Sony Xperia Z vs. Samsung Galaxy S4

Permalänk

Sony är sämst på att marknadsföra och det syns tydligt i tråden här. Xperia Z är enligt flera tester en av de tåligaste telefonera även fast det är glasyta på båda sidorna.

Men för att svara dig trådskapare så är båda telefonerna i stort sett lika, det enda som skiljer sig är designen.

Permalänk
Medlem

För mej var valet enkelt. Jag lägger inte över 5000:- på något som jag tycker är fult.Det blev en Xperia Z för mej.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Går att få i 64Gb variant med 64Gb SD-Minne Det är 128Gb mot Xperias sammanlagda 48Gb.

Stämmer inte riktigt att Xperia Z har en gräns på 48GB, då det fungerar utmärkt med 64GB minneskort. Så det är 128GB vs 80GB. Nu blir det ju givetvis inte så mycket lagring på någon av telefonerna, men på pappret i alla fall.

Permalänk

Jag är ledsen men jag måste bara le åt vissa här som snackar så mycket och hittar på egna kvalitets påhitt när de inte vet vad de pratar om.

Vi börjar med Xperia Z! Först och främst så har inte plasten som sitter på skärmen något med skärmen o göra, förutom att den håller glaset samman om den nu skulle gå sönder. Plasten kan du ta bort utan problem om du nu så vill och kan lägga på vilket skärm skydd du sedan vill igen om det nu önskas"Notera att sony logan försvinner vid bortagningen" skärmen och baksidan tål lika mycket och faktist mer än de flesta"Dragontrail"

Xperia Z släpp test video: http://www.swedroid.se/sony-xperia-z-slapps-fran-midjehojd-ov...
Det finns fler på youtube med värre släpp test.

Xperia Z Skyddet på skärmen: http://unleashthephones.com/2013/01/28/removing-the-screen-pr...
Tas bort utan problem och NEJ! skärmen blir inte mindre tålig eller mindre bra SUCK! Fan vad många här hittar på eller bara slänger iväg en massa trams.

Xperia Z Filma under vatten:http://www.youtube.com/watch?v=5MlxybC3iIE
Hell du kan även filma under vatten när du är i polen i 30min i full HD. Vill se Samsung,Htc,Lg,Iphone,Motorola,Oppo,Nokia göra det eller INTE! Allt som allt Xperia Z är en bra mobil och du får mycket för pengarna!

Htc One! Här har du en mobil som är i ett stycke och helt i alu! Grym kvalitets kännsla och en av marknadens bästa skärm just nu enligt de flesta som testat den och gjort tester. 1080p pressat in i en 4,7 tums skärm istället för 5 tum och ger dig marknadens bästa ppi på 468! Men du kan inte byta batteri eller lägga till mera utrymme i denna mobil så tänk på det. Kameran Är inte kass som några här säger och tester visar att den slår många 8mp och även vissa 13mp mobil kameror där ute. Här får du 4mp fast Htc's egna ultra pixel teknik med 300% mer ljus omfång än alla andra.Htc one har också stereo ljud istället för mono och du får även dubbla membran som gör så att ljudet från en natt på stan i en club inte låter som skit när du filmar.

Htc One: http://www.engadget.com/2013/03/12/htc-one-review/
Här har du bilder tagna med mobilen och även zip filer som video och bilder tagna med mobilen som du kan ladda ner. Ta en titt och avgör själv.

S4! Lyssna inte på någon här även mig tills mobilen inte finns att köpa! Vänta på fler tester mm

S4 komme vara dyr ett bra tag. Xperia Z är en grym mobil och ger dig mycket för pengarna samt att du kan få den för 4200 på blocket ny om du nu så vill ha den utan abonemang. Htc one ligger under 6000kr och kommer nog dröja innan den går ner i pris. Jag har en Nexus 4 som jag ska sälja och kan meddela dig att min Xperia Z är påväg och tjejen valde en Htc One. Hoppas detta hjälper dig något på traven att välja din mobil.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas Torsson:

Stämmer inte riktigt att Xperia Z har en gräns på 48GB, då det fungerar utmärkt med 64GB minneskort. Så det är 128GB vs 80GB. Nu blir det ju givetvis inte så mycket lagring på någon av telefonerna, men på pappret i alla fall.

