Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy_83:

Ok, hittade en intel SSD I 330 serien,
Kan den funka i min P5K moderkort?
Denna: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/152508-intel_intern_s...

Ja den kommer att fungera.

Tvärtemot vad många skriver här så är WoW fortfarande väldigt krävande.
Både för CPU och GPU.
Det beror såklart på att WoW nu inte är samma WoW som för 7 år sedan.

En SSD kommer inte göra nånting vad gäller spelprestanda, endast laddningstiderna blir bättre.
Däremot så komemr datorn att kännas betydligt snabbare i övrigt.
Du skrev att datorn installerades för c:a 4 år sedan, vilket OS kör du ?
Kör du XP eller Vista så år W7 en trevligt upgradering, men håll dig till 32 bits versionen då 64 bit tar mer minne och är tyngre att köra.

Permalänk
Medlem

Hehe ominstallerade för 4 år sen..Har du någonsin kört ett program som tex advance system care om inte så testa det innan du ominstallerar hela OS..

Fast har du nu köpt en SSD så ska du helt klart installera om OS inte köra nåt kopierings os till ny ssd program som finns..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Jag har en sån här
http://www.inet.se/produkt/4304008/750gb-seagate-momentus-xt-...

Ingen nämnvärd skillnad mot en ssd , samma pris o mer lagringsutrymme

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

#1: Nämn ett spel du spelar
#2: Berätta vilken upplösning och vilka inställningar du kör
#3: Vad för FPS har du?

Då kan man lättare avgöra om något är på tok, men annars så kommer här standardsfrågan: Är drivrutinerna för grafikkortet installerade på rätt vis?

Kanske vore bra att skriva så klart

Jag spelar allt från BF3 till HoN.

Jag tror, och bara tror nu, att det kan bero på att jag inte installerade om datorn från scratch när jag byte från AMD till Nvidia kort, men det kan ju bero på
något annat.

Sen kanske det är så att jag inte får ut mer av burken än det jag får.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 Titan Moderkort: ASUS Strix Z270E Gaming Grafikkort:
Zotac Gaming GeForce RTX 3080 AMP HOLO CPU: Intel Core i7 7700K @ Stock Kylning: Noctua NH-D15 Minne: Crucial Ballistix Sport LT 16GB 2400MHz SSD1: Samsung 850 EVO 250GB SSD2: Samsung 850 EVO 500GB PSU: Corsair RMx Series RM750x 750Watt 80 PLUS Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxxer:

Jag har en sån här
http://www.inet.se/produkt/4304008/750gb-seagate-momentus-xt-...

Ingen nämnvärd skillnad mot en ssd , samma pris o mer lagringsutrymme

Ingen nämnvärd skillnad förrutom allt menar du ?
En hybriddisk är aningens trevligare än en vanlig mekanisk, men inte en i närheten av en SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoMack:

Kanske vore bra att skriva så klart

Jag spelar allt från BF3 till HoN.

Jag tror, och bara tror nu, att det kan bero på att jag inte installerade om datorn från scratch när jag byte från AMD till Nvidia kort, men det kan ju bero på
något annat.

Sen kanske det är så att jag inte får ut mer av burken än det jag får.

Med tanke på din begränsade uppgradering förmodar jag att du har lite tight budget, stämmer det?

I min mening är där inget fel på din rigg. P5K är ett bra moderkort, e8500 flaskor inte ditt 6870,och 4GB ram klarar du dig långt på!
667mhz minnen är det inte heller något fel på, och tjänar väldigt lite om ens något alls på att köpa snabbare.

Om det var 4 år sedan du senast installerade Windows gissar jag på att du kör Vista, och det är skitsegt. Installera om med Win7 Som du införskaffar på valfritt sätt så kommer du märka en stor skillnad.
Vill du köpa något till din dator rekommenderar jag en Samsung 830 120gb från Inet eller liknande.
Även en ny mekanisk hårddisk på 500gb ger ett piggare system om du vill ha något billigare. Hårddiskarna har blivit snabbare sedan du köpte din nuvarande.

Permalänk
Skrivet av Thorulk:

Och för i helvette kika så att ditt moderkort klarar av SSDN. Många ssds körs ENBART i Sata 3, något ditt moderkort inte har. Du lär inte direkt kunna sätta ACHI i bios heller så du behöver inte ha en 450/450mb hårddisk. Tror en Intel 320 om du kan hitta en blir bra. Dom har jag för mej kör på SATA 2.

Du gjorde ett dåligt köp med en E8500 för 400kr... Du kunde lätt ha fått en 9XX serie Intel för 400kr.

Om jag vore du skulle jag spara lite och skaffa en begagnad AMD 965BE eller dylikt, där kan du trycka in 1866 minnen om du vill, och 1600 minnen kostar precis ingenting.

Fast om du kopplar en SSD med sata 3 till en sata 2 port så kommer bara hastigheten begränsas till strax under 300 mb/s. AHCI har för övrigt funnits väldigt länge till desktop datorer så antagligen finns den inställningen att välja.

ASUS P5K moderkortet har både AHCI och SATA 2

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Med tanke på din begränsade uppgradering förmodar jag att du har lite tight budget, stämmer det?

I min mening är där inget fel på din rigg. P5K är ett bra moderkort, e8500 flaskor inte ditt 6870,och 4GB ram klarar du dig långt på!
667mhz minnen är det inte heller något fel på, och tjänar väldigt lite om ens något alls på att köpa snabbare.

