Permalänk
Medlem

Skärm med komponent ingång?

Försöker hitta en skärm med komponent ingång som är bra för gaming. ska ha skärmen till datorn och möjlighet att koppla in diverse spel konsol via komponent ingång.

Permalänk
Medlem

Kan du inte skaffa en adapter från komponent till vga? Typ en sån härn http://www.hdcabling.co.za/images/3_RCA_Component_%20to_%20VG...
Nu var denna lite lång men men.

Visa signatur

Chassi: FD Arc || PSU: EVGA G2 750W || MB: ASUS B350M-A || CPU: RYZEN 5 1400 || GPU: HD 6870 || RAM: 8GB|| HDD: 1TB WD || SSD: Intel 330 120GB||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pejnar:

Kan du inte skaffa en adapter från komponent till vga? Typ en sån härn http://www.hdcabling.co.za/images/3_RCA_Component_%20to_%20VG...
Nu var denna lite lång men men.

Detta fungerar troligtvis inte eftersom VGA behöver en separat synkledare. Många projektorer har dock modifierade vga-kontakter som kan ta emot RGB- och yPbPr-signaler med synksignalen överlagrad på en av bildkanalerna - dessa skulle funka fint med en sådan kabel.

pluppen_: Jag antar att dina konsoler saknar HDMI? Det bästa alternatviet är då en liten TV med komponentingång.

Permalänk
Medlem

Ok men det hade varit att föredra med en pc-monitor, då jag i dagsläget bara har en skärm. Finns det nån typ av signal konverterare som inte kostar en förmögenhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pluppen_:

Ok men det hade varit att föredra med en pc-monitor, då jag i dagsläget bara har en skärm. Finns det nån typ av signal konverterare som inte kostar en förmögenhet?

Absolut, sån här småelektronik brukar ofta finnas på eBay.com till väldigt förmånliga priser (även om det ibland är lite tveksam kvalitet).

Denna kan t.ex. vara värd att prova. Jag har en hdmi-splitter därifrån som fungerar sjukt bra.

Permalänk

Vad är det för konsol som har komponent men inte HDMI? I så fall är det väll RCA?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Vad är det för konsol som har komponent men inte HDMI? I så fall är det väll RCA?

Tidiga Xbox 360 saknade HDMI, så jag antar att det är nåt sånt. Eller kanske något från en tidigare generation t.ex. GameCube, Xbox osv.

RCA är det definitivt, men RCA är en kontaktstandard och säger inte särskilt mycket om signalen som skickas.

Permalänk
Skrivet av dagbro:

Tidiga Xbox 360 saknade HDMI, så jag antar att det är nåt sånt. Eller kanske något från en tidigare generation t.ex. GameCube, Xbox osv.

RCA är det definitivt, men RCA är en kontaktstandard och säger inte särskilt mycket om signalen som skickas.

Då har man lärt sig något nytt, det visste jag inte. Varför hade man inte HDMI från början. Nä RCA är inget alternativ. Dock brukar det vara det eller HDMI på moderna konsoler.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Då har man lärt sig något nytt, det visste jag inte. Varför hade man inte HDMI från början. Nä RCA är inget alternativ. Dock brukar det vara det eller HDMI på moderna konsoler.

Som sagt så är RCA bara en typ av kontakt och ingen signalstandard(som t.ex. HDMI är). Kvaliteten beror därför helt på den signal som skickas. Kompositvideo(1 gul) är inget att hurra över, men komponent(3st - r, g b) kan faktiskt ge riktigt bra bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pluppen_:

Försöker hitta en skärm med komponent ingång som är bra för gaming. ska ha skärmen till datorn och möjlighet att koppla in diverse spel konsol via komponent ingång.

Jag har komponentingång på min nuvarande skärm som är en HP LP2475w och som jag personligen är fruktansvärt nöjd med. Den har dock fortfarande ett relativt högt pris ser jag och verkar tyvärr ut att ha gått ur produktion nu. Kanske går det att få tag i en till ett rimligt pris begagnat dock.

Permalänk

Har inte Dells IPS skärmar, Komponent ingång?
För mig ja såg det förut, vilket ja tyckte var rätt frännt.

För du vill inte ha en Aktiv-Omvandlare, blir input lag och försämrad kvalité.

Permalänk
Medlem

Ja precis en äldre 360 har bara komponent. Även med Wii är det lite svårt att få ut HDMI. Har googlat en stund och som jag förstår det ska det gå med en sån adapter som Pejnar visa: http://www.hdcabling.co.za/images/3_...0VGA_Cable.jpg om skärmen kan ta emot yPbPr-signaler precis som dagbro sa, vilka skärmar kan det? kan http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=946255 den ta emot yPbPr-signaler?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Är det en bra skärm då? värd 3400? bättre sämre än Dell UltraSharp U2412M för 2200?

Permalänk

Va jag vet, så kan du se det där som en storebror till U2412M.

Den här skärmne satsar mer på själva IPS tekniken (Exakta Färger etc), mot lillebror som är lite mer åt,
TN wana be i IPS format, eller hus man ska säga.

Rätta mig om ja har fel.

Permalänk
Medlem

haha jag beställde en Dell UltraSharp 24" U2410 IPS och ett 7970 när jag ändå var igång tack för hjälpen