Permalänk
Medlem

Missnöjd med grafikkort

Tja har precis köpt ett nytt grafikort "gigabyte radeon 7970 Ghz edition" och är lite missnöjd. När jag kör på ultra i bf3 så ligger jag på 40fps och kan komma ner till 30 ibland. Och på crysis 3 så klarar det bara medium utan lagg. Är det vad kortet ska klara av och finns det så något jag kan göra för att öka prestandan? eller är det något fel?

Tacksam för svar:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Modekort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 CPU: AMD FX-6100 X6 3,3GHz Black Edition GPU: Gigabyte Radeon 7970 Ghz Edition RAM: Corsair 16GB (2x8) Vengance Hårdiskar: SSD:A-Data 256GB R/550 W/530 Vanliga: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64mb Sata-3 & Seagate Barracuda 320GB 5400rpm Sata-2 Nätagg:BeQuiet 730W

Permalänk

På Battlefield 3 så är det troligtvis din CPU som inte hänger med på de tyngre banorna.
När jag lirade C3 så gick det att spela på medium-high. Kanske.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taptez:

Tja har precis köpt ett nytt grafikort "gigabyte radeon 7970 Ghz edition" och är lite missnöjd. När jag kör på ultra i bf3 så ligger jag på 40fps och kan komma ner till 30 ibland. Och på crysis 3 så klarar det bara medium utan lagg. Är det vad kortet ska klara av och finns det så något jag kan göra för att öka prestandan? eller är det något fel?

Tacksam för svar:)

Skickades från m.sweclockers.com

Kan vara processorn som flaskar, köp denna http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev... och klocka den så får du nog mer FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madz:

Kan vara processorn som flaskar, köp denna http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev... och klocka den så får du nog mer FPS.

Aa fast processorn går aldrig över 60 grader kan man klocka grafikortet utan någon risk?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Modekort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 CPU: AMD FX-6100 X6 3,3GHz Black Edition GPU: Gigabyte Radeon 7970 Ghz Edition RAM: Corsair 16GB (2x8) Vengance Hårdiskar: SSD:A-Data 256GB R/550 W/530 Vanliga: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64mb Sata-3 & Seagate Barracuda 320GB 5400rpm Sata-2 Nätagg:BeQuiet 730W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taptez:

Aa fast processorn går aldrig över 60 grader kan man klocka grafikortet utan någon risk?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är processorn du ska klocka inte grafikkortet

Permalänk
Skrivet av Taptez:

Aa fast processorn går aldrig över 60 grader kan man klocka grafikortet utan någon risk?

Skickades från m.sweclockers.com

Du behöver inte klocka grafikkortet. Det är någonting annat som flaskar. Har nästan samma grafikkort och jag ligger aldrig under 60 fps.

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madz:

Det är processorn du ska klocka inte grafikkortet

Aa förstod det men kan man klocka det här grafikortet jag har?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Modekort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 CPU: AMD FX-6100 X6 3,3GHz Black Edition GPU: Gigabyte Radeon 7970 Ghz Edition RAM: Corsair 16GB (2x8) Vengance Hårdiskar: SSD:A-Data 256GB R/550 W/530 Vanliga: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64mb Sata-3 & Seagate Barracuda 320GB 5400rpm Sata-2 Nätagg:BeQuiet 730W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taptez:

Aa förstod det men kan man klocka det här grafikortet jag har?:)

Skickades från m.sweclockers.com

man kan klocka alla grafikkort mer eller mindre, men det är onödigt i ditt fall då den svagaste delen är din processor

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

man kan klocka alla grafikkort mer eller mindre, men det är onödigt i ditt fall då den svagaste delen är din processor

Aha tack så mycket då får det bli ny kylare och lite försök på överklockning;)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Modekort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 CPU: AMD FX-6100 X6 3,3GHz Black Edition GPU: Gigabyte Radeon 7970 Ghz Edition RAM: Corsair 16GB (2x8) Vengance Hårdiskar: SSD:A-Data 256GB R/550 W/530 Vanliga: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64mb Sata-3 & Seagate Barracuda 320GB 5400rpm Sata-2 Nätagg:BeQuiet 730W

Permalänk

Enligt detta test så verkar det inte spela någon större roll vilken processor du har:

http://www.techspot.com/review/458-battlefield-3-performance/...

