Nvidia: "Playstation 4 är inte värd kostnaden"

Permalänk

Det är komiskt hur många här inne som "vet" hur det hela gått till. Vi pratar om en miljardindustri, inte sandlådan på gården.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

AMD säljer fortfarande ganska många GPUer än så jag tror inte deras produktionsavtal med TSMC blir lidande eller inte utnyttjas som tänkt. Nu försvinner ju Llano och Bobcat-produktion därifrån dock. Fast sen ska ju inte AMDs konsolprodukter tillverkas hos TSMC har jag förmodat. AMDs tillverkningspartner har tidvis haft för dålig kapacitet för att svara på efterfrågan. För den delen är det nog billigare att säga upp produktion/wafers (vilket de redan gjort) än att gå med på ett stort förlustprojekt. Sen är det inte så mycket på försäljningen per chip man nödvändigtvis tjänar på ett sådant projekt, man blir ju betald för att utveckla och anpassa designen. AMD har fått betalt för något som nästan är off-the-self. De får såklart betalt för arbetet. De får visa att de är seriösa på APUs. Om det hjälper de ekonomiskt kanske är en annan femma på längre sikt. Kan AMD få in pengar så tar de nog in pengar nu. Det är ganska klart att AMD vill kunna serva sådana kunder däremot. Nvidia har massor lågmarginalsproduktion tack vare Tegra att bekymra sig om.

Jag pratade om den ekonomiska aspekten, att även om dessa projekt inte genererar vinst så är det väldigt positivt för AMD att få upp sina volymer på detta sättet.
Med högre omsättning så är det mycket lättare att locka och hålla kvar investerare även om vinsten inte finns där.
Enkelt förklarat.

Skrivet av Vintervilan:

Det är komiskt hur många här inne som "vet" hur det hela gått till. Vi pratar om en miljardindustri, inte sandlådan på gården.

Även om du har en poäng så måste du tänka på att nivån på det Nvidia själva säger ligger under nivån på den här sandlådan.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Jag pratade om den ekonomiska aspekten, att även om dessa projekt inte genererar vinst så är det väldigt positivt för AMD att få upp sina volymer på detta sättet.
Med högre omsättning så är det mycket lättare att locka och hålla kvar investerare även om vinsten inte finns där.
Enkelt förklarat.

Även om du har en poäng så måste du tänka på att nivån på det Nvidia själva säger ligger under nivån på den här sandlådan.

På ett sätt, ja. Men ingen här inne vet hur det faktiskt ligger till. ALLA drar slutsatsen att Nvidia är sura för att man förlorat budet mot AMD....men ponera att det som står i texten faktiskt är sant. Jag tycker inget i den där texten är sandlådenivå, peka gärna ut vad som är det? Man säger väl i princip att man finner större lönsamhet i att fortsätta inom andra områden än att ge ett lägre bud än AMD? Sen påpekar man att det inte beror på att AMD skulle ha bättre prestanda, vilket nog många andra företag skulle påpeka om sina produkter, så knappast sandlådenivå på den kommentaren heller. Kanske har jag blivit för gammal för att gnälla och bli provocerad av allt som skrivs, men jag uppfattar inget barnsligt alls med det uttalandet Då ska jag också förtydliga att jag äger både kort från Nvidia och AMD och gillar båda två.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

ALLA drar slutsatsen att Nvidia är sura för att man förlorat budet mot AMD....men ponera att det som står i texten faktiskt är sant.

Jag vet inte varifrån du får att alla tror att nVidia surar. Jag har varit hemskt tydlig med att jag tror nVidia inte fått vad de begärt, och att de därför inte vill ta i affären med tång.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Snillen spekulerar

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Snillen spekulerar

Ja, jag fattar inte heller varför man diskuterar på ett diskussionsforum.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

