Permalänk
Medlem

Ny datormus för spelande

Tja sweclockers! behöver lite hjälp och åsikter angående köp av datormus. En polare som ska köpa ny och den ska spelas med mycket och vara skön längre perioder, han har snöat in sig på R.A.T mössen nu och jag är själv lite tveksam... vet ej kanske är bra saker trots allt.

Jag har rekommenderat Mionix naos vilken är den jag använder. Har ni lite tips och åsikter? Tack!

Permalänk

Logitech G400?

Permalänk
Permalänk

Qpad 5k som ovanstående. Jag köpte den och är SUPERNÖJD!
Väldigt bekväm mus, sitter som klister.

Permalänk
Medlem

Razer Death Adder v3 säger jag. Men det är ju en smaksak.
Testa polares och åk in till elektronikaffärerna och kläm och känn lite på dem.

Permalänk
Medlem

Rent sensor-mässigt så borde väll den senaste deathadder vara bäst med optiska 4g sensorn.. Men jag har inte kollat runt så mycket.. bästa är väll att kolla nått forum lr nått.. Men den musen verkar bäst.

Dom flesta lasermöss har ju nån liten inbyggd acceleration eller så är det nått annat litet fel.. Så undvik dessa imo.. Jag själv har en G9x.. vilket är väldigt bra passform för mig och även bra kvalitet. dock är sensorn inte bäst... Det är lite acceleration tyvärr.. annars hade det vart en perfekt mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hackeron:

Rent sensor-mässigt så borde väll den senaste deathadder vara bäst med optiska 4g sensorn.. Men jag har inte kollat runt så mycket.. bästa är väll att kolla nått forum lr nått.. Men den musen verkar bäst.

Dom flesta lasermöss har ju nån liten inbyggd acceleration eller så är det nått annat litet fel.. Så undvik dessa imo.. Jag själv har en G9x.. vilket är väldigt bra passform för mig och även bra kvalitet. dock är sensorn inte bäst... Det är lite acceleration tyvärr.. annars hade det vart en perfekt mus.

Dock är det väldigt lätt att stänga av den accelerationen Jag skulle rekommendera dig en Logitech G400 eller en av Corsairs möss(M65, M90), beroende på vilken som passar dig bäst!

Visa signatur

DATOR: [ASUS P8Z77-V DELUXE | ASUS GeForce GTX 670 DIRECT CU II | Intel 330 series 120GB | Intel Core i5 3570K | Corsair VENGEANCE 8GB 1600MHz | Corsair Hydro H80 | Cooler Master M2 620W Modular | Fractal Design Arc Midi R2 USB 3.0]

FOTO: [Nikon D80 | Nikon SB-700 | Nikon 50mm 1.4/f | Sigma DC 18-50mm 2.8/f EX MACRO HSM]

Permalänk
Avstängd

Deathadder v3 helt klart.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Vilken mus man skall ha är så personligt. Jag har lite större så för mig tex så är en G400 i minsta laget. Har testkört en QPAD 5K men jag kan bara förmå mig att gilla den. Storleken är perfekt men jag är inte van vid att ha ring och lillfinger på musen och sen får jag inte samma rörelsekänsla med den heller. Jag tror jag måste hitta mig en G500 då den skall vara lite större och tyngre än G400.

Så vill din polare köpa en QPAD 5K så har jag en liggandes, PMa mig.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

Logitech G300 är riktigt nice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aspir3:

Dock är det väldigt lätt att stänga av den accelerationen Jag skulle rekommendera dig en Logitech G400 eller en av Corsairs möss(M65, M90), beroende på vilken som passar dig bäst!

Nej du har ingen aning om va jag pratar om.. Jag är inte förståndshandikappad. Det är pytte lite acc inbyggt i vissa av laser-sensorerna.. Varför vet jag inte.. Tex G9x lider av detta.. OBs.. Detta är om man är riktigt kräsen vilket jag är.. Dom flesta märker inte ens av detta.. Men det är inte optimalt..