Om det var 4 år sedan du senast installerade Windows gissar jag på att du kör Vista, och det är skitsegt. Installera om med Win7 Som du införskaffar på valfritt sätt så kommer du märka en stor skillnad.
Vill du köpa något till din dator rekommenderar jag en Samsung 830 120gb från Inet eller liknande.
Även en ny mekanisk hårddisk på 500gb ger ett piggare system om du vill ha något billigare. Hårddiskarna har blivit snabbare sedan du köpte din nuvarande.

Jag tror du citerade fel gubbe

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 Titan Moderkort: ASUS Strix Z270E Gaming Grafikkort:
Zotac Gaming GeForce RTX 3080 AMP HOLO CPU: Intel Core i7 7700K @ Stock Kylning: Noctua NH-D15 Minne: Crucial Ballistix Sport LT 16GB 2400MHz SSD1: Samsung 850 EVO 250GB SSD2: Samsung 850 EVO 500GB PSU: Corsair RMx Series RM750x 750Watt 80 PLUS Gold

Permalänk
Medlem

Jag har kört lite såna städprogram
Som har hjälpt lite, ok då kör
Jag på den SSDn, i övrigt så kör jag
med Windows XP, trodde att den var
Mindre krävande än 7an? Då kanske man
Ska testa 7an få.

Permalänk
Skrivet av Jimmy_83:

Jag har kört lite såna städprogram
Som har hjälpt lite, ok då kör
Jag på den SSDn, i övrigt så kör jag
med Windows XP, trodde att den var
Mindre krävande än 7an? Då kanske man
Ska testa 7an få.

Windows 7 är mindre krävande, kör du med 64bit eller 32bit? 32bits system klarar bara av att hantera strax över 3gb minne.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Så med andra ord så skulle denna inte
Funka till min P5K moderkort eller så
Skulle den dra ner mycket på prestandan?
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/152508-intel_intern_s...

Permalänk
Medlem

Ok, jag kör med 32bitars xp, dags att byta
OS också då

Permalänk
Skrivet av Jimmy_83:

Så med andra ord så skulle denna inte
Funka till min P5K moderkort eller så
Skulle den dra ner mycket på prestandan?
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/152508-intel_intern_s...

Den skulle fungera som att den hade sata 2 utgång dvs att hastigheten begränsats till strax under 300 mb/s.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Får man fråga hur stor din hårddisk från 2001 är?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Den är på 180gb eller där omkring

Permalänk
Medlem

Ok då kör jag på den SSDn som jag posta i
Förra. Strax under 300mb/s är nog
Avsevärt snabbare än min gamla HD.
Köper även windows 7 home 32-bitars.
Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Tog visst windows 7 professional 32bit
Så "home" var slut i den butiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakkes:

Får man fråga hur stor din hårddisk från 2001 är?

180gb tror jag att den gamla var på

Permalänk
Medlem

Nej för helvete köp inte 32-bitars, det är inte 1900-talet. Du ska ha 64-bitars inget annat.

Gör återköp bums på direkten.

Permalänk
Medlem

Jimmy det är inte så att du sitter på en IDE-disk / CD läsare med skiva i, som mer eller mindre gjort sitt?

Permalänk
Medlem

Måste väl ändå vara bättre för han att köra 64bitars varianten av Windows7? Eller vad förlorar man på det?

XP har ju sina kompatibilitetsbegränsningar med en del moderna spel och liknande, men annars fungerar det fortfarande rätt bra till lite äldre datorer.

Permalänk
Medlem

64-bitars på min burk? Nån skrev att den
Var mer krävande, men vad är det för skillnad
På ren svenska på 32 och 64bit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy_83:

64-bitars på min burk? Nån skrev att den
Var mer krävande, men vad är det för skillnad
På ren svenska på 32 och 64bit?

nja, det är väll en sanning med modifikation, ett 64bit OS använder dubbla mängden minne (dock går det 2x så fort)
för att uttrycka sig enkelt det är skillnad på landsväg och autobhan (flera filer som bilarna kan åka i)

Permalänk
Medlem

IDE-disk/cd-läsare. Har en cd-läsare med bränn-funktion
Men vad är en IDE-disk? Är det nån form
Av HD med cd-läsare? Isåfall kan det vara så

Permalänk
Medlem

kika hälsan på din hårddisk med crystaldisk info och lägg upp en bild på photobucket som du sedan länkar hit ifall programmet nu ger någon eller några varningar.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy_83:

IDE-disk/cd-läsare. Har en cd-läsare med bränn-funktion
Men vad är en IDE-disk? Är det nån form
Av HD med cd-läsare? Isåfall kan det vara så

du ser om det är en IDE-disk om den (förmodligen) sitter på samma kabel som din brännare.
EN 6cm tunn, bred (grå,svart eller blå) är vanligt

Permalänk
Medlem

Klarar min intel core duo E8500 3,16ghz
64-bitars windows 7? Isåfall så kör jag på
64-bitars och dubblar minnet från
mina 4gb till 8gb?

Permalänk
Medlem

Ok, jag kollar detta så fort jag kommer hem.
Men ifall det är en IDE-disk jag har
Så kan jag väl fortfarande sätta in
Min nya SSD?

Permalänk
Medlem

Du verkar ha en hel del pengar till att uppgradera OS, SSD och RAM, men inte CPU? Jag skulle säga att du ska uppgradera CPU och OS i första hand.

Permalänk
Medlem

Ja det är sant, men jag uppgraderade igår
Mitt CPU från intel core duo E5xxx 2,33ghz
Till Intel core duo 8500 3,16ghz för visserligen
Bara 400kr så är inte så sugen på att
Uppgradera igen, för isåfall krävs
Moderkortsbyte,ram-byte till DDR3 etc
Och det tillåter inte sambon som jag
Sparar pengar med till våran italien-resa
I sommar