Permalänk
Medlem

Socket FM2 eller AM3 ?

Jag skall bygga ihop en dator så småningom här och undrar vilken socket jag skall sattsa på rent ekonomiskt och kraft? Vad skall jag använda den till? ja jag är ingen spelnörd alls men kör nåt spel då o då för mig själv alltså inget onlinespelande. surfar och allmänt leker lite. Men behöver inte vara det bästa o proffsigaste men ändå bra kräm utan att behöva lägga superpengar.
Och snälla ni håll er till ämnet och kom inte med Intel o diverse utan vill bara veta mellan dessa sockets så jag vet vilken grund jag skall stå i CPU. har kollat priser o hastigheter o tycker doms er helt ok ut båda men sen är det säkert massa småsaker som e den ena bättre än andra.

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

fm2: stark gpu, kan kompleteras med 7660 för "hybrid cf". Tillräckligt cpu för kontorsarbete och inte väldigt tunga spel.

Am3: ingen intern grafik, så där gäller ett diskret grafikkort. Starkare cpu, t ex 8320 kommer absolut inte flaska i spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk

FM2 är nog tillräckligt för dina behov, lägg till ett 7850 eller motsvarande i framtiden så blir det en kompetent budget-spelmaskin.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

AMD

Skrivet av Fear:

Jag skall bygga ihop en dator så småningom här och undrar vilken socket jag skall sattsa på rent ekonomiskt och kraft? Vad skall jag använda den till? ja jag är ingen spelnörd alls men kör nåt spel då o då för mig själv alltså inget onlinespelande. surfar och allmänt leker lite. Men behöver inte vara det bästa o proffsigaste men ändå bra kräm utan att behöva lägga superpengar.
Och snälla ni håll er till ämnet och kom inte med Intel o diverse utan vill bara veta mellan dessa sockets så jag vet vilken grund jag skall stå i CPU. har kollat priser o hastigheter o tycker doms er helt ok ut båda men sen är det säkert massa småsaker som e den ena bättre än andra.

Jag önskar att jag kunde svara enkelt på din fråga.
Det finns risk att AM3+ försvinner till nästa generation Cpuer
Då Moderkortstillverkarna verkar ha satsat ordentligt på FM2, mitt Gigabytekort GA-F2A85X-UP4 är rikligt utrustat, samt väl förberätt för diverse överklockning mm. http://www.gigabyte.us/products/product-page.aspx?pid=4343#ov
Kanske vet Gigabyte nått om framtiden, som inte vi vet.
Det verkar lite overkill med ett sådant moderkort om man inte ska ha lite kraftigare grejjer
Som sagt ett FM2 system är ju till för vanligt användande, lite kontor, Film samt lättare spel.
Väldigt Prisvärt är det oxå
Jag har bara provat med den inbyggda grafiken, och det funkar klockrent.
Däremot så tror jag inte riktigt på att köra CF med denna, då är det bättre att satsa på ett löst grafikkort och bara köra på det typ HD78xx eller 79xx
Jag ska prova att överklocka och testa med diverse grafikkort lite senare.
AM3+ med en FX processor och ovan nämda grafikkort, blir ju lite kraftigare pga. att FX processorerna är snabbare än A processorerna från början.
Men om FM2 blir en efterfökjare till AM3, så kan det ju gå att uppgradera i flera steg, om man börjar med en processor med inbyggd grafik, köper sedan ett bra gragikkort och slutligen en FX processor sedan, så kan man ju spara en slant, utan att behöva köpa nytt varje gång.
Då kan du ju ta en lite dyrare låda samt nätagg i första svängen utan att bli pank.
Men om du har en bra budget så skulle jag ta en AM3+ samt FX-8320, samt ett nätagg runt 7-800w 80+ gold för en tusing+.
Har du en tight budget så pruta iallafall inte på nätagget, utan kör på FM2 istället
Ska slänga in en HD6970 och prova min A10-5800K nu så far vi se vad den presterar, Har bara 3dMark att jamföra med, men det får duga.

EDIT: Lite testresultat i all enkelhet
AMD x4 A10-5800K 4200Mhz Radeon HD6970 880/1375Mhz Catalyst 12.10
3dMark Vantage P16001p, GPU 19369p, CPU 10515p
3dMark11 P4963p

AMD x4 A10-5800K 4200Mhz inbyggd Grafik HD6550D 800/800Mhz Catalyst 12.10
3dMark Vantage P5749p GPU 4982, CPU 10681p

AMD x8 FX-8120 3150Mhz Radeon HD6970 880/1375Mhz Catalyst 12.1
3dMark Vantage P17206p, GPU 17593p, CPU 16140p

AMD x6 1090T 4020Mhz Radeon HD6970 880/1375Mhz Catalyst 12.1
3dMark Vantage P19945p, GPU 20031p, CPU 19693p