På ett sätt, ja. Men ingen här inne vet hur det faktiskt ligger till. ALLA drar slutsatsen att Nvidia är sura för att man förlorat budet mot AMD....men ponera att det som står i texten faktiskt är sant. Jag tycker inget i den där texten är sandlådenivå, peka gärna ut vad som är det? Man säger väl i princip att man finner större lönsamhet i att fortsätta inom andra områden än att ge ett lägre bud än AMD? Sen påpekar man att det inte beror på att AMD skulle ha bättre prestanda, vilket nog många andra företag skulle påpeka om sina produkter, så knappast sandlådenivå på den kommentaren heller. Kanske har jag blivit för gammal för att gnälla och bli provocerad av allt som skrivs, men jag uppfattar inget barnsligt alls med det uttalandet Då ska jag också förtydliga att jag äger både kort från Nvidia och AMD och gillar båda två.

Att dom vinklar det som att dom är glada över att slippa det osv.
Sen ligger det ju så klart viss sanning i det dom säger, men det är en så begränsad del av hela sanningen ur ett så snävt perspektiv att jag inte kan ta det på allvar.

AMD är inte ett dugg bättre när dom presenterar sin syn på olika saker.
Sen om du tänker på den andra delen av min post du citerade så skriver jag ju att det är mycket större poäng för AMD att pressa upp sina volymer utan ökad vinst medan Nvidia inte har alls lika stort behov av det eftersom dom har en positiv ekonomi och har haft det under en längre tid.

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Hur kommer det sig då att AMD vågar köra? nVidia har väl större ekonomi än AMD? Finns givetvis pengar att hämta annars hade inget företag gått vidare i en sån här affär.

Någon form av upphandling är gjord, AMD la ett lägre anbud. Men fortfarande så man går med vinst, nVidia la ett högre anbud och blev nobbade. Simple as that!

Jag håller med om att detta uttalande från nVidia är närmast pinsamt lågt...

Herregud människa, beroende på vilka fabriker och tekniker man äger så kostar så klart olika typer av komponenter olika mycket att göra, AMD kanske var mer anpassade för att kunna trycka ut PS4 komponenter och på så viss kan man göra vinst på det hela, något som nvidia kanske saknade?

Visa signatur

"Do not ever say that the desire to "do good" by force is a good motive. Neither power-lust nor stupidity are good motives."
- Ayn Rand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingofmoon:

Herregud människa, beroende på vilka fabriker och tekniker man äger så kostar så klart olika typer av komponenter olika mycket att göra, AMD kanske var mer anpassade för att kunna trycka ut PS4 komponenter och på så viss kan man göra vinst på det hela, något som nvidia kanske saknade?

Det blir lite "missvisande" när man citerar ur ett sammanhang. Jag har i det efterföljande citerade inlägget påtalat att nVidia troligtvis har högre kostnader. Kostnader som innefattar fabriker, utveckling, personal osv därför måste nVidia lägga ett högre pris än vad AMD kan göra. Sen om AMD har "färdiga" kretsar att skjuta in som nVidia inte har, det får stå för dig.

Det du citerar mig på är mitt svar till följande inlägg;

Skrivet av dr. Dunkel:

En affär av den storleken skulle kunna driva ett företag i konkurs, om det inte finns ekonomi i upplägget.

Du ser nu vilken skillnad det blev, när mitt svar kom tillbaka till sammanhanget. Är du politiker eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Så bara för att man lägger ett lägre anbud så bedriver man välgörenhet? nVidia är större än AMD och har därmed större omkostnader vilket givetvis medför att de måste lägga budet högre. Om du vill kalla det välgörenhet, så visst.

Jag tror detta är bra för AMD och precis vad de behövde. Egentligen vill ingen se AMD i konkurs. nVidia och Intel skulle få närmast monopol med priser som de kan styra exakt som de vill.

Omkostnader för ett anbud lägger man för att täcka upp det projekt som man lägger anbud på normalt sett och inte för att täcka upp hela sin verksamhet då hade inga anbud någonsin gått igenom. Det är nog som så många andra här konstaterat att tack vare Nvidia har lagt sin fokus på andra saker så kan dom helt enkelt inte konkurrera till ett vettigt pris då det hade krävt en massa RMA eller att dom går ihop med typ Intel för Cpu delen i just detta projektet vilket inte hade gett lika mycket betalt till dom själva. Alla kan vara bra på nåt men inte på allt.

