AMD Radeon 7770 tre skärmar fungerar ej med XP.

Permalänk
Medlem

AMD Radeon 7770 tre skärmar fungerar ej med XP.

Jag har tre skärmar två 27" 2560x1440 och en TV 1080. Jag kan inte använda de tre skärmarna samtidigt utan får nöja mig med att i Catalyst C C växla mellan en 27-tummare och teven. Utgångarna på kortet jag använder är två DVI och en HDMI. Jag har även testat en aktiv adapter på displayporten. Jag använder XP och de senaste drivrutinerna. Eyefinity är ointressant med skärmar med olika upplösning. Skulle det funka i Win 7?

Permalänk
Medlem

då en av dvi och hdmi porten delar så måste du använda minst en display port adapter och antingen de båda dvi portarna eller rätt dvi port och hdmin

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

Ok. Som du ser har jag testat med två DVI och en display (aktiv) men det blir att gå ner under skrivbordet och testa mera. Tack

Permalänk
Medlem

Efter en work out under skrivbordet kan jag meddela att jag testat som följer.
Teven på displayporten hela tiden
DVI 1 till ena skärmen och HDMI till andra
DVI 2 till ena skärmen och HDMI till andra.
Tillbaks på ruta ett. Bara två skärmar fungerar.

Permalänk
Medlem

Kan du ens få ut 2560x1440 via HDMI? (det brukar inte funka enligt vad jag läst)

Så det funkade inte med DVI1 till ena skärmen och DVI2 till andra? Kan det vara så surt att bara ena DVI-kontakten stödjer dual link? (dubbelkolla gärna i manualen)

Det finns ju ett alternativ kvar att testa, men det är inte så lockande kanske:
1) HDMI till tv:n
2) DVI till ena skärmen (isåfall den kontakt som stödjer dual link om det bara är en förstås)
3) Displayport till andra skärmen. Problemet med det är att en aktiv display port till dual link DVI adapter är rätt dyr... Räkna med närmre tusenlappen såvitt jag vet!

Vad har du för skärmar förresten? (du har ingen som redan har displayportkontakt?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Dell U2711 med display, hdmi och DVI.
Båda Dvi-kontakterna levererar full upplösning dvs dual link. Jag kan inte testa med DVI 1 till ena dellen och aktiv display adapter till andra för den kopplingen (aktiv display till hdmi och hdmi till dvi (men inte dual link) eftersom den som sagt inte har dual link. Det känns som jag har uttömt alla möjligheter. Det verkar vara ett svårt område. Jag frågade Inet om vilket kort jag kunde använda till mina tre skärmar. De lät frågan gå vidare centralt men jag har inte fått något svar. Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Va, har du redan displayportkontakt på dina 27 tummare?

...

Har jag missat något: varför använder du isåfall inte displayportkabel till ena eller båda 27tummarna och får det hela ur världen?
TV:n sätter du väl enklast utan adapter på HDMI. Varför stöka med adaptrar och omvägar när du bara kan plugga in allt "native"?

...

Begränsningen nummer ett med eyefinity som man måste komma runt, är att man inte kan köra mer än max två skärmar totalt via HDMI och DVI. Vill du koppla fler måste alltså minst en gå via displayport. (Du kan lika gärna köra två skärmar på displayport och en på DVI eller HDMI dock om du vill tex)

Begränsning nummer två är att om du ska konvertera displayport till DVI eller HDMI så måste du ha en aktiv adapter...
Men om du redan HAR displayport på skärmen så är det en ickefråga. Kör displayportkabel rakt av istället!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kul att du svarar men du kanske läste lite slarvigt. I min första kommentar så skrev jag att jag hade båda 27-tummarna på dvi-utgångarna och teven på hdmi men det fungerade inte. Det är därför jag testat med andra uppkopplingar däribland en med aktiv adapter på displayporten. Jag har testat dvi till en 27-tummare och displayporten till den andra och hdmi till Teven. Även dvi till båda 27-tummarna och en aktiv adapter till teven.Inget har fungerat. Eyefinity fungerar tyvärr bara med samma upplösningar på alla skärmarna och det kan jag inte ha.Tack för att du visar intresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emanon:

Kul att du svarar men du kanske läste lite slarvigt.

