Permalänk
Medlem

Chassifläktar - Konstigt ljud i datorn

Tjena

Min dator har ett konstigt ljud...Låter som när en hårddisk arbetar..ni vet lite "elektrisk" men de ironiska är ju att jag inte har en mekanisk hårddisk i datorn..

Har totalt 12 fläktar i datorn, 2 front, 2 top, 1 back, 1 sida...och 4 från GPUna, samt 2 på CPU kylaren och en som är tsm med nätagget..

De enda jag kan tänka mig är att någon av fläktarnas "motor" kickar igång och direkt efter stryps spänníngen från fancontrollern som ger de här ljudet?

Någon som kan bekräfta de?

Permalänk
Medlem

Har du prövat att öppna datorn och lyssna vart det kan komma ifrån..?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Har du prövat att öppna datorn och lyssna vart det kan komma ifrån..?

Nä, för att de är helt random..
ibland kommer de ibland inte, låter exakt som en tänkade hårddisk..fast jag inte har någon i...
saken är att de börja när jag satte i sidofläkten för ett tag sen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Nä, för att de är helt random..
ibland kommer de ibland inte, låter exakt som en tänkade hårddisk..fast jag inte har någon i...
saken är att de börja när jag satte i sidofläkten för ett tag sen..

Jag vet att sidofläkten på R3 kan ganska lätt stöta emot chassit om luckan blir aningen böjd men R4 ska tydligen ha en mer gedigen sidopanel så... eh, vet inte, kan vara värt att kolla dock.

Permalänk
Medlem

Vet inte, tror inte att de är någon chassifläkt längre..
testat allting..
Tror de är Nätaggs fläkten som tänker/kickar igång då och då...När systemet drar krafting..
Har ju 2 680s..så tror de är det...inte säker dock..