"Komponenter som dött under folding"-tråden

Permalänk
Medlem

"Komponenter som dött under folding"-tråden

Man kanske kan lära sig lite av andras misstag genom att läsa om saker som gått fel etc. Därav denna tråd.

Jag startar tråden själv med gårdagens lilla olycka - när jag kom hem kändes en svag röklukt i huset. Lukten blev starkare på nedre våningen där mina folding-maskiner står. I ett av rummen luktade det riktigt mycket, men datorn jobbade på och alla CPU-temperaturer verkade ok. Jag stängde av datorn och vädrade bort röklukten, öppnade fönster etc. På morgonen verkade lukten ha försvunnit, så jag provade att starta datorn igen - direkt luktade det rök och efter några minuter stannade jag datorn och såg rök bolma ut från kraftaggregatet (Fractal Design R2 1000 W). Troligen en elektrolytkondensator som gett upp, men pga att garantin fortfarande gäller öppnade jag inte plåtlocket för att titta efter. RMA på kraftaggregatet och en folding-maskin står stilla tills vidare...

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

Ett GTX-460. Min fläkt blev lite dålig, den körde i 110 C några dagar sen gav den bara upp. Gick att baka den men det var bara temporärt.

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Har bara haft ett 550Ti som dött än så länge.
Förklaring till det??? (kanske 1100MHZ)
Men vad gör 1k kr, köp nytt och se glad ut.
Jag menar, det ger oss ju oss förhoppningsvis något bra.

Permalänk
Skrivet av Carl_XII:

Man kanske kan lära sig lite av andras misstag genom att läsa om saker som gått fel etc. Därav denna tråd.

Jag startar tråden själv med gårdagens lilla olycka - när jag kom hem kändes en svag röklukt i huset. Lukten blev starkare på nedre våningen där mina folding-maskiner står. I ett av rummen luktade det riktigt mycket, men datorn jobbade på och alla CPU-temperaturer verkade ok. Jag stängde av datorn och vädrade bort röklukten, öppnade fönster etc. På morgonen verkade lukten ha försvunnit, så jag provade att starta datorn igen - direkt luktade det rök och efter några minuter stannade jag datorn och såg rök bolma ut från kraftaggregatet (Fractal Design R2 1000 W). Troligen en elektrolytkondensator som gett upp, men pga att garantin fortfarande gäller öppnade jag inte plåtlocket för att titta efter. RMA på kraftaggregatet och en folding-maskin står stilla tills vidare...

Tråkigt att en del av din folding kommer stå stilla tills du har fått ett nytt nätaggregat. Är du säker på att inga komponenter har tagit någon skada?

Skrivet av tobee72:

Tjenare!

Har bara haft ett 550Ti som dött än så länge.
Förklaring till det??? (kanske 1100MHZ)
Men vad gör 1k kr, köp nytt och se glad ut.
Jag menar, det ger oss ju oss förhoppningsvis något bra.

Hur mycket PPD ger ett 550 Ti, ungefär?

OnT: Än så länge har ingenting gått sönder som jag foldar på, dock är jag lite försiktig när det gäller att folda på min hemdator – så jag avstår från att använda mitt 7970 till detta. Det ger ändå inte särskilt mycket PPD dessvärre, annars hade jag antagligen foldat på det varje gång jag åker hemifrån. i7:an får jobba solo.

Permalänk
Medlem

Inte dött av foldning men av bitcoin mining(likande åverkan iaf) två st 5770 sm maxat kostant i över ett år.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Hur mycket PPD ger ett 550 Ti, ungefär?

Det är lite olika, 6.000 - 35.000PPD beroende på projekt (och överklockning).
Projekt 8057 gav 58.572PPD med klockning 1050/2122/2100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Tråkigt att en del av din folding kommer stå stilla tills du har fått ett nytt nätaggregat. Är du säker på att inga komponenter har tagit någon skada?

Jag tror att kortet har klarat sig, men orsaken till haveriet med kraftaggregatet kan ju vara att det är någon komponent på kortet som gått sönder först.
Nu har jag installerat ett nytt kraftaggregat och kortet går att starta. Jag har satt ned överklockningen några hundra MHz för säkerhets skull och använder även en lägre vCore. Vi får se om det fungerar och går att få stabilt igen...