Händer att jag slarvläser, men nej såvitt jag kan se har du inte förrän nu sagt att du har skärmar som har displayportkontakt, och du har inte heller tidigare redovisat att du faktiskt provat använt displayportkontakten (utan adaptrar) till ena 27 tummaren.

Däremot slarvläser jag lite, och hade glömt att du nämnde att du körde XP...
Nu när du dessutom säger att du redan provat köra displayport "native" så började jag undra om du kanske var på rätt spår från början: det kanske är XP som är boven i dramat!

... och jepp, jag provade snabbgoogla lite och det verkar faktiskt vara så enkelt att du inte kan få stöd för mer än två skärmar på ett grafikkort ifrån XP... Så att gå över till Win 7 ska lösa problemet!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emanon:

Kul att du svarar men du kanske läste lite slarvigt. I min första kommentar så skrev jag att jag hade båda 27-tummarna på dvi-utgångarna och teven på hdmi men det fungerade inte. Det är därför jag testat med andra uppkopplingar däribland en med aktiv adapter på displayporten. Jag har testat dvi till en 27-tummare och displayporten till den andra och hdmi till Teven. Även dvi till båda 27-tummarna och en aktiv adapter till teven.Inget har fungerat. Eyefinity fungerar tyvärr bara med samma upplösningar på alla skärmarna och det kan jag inte ha.Tack för att du visar intresse.

Ditt grafikkort torde ha 2 mini-displayport. Dina Dell 2711 har displayport.

Varför håller du på med DVI och aktiv DP-adapter?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Tack Roger W. Ta det inte så allvarligt med slarvet Du har varit duktig med att försöka hjälpa. Men du har tyvärr rätt om det där med XP. Jag har Googlat en himla massa och det verkar vara så. Shit. Jag får väl flytta över kortet till min Win7-burk och se om det löser sig.
To Fatherofthree. Tyvärr har mitt kort inte två display-portar såvida de inte har gömt en så den inte syns. Stämmer med specen också. Att jag har testat med aktiv DP-adapter är att det förslaget förekommit i andra fora.
Nu blir det en tid i maskinrummet. Jag hör av mig när jag pulat klart.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Nu har jag provat med HD 7770 i Win7

Inga problem att köra tre skärmar men båda DVI-utgångarna fungerar inte när teven är ansluten till HDMI-utgången. Kopplingen ser ut så här. Dell 1 DVI. Dell 2 Displayport och teven till HDMI. Ett problem som uppstod är att AMD:s och moderkortets ljuddrivrutiner bråkade men det gick att lösa. Tack för all hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emanon:

Inga problem att köra tre skärmar men båda DVI-utgångarna fungerar inte när teven är ansluten till HDMI-utgången.

Ja precis, det är ju det som är begränsningen med tre skärmar på ATI-korten.
Som jag skrev innan:
"Begränsningen nummer ett med eyefinity som man måste komma runt, är att man inte kan köra mer än max två skärmar totalt via HDMI och DVI. Vill du koppla fler måste alltså minst en gå via displayport."

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

tror inte xp stödjer 3 skärmar Men tur att det löste sig

Permalänk

Får jag fråga varför du kör xp? Endast av ren nyfikenhet

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Varför XP

Jag har en del program och hårdvara som jag misstänker inte funkar i Win7. Men som du ser så kör jag nu Win7 på en annan dator med tre skärmar och är helnöjd. Vänta och se är lite av min stil. Vista var ju inte så bra och åttans gränssnitt är jag inte så imponerad av även om det kanske är ett kraftfullt OS.