Youtube når en miljard unika besökare i månaden

Permalänk
Melding Plague

Youtube når en miljard unika besökare i månaden

Google räknar in en ny milstolpe med Youtube, som nu används av nästan varannan person med internetuppkoppling i världen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känner att jag måste länka till det första klippet som någonsin laddades upp på Youtube. Då har man verkligen rätt att säga "FIRST". Det roliga är att 33k prenumererar på hans kanal trots att han endast laddat upp klippet nedan.

Permalänk
Medlem

Synd bara att de är så väldigt strikta med innehåll. Det har hänt många gånger att videos man vill se är bortplockade på grund av "violation of agreement" eller något ditåt. De kunde gott vara mer specifika.

I övrigt så förstår jag att de blivit störst. Det var ju de factostandarden för videocommunity redan innan google köpte den.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

I övrigt så förstår jag att de blivit störst. Det var ju de factostandarden för videocommunity redan innan google köpte den.

Fast faktum är ju att Vimeo var väldigt mycket bättre under Youtubes barndom, t.ex. upplösningen som var riktigt usel till en början. Sedan när YT äntligen började få HD-kvalitét och överge flash-formatet så fick vi all reklam istället. Så jag tycker inte att YT någonsin varit särskilt ultimat.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Undra hur mycket stålar dom dragit in på YT

Visa signatur

DATOR: Chassi: Corsair carbide air 540 CPU: I7 2700k (4.5Ghz 1.288v) RAM: Corsair 4^4(16)GB 1922Mhz Mobo: Asus P8Z68-V LX PSU: Antec HCG 900W GPU: Powercolor 7990 + Sapphire HD 7970 3GB Vapor-X (3way-CrossfireX)
KRINGUTRUSTNING:
Monitor: FSM-270YG 2560x1440 IPS Keyboard: Ducky Shine 2 White kaycaps orange LED Mouse: Logitch G502 Headset: Audio technica ATH-M50 Mic: Blue Snowball

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle önska att det fanns ett vettigt alternativ. Är så trött på att se samma video om och om igen. Resultatet har blivit att jag i princip skiter i YT.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

"Under det senaste året spenderade användare i åldersgruppen 18–34 år, som Google kallar för "generation C", 74 procent mer tid på Youtube via mobiltelefonen än året innan."
Jag "generation C" drar ner denna statistik då jag inte ens kan ta emot mms på min mobil...

Visa signatur

Jag har ingen TV, video, tv-box, radio, läsplatta eller dator. Jag har en gammal telefon som bara går att ringa och skicka SMS.

Permalänk
Medlem

Helt galet hur mycket trafik det måste vara att hantera...

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Hur många serverparker finns det i världen som servar denna miljard antal kunder per månad?
Skulle vara kul med lite statistik

Edit - Hittade lite här, dock inte uppdaterad http://www.youtube.com/yt/press/statistics.html

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Årets utmaning, försök DDoS'a ner youtube.

Det är extremt vad youtube vuxit på senare år. Så pass mycket att jag dagligen tänker "tänk om man skulle försöka göra karriär på en youtube kanal." xD

Skrivet av Tasorrog:

Undra hur mycket stålar dom dragit in på YT

Om partners som PewDiePie och Yogcast kan tjäna hundratusentals kronor i månaden på reklam så tror jag det handlar om miljarder för Google's räkning.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kent:

Skulle önska att det fanns ett vettigt alternativ. Är så trött på att se samma video om och om igen. Resultatet har blivit att jag i princip skiter i YT.

http://www.youtube.com/watch?v=RzkIjbWWkTE

Fast det varierar ju galet mycket från klipp till klipp, undrar varför? Har man tur o hamnar på en server med lite kapacitet över, eller styrs det genom hur man är som användare, om man är inloggad eller inte, och vilka kanaler man kollar på? Har känslan av att populära kanaler har inga problem, medans små skitklipp buffrar tills man ger upp o tror att man sitter på något hett US Robotics 28.8 igen.