Här är en lista ja hitta efter en googling:

If you’re in the market for a new mouse, I thought this list would come in super handy. While from early 2011, it details all mice still for sale that have flawless/perfect sensors. No positive or negative accel, no prediction/angle snapping, and no other reported widespread issues.
- Microsoft WMO 1.1 (STMicroelectronics OS MLT 04).
- Microsoft IMO 1.1 (STMicroelectronics OS MLT 04).
- Microsoft IME 3.0 (STMicroelectronics OS MLT 04).
- Razer Deathadder 3G with latest firmware (Avago ADNS-S3668).
- Razer Deathadder 3.5G with latest firmware (Avago ADNS-S3888).
- Razer Abyssus with latest firmware (Avago ADNS-S3888).
- Logitech G400 with PID above LZ13333 (Avago 3095)

Additionally, here are mice that have no prediction (or it can be disabled), but do have accel or other issues. Mice with prediction/angle snapping (e.g. Logitech MX518) have been left out entirely:
- Cooler Master Storm Spawn (Avago ADNS-3090). Jittering and high LoD fixed by firmwares 32, but have introduced some tracking issues with certain surfaces.
- Logitech G9 (Avago ADNS-6090). Skipping. Negative acceleration.
- Logitech G9x, Logitech G500 (Avago ADNS-S9500). Positive acceleration.
- Steelseries Xai, Steelseries WoW Cataclysm (Avago ADNS-A9500). Positive acceleration.
- ROCCAT Kone+ (Avago ADNS-9500). Positive acceleration.
- Mionix Naos 5000 (Avago ADNS-9500). Positive acceleration.
- Razer Mamba, Razer Naga, Razer Imperator, Razer Disney TRON (Philips Twin Eye PLN 2032). Z-axis issue.
- Saitek Cyborg R.A.T. 7, Saitek Cyborg R.A.T. 9 (Philips Twin Eye PLN 2032). Z-axis issue. Click bug?
- Razer Lachesis, Razer Orochi (Philips Twin Eye PLN 2031). Z-axis issue.
- Saitek Cyborg R.A.T. 5 (Philips Twin Eye PLN 2031). Z-axis issue.
- Cooler Master Storm Inferno (Philips Twin Eye PLN 2031). Z-axis issue.
- Thermaltake Tt eSPORTS BLACK (Philips Twin Eye PLN 2031). Z-axis issue.
- Cooler Master Storm Sentinel Advance (Philips Twin Eye PLN 2302). Z-axis issue. Click bug?

Further reading:
- ESREALITY MouseScore 2007
- Interface device wiki
- Optical Mouse Technology Review
- Mouse sensor and tech reference list

Permalänk

Jag använder en Tt eSports Black, och den passar min näve perfekt. Den är ganska speciell i formen, men passar mig som sagt perfekt

Permalänk
Medlem

Om han har stora händer så passar G400 bra. Har den själv och fungerar skitbra.

Visa signatur

[ i7 3930k @ 4,1GHz. Asrock x79 Extreme4. Team Group Red 16gb DDR3 2133MHz. EVGA GTX 1070 Hybrid. Adata 120gb SSD. Corsair AX850. Be Quiet! Dark Base Pro 900. Asus ROG Swift PG279Q. Harman Kardon 730. Fostex T20RP. Technics SL-1200MK3D]

Permalänk
Skrivet av Lucce11:

Om han har stora händer så passar G400 bra. Har den själv och fungerar skitbra.

Tror det är väldigt personligt, för mig är den för liten.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

Steelseries Ikari Laser
http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=1211

Sjukt hur nöjd jag är med denna mus de senaste 6 åren. (Yup, haft den sedan 2007)
Har aldrig strulat eller gått sönder.
Enormt skönt glid och sitter asskönt i handen.
Har aldrig gillat Logitech eller Razer, utan gått från en Explorer 3.0 till denna.
Kommer alltid att rekommendera denna mus då den är helt underbar, samt jävligt okänd och underskattad.
Du måste kika närmare på den.

Noterbart. Som du även kunde se på videon så finns det personer som de får dubbelklick när de klickar en gång på vänster knapp.
Detta har aldrig hänt mig eller 3 andra vänner som har denna mus.

Här har du även Sweclockers recension på musen.
http://www.sweclockers.com/recension/6023-steelseries-ikari/5

Här finns även ett par reviews på deras hemsida.
http://steelseries.com/products/mice/steelseries-ikari-laser

En till review från Overclock3d.
http://www.overclock3d.net/reviews/input_devices/steelseries_...

Ett problem är att Laser-versionen inte finns på så många ställen längre, utan den optiska, billigare versionen Steelseries Ikari Optical finns t.ex även på Webhallen m.fl. Dock är den inte alls lika bra. Så skippa den optiska, och kika på Laser istället.

Lycka till!
Återkom med vilken det blev tillslut

Edit: Såg att den fanns på Kjell & Co för 399:-
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...

Vet dock inte om den är så billig för att den inte finns på lager och att den aldrig kommer komma in mer, men ring dom o kolla

Permalänk
Medlem
Skrivet av hackeron:

Nej du har ingen aning om va jag pratar om.. Jag är inte förståndshandikappad. Det är pytte lite acc inbyggt i vissa av laser-sensorerna.. Varför vet jag inte.. Tex G9x lider av detta.. OBs.. Detta är om man är riktigt kräsen vilket jag är.. Dom flesta märker inte ens av detta.. Men det är inte optimalt..