Utmärkt är väl att ta i. Den har bara officiellt stöd för 32Gb, och det av en anledning. Den kräver FAT32 för att gå över det. Jag har fyllt mina 48Gb jag har i min nuvarande telefon, med bland annat ett par HD-filmer. Det är smidigt att ta med och bara skicka upp på TVn hos polaren som inte har HTPC och bara har sitt internet via telefon.

Permalänk
Medlem

Nu går det ju faktiskt att ha med sig flera minneskort om det nu är det man är ute efter. Men eftersom behov, tycke och smak skiljer sig åt så är det ju ganska meningslöst att försöka övertyga andra om att just ens egen preferens är rätt.

Personligen tycker jag att Galaxy S3 är så ful att det ska mycket till innan jag skaffar en, eftersom S4:an ser snarlik ut gäller detsamma den. Andra kommer inte hålla med eller värderar t.ex. möjlighet till större lagringsutrymme över design.

Däremot kommer jag inte gå runt och hacka på de som köper en Galaxy. Whatever floats your boat.

Permalänk
Medlem

En liten tråd angående Xperia Z's hållbarhet http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=92288

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkmx1000 Systems:

Jag är ledsen men jag måste bara le åt vissa här som snackar så mycket och hittar på egna kvalitets påhitt när de inte vet vad de pratar om.

Vi börjar med Xperia Z! Först och främst så har inte plasten som sitter på skärmen något med skärmen o göra, förutom att den håller glaset samman om den nu skulle gå sönder. Plasten kan du ta bort utan problem om du nu så vill och kan lägga på vilket skärm skydd du sedan vill igen om det nu önskas"Notera att sony logan försvinner vid bortagningen" skärmen och baksidan tål lika mycket och faktist mer än de flesta"Dragontrail"

Xperia Z släpp test video: http://www.swedroid.se/sony-xperia-z-slapps-fran-midjehojd-ov...
Det finns fler på youtube med värre släpp test.

Xperia Z Skyddet på skärmen: http://unleashthephones.com/2013/01/28/removing-the-screen-pr...
Tas bort utan problem och NEJ! skärmen blir inte mindre tålig eller mindre bra SUCK! Fan vad många här hittar på eller bara slänger iväg en massa trams.

Xperia Z Filma under vatten:http://www.youtube.com/watch?v=5MlxybC3iIE
Hell du kan även filma under vatten när du är i polen i 30min i full HD. Vill se Samsung,Htc,Lg,Iphone,Motorola,Oppo,Nokia göra det eller INTE! Allt som allt Xperia Z är en bra mobil och du får mycket för pengarna!

Htc One! Här har du en mobil som är i ett stycke och helt i alu! Grym kvalitets kännsla och en av marknadens bästa skärm just nu enligt de flesta som testat den och gjort tester. 1080p pressat in i en 4,7 tums skärm istället för 5 tum och ger dig marknadens bästa ppi på 468! Men du kan inte byta batteri eller lägga till mera utrymme i denna mobil så tänk på det. Kameran Är inte kass som några här säger och tester visar att den slår många 8mp och även vissa 13mp mobil kameror där ute. Här får du 4mp fast Htc's egna ultra pixel teknik med 300% mer ljus omfång än alla andra.Htc one har också stereo ljud istället för mono och du får även dubbla membran som gör så att ljudet från en natt på stan i en club inte låter som skit när du filmar.

Htc One: http://www.engadget.com/2013/03/12/htc-one-review/
Här har du bilder tagna med mobilen och även zip filer som video och bilder tagna med mobilen som du kan ladda ner. Ta en titt och avgör själv.