Kan ju vara ett drivrutins problem, avinstallera och kör driver sweeper sedan installera de senaste.

Kan ju vara värt besväret att testa.

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlosxbox82:

Enligt detta test så verkar det inte spela någon större roll vilken processor du har:

http://www.techspot.com/review/458-battlefield-3-performance/...

Kan ju vara ett drivrutins problem, avinstallera och kör driver sweeper sedan installera de senaste.

Kan ju vara värt besväret att testa.

Ta och läs genom hela testet istället för att kopiera in klistra in.. detta visar enbart benchmarks i single player som är totalt ointressant. En FX-4100 kan fanimig inte ha samma prestanda i5 och i7.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av carlosxbox82:

Enligt detta test så verkar det inte spela någon större roll vilken processor du har:

http://www.techspot.com/review/458-battlefield-3-performance/...

Kan ju vara ett drivrutins problem, avinstallera och kör driver sweeper sedan installera de senaste.

Kan ju vara värt besväret att testa.

Testat är gjort med ett GTX580 i singleplayer, stoooooor skilnad mot multiplayer.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Var det längesedan du formaterade datorn?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slaktardej:

På Battlefield 3 så är det troligtvis din CPU som inte hänger med på de tyngre banorna.
När jag lirade C3 så gick det att spela på medium-high. Kanske.

detta är lite kul faktist TS sitter på en FX 6100 altså en sex kärnig cpu, varför skulle inte en sex kärnig cpu på 3,3 ghz vara nog för att med ett High end grafikkort spela BF3? ska man måsta klocka för att det skall visas resultat, hade detta varit en intel i5 2500k med stock speed hade ni säkert inte sagt nått.

Poängen är väl ändå att nog måste en fx 6100 prestera likvärdigt i stock som en i5 med 4 kärnor. ja jag är inte så inne på amds procesorer längre vet bara att amd presterar sämre i 3dmark i cpu testerna men i spel ska det väl vara annat

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Medlem

Det är din cpu som flaskar.

http://www.sweclockers.com/recension/15375-amd-fx-6100-och-fx...

Blir stor skillnad på min fpsn med din FX6100 cpu, köp en FX8350 så blir de bättre.

Skrivet av Denkunnigee:

detta är lite kul faktist TS sitter på en FX 6100 altså en sex kärnig cpu, varför skulle inte en sex kärnig cpu på 3,3 ghz vara nog för att med ett High end grafikkort spela BF3? ska man måsta klocka för att det skall visas resultat, hade detta varit en intel i5 2500k med stock speed hade ni säkert inte sagt nått.

Poängen är väl ändå att nog måste en fx 6100 prestera likvärdigt i stock som en i5 med 4 kärnor. ja jag är inte så inne på amds procesorer längre vet bara att amd presterar sämre i 3dmark i cpu testerna men i spel ska det väl vara annat

Handlar inte bara om kärnor utan cpuns uppbyggnad,just där ligger FX6100 en bra bit efter och blir en flaskhals i flera av moderna spel.
Nae man säger inget om en i5 2500k just därför att den inte flaskar ett 7970 kort, kan även driva 2st 7970 utan flaskhals om man överklockar den.

I moderna spel presterar inte en FX6100 som en i5 2500k, enbart i program där alla kärnor används ligger den runt en i5a.

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Ta och läs genom hela testet istället för att kopiera in klistra in.. detta visar enbart benchmarks i single player som är totalt ointressant. En FX-4100 kan fanimig inte ha samma prestanda i5 och i7.

Ok fel av mig läste faktiskt inte igenom hela testet, ber om ursäkt

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk

håller med dom flesta andra i tråden ( det är cpun som flaskar, skaffa en 8350 istället ) alternativt byt till intel, om du nu inte är amd supporter.

