Uppgraderade till GTX 670 och ingen FPS ökning i wow, wtf?

Permalänk
Medlem

Uppgraderade till GTX 670 och ingen FPS ökning i wow, wtf?

Som titeln säger, jag uppgraderade idag mitt EVGA GTX 570 till ett Gigabyte GTX 670 (windforce) som enligt tester ska prestera jämnt med ett oklockat 680.
Men till min förvånan så ökade jag inte ett piss i World of Warcraft, visst, det är ett väldigt CPU krävande spel men wtf? Något borde det väll ändå ha gjort?:(
Sitter på en i5 2500k (3,3ghz) förövrigt.
Bör man kanske prova att överklocka den? Om så, vet ni någon simpel guide? Kan inte ett smack om det och vet inte ifall jag vågar gå in och pilla:p
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av aXz:

Som titeln säger, jag uppgraderade idag mitt EVGA GTX 570 till ett Gigabyte GTX 670 (windforce) som enligt tester ska prestera jämnt med ett oklockat 680.
Men till min förvånan så ökade jag inte ett piss i World of Warcraft, visst, det är ett väldigt CPU krävande spel men wtf? Något borde det väll ändå ha gjort?:(
Sitter på en i5 2500k (3,3ghz) förövrigt.
Bör man kanske prova att överklocka den? Om så, vet ni någon simpel guide? Kan inte ett smack om det och vet inte ifall jag vågar gå in och pilla:p
Mvh

En 670 måste överklockas för att prestera som en oklockad 680...
WoW i sig är ganska svårt o vinna fps i, jag har 680 sli och har runt 100 fps, ibland åker den ner till 70 ibland åker den upp till 140...De är ett MMO.
Sen så skalar SLI/CF sämre i mmos men sålänge du inte har lagg, så spelar de väl ingen roll?
Att överklocka CPUn kan hjälpa men inte säkert.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

wow är CPU krävande.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

En 670 måste överklockas för att prestera som en oklockad 680...
WoW i sig är ganska svårt o vinna fps i, jag har 680 sli och har runt 100 fps, ibland åker den ner till 70 ibland åker den upp till 140...De är ett MMO.
Sen så skalar SLI/CF sämre i mmos men sålänge du inte har lagg, så spelar de väl ingen roll?
Att överklocka CPUn kan hjälpa men inte säkert.

Gigabytes windforce är redan överklockat, sett diverse tester och det presterar runt 1-2% sämre än ett oklockat 680.
Här är ett http://www.techpowerup.com/reviews/Gigabyte/GeForce_GTX_670_W...

Permalänk
Medlem

Tror du skulle tjäna rätt mycket i WOW på att dra upp CPU till ~4.5. 2500k är väldigt överklocks vänlig.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem

Hmm.. nu har inte jag spelat WoW sedan det släpptes men är det verkligen så krävande så inte ett 570 klarar av att maxa det? Förstår inte riktigt varför man köper ett 680 för att spela Wow

Permalänk
Medlem

Som det har nämnts tidigare här så verkar det faktiskt som det är din CPU som skulle behöva lite mer skjuts.

Man köper inte en Ferarri och sedan sätter in en Fiat uno motor och tror att det kommer att gå fortare.
Så testa att klocka upp din CPU det kommer att göra större skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Byss:

Som det har nämnts tidigare här så verkar det faktiskt som det är din CPU som skulle behöva lite mer skjuts.

Man köper inte en Ferarri och sedan sätter in en Fiat uno motor och tror att det kommer att gå fortare.
Så testa att klocka upp din CPU det kommer att göra större skillnad.

Snarare sagt som att man kör med cykelhjul på en Ferrari.

Men som sagt, lite höjda frekvenser på din CPU bör ge bättre resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AirRaid:

Hmm.. nu har inte jag spelat WoW sedan det släpptes men är det verkligen så krävande så inte ett 570 klarar av att maxa det? Förstår inte riktigt varför man köper ett 680 för att spela Wow

Mjo wow kan bli väldigt krävande beroende på vad man gör, det är tex en stor skillnad på 10 vs 25m raids.
Tack för svaren, jag får ta och försöka lära mig lite om hur man klockar en cpu då, jag besitter ju trots allt en monsterkylare så det kanske är dags att man får användning av den:p

Permalänk

grafikkortet bestämmer i princip bara vilka inställningar du kan köra wow på medans själva processorn är hur många fps du får ut, får ut ca 130-150 fps på min i7-3770 och gtx560 sli med allt maxxat

Visa signatur

Stationär: i7 4930k @4.4ghz, GTX 780ti @1219mhz boost, 64GB DDR3 1687mhz, P9X79 Pro
Lan: Asus M VI Impact, i7 4770k, Msi R9 290x gaming, 16GB DDR3 1600mhz, 512gb Crucial m550 m.2
Utrustning:Steelseries Rival 700, Corsair K65 RGB, Sennheiser RS175, Qpad QC-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av deilwynna:

grafikkortet bestämmer i princip bara vilka inställningar du kan köra wow på medans själva processorn är hur många fps du får ut, får ut ca 130-150 fps på min i7-3770 och gtx560 sli med allt maxxat

Överklockad då lr? Kan la inte vara sååå stor skillnad på en i5 2500k och den?
Oklockad så har din 3.4ghz och min 3.3.