S4! Lyssna inte på någon här även mig tills mobilen inte finns att köpa! Vänta på fler tester mm

S4 komme vara dyr ett bra tag. Xperia Z är en grym mobil och ger dig mycket för pengarna samt att du kan få den för 4200 på blocket ny om du nu så vill ha den utan abonemang. Htc one ligger under 6000kr och kommer nog dröja innan den går ner i pris. Jag har en Nexus 4 som jag ska sälja och kan meddela dig att min Xperia Z är påväg och tjejen valde en Htc One. Hoppas detta hjälper dig något på traven att välja din mobil.

Lycka till!

Bra skrivet

Jag sålde min SGS3:a för att köpa en S4:a men blev besviken när den lanserades
det är enligt mig en uppdaterad S3:a så för min del blir det en Sony Z helt klart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

En liten tråd angående Xperia Z's hållbarhet http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=92288

En handfull fanboys som har haft tur...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conceptor:

Det är just skärmen på Z som oroar mest! I tester har den fått oerhört bra kritik, medan man på olika forum läser om dålig kritik!
Så vad stämmer egentligen! Är det bara för att folk har bestämt sig för att AMOLED är bättre än allt annazt, eller att Z faktiskt har problem med skärmen!?

Är väl som här med hårdvara, flera kapar produkter utan att ha provat på dem. Jag säger bägge är fina telefoner i April kommer S4 med sina funktioner och större batteri osv men Z har andra fördelar som vattentålig osv så åk och och känn efter på en av dem innan du bestämmer dig för någon av dem.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem

Xperia Z är för mig den mest intressantaste Android mobilen på marknaden just nu.

För att..

Den erbjuder HDR-Video vilket S4 inte gör.

Den är damm/vattentålig vilket S4 inte är.

Den erbjuder sovläge, så fort den blir inaktiv så stängs alla applikationer ner vilket sparar enormt mycket batteritid.

Spegling med en touch via NFC-teknik (närfältskommunikation) gör att du enkelt kan visa innehåll från telefonen på tv:n. För bara telefonen mot BRAVIA®-fjärrkontrollen. (Vilket jag har)

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Xperia Z har ju en ovanligt dålig skärm, Sony har sämst betraktningsvinklar på marknaden.

Dålig skärm är väl att ta i, till skillnad från AMOLEDs överdrivna färgrymd så är väl Sonys mer realistisk i färgåtergivningen. Och angående betraktningsvinklarna tycker jag också är kraftigt uppförstorade, körde "sittavidskrivbordetochhatelefonenjämte" på en butik idag och visst betraktningsvinklarna är bättre på S3 och några andra men det var inte ens i närheten av att vara så dåliga vinklar att den blev oanvändbar. Det enda som hände var att skärmen blev lite blekare, men det var inga som helst problem att ha den liggandes jämte sig och läsa eller skriva sms/vadmannuvillgöra.

Jag tycker man ska klämma och känna på telefonerna och inte låta sig bli skrämd av domedagsprofeter på interwebsen innan man bestämmer sig.
Och som alltid, don efter person!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Conceptor:

Det är just skärmen på Z som oroar mest! I tester har den fått oerhört bra kritik, medan man på olika forum läser om dålig kritik!
Så vad stämmer egentligen! Är det bara för att folk har bestämt sig för att AMOLED är bättre än allt annazt, eller att Z faktiskt har problem med skärmen!?

OLED behöver ingen bakgrundbelysning och visar då total svärta utan lightbleed.
du får heller inte Adobe RGB färgrymd med en LCD skärm.
dom klarar bara att visa den mindra SRGB färgrymden.

du sitter alltså och kollar på färre färger med en Xperia Z än vad du gör med en S4.
du vill väl komma närmare verklighetens färger va?
det gör du inte med en Xperia Z

så vad får du med S4ans skärm.
du får ett 5" fönster som ser ut som verkligheten med rika färger och enorm skärpa och detaljer.
korten från din DSLR kamera visas som dom är tänka på en S4 med OLED skärm och Adobe RGB färgrymd.

inget snack här
aldrig en mobil med en LCD skärm.
OLED is the shit!