Permalänk
Medlem

Fan det va inte lite den flaskade, nån annan som tycker att AMD gått ner sig på processorsidan?!

Skrivet av Bulltazar:

Det är din cpu som flaskar.

http://www.sweclockers.com/recension/15375-amd-fx-6100-och-fx...

Blir stor skillnad på min fpsn med din FX6100 cpu, köp en FX8350 så blir de bättre.

Permalänk
Hedersmedlem

Slänger in swecs testresultat. OBS: Detta är bara en testslinga och inte multiplayer. Skillnaden blir större i MP.

Resultatet blir betydligt bättre ifall man överklockar:

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Fan det va inte lite den flaskade, nån annan som tycker att AMD gått ner sig på processorsidan?!

Nja är nog tvärtom numera, efter lanseringen av FX8350 hösten 2012 ligger dom och nosar i5 3570k i baken, men innan den släpptes var dom inget att hurra för.
Var en glipa på ett flertal år mellan Phenom II X4 som var bra och höll sig i i5 760 trakten och presterar överlag bättre än FX6100, för att sedan inte släppa något vettigt innan FX8350 kom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denkunnigee:

detta är lite kul faktist TS sitter på en FX 6100 altså en sex kärnig cpu, varför skulle inte en sex kärnig cpu på 3,3 ghz vara nog för att med ett High end grafikkort spela BF3? ska man måsta klocka för att det skall visas resultat, hade detta varit en intel i5 2500k med stock speed hade ni säkert inte sagt nått.

Om man följer din logik med att fler kärnor är bättre så skulle en FX 8350 som har åtta kärnor på 3.3GHz vara bättre än en Intel 3930K som har sex kärnor på 3.3GHz. Tyvärr så är det inte så det funkar. Ta en titt på SweC:s benchmark där Intels fyrakärniga CPU:er klår AMD:s sexkärniga rätt så duktigt. http://www.sweclockers.com/recension/15375-amd-fx-6100-och-fx...

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Nja är nog tvärtom numera, efter lanseringen av FX8350 hösten 2012 ligger dom och nosar i5 3570k i baken, men innan den släpptes var dom inget att hurra för.
Var en glipa på ett flertal år mellan Phenom II X4 som var bra och höll sig i i5 760 trakten och presterar överlag bättre än FX6100, för att sedan inte släppa något vettigt innan FX8350 kom.

Jag tänker nog på AMD flera år innan det, när dom låg riktigt bra till mot Intel. Har inte varit så insatt vad som hänt med AMD de sista åren då man suttit med den antika men prisvärda Q66 och haft annat i skallen. Bytte nyligen upp mig till en 3930k och trodde inte mina ögon, men fortfarande trodde jag inte AMD låg så risigt till prestandamässigt. I vilket fall hoppas jag att dom kommer i kapp mer, alltid något med 8350! Ska börja läsa upp mig på processorfronten igen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bulltazar:

Det är din cpu som flaskar.

http://www.sweclockers.com/recension/15375-amd-fx-6100-och-fx...

Blir stor skillnad på min fpsn med din FX6100 cpu, köp en FX8350 så blir de bättre.

Handlar inte bara om kärnor utan cpuns uppbyggnad,just där ligger FX6100 en bra bit efter och blir en flaskhals i flera av moderna spel.
Nae man säger inget om en i5 2500k just därför att den inte flaskar ett 7970 kort, kan även driva 2st 7970 utan flaskhals om man överklockar den.

I moderna spel presterar inte en FX6100 som en i5 2500k, enbart i program där alla kärnor används ligger den runt en i5a.