Permalänk
Medlem

Förvånar mig inte direkt. Det mesta man gör på nätet är ju för dom flesta
FB, Twitter, Email och YT skulle jag tro. För min del ligger SweC med i listan dock

Permalänk
Medlem

Synd att youtube totalt värdelöst på två saker. Det första, support. Det måste finnas ett sätt där mer seriösa Youtubare kan komma i kontakt och enkelt få support. Troll eller haters som flaggar videos så att de blir raderade och kontot låst till 15min klipp.

Det andra är spelaren som både i flash och html5 utförande fungerar dåligt.

Man kan inte överge Youtube för någon annan tjänst det då det är ett så stort media. Men man skulle kunna börja sprida sitt material över flera tjänster och göra reklam att man även finns på tex. Vimeo. Problemet är att man ju vill ladda upp i HD vilket tar tid när man kanske inte har den vassaste bredbandsuppkopplingen. Släpper man då på två media tar det dubbelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Fast faktum är ju att Vimeo var väldigt mycket bättre under Youtubes barndom, t.ex. upplösningen som var riktigt usel till en början.

Ja, på vimeo kunde man också ladda upp videor som är 60 FPS, vilket är bra för videor av spel, men jag vet inte om det går nuförtiden längre på vimeo. Det vore bra om youtube skulle tillåta det också, men kanske Google inte har tillräckligt med hårddiskar, för många videor skulle bli dubbelt så stora om de hade 60 FPS.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Avstängd

Minns där i början för typ "producers" eller vad det hette, som visade populära uppladdares videos och att det var någon tjej som gjorde fruktansvärt irriterande och dåliga videos.... hurr

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Citat:

Skulle siffran översättas till antalet medborgare i ett land skulle Youtube vara den tredje största nationen i världen.

Skulle siffran översättas till antalet spelare i ett fotbollslag skulle Youtube vara det största fotbollslaget i världen.

Citat:

Now this particular kiln heats up to 1500 degrees. To put that in perspective, imagine one degree 1500 times.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Fast faktum är ju att Vimeo var väldigt mycket bättre under Youtubes barndom, t.ex. upplösningen som var riktigt usel till en början. Sedan när YT äntligen började få HD-kvalitét och överge flash-formatet så fick vi all reklam istället. Så jag tycker inte att YT någonsin varit särskilt ultimat.

Det har funnits många tjänster som har varit bättre än youtube på ett eller annat sätt, Den ABSOLUT bästa av dom alla var Stage 6 men tyvärr nerlagd, kvaliteten här kunde du själv välja helt fritt, totalt upp till dig, ville du streama 60 FPS videos så kunde du o.s.v.

Nackdel vart tredjeparts plugin men tja kvaliteten vart så enormt mycket bättre.

Det sagt, det absolut viktigaste punkten är ändå innehållet.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tasorrog:

Undra hur mycket stålar dom dragit in på YT

Undra hur mycket stålar dom lagt ut på hårdvara på YT ?

Man förstår varför dom införde reklamen 2 år sen.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Skulle önska att det fanns ett vettigt alternativ. Är så trött på att se samma video om och om igen. Resultatet har blivit att jag i princip skiter i YT.

http://www.youtube.com/watch?v=RzkIjbWWkTE

Youtube buffrar fanimig aldrig för mig. Jag tror det är vissa ISP:er som håller på med något som de inte borde göra.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Youtube buffrar fanimig aldrig för mig. Jag tror det är vissa ISP:er som håller på med något som de inte borde göra.

Det varierar förstås med uppkoppling, men av vad jag hört så spelar det stor roll hur populärt ett visst videoklipp är. Ett populärt klipp dupliceras/cachas till väldigt många av Youtubes servrar runt om i världen, och går därför mer eller mindre blixtsnabbt att strömma oberoende av var man befinner sig. När man tittar på klipp som har liten publik, few and far between, så kan man få vänta ihjäl sig om klippet råkar ligga på en server på andra sidan klotet (bildligt talat).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Fast faktum är ju att Vimeo var väldigt mycket bättre under Youtubes barndom, t.ex. upplösningen som var riktigt usel till en början. Sedan när YT äntligen började få HD-kvalitét och överge flash-formatet så fick vi all reklam istället. Så jag tycker inte att YT någonsin varit särskilt ultimat.

