Audio Technica ATH-M50 rak eller skruvad sladd.

Permalänk

Audio Technica ATH-M50 rak eller skruvad sladd.

Hej!

Jag har bestämt för att inhandla ett par Audio Technica ATH-M50.
Som kanske titeln avslöjar så är jag en gnutta konfunderad av om jag ska välja rak eller skruvad sladd.
Min frågor är då: Hur är längdskillnaden mellan de olika modellerna? Ungefär till vilken längd kan den skruvade stretchas ut till?
Har väldigt mycket sladdar så det lutar lite halvt åt den skruvade vid tillfället.

Jag ska använda hörlurarna främst till min lilla hemmastudio, för gitarr och sång.
De kommer vara anslutna till en Presonus AudioBox 22VSL (http://www.presonus.com/products/AudioBox-22VSL).
Anslutningen sitter på baksidan och klarar av upp till 60 ohm.

Jag hade även tänkt att använda dessa till att lyssna på musik och film när jag är på resande fot, typ långa resor i sittande position.
Då kommer det till en liten offtopic fråga.
Jag har googlat runt lite på hur låg outputimpedans påverkar ljudet, men har tyvärr inte hittat något svar, eller bara googlat dåligt.
Jag har för mig att jag läst här på forumen att det ger ett sprakigare ljud och så, men skulle gärna uppskatta en lite djupare förklaring om någon orkar eller har tid.

Tack!
Mvh, SillyPumpkin

Visa signatur

MB: Asrock Extreme4 Gen3 | GPU: Asus Geforce GTX660 Ti DirectCuII | CPU: Intel i5-3570k 4.1Ghz @ 1.288V | PSU: Corsair TX750M | Minne: G.Skill Sniper 4x4gb 1866 mhz | Chassi: Fractal Define R4 Svart | SSD: Intel 120 gb | HDD: WD Green 1.5 tb | Ljud: Audio Technica ATH-M50 | Laptop:ASUS U46SV

Permalänk
Medlem

Rent generellt kan man säga att lågohm lurar ger ett sämre ljud (är det det du menar med sprakligare?) och högohm ger bättre.
MEN det är då av anledningen att oftas är lågohm billigare än högohm (generellt överlag nu) därav skillnaden.
Hur en lur låter beror i stort sett på hur tillverkaren har räknat ut att den sak låta och om det då är hög,låg ohm spelar midre roll utan det är först när förstärkaren kommer in ohm spelar roll.
Och rent generellt så har en förstärkare mer kontroll (=bättre ljud) på hög ohm lurar men samtidigt så sänks då ljudnivån som förstärkaren kan pressa ur lurarna och kräver då en "kraftigare förstärkare" för att det ska spela högt.

Sen finns det andra saker som påverkar ljudet när man tar en lågohm stärkare på högohm lurar och tvärtom (fast inte samma) men har dålig koll på just detta och kan inte förklara det på ett enkelt sätt (dvs inte behöva skriva en halv bibel för att förklara).
Med andra ord är det ju alltid bäst att sträva efter sörstärkare och lurar som har matcjhande ohm.
Men en 60ohm förstärkare bör klara av att driva ett par 32ohm lurar som ath-m50 är (kanske inte till 100% ljudtryck OCH kvalitet men 90% bör den klara).
Från 32ohm så är ju 60ohm nästa "normal" steg (finns ju några på 40,50 med) i lur världen och det brukar gå bra att driva 1-2 steg upp,ner på ohm skalan Det är främst ljudstyrkan som kan ställa till det om man 2 steg upp.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Låg ohmiga hörlurar kräver mer ström medans hög ohmiga kräver mer spänning, låg ohmiga är därför lättare att driva och bättre att ha på resor osv för man slipper ha med sig en förstärkare.

Har själv den skruvade sladden och den kan väl sträckas ut typ 2-2,5m

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/headphone-amp-impedance.ht...
Om jag har förstått saken rätt så vill man ha så låg outputimpedance på en förstärkare som möjligt, helst bör den understiga 1/8 av hörlurarnas impedance...