Om jag ska va ärlig hade mina aningar faktiskt om detta. Tycker det är sanslöst att AMD som nu försöker göra sig bra på marknaden fuskar så in i norden nu och ger bra nog sämre reslutat en en sådan processor borde ha. menar det idag skulle jag hellre välja en amd phenom 2 1100 istället för en amd fx 6100 ,medans intel gör bättre procesorer i nästa generation går amd ner sig. det är det som är lite kul faktist och vist alla procesorer går att klocka men oavsett prislapp, så känns det som att det inte borde va så. om vi nu går på prislappen på i5 3570k som ligger på 1750:- medans FX seriens 8150 ligger på 1320:- då väljer jag hellre en i5a för att den får man mer för pengarna. dock går vi på intels i3 2100 så ligger den likvärdig med en amd fx 4100 oavsett klock hastiget som nu ligger på 4ghz prislappen skiljer nån 50 lapp. märk väl detta är i spel i flertrådiga aplikationer kanske amdn ligger bättre till dock har ju intel i3an HT som jobbar upp det hela väldigt bra... Men men

Och nej jag försöker inte klanka ner på amd användare nu och jag förstår mer en väl att alla kanske inte har råd att gå på intel (alla gånger)men enligt mig nu som testat båda platformarna nämner jag bara detta av ren erfarenhet

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag tänker nog på AMD flera år innan det, när dom låg riktigt bra till mot Intel. Har inte varit så insatt vad som hänt med AMD de sista åren då man suttit med den antika men prisvärda Q66 och haft annat i skallen. Bytte nyligen upp mig till en 3930k och trodde inte mina ögon, men fortfarande trodde jag inte AMD låg så risigt till prestandamässigt. I vilket fall hoppas jag att dom kommer i kapp mer, alltid något med 8350! Ska börja läsa upp mig på processorfronten igen

Finns dock en tråkig sak med 2011. Har inte klurat ut hur jag de närmaste 5 åren skall kunna förklara för frun att man minsann behöver en ny burk och inte heller hur man skall motivera ett nybygge inför sig själv heller de närmaste åren.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar ser ut som jag får köpa en kylare och föröka överklocka lite. Men jag har bara en fråga. Den tabellen stämmer verkligen inte för mig jag har mer bort emot 50 fås i medel på high i bf3 och 30 som lägsta. Vad beror det på?:)

Visa signatur

Modekort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 CPU: AMD FX-6100 X6 3,3GHz Black Edition GPU: Gigabyte Radeon 7970 Ghz Edition RAM: Corsair 16GB (2x8) Vengance Hårdiskar: SSD:A-Data 256GB R/550 W/530 Vanliga: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64mb Sata-3 & Seagate Barracuda 320GB 5400rpm Sata-2 Nätagg:BeQuiet 730W

Permalänk
Medlem
Skrivet av bingobelle:

Finns dock en tråkig sak med 2011. Har inte klurat ut hur jag de närmaste 5 åren skall kunna förklara för frun att man minsann behöver en ny burk och inte heller hur man skall motivera ett nybygge inför sig själv heller de närmaste åren.

Om det är läget så håller jag tummarna att du vinner på bingo, om inte frun vill dra ner på damskorna förstås
Jag håller med att LGA2011 inte är bland de billigaste, jag bakade mina nudlar många gånger om innan uppgraderingen. Grejen är att man inte uppgraderar så ofta och precis som med Q66 så hoppas jag att denna håller sig i många år framöver (eller tills Intels 12/15/16-kärniga kommer ut).

Senast förra året satt jag på en Q66, 8GB RAM, 2x4890 2GB som konfigurerades för att matcha inkomsten som student. När jag skaffade min gamla antika prolle gick jag återigen emot strömmen, skaffade QC med 8GB RAM när folk rekommenderade DC samt 2-4GB RAM, just för att dåtida spel inte utnyttjade mer som bevisades om och om i forumet. Skulle vara intressant med en tabell över hur många av dessa som faktiskt satt å lirade moderna spel 2012

3930K är overkill i dagsläget på alla sätt & vis, om man inte jobbar som 3D-modellerare eller liknande. 2600K springer ikapp & förbi i spelprestanda då de har lägre värmeutveckling (mer rum för överklockning), det till halva priset dessutom. Möjligen en dag i framtiden kommer 39xx att få visa sin riktiga styrka, precis som Q66 fick göra efter många år...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Taptez:

Tack för alla svar ser ut som jag får köpa en kylare och föröka överklocka lite. Men jag har bara en fråga. Den tabellen stämmer verkligen inte för mig jag har mer bort emot 50 fås i medel på high i bf3 och 30 som lägsta. Vad beror det på?:)

Va?