Jag har aldrig ens hört talas om vimeo. Men det är möjligt att de var bättre. Hade Google köpt dem istället hade det säkert krossat Youtube då google är rätt duktiga på marknadsföring.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teddis:

Youtube buffrar fanimig aldrig för mig. Jag tror det är vissa ISP:er som håller på med något som de inte borde göra.

Det är ju känt att vissa ISP och youtube bråkar. Tex verkar Telia ha väldiga problem

Skrivet av backfeed:

Det varierar förstås med uppkoppling, men av vad jag hört så spelar det stor roll hur populärt ett visst videoklipp är. Ett populärt klipp dupliceras/cachas till väldigt många av Youtubes servrar runt om i världen, och går därför mer eller mindre blixtsnabbt att strömma oberoende av var man befinner sig. När man tittar på klipp som har liten publik, few and far between, så kan man få vänta ihjäl sig om klippet råkar ligga på en server på andra sidan klotet (bildligt talat).

Det stämmer inte överens med min upplevelse. Spelar ingen roll om det är populära klipp eller ej. Har 100/10 via bredbandsbolaget hemma, där går det sådär. En kompis har 100/10 via Telia och där är det f*n katastrof.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hur många serverparker finns det i världen som servar denna miljard antal kunder per månad?
Skulle vara kul med lite statistik

Edit - Hittade lite här, dock inte uppdaterad http://www.youtube.com/yt/press/statistics.html

Google som som köpte upp YouTube för nått år sen, har sina Google containers Så serverparken är fixad Och behövs det fler, så bygger dom fler.

En sak är säker, den dagen jag vinner en riktigt stor storvinst, då ska jag ha en Google container på min tomt. Det har jag önskat mig sen jag såg klippet

Bara att få svara på en sådan enkel sak, som hur mycket hårddiskutrymme man har, hade varit riktigt trevligt

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har aldrig ens hört talas om vimeo. Men det är möjligt att de var bättre. Hade Google köpt dem istället hade det säkert krossat Youtube då google är rätt duktiga på marknadsföring.

Tja beror lite på vad du letar efter. Vimeo är mest känt och använd mest av media branschen. T.ex. Grafiker, 3D, Film o.s.v. för mer seriöst bruk än youtube och alltid haft mer den inriktningen till stor del på grund av kvalitet skillnaden.

Har du lite intresse av detta så lär du aldrig hamnat på vimeo.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

haha ah och de är rätt sjukt att gangnam style har 1.4 miljader visningar då !!http://www.youtube.com/watch?v=9bZkp7q19f0

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Tja beror lite på vad du letar efter. Vimeo är mest känt och använd mest av media branschen. T.ex. Grafiker, 3D, Film o.s.v. för mer seriöst bruk än youtube och alltid haft mer den inriktningen till stor del på grund av kvalitet skillnaden.

Har du lite intresse av detta så lär du aldrig hamnat på vimeo.

Troligtvis har jag väl stött på någon video därifrån då, men jag har aldrig aktivt varit inne på sidan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Företaget som sålde till Google bör ha ångrat sig vid det här lagret över budet när tjänsten idag är värd flera miljarder. Utan Youtube och sök motorn så hade Google nog aldrig varit så stora som dem är idag.

Permalänk
Medlem

Synd bara att dom klantar till UIn mer och mer med varenda helt onödigt uppdatering dom gör då.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Företaget som sålde till Google bör ha ångrat sig vid det här lagret över budet när tjänsten idag är värd flera miljarder. Utan Youtube och sök motorn så hade Google nog aldrig varit så stora som dem är idag.

yep..

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Google som som köpte upp YouTube för nått år sen

2006 räknas inte som "nått år sen"