Permalänk
Skrivet av aXz:

Överklockad då lr? Kan la inte vara sååå stor skillnad på en i5 2500k och den?
Oklockad så har din 3.4ghz och min 3.3.

klockhastighets skillnaden är inte stor men min är 3.9ghz i turbo och hyperthreading (8 logiska kärnor, 4 fysiska kärnor) och integrerad grafikkrets (intel hd 4000), om du överklockar din 2500k till ~4ghz så kommer du högst troligt få ut mer fps, kanske till och med mer än jag får ut

Visa signatur

Stationär: i7 4930k @4.4ghz, GTX 780ti @1219mhz boost, 64GB DDR3 1687mhz, P9X79 Pro
Lan: Asus M VI Impact, i7 4770k, Msi R9 290x gaming, 16GB DDR3 1600mhz, 512gb Crucial m550 m.2
Utrustning:Steelseries Rival 700, Corsair K65 RGB, Sennheiser RS175, Qpad QC-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av deilwynna:

klockhastighets skillnaden är inte stor men min är 3.9ghz i turbo och hyperthreading (8 logiska kärnor, 4 fysiska kärnor) och integrerad grafikkrets (intel hd 4000), om du överklockar din 2500k till ~4ghz så kommer du högst troligt få ut mer fps, kanske till och med mer än jag får ut

Angående klockning, har hört att det sliter på CPU'n rätt bra, stämmer detta?
Kommer jag med andra ord få en kortare livslängd på den om jag drar upp den till 4ghz?

Permalänk
Skrivet av aXz:

Angående klockning, har hört att det sliter på CPU'n rätt bra, stämmer detta?
Kommer jag med andra ord få en kortare livslängd på den om jag drar upp den till 4ghz?

ja, du får kortare livslängd på processorn men det spelar ingen roll om du byter ut den var 4-6 år som de flesta gör, de flesta processorer är gjorda för att hålla i sin standard klockning i många år (ofta 10+ år), hade en överklockad (500mhz) pentium II processor från 2000 tills 2006, innan 2000 så hade jag den på sin standard klockning (400mhz), den skulle funkat även idag men skrotade hela den datorn pga hade ingen mer nytta av den när jag bytte upp mig till en amd athlon 6000+, den dog däremot väldigt fort, gick tillbaka till intel för dom vet jag håller vid standard klocking iaf. har inte erfarenhet av amds nyare processorer

Visa signatur

Stationär: i7 4930k @4.4ghz, GTX 780ti @1219mhz boost, 64GB DDR3 1687mhz, P9X79 Pro
Lan: Asus M VI Impact, i7 4770k, Msi R9 290x gaming, 16GB DDR3 1600mhz, 512gb Crucial m550 m.2
Utrustning:Steelseries Rival 700, Corsair K65 RGB, Sennheiser RS175, Qpad QC-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av deilwynna:

ja, du får kortare livslängd på processorn men det spelar ingen roll om du byter ut den var 4-6 år som de flesta gör, de flesta processorer är gjorda för att hålla i sin standard klockning i många år (ofta 10+ år), hade en överklockad (500mhz) pentium II processor från 2000 tills 2006, innan 2000 så hade jag den på sin standard klockning (400mhz), den skulle funkat även idag men skrotade hela den datorn pga hade ingen mer nytta av den när jag bytte upp mig till en amd athlon 6000+, den dog däremot väldigt fort, gick tillbaka till intel för dom vet jag håller vid standard klocking iaf. har inte erfarenhet av amds nyare processorer

Okej, vet du om någon simpel "step by step" guide för att klocka cpu'n? alla jag hittar är en wall of text:p

Permalänk
Skrivet av aXz:

Okej, vet du om någon simpel "step by step" guide för att klocka cpu'n? alla jag hittar är en wall of text:p

finns en anledning det är en wall of text.... dom säger ofta vad som kan hända om man gör något fel i just det steget

Visa signatur

Stationär: i7 4930k @4.4ghz, GTX 780ti @1219mhz boost, 64GB DDR3 1687mhz, P9X79 Pro
Lan: Asus M VI Impact, i7 4770k, Msi R9 290x gaming, 16GB DDR3 1600mhz, 512gb Crucial m550 m.2
Utrustning:Steelseries Rival 700, Corsair K65 RGB, Sennheiser RS175, Qpad QC-90

Permalänk

Steg 1.

kolla över vilken kylare du har på CPU'n

skulle aldrig få för mig att klocka en i5 2500k med den minimala kylare man får/fick med den.

om du ska överklocka skulle jag säga att du iaf ska ha en tornkylare för bekväma temperaturer...

t.ex
https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e...

ska fungera bra vid överklockning, inga underverk men ok.

Steg 2.