Sweclockers kör endast introt där man är ute och kör bil, dvs spelet är inte igång på riktigt. Det går nämligen inte att få repeterbara sekvenser på nåt annat sätt.

citat
Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Kent;13316211"]Va?

Sweclockers kör endast introt där man är ute och kör bil, dvs spelet är inte igång på riktigt. Det går nämligen inte att få repeterbara sekvenser på nåt annat

Aha amen då så:)

Visa signatur

Modekort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 CPU: AMD FX-6100 X6 3,3GHz Black Edition GPU: Gigabyte Radeon 7970 Ghz Edition RAM: Corsair 16GB (2x8) Vengance Hårdiskar: SSD:A-Data 256GB R/550 W/530 Vanliga: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64mb Sata-3 & Seagate Barracuda 320GB 5400rpm Sata-2 Nätagg:BeQuiet 730W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dalton Sleeper:

Om det är läget så håller jag tummarna att du vinner på bingo, om inte frun vill dra ner på damskorna förstås
Jag håller med att LGA2011 inte är bland de billigaste, jag bakade mina nudlar många gånger om innan uppgraderingen. Grejen är att man inte uppgraderar så ofta och precis som med Q66 så hoppas jag att denna håller sig i många år framöver (eller tills Intels 12/15/16-kärniga kommer ut).

Senast förra året satt jag på en Q66, 8GB RAM, 2x4890 2GB som konfigurerades för att matcha inkomsten som student. När jag skaffade min gamla antika prolle gick jag återigen emot strömmen, skaffade QC med 8GB RAM när folk rekommenderade DC samt 2-4GB RAM, just för att dåtida spel inte utnyttjade mer som bevisades om och om i forumet. Skulle vara intressant med en tabell över hur många av dessa som faktiskt satt å lirade moderna spel 2012

3930K är overkill i dagsläget på alla sätt & vis, om man inte jobbar som 3D-modellerare eller liknande. 2600K springer ikapp & förbi i spelprestanda då de har lägre värmeutveckling (mer rum för överklockning), det till halva priset dessutom. Möjligen en dag i framtiden kommer 39xx att få visa sin riktiga styrka, precis som Q66 fick göra efter många år...

Fick mig ett litet skratt där. Det handlar inte om ekonomi utan mer det faktum att det också skall kännas nödvändigt. Har också själv för några veckor sedan bytt min trotjänare ( klockad q9450 på x38 bräda ) mot en 2011 plattform. Valde också 3930 då jag tyckte att 3960 o 3970 inte var prisvärda. Menade mer att jag tror att den kommer att räcka väldigt länge om man bara byter gpu en eller två gånger. Det är just det som är lite tråkigt för blir svårt att motivera sig själv närmaste åren att bygga en ny. Är inte den som bygger nytt stup i kvarten bara för att bygga nytt så att säga.

Men som du själv sa, fick också höra 2008 att qauden var onödig. Men den fungerar faktiskt fortfarande riktigt bra och igentligen var en ny dator inte helt nödvändig. Men fick tristess en dag o surfade in på komplett o tänkte, skall jag bygga en ny burk så får det fanimig bli ngt rejält. Annars kan det kvitta.

Permalänk
Medlem

Jag har ett sapphire 7970 Ghz edition och jag ligger alltid på lite över 60 fps på ultra kan inte vara grafikkortet som det är fel på.

Visa signatur

-Vansinne är ärftligt, man får det av sina barn.-

AMD Ryzen 7 5800X - NZXT Kraken X73 | Asus Rog Strix LC 6800XT | 32GB DDR4 Corsair Vengeance | ASUS ROG STRIX B550-F | 500GB Samsung 860 EVO | 500GB Samsung 970 EVO | Corsair RM850 | Define 7 S/V TG | Windows 10 64bit |