Kan inte få AHCI att fungera

Permalänk
Medlem

Kan inte få AHCI att fungera

Hej,

SSD: Samsung 830 Series 128GB

har ställt in i bios följande:
Sata mode: AHCI
Marvell: AHCI - den stod tidigare på IDE, så fort jag ändrade den till AHCI så ändrades meddelande i Bootup från Mode: IDE till Mode: AHCI

jag installerade därefter windows, men trots det så påstår Samsung Magician Tool att AHCI är deaktiverat, finns det något vis att konfirmera så det fungerar? Jag kan nämligen inte uppdatera firmwaren och antar att det beror på att AHCI inte fungerar som det ska?

PS. Jag har kört programmet: AS SSD Benchmark
där får jag följande översikt:
SAMSUNG SSD 830
CXM0 (firmware)
mvs91xx - OK
359424 K - OK
119,24 GB

Seq Write: 229.26 MB/s
Seq Read: 338.17 MB/s
4k Write: 43.04 MB/s
4k Read: 18.45 MB/s
4k-64Thr Write: 81.93 MB/s
4k-64 Thr Read: 134.86 MB/s
Acc.time Write: 0.069 ms
Acc.time Read: 0.111 ms
Score Write: 148
Score Read: 187
Score Overall: 433

Hjälp alltid uppskattad!

Permalänk
Hedersmedlem

Marvell SATA-kontrollers bör undvikas för SSD. Ger ofta prestandaförsämringar och problem.

Varför berättar du inte vilket moderkortet är?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Oj förlåt, moderkortet är: P8P67-M-PRO-ASUS

finns det någon annan kontroller man kan använda för på hemsidan för drivrutiner har jag bara marvell drivrutinen som jag kör + intel rapid storage technology vilket jag också installerade?

Permalänk
Medlem

Ja du har intel kontroller på det moderkortet, mycket bättre.
kolla i manualen så ser du vilka intels SATA portar är.
Du kan installera chipset drivarna också

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

är det därför som samsung magician inte anser att AHCI är aktiverat?

har kollat manualen och har satt hårddisken i intel portarna så där behöver jag inte göra något iaf.

Permalänk
Medlem

gick igenom drivrutinerna och intel chipset driver hade jag redan installerat.

i kategorin SATA finns bara följande två drivrutiner:
Intel(R) Rapid Storage Technology Driver Software V11.5.0.1207 for Windows 8 32bit & 64bit.
Marvell SATA Driver V1.2.0.1027 for Windows 8 32bit & 64bit.(WHQL)

Asus hemsida och moderkortets supportdel där alla drivrutiner ligger. (använder Windows 8 pro 64bit)
http://www.asus.com/Motherboards/P8P67M_PRO/#support_Download...

hittar alltså ingen särskild för Intel om inte intel rapid storage är den du syftar på?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nanotec:

är det därför som samsung magician inte anser att AHCI är aktiverat?

har kollat manualen och har satt hårddisken i intel portarna så där behöver jag inte göra något iaf.

Du anger själv "mvs91xx - OK", alltså sitter inte SSDn i Intelport utan Marvell. Du har gjort fel, läs manualen igen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Intel® P67(B3) chipset :
4 x SATA 3Gb/s port(s), blue
2 x SATA 6Gb/s port(s), gray
Support Raid 0, 1, 5, 10

Marvell® PCIe SATA 6Gb/s controller : *1
1 x eSATA 6Gb/s port(s), red
1 x SATA 6Gb/s port(s), navy blue

min hårddisk sitter i en utav de två grå SATA portarna jämte de fyra blå portarna.

Edit: Jag testade att ta bort drivrutinen och direkt efter det så ändrades det till: storahci -OK istället samtidigt som magician nu säger "AHCI" enabled, så problemet låg i att jag inte visste bättre och hade installerat fel drivrutin helt enkelt?

Tack för hjälpen iaf!