Lista med hela komponent listan för din dator här i tråden

alternativt kan det finnas en ganska detaljerad beskrivning för överklockning i moderkortsmanualen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Steg 1.

kolla över vilken kylare du har på CPU'n

skulle aldrig få för mig att klocka en i5 2500k med den minimala kylare man får/fick med den.

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTFffsS7...

om du ska överklocka skulle jag säga att du iaf ska ha en tornkylare för bekväma temperaturer...

t.ex
https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e...

ska fungera bra vid överklockning, inga underverk men ok.

Steg 2.

Lista med hela komponent listan för din dator här i tråden

alternativt kan det finnas en ganska detaljerad beskrivning för överklockning i moderkortsmanualen.

Okej, here we go:)

Moderkort - Asus Maximus IV Gene-Z
Ram - 8gb Corsair Vengeance 1600mhz
Processor - i5 2500k
Nätagg - Corsair 650W
Grafikkort - GTX 670
Hårddiskar - Intel SSD 330 120gb + WDC 500gb
CPU Kylare - Zalman CNPS-9900
Chassi - Antec Nine Hundred

Med den CPU kylaren så har jag oklockat 21-22c i windows och runt 29c med allt på ultra i bf3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aXz:

Med den CPU kylaren så har jag oklockat 21-22c i windows och runt 29c med allt på ultra i bf3.

Fina temps, bor du i ett kylrum ?

Visa signatur

CPU: i7 3960X @ 4.6GHz MB: MSI BIG BANG XPOWER II RAM: G-SKILL 32GB SSD: SAMSUNG 840 EVO 250GB GPU: MSI GTX 580 3 WAY SLI PSU: ENERMAX PLATIMAX 1500W CHASSI: LITTLE DEVIL PC V8 SKÄRM: 3x BENQ 24" VATTENKYLNING: PHOBYA 3x480 + 1x120 RAD

Permalänk
Medlem
Skrivet av s029dg:

Fina temps, bor du i ett kylrum ?

Vet inte ifall dom är korrekta, tycker det verkar en aning lågt.
Kollar det i Asus AI Suite 2 och den visar samma som bios i idle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aXz:

Vet inte ifall dom är korrekta, tycker det verkar en aning lågt.
Kollar det i Asus AI Suite 2 och den visar samma som bios i idle.

http://i.imgur.com/hHvoKeIs.jpg

du fick nog ett fint exemplar på den kylaren heh börja med att sätta multipliern på 39 lämna resten på auto sen stresstestar du och ser hur varm den blir i prime 95 samt håll koll på vilken volt du får och svara tillbaks vad den satte för volt så kan vi tipsa och säga till om den är väldigt hög eller så

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Lista med hela komponent listan för din dator här i tråden

Varför ville du ha en lista på mina komponenter btw?:p

Permalänk
Skrivet av aXz:

Varför ville du ha en lista på mina komponenter btw?:p

för att kunna gå igenom överklockningen iom att det är lite olika beroende på moderkort var man hittar alla oc inställningar.

samt vad han har för hastighet på minnena.

men iom att din cpu rapporterar 22 grader är troligen Tempgivaren antingen trasig eller felkalibrerad... rätt säker på att du nog ligger på 50-60°c idle med stock kylaren för det är ungefär vad brorsans oklockade gör med den i normal rumstemp på ca 20°c.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vad försöker vi åstakomma här? Känns jävligt skumt att ett 570 flaskar en 2500k, borde ha fått en liten fps sjuss, vad snittar du i fps? Om du har över 60 märker man inte så mkt om du får 65-70 fps om du nu inte har 120hz skärm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

för att kunna gå igenom överklockningen iom att det är lite olika beroende på moderkort var man hittar alla oc inställningar.

samt vad han har för hastighet på minnena.

men iom att din cpu rapporterar 22 grader är troligen Tempgivaren antingen trasig eller felkalibrerad... rätt säker på att du nog ligger på 50-60°c idle med stock kylaren för det är ungefär vad brorsans oklockade gör med den i normal rumstemp på ca 20°c.

Ah men jag har ju inte stock kylaren, besitter en Zalman CNPS-9900:p

Skrivet av Viochee:

Vad försöker vi åstakomma här? Känns jävligt skumt att ett 570 flaskar en 2500k, borde ha fått en liten fps sjuss, vad snittar du i fps? Om du har över 60 märker man inte så mkt om du får 65-70 fps om du nu inte har 120hz skärm

Skickades från m.sweclockers.com

Har en Eizo ips så kör 60hz, i 25 manna raids så pendlar jag majoriteten av tiden mellan 45-55 fps.
På första bossen i ToT så droppar jag dock ned till 30 fps när han drar thunder fasen, dock inte ensam om detta.

Permalänk
Medlem

Hmm, när jag kollar på inet så står detta i processorns spec "Hastighet 3.3 GHz, Max turbo 3,7GHz".
Vad är detta "max turbo"?
Är det något man kan slå på i moderkortet och få 3.7GHz utan att behöva klocka manuellt?