Problem med Macbook Pro och google chrome.

Permalänk

Problem med Macbook Pro och google chrome.

Köpte min macbook pro i höstas (mid 2012). De senaste månaderna har jag upplevt att att datorn blvit seg.
Det jag märker sker oftast när jag stängt datorn och öppnar den igen, speciellt när jag har chrome igång. Datorn beter sig som när den blir startad efter dött batteri, dvs ibland blir skärmen grå-dimmad med laddnings-bar innan jag kommer åt något. Men oftast så är skärmen bara fryst och jag kan varken röra musen eller skriva. Vet att detta är normalt de första sekunderna vanligtvis, men för mig kan det vara upp mot 15 sekunder innan jag kan röra något, ibland längre.

Någon som upplevt detta eller vet vad det kan bero på?

Processor 2.3 GHz Intel Core i7
Memory 4 GB 1600 MHz DDR3
Graphics Intel HD Graphics 4000 384 MB

Permalänk
Medlem

Provat återställa SMC?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Provat återställa SMC?

Är ganska ny i macvärlden så, nej, visste inte ens vad det är.
Nu vet jag.

Kan jag återställa SMC utan komplikationer?
Dvs kan det orsaka skada/dataförlust på något sätt? Vill bara försäkra mig innan jag gör det...

Permalänk
Medlem

Nej, läs hjälpfilerna från Apple. Det ska dock vara en fördröjning när man väcker OS X från sleep/hibernate eftersom den läser in allt i minnet igen. Jag kan inte säga att det du beskriver är onormalt från den beskrivningen du angett. 15 s är inte så länge, hade det varit någon minut hade det till största sannolikhet hjälpt med SMC reset. Chrome tar mycket minne, men har svårt att tro att du bara får detta om du kör Chrome så varför kommer det upp? Är det som exempel på program som snott åt sig mycket minne?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Nej, läs hjälpfilerna från Apple. Det ska dock vara en fördröjning när man väcker OS X från sleep/hibernate eftersom den läser in allt i minnet igen. Jag kan inte säga att det du beskriver är onormalt från den beskrivningen du angett. 15 s är inte så länge, hade det varit någon minut hade det till största sannolikhet hjälpt med SMC reset. Chrome tar mycket minne, men har svårt att tro att du bara får detta om du kör Chrome så varför kommer det upp? Är det som exempel på program som snott åt sig mycket minne?

Vet att det är onormalt för att:
1. Den är generellt mycket långsammare vid uppstart än vad den har varit.
2. Ibland tar det Väääääldigt lång tid. Som du sa nån minut.
3. Min tjejs mycket äldre macbook pro med mindre minne har inte detta problemet och startar snabbare.

Och jag vet inte riktigt om det är 15 s. Har inte tagit tiden, men ibland har jag fått gå ifrån datorn nån minut för att jag inte orkat vänta, och så dåligt tålamod har jag inte