Permalänk
Medlem

Datorn har blivit otroligt seg..

Ja men hallåja!

Som min titel säger så har datorn blivit skit seg av någon konstig anledning.
Den är verkligen otroligt seg.. Jag kan öppna mappar utan problem, men när det gäller program etc. så händer ingenting. Testar att öppna Aktivitetshanteraren, klickar CTRL+SHIFT+ESC och det tar MINST 10 minuter för Aktivitetshanteraren att komma fram.

Igår så startade jag datorn som vanligt, allting gick som det skulle, hoppade in i duschen och lät datorn stå på. När jag kom tillbaka så satte jag mig och kollade på lite tv och somnade där. Kom tillbaka till datorn ca. 6-7 timmar senare och datorn var för jävla seg.

Startade om den, samma sak fortfarande.. Startade den i felsäkert läge och då funkar allting som det skulle (Sitter i felsäkert läge just nu). Testade med System Restore till en vecka tidigare, hjälpte inte.
Körde en runda med CCleaner och rensade lite, gjorde detsamma med Defraggler, ja bara för att. Nope, problemet kvarstår. Har också testat köra några rundor med Norton 360 AV, ingenting speciellt som hittats.

Speccs:

Operativsystem: Windows 7 64bit
Processor: Intel Core i5 2500K
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: Asus Maximus IV Gene-Z socket 1155
Minne: Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600MHz / CL9
Grafikkort: Asus GTX 560 Ti
Hårddisk: 1TB Western Digital Caviar Black
Nätaggregat: Corsair HX 650W 80+ Bronze Modulär
Temperaturerna i datorn har inte ändrats sen innan problemet uppstod.

Har inte en blekaste j*vla aning om vad problemet kan vara.. Svar uppskattas!

Sincerely, Thillian.

Permalänk
Medlem

Testa att köra Malwarebytes Anti-Malware i felsäkert läge.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Vad fann du när du öppnade Aktivitetshanteraren? Någon process som suger åt sig all CPU-kraft/RAM?

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

kika temperaturer på cpu och kör memtest på datorn en vända...
kika även på advanced systemcare den rensar lite bättre än cc cleaner enligt mig :3

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Permalänk

Malwarebytes i felsäkert, sen systemåterställning, Ccleaner i registret?

Visa signatur

Case: Fractal Design R3 Define * MoBo: MSI P67A-C45 * CPU: Intel i5 2500K @4.5 GHz (CM Hyper Evo 212+, Gentle Typhoon P'n'P, max 63c Prime95) * GPU: Asus GTX 580 DirectCUII * RAM: Corsair 8 GB 1600 MHz * PSU: Corsair HX 750W * SSD: Plextor M5 Pro 256GB + Intel 320 Series 120GB * Monitor: Asus PB278Q 2560x1440 27" * Övrigt: Logitech z506 5.1, Logitech G400, Roccat Arvo

Permalänk

Prime95 och/eller memtest som mini-z sa kan vara bra.

Visa signatur

Case: Fractal Design R3 Define * MoBo: MSI P67A-C45 * CPU: Intel i5 2500K @4.5 GHz (CM Hyper Evo 212+, Gentle Typhoon P'n'P, max 63c Prime95) * GPU: Asus GTX 580 DirectCUII * RAM: Corsair 8 GB 1600 MHz * PSU: Corsair HX 750W * SSD: Plextor M5 Pro 256GB + Intel 320 Series 120GB * Monitor: Asus PB278Q 2560x1440 27" * Övrigt: Logitech z506 5.1, Logitech G400, Roccat Arvo

Permalänk

Malware kan ligga bakom problemet. Hade själv samma problem med malware för ett tag sen vilket gjorde att datorn blev väldigt segt. Kör ett Anti-Malware program annars tycker jag det bästa du kan göra är att formatera din harddisk och sen installera en fräsch Windows 7.

Permalänk
Medlem

Se på fan... Körde en runda med malwarebytes och där var den, en jävla trojan och en massa skit..

Permalänk
Medlem

Du har nog säkert fått virus i datorn som ta all kraft ur datorn. Testa att formatera om hårdisken helt och sen installera om Win7 igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke074:

Du har nog säkert fått virus i datorn som ta all kraft ur datorn. Testa att formatera om hårdisken helt och sen installera om Win7 igen.

Jo jag vet, jag funderade på att göra det men jag har ingen extern hårddisk och jag orkar fan inte förlora allt jag har på datorn.. sucks balls of steel..

Permalänk
Medlem

Sånt där kan ju vara skit farligt för en ny overclocker.

det jag menar är att den "nya overclockern" clockar sin processor med stock kylare och han/hon tänker - Jag klockar inte så jätte mycket så slipper jag att den blir så varm. och av (bara för att ändra på allt som går) så stänger dom av den där Gränsen som intel har som kill switch om processorn blir för varm.
får dom ett sånt där virus kan det gå riktigt illa.

Det var en sån där impulsiv tanke jag fick

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thillian:

Jo jag vet, jag funderade på att göra det men jag har ingen extern hårddisk och jag orkar fan inte förlora allt jag har på datorn.. sucks balls of steel..

Okej men stoppa i en Win7 skiva och köra de utan formatering så lägger dina mappar/bilder/musik på Windows.old och där kan du dra över din mappar till nya och sen ta du bort det Windows.old.

När jag fick virus i min datorn så gjorde jag detta. Och de försvann.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av gogasos:

Sånt där kan ju vara skit farligt för en ny overclocker.

det jag menar är att den "nya overclockern" clockar sin processor med stock kylare och han/hon tänker - Jag klockar inte så jätte mycket så slipper jag att den blir så varm. och av (bara för att ändra på allt som går) så stänger dom av den där Gränsen som intel har som kill switch om processorn blir för varm.
får dom ett sånt där virus kan det gå riktigt illa.

Det var en sån där impulsiv tanke jag fick

Haha jo det skulle ju kunna vara så men jag har dock inte överklockat någonting i datorn. Jag är inte så otroligt kunnig inom datorer så då kände jag bara att det var onödigt..

Skrivet av Macke074:

Okej men stoppa i en Win7 skiva och köra de utan formatering så lägger dina mappar/bilder/musik på Windows.old och där kan du dra över din mappar till nya och sen ta du bort det Windows.old.

När jag fick virus i min datorn så gjorde jag detta. Och de försvann.

Jasså? Jag tänkte precis formatera om den faktiskt och jag la precis in allting på en extern hårddisk.. lulz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thillian:

Haha jo det skulle ju kunna vara så men jag har dock inte överklockat någonting i datorn. Jag är inte så otroligt kunnig inom datorer så då kände jag bara att det var onödigt..

Jasså? Jag tänkte precis formatera om den faktiskt och jag la precis in allting på en extern hårddisk.. lulz

Okej bra ja så kan man också göra.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro