Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Spelveckan: Sniper – Ghost Warrior 2

Permalänk

Monkey Island theme song - tidlös musik

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yooriitzz:

PS4 Bättre än PC. Det är som att säga att den här saab 9-3 Aero är snabbare än en volvo. Vilken volvo då? En 240? Nej tomtar är dom...

Om vi skall tror alla konsolförespråkare så kommer optimeringen leda till att ungefär dubbel teoretisk prestanda kan hämtas från konsolens hårdvara (john carmack har nämnt denna siffra bland annat) vilket i fallet av den estimerade prestandan för playstation 4 skulle innebära 1,84 x2 = 3,68 teraflops prestanda. I jämförelse så har ett enskilt 7970 ca 3,79 teraflops beräkningsprestanda. Alltså kan vi redan se att ett enskilt highend grafikkort för några tusenlappar, utan att ta med vare sig överklokning eller för den delen en highend cpu också, överträffar den optimerade beräkningprestandan av den mycket generöst upräknade prestandan i ps4. Nu är inte detta hela sanningen utan du får förluster genom overhead på en pc vilket innebär att ps4 borde kunna prestera som en oklockad highend dator i nuläget till gissningsvis ungefär halva priset. Problemet som uppstår här är uppenbart; om den nya generationens konsoler, som ej hunnits släppas än, endast ungefär motsvarar en ny highenddator av nuvarande sort så kommer dessvärre prestandan i de endast hålla för utvecklingen i max 3 år. Vi kan alltså inse att uttalandet är trams (bortsett från utvecklare som inte tar sig tid att skriva spelen ordentligt för pc - i det fallet spelar ingen prestanda i världen roll då det hela faller på lata/ointresserade och eller inkompetenta utvecklare).

Sammanfattningsvis: kommer ps4 vara kraftigare än de flestas pc i många år = ja om vi endast pratar oemdatorer för ungefär 6000 - entusiastdatorer kommer vara om ps4 när den släpps eller kanske 6 - 12 månader om nya gen. Prylarna drar ut på tiden innan de släpps. Sagda entusiastdatorer har också högre komponentkvalite, är uppgraderingsbara, antagligen billigare i längden, ebjuder större frihet och mer funktionalitet samt kommer antagligen också vara betydligt snyggare än ps4.

Jag personligen föredrar pc men jag kan förstå om någon tycker om konsol bättre samt varför industrin självklart vill låsa in och mjölka konsumenten så mycket som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

omg 8 gig minne har väl vart standard i spel datorer i alla redan 8 9 år sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Setesh:

...
Jag personligen föredrar pc men jag kan förstå om någon tycker om konsol bättre samt varför industrin självklart vill låsa in och mjölka konsumenten så mycket som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Och detta är orsaken till att jag aldrig kommer att köpa en konsol, producenternas 110% girighet lyser igenom.
Tror någon på riktigt att det kommer att finnas en andrahandsmarknad för den nya generationens konsoller? Eller ångervecka?

Just nu ligger även EA högt upp på min bojkottlista. Sim City 4 verkar däremot vara både bra och billigt...

Länge leve konsumentens valmöjlighet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dwightschrute:

Tänkte på beräkningar som annat och inte rendering av frames.

Fast tar vi ett dåtidens PS3 och ett dåtidens "top of the line" PC och jämför de i beräkningsprogram så kommer konsollen vinna om den är optimerad. PC kommer aldrig och blir aldrig optimerat för något då alla har olika komponenter. En stark dator kommer aldrig användas fullt ut. Visst de är tekniskt myyycket kraftullare, men egentligen inte.

Ang Amnesia, ska inte spelet se bättre ut? Eller är det bara galet dåligt komprimerad video? Ser nästan sämre ut grafikst än det första spelet!
Fast det ser även bra ut, spelmässigt.

Ps3'ans cell prolle är väl en server cpu från IBM? df den suger till att spela med...men att räkna siffror är den någorlunda bra på

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Jag har ett USB minne på 16Gb dvs dubbelt så bra som PS4:an

använd ditt USB minne på 16GB som 16GB ram, snälla (= Eller lagra 16GB Media på PS4:ans 8GB RAM

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av Pimmp:

Jag har ett USB minne på 16Gb dvs dubbelt så bra som PS4:an

Och GTX 680 som bara har 2GB minne, jag har en extern HDD på 2000GB! Måste vara 1000 gånger så bra att spela på!

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av fieskmask:

Made my day, är du så trångsynt verkligen?

Om man säljer två år gammal teknik så brukar den vara sämre än den nyaste

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Och detta är orsaken till att jag aldrig kommer att köpa en konsol, producenternas 110% girighet lyser igenom.
Tror någon på riktigt att det kommer att finnas en andrahandsmarknad för den nya generationens konsoller? Eller ångervecka?

Just nu ligger även EA högt upp på min bojkottlista. Sim City 4 verkar däremot vara både bra och billigt...

Länge leve konsumentens valmöjlighet

Har ej lyckats installera origin och dess spel där jag vill. Tänker inte ha alla ea spel på minssd. Man vet att något är fel när pirater har det lättare än de som köper spelen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av FuzzyMcFluffens:

Om man säljer två år gammal teknik så brukar den vara sämre än den nyaste

Skickades från m.sweclockers.com

*Giggle*

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Herregud...

Skrivet av posyko:

omg 8 gig minne har väl vart standard i spel datorer i alla redan 8 9 år sen

Herregud... Nämn ETT spel som kräver mer än 4GB minne. Och man kör väl knappast två åt gången? Det är mer hastigheten man är ute efter.