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Jag önskar att jag kunde svara enkelt på din fråga.
Det finns risk att AM3+ försvinner till nästa generation Cpuer
Då Moderkortstillverkarna verkar ha satsat ordentligt på FM2, mitt Gigabytekort GA-F2A85X-UP4 är rikligt utrustat, samt väl förberätt för diverse överklockning mm. http://www.gigabyte.us/products/product-page.aspx?pid=4343#ov
Kanske vet Gigabyte nått om framtiden, som inte vi vet.
Det verkar lite overkill med ett sådant moderkort om man inte ska ha lite kraftigare grejjer
Som sagt ett FM2 system är ju till för vanligt användande, lite kontor, Film samt lättare spel.
Väldigt Prisvärt är det oxå
Jag har bara provat med den inbyggda grafiken, och det funkar klockrent.
Däremot så tror jag inte riktigt på att köra CF med denna, då är det bättre att satsa på ett löst grafikkort och bara köra på det typ HD78xx eller 79xx
Jag ska prova att överklocka och testa med diverse grafikkort lite senare.
AM3+ med en FX processor och ovan nämda grafikkort, blir ju lite kraftigare pga. att FX processorerna är snabbare än A processorerna från början.
Men om FM2 blir en efterfökjare till AM3, så kan det ju gå att uppgradera i flera steg, om man börjar med en processor med inbyggd grafik, köper sedan ett bra gragikkort och slutligen en FX processor sedan, så kan man ju spara en slant, utan att behöva köpa nytt varje gång.
Då kan du ju ta en lite dyrare låda samt nätagg i första svängen utan att bli pank.
Men om du har en bra budget så skulle jag ta en AM3+ samt FX-8320, samt ett nätagg runt 7-800w 80+ gold för en tusing+.
Har du en tight budget så pruta iallafall inte på nätagget, utan kör på FM2 istället
Ska slänga in en HD6970 och prova min A10-5800K nu så far vi se vad den presterar, Har bara 3dMark att jamföra med, men det får duga.

Jag har varit lite fundersam över senaste FM2 och du gjorde mig ännu nyfiknare.
Är FM2 värt att skaffa? Kommer det bli bättre till spel?

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Jag har varit lite fundersam över senaste FM2 och du gjorde mig ännu nyfiknare.
Är FM2 värt att skaffa? Kommer det bli bättre till spel?

Se föregående inlägg, jag har laggt till några tester
Det skiljer inte så mycket.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Såg att moderkorten skiljde sig åt.

Gick i samma tankar. Kollade på moderkort och processorer i olika kombinationer. Då såg jag att moderkort AMD AM3+ inte finns som 64 gb ram. En googling senare är det bekräftat. 64 gb finns inte för AM3+.

Moderkort till FM2: mellan 32 och 64 gb ram.
Moderkort till AM3+: mellan 16 och 32 gb ram.

Sen kan man ju undra om det verkligen kommer att behövas 64 gb ram de närmast kommande åren. Klarar mig (nu vt. 2013) ganska bra med 4 gb av vilka jag bara kan nå tre.

Visa signatur

Intel Xeon E5520 LGA 1366
Brave new world: O wonder! How many goodly creatures are there here! How beauteous mankind is! O brave new world, That has such people in't.

Permalänk
Medlem

Jag gick o köpte mig ett AM3+ socket och en FX 6300 prolle med 8gb minne

Visa signatur

Fear

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fear:

Jag gick o köpte mig ett AM3+ socket och en FX 6300 prolle med 8gb minne

Det gjorde du helt rätt i, om du spelar lite tyngre spel, är detta en väldigt kompetent CPU/MOBO-kombination.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fear:

Jag gick o köpte mig ett AM3+ socket och en FX 6300 prolle med 8gb minne

Sitter med samma setup och är nöjd med det lilla jag testat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fear:

Jag skall bygga ihop en dator så småningom här och undrar vilken socket jag skall sattsa på rent ekonomiskt och kraft? Vad skall jag använda den till? ja jag är ingen spelnörd alls men kör nåt spel då o då för mig själv alltså inget onlinespelande. surfar och allmänt leker lite. Men behöver inte vara det bästa o proffsigaste men ändå bra kräm utan att behöva lägga superpengar.
Och snälla ni håll er till ämnet och kom inte med Intel o diverse utan vill bara veta mellan dessa sockets så jag vet vilken grund jag skall stå i CPU. har kollat priser o hastigheter o tycker doms er helt ok ut båda men sen är det säkert massa småsaker som e den ena bättre än andra.

Am3 har flera kärnor dvs mer speed.

Medans fm2 är ett budgetalternativ med kass gfx inbyggd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Back_Man:

Sitter med samma setup och är nöjd med det lilla jag testat

okej najs men har du testat kört lite mer speed på den den där turbo inställningen, jag hittar det inte i mitt bios

Visa signatur

Fear