Hjälp mig med Ghosta WinXP genom NätverksBoot

Permalänk

Hjälp mig med Ghosta WinXP genom NätverksBoot

Hej
Jag har sökt mängder på Google efter svar men hittar inget. Anledningen tror jag beror på att jag inte riktigt vet vad jag ska söka på och att jag är dålig på Engelska! Hoppas någon kan förklara enkelt för mig.

Det är så att jag vill klona min XP-dator till obegränsat antal andra precis likadana datorer. Likadana innebär att det är samma sorts dator. Skillnaden är att de står på olika platser bara.
Jag vill veta:
1.Hur skapar jag en Image-fil av huvuddatorn?
2.Vad behövs för att clientdatorn ska börja kopiera från Image-filen genom nätverksbootning?

1st Huvuddator som ska kopieras via nätverksbootning av clientdatorer är det enda scenario jag är intresserad av.

Blir evigt lycklig för svar! Om jag lär mig detta blir mitt jobb en barnlek!
Ha det!

Visa signatur

"SönderCrew" Is the shit

Permalänk
Vila i frid

Börja @ http://support.microsoft.com/kb/302577 så slipper din tråd bli låst för "piratkopiering" - eftersom du inte nämner exakta syftet med kloningen. Du har tillgång till XP VLK?

Permalänk
Medlem

Här är en lösning, ghosting for unix.
http://www.feyrer.de/g4u/

All info finns på sidan.

[Edit] ja den funkar även för windows.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Precis som hasenfrasen säger så måste du göra en referensinstallation först, där du installerar OS + alla ev. mjukvaror.
Syspreppa den.
Göra en image med tex Ghost (som nu heter Symantec System Recovery).
Lägger imagen på en fileshare.
Gör en SRD (BootCD mha samma program som ovan) och boota alla nya klienter med den skivan.
Välj restore, och peka på image på filesharen.

Vill man använda Microsoft mjukvara installerar man WDS-tjänsten på valfri windows server.
Dock är det mer meck första gångerna för att få till imagear

alt. 3 Köp Microsoft SCCM

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.