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

Folk verkar utgå från att man sitter med s3 redan och därav är besviken för att den inte ser markant annorlunda ut.

Alla som inte har haft en s3a kommer troligtvis älska S4an.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

OLED behöver ingen bakgrundbelysning och visar då total svärta utan lightbleed.
du får heller inte Adobe RGB färgrymd med en LCD skärm.
dom klarar bara att visa den mindra SRGB färgrymden.

du sitter alltså och kollar på färre färger med en Xperia Z än vad du gör med en S4.
du vill väl komma närmare verklighetens färger va?
det gör du inte med en Xperia Z

så vad får du med S4ans skärm.
du får ett 5" fönster som ser ut som verkligheten med rika färger och enorm skärpa och detaljer.
korten från din DSLR kamera visas som dom är tänka på en S4 med OLED skärm och Adobe RGB färgrymd.

inget snack här
aldrig en mobil med en LCD skärm.
OLED is the shit!

Citat:

AMOLED displays, like the one of the Galaxy S III, are known for their very saturated and unrealistic colors. They happen to be far from natural for two reasons. The first is their already mentioned tendency to appear oversaturated, and the second is the AMOLED screens' cold color temperature - something they have been unable to escape from to this day. The Galaxy S III is not an exception. When you put it next to a quality IPS screen like the one of the Optimus G, you immediately notice that the white on the GS III's screen is actually bluish, while the Optimus G display is much closer to the real thing.

http://www.phonearena.com/news/LG-Optimus-G-vs-Samsung-Galaxy...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

OLED behöver ingen bakgrundbelysning och visar då total svärta utan lightbleed.
du får heller inte Adobe RGB färgrymd med en LCD skärm.
dom klarar bara att visa den mindra SRGB färgrymden.

du sitter alltså och kollar på färre färger med en Xperia Z än vad du gör med en S4.
du vill väl komma närmare verklighetens färger va?
det gör du inte med en Xperia Z

Färger har ju varit ett av de stora problemen med åtminstone tidigare AMOLED skärmar (som den i S3), de har legat klart efter de bästa LCD(IPS)-skärmarna vad gäller korrekt färgåtergivning. S4 som jag förstår det skall ha förbättringar på den punkten (se: http://www.cnet.com/8301-17918_1-57574558-85/samsung-galaxy-s...) men hur den står sig jämfört med HTC One och de andra topp IPS-skärmarna återstår att se. Förhoppningsvis kommer DisplayMate köra tester på S4:an.

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt för att gå utanför titeln på tråden, men det är relevant för ämnet.

http://www.technobuffalo.com/2013/03/12/htc-one-vs-latest-smartphones-camera-comparison/

Här finns ett gäng bilder att studera vilken kamera som passar ens användningsområde.

För dom som har svårt med Sense kanske kan få en mer nyanserad bild från Paul.

http://www.modaco.com/page/news/_/android/htc-one-this-is-not-the-sense-you-love-to-hate-r1012

Det är faktiskt viktigare än vad många inser att inte Samsung blir ensamma Androidtillverkare i framtiden.

http://www.technobuffalo.com/2013/03/15/htc-one-brave-design-samsung/

Avslutningsvis så är många oroliga för batteritiden på HTC ONE, vilket HTC haft problem med i tidigare telefoner. Det finns dock ett externt batteri att köpa om man behöver mer kräm. HTC BB G600 ger 6000 mHa extra så att telefonen slipper dö när du behöver den som mest.

http://www.phonearena.com/news/HTC-One-battery-scores-very-well-in-endurance-tests_id40704