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

Vad är meningen med att folda?

Visa signatur

[ i7 3930k @ 4,1GHz. Asrock x79 Extreme4. Team Group Red 16gb DDR3 2133MHz. EVGA GTX 1070 Hybrid. Adata 120gb SSD. Corsair AX850. Be Quiet! Dark Base Pro 900. Asus ROG Swift PG279Q. Harman Kardon 730. Fostex T20RP. Technics SL-1200MK3D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucce11:

Vad är meningen med att folda?

http://folding.stanford.edu/

Ganska bra sammanfattning (uppdaterad sida förövrigt)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Skrivet av Lucce11:

Vad är meningen med att folda?

http://www.sweclockers.com/forum/104-sweclockers-foldinglag/7...

Finns även här

Visa signatur

PC1:Mobo:P8Z68-V Pro Cpu:i7-2600K @ 4.4Ghz CpuKylare:Noctua NH-D14 Gpu:ASUS GTX 690 Ram:XMS3 DDR3 1600MHz 16GB HDD:HyperX 3K SSD 240GB,OCZ VERTEX Plus 120GB ,1.0TB Bildskärm:3 x ACER 24''TFT 3D 120Hz Chassi:Thermaltake Level 10 GT Psu:HX750W Silver Mod OS:Win 7 Pro
MediaPC: Mobo:GA-78LMT Cpu:II X4 965 3,4GHz Cpukyl:Hyper 212 EVO Ram:8GB 1600Mhz Psu:CX 430M Mod Chassi:Define Mini Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Inte dött av foldning men av bitcoin mining(likande åverkan iaf) två st 5770 sm maxat kostant i över ett år.

Vad hade du för Mhash/s på dom?

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem

Ett GTX 560 som var lite konstigt, vägrade fungera i vissa maskiner.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Inget har rent av dött för mig men mitt 6950 som jag har flashat om till ett 6970 vill sen nyligen inte längre funka i 900Mhz så jag får köra den i 880Mhz för att få bild jag har mer eller mindre kört folding 24/7 på den sen jag fick den. Känns som mitt inlägg är lite OT men känns som den kanske börjar strula mer snart.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Vad hade du för Mhash/s på dom?

Det var begagnade icke-referenskort sp det gick inte att öka spänningen så 200-220 MH/s styck någonting.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Det var begagnade icke-referenskort sp det gick inte att öka spänningen så 200-220 MH/s styck någonting.

Vad körde du för pool? Jag kör via Slush's och får ut 130 MH/s styck.. Referens! Dom ska ligga vid 200 även dom.

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mille666:

Vad körde du för pool? Jag kör via Slush's och får ut 130 MH/s styck.. Referens! Dom ska ligga vid 200 även dom.

Jag får ca 180MHash/s på mitt HD7770 och ska få ca 200MHash/s. Tycker det är ok felmarginal.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag får ca 180MHash/s på mitt HD7770 och ska få ca 200MHash/s. Tycker det är ok felmarginal.

men en felmarginal på 70-80 per kort känns lite väl mycket? Tips på en annan bra pool?

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem

Lyckades bränna ut moderkortet på foldingdatorn: en ASRock x79 Extreme4-M. Luktade rök i hela lägenheten - man såg lågor från kondensatorn när datorn slogs på. Fick trots det ingen ersättning från Inet för några pinnar på cpu-sockeln hade böjts EFTER att moderkortet monterats bort...
"Handhavande fel."

Däremot håller nätaggregaten ihop väl och jag är imponerad av Kfa2 560ti kortet som har körts mycket hårt ända sedan jag köpte det. Brakar det samman så blir det en AMD 7970 kort - synd bara att Kfa2 inte gör AMD-kort.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Ett nätagg än så länge.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Skrivet av a4magkar:

Lyckades bränna ut moderkortet på foldingdatorn: en ASRock x79 Extreme4-M. Luktade rök i hela lägenheten - man såg lågor från kondensatorn när datorn slogs på. Fick trots det ingen ersättning från Inet för några pinnar på cpu-sockeln hade böjts EFTER att moderkortet monterats bort...
"Handhavande fel."

