Permalänk
Medlem

fläkt på laptop som strular

Har en Asus A42JA som fläkten har börjar strula på.

Fläkten är rengjord så det är inte det som är problemet.

Har speedfan och när fläkten funkar så ligger temperaturen på 50C.
Men helt plötsligt verkar fläkten sluta snurra och temperaturen går direkt upp till 80-90C och stängs av.

Efter att fläkten har slutat fungera så kan den sakta snurra ett kvarts varv och sen stanna, och sen fortsätta så.
Det känns som den inte märker av att datorn blir varm.

Har kylpastan något med detta att göra eller vad exait gör den?

Om fläkten är trasig, vart hittar jag en ny? Har kollat på komplett och netonnet men dom verkar bara ha till stationära.

Tacksam för hjälp!

Permalänk

Kylpastan fyller ut de små mellanrum som uppstår mellan kylflänsen och cpu:n för att leda värmen från cpu:n till flänsen(mellanrummen uppstår pga. kylarflänsen och processorn inte är helt plana från frabrik). Så kylarpastan har ingen direkt koppling till varför fläkten inte fungerar. Troligtvis så har den termometern som sitter i antingen kylaren eller processorn gått sönder så att den inte reagerar på värmeökningen men troligast känner jag är att fläkten håller på att gå sönder helt och lever på sina sista snurr just nu.

Hur gammal är datorn? Kankse Asus har reservdelar på lager som de kan skicka till dig? Annars finns det på ebay för 140kr så kommer den hem till dörren.

http://viewitem.eim.ebay.se/New-Asus-A42JA-A42JB-A42JC-A42JE-...

Kan inte garantera bra kvalite men när jag beställt liknande prylar från ebay så har de fungerat bra i de flesta fallen.

Permalänk
Medlem

Tror termometern gick sönder och därför slutar fläkten snurra. Som ovan sa kontakta Asus och se om de har reservdelar.

Välkommen till Sweclockers

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Okej! Om termostaten har gått sönder, vad gör man då? Går den att byta ut? Sitter det en termostat i fläkten?

Datorn i övrigt funkar hur bra som helst så vore tråkigt att ge upp den!

Tack för bra svar!