ASUS GTX 690 Ram:XMS3 DDR3 1600MHz 16GB HDD:HyperX 3K SSD 240GB,OCZ VERTEX Plus 120GB ,1.0TB Bildskärm:3 x ACER 24''TFT 3D 120Hz Chassi:Thermaltake Level 10 GT Psu:HX750W Silver Mod OS:Win 7 Pro
MediaPC: Mobo:GA-78LMT Cpu:II X4 965 3,4GHz Cpukyl:Hyper 212 EVO Ram:8GB 1600Mhz Psu:CX 430M Mod Chassi:Define Mini Svart

Permalänk
Medlem

Och du är helt säker på att blåskärmarna orsakas av din SSD?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

helt säker är jag inte, men det brukar ha med ssdn o göra enligt erfarenhet. hehe

firmware update tool, har laddat ner den, men finns ingen förklaring om hur den fungerar, det är bara massa krypterade filer =/

Permalänk
Hedersmedlem

Vad står det om dessa BSOD:s? Det kanske inte har någonting med disken att göra?! Temps i burken + vad har du annars i den? OS?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt ovanligt med Samsung 830-problem. Jag skulle söka felet på annat håll först, t ex kolla minnena med memtest.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

det är möjligt, men har som plan att formatera om disken snart ändå, så om så är fallet så bör det lösas på så vis, men vill oavsett uppdatera firmwaren eftersom det ska leda till bättre stabilitet.