Som vanligt - detta är ett axplock av information som finns om HTC ONE. Det finns andra artiklar som har en mindre positiv syn på telefonen. Man får läsa och bedöma vad som är sant. Oftast någonstans mitt emellan.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem

Var på Mediamarkt idag och pillade på Xperia Z, tycker skärm feedbacken är överdriven, ja det blir lite dassigt i extrema vinklar, men overall tycker jag iaf skärmen var riktigt klar och fin, och vid ok vinklar såg man hur bra som helst.
Sen syns det såklart mer i ett 100% mörkt rum där man har 2 mobiler enbart brevid varandra och jämför, men så använder inte jag mina mobiler iaf.

Trevlig lur faktiskt, rapp, bra respons i kameran också.
Den är dock en rejäl flottmagnet, fingeravtryck går inte komma undan på varken framsidan eller baksidan.

Sen får man tänka på att AMOLED skärmen visar 100% överdrivna färger, det är väldigt långt ifrån verkligheten.
Jag har aldrig gillat extrema överdrivna färger, även om det ibland kan se fint ut.

Permalänk
Medlem

Inte lönt att försöka diskutera med Pg_Ice, har för mig det var han som var så extremt övertygad att hans 120hz TN högblank visade bättre färger än alla IPS,VA på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

En handfull fanboys som har haft tur...

Mmmmm visst. Om du säger det så

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Harri:

Bra skrivet

Jag sålde min SGS3:a för att köpa en S4:a men blev besviken när den lanserades
det är enligt mig en uppdaterad S3:a så för min del blir det en Sony Z helt klart

Tack Harri! Vi är ju här för att hjälpas åt och det var ju det han ville. Förstår inte varför vissa ska hitta på bra och fel utan att ha tagit reda på fakta först?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjavel:

Dålig skärm är väl att ta i, till skillnad från AMOLEDs överdrivna färgrymd så är väl Sonys mer realistisk i färgåtergivningen. Och angående betraktningsvinklarna tycker jag också är kraftigt uppförstorade, körde "sittavidskrivbordetochhatelefonenjämte" på en butik idag och visst betraktningsvinklarna är bättre på S3 och några andra men det var inte ens i närheten av att vara så dåliga vinklar att den blev oanvändbar. Det enda som hände var att skärmen blev lite blekare, men det var inga som helst problem att ha den liggandes jämte sig och läsa eller skriva sms/vadmannuvillgöra.

Jag tycker man ska klämma och känna på telefonerna och inte låta sig bli skrämd av domedagsprofeter på interwebsen innan man bestämmer sig.
Och som alltid, don efter person!

Jag håller med! Det är viktigt att man bildar sig en egen uppfattning om så subjektiva intryck som skärm med mera. Det är bra om folk vet att det finns ett frågetecken kring en sak så att de kan titta närmare på det själva när de ser telefonen IRL.
För en som bryr sig om sådant mycket som t.ex. jag så är det en dealbreaker. Men för många andra är andra egenskaper viktigare och då kan man ju tycka att det är en mindre uppoffring för att få den telefonen som passar ens egna värderingar bäst.

Skrivet av Batman:

Mmmmm visst. Om du säger det så

Ja alltså det är inte så stor bas för statistiken ännu, det får du hålla med om. Med det sagt så tror jag Xperia Z har goda möjligheter att bli årets hållbaraste telefon. Sony brukar göra ruskigt robusta telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Mmmmm visst. Om du säger det så

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns en exakt likadan tråd på Sweclockers om LG Optimus G där man på samma sätt påstår att den är fantastiskt hållbar och oförstörbar.

Och vad är då skillnaden i konstruktionen mellan Optimus G och Nexus 4 (som många har haft sönder)? INGEN! De är byggda med samma material och på precis samma sätt. Bara att inte så många köpt Optimus G.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av mfm:

Det finns en exakt likadan tråd på Sweclockers om LG Optimus G där man på samma sätt påstår att den är fantastiskt hållbar och oförstörbar.