Vilken tur att jag inte rekommenderade någon av de mössen på listan då ^^

Visa signatur

DATOR: [ASUS P8Z77-V DELUXE | ASUS GeForce GTX 670 DIRECT CU II | Intel 330 series 120GB | Intel Core i5 3570K | Corsair VENGEANCE 8GB 1600MHz | Corsair Hydro H80 | Cooler Master M2 620W Modular | Fractal Design Arc Midi R2 USB 3.0]

FOTO: [Nikon D80 | Nikon SB-700 | Nikon 50mm 1.4/f | Sigma DC 18-50mm 2.8/f EX MACRO HSM]

Permalänk
Skrivet av stoffeboffe:

Vilken mus man skall ha är så personligt. Jag har lite större så för mig tex så är en G400 i minsta laget. Har testkört en QPAD 5K men jag kan bara förmå mig att gilla den. Storleken är perfekt men jag är inte van vid att ha ring och lillfinger på musen och sen får jag inte samma rörelsekänsla med den heller. Jag tror jag måste hitta mig en G500 då den skall vara lite större och tyngre än G400.

Så vill din polare köpa en QPAD 5K så har jag en liggandes, PMa mig.

Jag övergick till en 5k då jag antingen släpade de nämnda fingrarna i mattan eller satt och fick kramp för att hålla upp den. Tog ett tag innan jag fick kontroll över 5k men när den väl sitter är den enligt min åsikt mycket mer av-lastande än en "vanlig" mus som exempelvis deathadder.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Permalänk

Qpad 5k är svaret på väldigt många "musfrågor", jag har själv en min polare har själv en och som sagt sitter den som klister i handen!

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Skrivet av Yorgo_:

Steelseries Ikari Laser
http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=1211

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=mrQXew...

Sjukt hur nöjd jag är med denna mus de senaste 6 åren. (Yup, haft den sedan 2007)
Har aldrig strulat eller gått sönder.
Enormt skönt glid och sitter asskönt i handen.
Har aldrig gillat Logitech eller Razer, utan gått från en Explorer 3.0 till denna.
Kommer alltid att rekommendera denna mus då den är helt underbar, samt jävligt okänd och underskattad.
Du måste kika närmare på den.

Noterbart. Som du även kunde se på videon så finns det personer som de får dubbelklick när de klickar en gång på vänster knapp.
Detta har aldrig hänt mig eller 3 andra vänner som har denna mus.

Här har du även Sweclockers recension på musen.
http://www.sweclockers.com/recension/6023-steelseries-ikari/5

Här finns även ett par reviews på deras hemsida.
http://steelseries.com/products/mice/steelseries-ikari-laser

En till review från Overclock3d.
http://www.overclock3d.net/reviews/input_devices/steelseries_...

Ett problem är att Laser-versionen inte finns på så många ställen längre, utan den optiska, billigare versionen Steelseries Ikari Optical finns t.ex även på Webhallen m.fl. Dock är den inte alls lika bra. Så skippa den optiska, och kika på Laser istället.

Lycka till!
Återkom med vilken det blev tillslut

Edit: Såg att den fanns på Kjell & Co för 399:-
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...

Vet dock inte om den är så billig för att den inte finns på lager och att den aldrig kommer komma in mer, men ring dom o kolla

Håller med dig! Är extremt nöjd med min Ikari Laser. Rekomenderar den! Bytte från en Razer Deathadder.

P.S Det var jag som köpte sista musen Kjell hade i lager D.S

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Kraken X52 | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk
Medlem

Jag har en RAT 9 som jag tyckte var riktigt nice, dock höll den inte allt för länge och sensorn började glappa med hoppande muspekare och så.

Köpte nyligen Razer Deathadder 2013 Gaming Mouse vilket jag antar är Razer Deathadder v3 och den är gudomligt skön.

Har tidigare haft första deathaddern för många år sen men jag hade glömt bort hur skön deathaddern va att hålla i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskrosbarnet:

Håller med dig! Är extremt nöjd med min Ikari Laser. Rekomenderar den! Bytte från en Razer Deathadder.

P.S Det var jag som köpte sista musen Kjell hade i lager D.S

Åkte själv ut till Nacka Forum och köpte två st nya möss och ställde ner dessa i källaren för framtida användning när min nuvarande lägger av.
Skaffar man två st extra möss så är man garanterat nöjd med sin.