Däremot håller nätaggregaten ihop väl och jag är imponerad av Kfa2 560ti kortet som har körts mycket hårt ända sedan jag köpte det. Brakar det samman så blir det en AMD 7970 kort - synd bara att Kfa2 inte gör AMD-kort.

Du kan inte kolla direkt med ASRock angående garanti då?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Dags att uppdatera tråden med ännu ett dödsfall då.

Min HTPC har stått i ett par månader och foldat på ett GTX780, och har på den senare tiden blivit allt mer känslig för störningar i elnätet. När jag tände eller släckte lysrörsarmaturen i köket, släcktes ibland bilden ut. Senare även när grannar gjorde så, vilket märktes tydligt senare på kvällen inför läggadags...
På grund av detta köpte jag in en UPS, för att använda dess störningsskydd till TV, förstärkare, och HTPC, men hann inte koppla in den (behövde dra jord eftersom det är ojordat i vardagsrummet) förrän det inte gick att få bild mer.
Testade kortet i en annan slot, men inte gick det bättre.

Vid närmare granskning av kortet visade det sig att spänningsregulatorerna lämnat brännmärken på baksidan av kortet, dvs. via kylviorna. Troligtvis orkar inte regulatorerna med mer, och kortet är därmed kört. Nåväl, nu foldar jag inte på HTPCn och dess 770-ersättningskort. På tok för dålig kylning för det, speciellt i sommartid.

Huvudburkens GTX680 med heltäckande vattenkylningsblock tuggar dock på som det skall, och är uppe i över ett års drifttid nu. Den dedikerade 32-kärniga burken jobbar på den också.

Permalänk
Medlem

PCI raiser.

Dock av yttre påverkan av katt.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Lite trådnecro:

Eldat ett nätagg i min HTPC. Foldar inte på den längre!

Och så har ett moderkort dött för mig i huvuddatorn. En konding som släppte ut den magiska elden. Luktade gott.... MSI 870-G54 har jag för mig det kortet hette.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Ett vattenkylt Nvidia 690 kastade in handuken för 2 veckor sen

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Inaktiv

Hela min jäkla dator. Igår. :/

Fast förmodligen är det bara nätdelen som är paj. Hoppas jag. Luktade smälld elektrisk komponent här hemma, riktigt vidrigt faktiskt; ingen synlig rök dock. Bör gå på garantin tycker jag, den ska gälla i tre år om jag inte har helt fel...

Dessutom var det väl egentligen inte under foldning som allt slocknade heller. Förvisso gick klienten i bakgrunden på CPUn (intel haswell 4700k), men jag satt egentligen och lirade WoW när det hände. Tekniskt sett så räknas det ju emellertid.

Fasen vilken skillnad det är på min gamla och nya burk förresten. Inte bara grafikkortet (AMD 6970 med hårtorksvrålande standardkylare, mot en ASUS DirectCU2 AMD R9 290X.) Processorn är inte lika rapp den heller. Har skrämt upp min Nehalem till 3.3GHz med turbo aktivt; inte det värsta folk kör 920-processorer i kanske, men vill inte volta den för hårt. Min Haswell trivs bara upp till 4GHz iallafall, mer än det o den börjar blåskärma å skit... 700MHz kanske inte verkar mycket, men det är i praktiken ändå en hel del, när man räknar in alla grundförbättringar som också skiljer processorerna åt.

Jag märkte att Nehalem i7 kan i princip inte köra folding medans man spelar WoW, även om man drar ner intensiteten i F@H ända till "light"; FPSen sackar ordentligt ändå. På Haswellen går det fint att bara låta den ligga och köra på till max; jag får mer PPD på CPUn om den kör alla åtta trådar även medan spelet går, än av att slå av på takten till fyra...

Ska lämna in på service på måndag. iNet har varit bra tidigare gånger jag haft strul (glidlagrade GPU-fläktar där lagren geggat ihop), så jag hoppas allt går väl och inte tar så lång tid... Uff!