Skrivet av Gr8t:

Ganska roligt att läsa diverse utlåtanden formade av ung-spoolingar som inte har den ringaste aning om hur det fungerar i företagsvärlden, har nVidia beslutat att ta den här vägen så får vi nog anta att det är bäst för dem.

Ps. Jag jobbar som kalkylator.

Jo det är lite lustigt att läsa alla kommentarer off-topic kalkylator inom vad ? Själv är jag bygg kalkylator och konsult / säljare.

Skrivet av Demonlord:

Tror snarare att för det första att nVidia inte tror på konsolernas överlevnad + att jag tror inte nVidia uppnått varken Sony eller Microsofts krav på hårdvara. Jag tror att konsol tillverkarna vill ha snabbare cpu/gpu lösningar en vad nVidia kan leverera.

Nvidia tror nog inte på APU lika hårt samt att det är lättare och billigare och mer lönsamhet i deras grafikkort förmodligen då den marknaden är mer lätt tolkad.

Jag tror helt enkelt att Nvidia underskattat dessa kombinerades chips betydelse och därmed fokuserat åt annat håll. Man kan ju å andra sidan inte göra allt heller utan bättre att hålla sig till det man är bra på och stanna där annars blir det lätt pannkaka av allt. En sån här stor affär som det lär vara att microsoft och sony har efterlyst lär inte vara stängda anbud utan snarare offentliga upphandlingar fast med väldigt få aktörer som verkligen kan leverera den kapacitet som lär behövas. AMD hade helt enkelt en lösning från start som dom lätt kan reglera utan större kostnader till skillnad från Nvidia som då istället gjorde det kloka och backa ur .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Man saknar trovärdighet när man kommer med sådana här påståenden.

Permalänk
Entusiast

Det är väl tämligen självklart att AMD kan bjuda under med en komplett lösning av CPU och GPU som ingen annan kan leverera? Dessutom får du fördelen av att det är lättare för utvecklare att porta spel då x86 är så spritt. Ingen gillade ju att skriva saker till Cell. Så alternativet hade varit att köpa en GPU från Nvidia och en CPU från IBM eller kanske Intel. Jag har svårt att se hur det hade kunnat bli billigare eftersom man då ska försöka slå ihop teknik från två företag. AMD har ju erfarenhet av att bygga både CPU och GPU plus att få dem att fungera tillsammans. Det närmsta Nvidia kommer är ju Tegra som ju inte är något att hänga i granen direkt. Blir kanske bättre när de äntligen får in en ordentlig GPU så de åtminstonde kanske kan konkurrera med det som de ska vara bra på. För det är ju minst sagt pinsamt att ett företag som primärt tillverkar grafikkort får storstryk på just grafikdelen av sin ARM-SoC.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är väl tämligen självklart att AMD kan bjuda under med en komplett lösning av CPU och GPU som ingen annan kan leverera? Dessutom får du fördelen av att det är lättare för utvecklare att porta spel då x86 är så spritt. Ingen gillade ju att skriva saker till Cell. Så alternativet hade varit att köpa en GPU från Nvidia och en CPU från IBM eller kanske Intel. Jag har svårt att se hur det hade kunnat bli billigare eftersom man då ska försöka slå ihop teknik från två företag. AMD har ju erfarenhet av att bygga både CPU och GPU plus att få dem att fungera tillsammans. Det närmsta Nvidia kommer är ju Tegra som ju inte är något att hänga i granen direkt. Blir kanske bättre när de äntligen får in en ordentlig GPU så de åtminstonde kanske kan konkurrera med det som de ska vara bra på. För det är ju minst sagt pinsamt att ett företag som primärt tillverkar grafikkort får storstryk på just grafikdelen av sin ARM-SoC.

Dessutom blir kostnaden för hela systemdesignen med 2 olika chip på det sättet mycket högre samt svårare att få till en så effektiv kommunikation mellan CPU och GPU som man får i den lösning man har från AMD.