Och vad är då skillnaden i konstruktionen mellan Optimus G och Nexus 4 (som många har haft sönder)? INGEN! De är byggda med samma material och på precis samma sätt. Bara att inte så många köpt Optimus G.

Fast, det här handlar inte om varken N4 eller OG, så sluta trolla är du snäll.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Fast, det här handlar inte om varken N4 eller OG, så sluta trolla är du snäll.

Det handlar om samma typ av åsikts-inavel baserat på att några fanboys haft tur och sen tror att telefonen är oförstörbar.

Samma hype, annan telefon.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

inte funderat på padfone infinity då den piskar ju dom lätt 8)

Permalänk
Medlem

Sitter själv och velar fram och tillbaka. Ska köpa en ny telefon men kan inte bestämma mig imellan Galaxy S3 och XperiaZ...

Gillar formen och att batteriet kan bytas på S3. Batteritiden samt priset är även bättre. Känner även flera stycken som äger både S2 och S3or och är väldigt nöjda.
Dåliga är att den 'bara' har 720p gämnfört med 1080p på motståndaren samt att den är plastig i gämnförelse.
Får ge 4100 Kr för den.

Xperia Z har en lyxigare finish, 1080p skärm, marginellt bättre hårdvara
Däremot så går batteriet inte att byta (Stort minus för mig), den något väl kantiga formen kan vara ett problem, kostar 500 Kr mer än S3 samt sämmre batteritid.
Får ge 4700 Kr för den.

S3an känns som ett 'safe-bet', men frågan är om jag är dumsnål då. Nöjd lär jag bli med den, frågan är om jag blir mera nöjd med Xperia Z som jag bara kan gå på vad folk på nätet sagt om den...

Vilket mordiskt val

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conceptor:

Jag ska köpa en ny telefon, har funderat på Xperia Z, men ville vänta tills S4 dök upp!
De är båda 5", LTE, 13mpx kameror, 1910x1080 upplösning, 441ppi, Android, 2GB ram...osv osv

Naturligtvis är S4 nysläppt, och det finns väl inte supermycket information än!
Men vad tror ni, S4 eller Z? De är otroligt lika i många avseenden, även priset?

Motivera gärna varför, ingen tjafs om märke hit och märke dit, rå fakta vill jag ha!

En anvledning till att jag skulle kunna tänka mig Z före s4 är att den är vattentålig.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Elit 430, PSU: Silver Power sp-ss500, Moderkort: MSI B75MA-P45, CPU: I7 3770 3,4 ghz, GPU: Gigabyte Gtx 760 Windforce x3, 16 gb Ram, SSD: Kingston HyperX 3K 240GB, HDD: WD Caviar Green 500GB.

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag är ett klantarsel, men långt innan jag börjar störa mig på ett slitet batteri så har jag varit tvungen att byta telefon av andra orsaker. Jag har ju med den överallt, och inte alltid när man är som mest kvick motoriskt. Dom flyger ju i backen till och från och min erfarenhet är att det är ren tur i hur dom landar (och på vilket underlag) snarare än vikt och byggkvalitet som avgör omfattningen av skador.

Men som jag tidigare nämnde längre upp i tråden, Xperians vattentålighet kommer ju till priset av en massa små luckor. Är som sagt orolig att någon av dessa kommer att ge med sig med tiden.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av mfm:

Det handlar om samma typ av åsikts-inavel baserat på att några fanboys haft tur och sen tror att telefonen är oförstörbar.

Samma hype, annan telefon.

Länka gärna till någon som säger att den är oförstörbar, det tror jag inte att någon tror.

Däremot att den skulle kunna vara mer hållbar än vissa andra, det finns det självklart belägg för.

Så sluta trolla. Haters är bara andra sidan av samma mynt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.