Permalänk

ESD skydd?

vet att vissa använder typ plast mattor som dom lägger alla delar på. (ESD vad jag hört) har ett antistatiskt armband som jag knappt använder när man pillar i datorer. är de viktigt med ESD skydd? vart kan jag köpe de om de är nåt viktigt?

Visa signatur

Dator: Intel core i7 2600k, 8gb corsair vengance 12800, 90gb ocz vertex 3 ssd, asus geforce gtx 560 direct cu, gigabyte z68xp-ud3 moderkort, 500gb segate 7200rpm.

Permalänk
Medlem

armband är väl viktigast matta behövs inte riktigt ..

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

det är viktigt att tänkta på att man kan ge delarna en stött. så det kan vara bra att ha ESD-armband om man vill hålla sig säker. sen kan man ju lägga delarna på ESD påse som följer med t.ex moderkortet eller grafikkortet.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

jag kör ta i elementet tekniken och stå ej på mattor så brukar det fungera utmärkt

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWEDUDE99:

vet att vissa använder typ plast mattor som dom lägger alla delar på. (ESD vad jag hört) har ett antistatiskt armband som jag knappt använder när man pillar i datorer. är de viktigt med ESD skydd? vart kan jag köpe de om de är nåt viktigt?

Jag tycker inte du ska ha något att oroa dig för. Jag har aldrig använt esd armband och kommer aldrig göra. När du bygger datorn behöver du inte ha på dig en ylletröja och släpa fötterna på heltäckningsmattan om du har någon. Är du orolig kan du jorda dig genom att ta i en diskbänk om du har någon.

Permalänk
Medlem

Jag brukar jorda mig mot katten innan jag pillar i burken, funkar alldeles utmärkt. Katter finns mängder av på blocket för en billig peng. Annars ut på landet och fråga om du får ta hem en bonnkatt. Funkar bra som fotvärmare också.

Permalänk

Jag använder det, och särskilt när man bygger åt polare eller installerar en dyr komponent. Vore ju synd om den blev ESD-skadad.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av simon253:

jag kör ta i elementet tekniken och stå ej på mattor så brukar det fungera utmärkt

Skrivet av ezio:

Jag tycker inte du ska ha något att oroa dig för. Jag har aldrig använt esd armband och kommer aldrig göra. När du bygger datorn behöver du inte ha på dig en ylletröja och släpa fötterna på heltäckningsmattan om du har någon. Är du orolig kan du jorda dig genom att ta i en diskbänk om du har någon.

Ni har fel uppfattning om vad jordning är. Det har behandlats på forumet många gånger tidigare. I stället för att skriva det igen så länker jag till ett av mina tidigare inlägg i frågan

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Jag brukar jorda mig mot katten innan jag pillar i burken, funkar alldeles utmärkt.

Vill bara höja ettt varningens finger här, detta är inte enbra idé alls. Tvärtom kommer du kunna orsaka skador på detta sätt. Ska du använda husdjur såsom en katt för att jorda måste du neutralisera katten genpm att gnida den mot en ballong. -_-

Mer seriöst, Ja det är viktigt eftersom det finns en chans på tusen kanske att du förstör något, tar du i ett element innan är chansen kanske en på 100.000. Helt påhittade siffror, men det är så jag ser det. Se till att inte vara statiskt laddad bara, ett ESD armband försäkrar dig om det på ett ganska billigt sätt.

Visa signatur

01101110 01101111 00100000 01100111 01110010 01100001 01110110 01101001 01110100 01111001 00100000 00101101 00100000 01101110 01101111 00100000 01101101 01101001 01110011 01100101 01110010 01111001

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av ezio:

Jag tycker inte du ska ha något att oroa dig för. Jag har aldrig använt esd armband och kommer aldrig göra. När du bygger datorn behöver du inte ha på dig en ylletröja och släpa fötterna på heltäckningsmattan om du har någon. Är du orolig kan du jorda dig genom att ta i en diskbänk om du har någon.

Skrivet av simon253:

jag kör ta i elementet tekniken och stå ej på mattor så brukar det fungera utmärkt

eller så kan man jorda sig med chassit.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

ESD-skydd ÄR viktigt, och att "jorda sig mot X, sen är det lugnt" hjälper INTE. Alla som påstår motsatsen har fel, och det säger jag inte för att jag är dryg utan för att det är ordentligt vetenskapligt backat, både teoretiskt och praktiskt.

ESD-skador kan visa sig direkt. Eller först imorgon. Eller om en vecka. Eller en månad. Eller ett år. Varför chansa?

ESD-armband är bra, kör med det. Finns att köpa lite varstans och kostar max en 50-lapp.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, ESD-skydd är viktigt. Finns redan ett otal trådar där detta diskuterats och analyserats in i benmärgen.

§ 2 Innan du skriver
För att undvika att samma frågor och diskussioner upprepas om och om igen:
§ 2.1 Läs de klistrade trådarna som finns i respektive forumdel innan du ställer frågor.
§ 2.2 Använd sökfunktionen. Din fråga kan mycket väl redan vara ställd och besvarad.

*tråd låst *

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.