Samsung gör Ultrabook 9-serien med 1080p

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Googolplex:

Tror inte det hade funkat bra rent praktiskt med Windows, allting hade blivit rent för litet. Tycker min 15" 1080p IPS skärm är helt perfekt. Så det är nästan så att mjukvaran sätter stopp för tekniken.

Misstänker att det är det stora problemet, vilket i så fall är än mer irriterande för jag tänker köra Linux på min. X11 har haft stöd för variabel PPI sedan det skapades på 80-talet...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Googolplex:

Tror inte det hade funkat bra rent praktiskt med Windows, allting hade blivit rent för litet. Tycker min 15" 1080p IPS skärm är helt perfekt. Så det är nästan så att mjukvaran sätter stopp för tekniken.

Det går ju fortfarande köra linux och med gnone så blir denna så fin så. Win8 är ju bara ett skämt så såga inte en fin dator för ett kass os. Denna skall iaf jag köpa, funderade på ux31, men denna är klart modernare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tyvärr fel produkt igen från samsung.
Gör en 15" med 1080P först.
Det är lite löjligt när man kan få 1080P på en 13.3 men ska nöja sig med 1440X900 på 15".
Asus U500 skulle må bra med lite konkurrens

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Äger en 15" samsung 900x4c, föregångaren till denna fast i 15". Riktigt bra laptop, enda nackdelarna är skärmen, något bloatware och att tangenterna faktiskt nuddar skärmen då den är ihopvikt på vissa ställen.

Med en 15" ips i 1080p så hade det varit den ultimata laptopen IMO. Startar på 7 sec i windows 8 med standardfunktion "fast-boot" AVSTÄNGD

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En 15" ultrabook med 3840x2160 är något jag definitivt är beredd att lägga mycket pengar på.

Ibland funderar jag på om inte detta är anledningen till att det tillverkas så högupplösta paneler - det är lätt att sälja dyrt. Antingen så har jag inte blivit upplösningsfrälst ännu, eller så är upplösning överskattat. Lite som med megapixlar på kameror, där folk köpar små kompaktkameror med 16 MP i tron om att de är bättre än en systemkamera som bara har 10 MP. Det är väldigt lätt att stirra sig blind på antalet pixlar.

Vid vanligt arbete i Windows vet jag inte om så hög upplösning är till någon större hjälp. Man vill ju inte att allt ska vara hälften så stort, för då ser man inget. Sätter man på skalningen kan det få oönskade effekter och då vet jag inte vad man har tjänat på det hela.

För bildkvalitén är upplösningen bara en av många parametrar, och långt ifrån den viktigaste. Ändå brukar alla diskussioner alltid handla om "va? har den bara xx antal pixlar. Det finns ju bättre". Inte ett ord om vilken paneltyp som används. Inte ett ord om betrakningsvinklar. Inte ett ord om ljusstyrka. Inte ett ord om färgåtergivning. Inte ett ord om svärta.

Om man har en normalhög upplösning på en 13.3" laptop, exempelvis 1600x900 eller 1920x1080 så tror jag att alla egenskaper jag nyss nämnde spelar större roll än att höja upplösningen ytterligare några snäpp.

Skrivet av Yoshman:

I alla fall skönt att se att andra tillverkare definitivt börjar utmana Apples MBA/MBP. Detta är väl mest en konkurrent till MBA, men frågan om inte denna är ett par snäpp vassare, i alla fall på pappret. Har ännu inte testat någon laptop där touchpadden fungerar lika bra som på MBA/MBP körandes OSX, men någon ska väl få till det till slut.

Ja, den är vassare än MacBook Air. Förutom att Samsung 9-series är märkbart tunnare och lättare så är skärmen helt överlägsen den som sitter i MacBook Air. Samsung kör med PLS-paneler (deras variant av IPS) som är otroligt bra. MacBook Air har TN-paneler så det går inte ens att jämföra.
Dessutom får man med Windows

Permalänk

"Vill ha" faktor 10/10. Otroligt sexig dator men ack så dyr. Kan vi få en tävling om denna dator SweC? SNÄLLA? SNÄLLA?!

Permalänk
Medlem

256 GB SSD istället för 128 GB, 1080P istället för 900P...är det något mer nytt på denna jämfört med Samsung 9-seriens Windows 7 datorer som säljs ut nu? Magnesium borde vara nytt med, var väl aluminiumchassi tidigare? Är det samma typ av batteri i de äldre i 9-serien med sina utlovade 1500 cyklar? Har för mig att det där med många cyklar är något som Samsung utlovat ända sen de gav sig in ultrabookscenen.

Permalänk
Medlem

Förstår inte deras marknadsföring riktigt.
30gram mer och för samma pris får du detta
i7 istället för i5
6(max 10)GB ram istället för 4GB
Radeon 8570m istället för HD 4000
Enda "minuset" jämfört med denna(förutom vikten) är att den har 128GB SSD istället för 256GB.

Men ändå nämns inte Ultran alls någonstans... Förstår inte varför?! (Dålig tillgång?!)

Skrivet av mats42:

Tyvärr fel produkt igen från samsung.
Gör en 15" med 1080P först.
Det är lite löjligt när man kan få 1080P på en 13.3 men ska nöja sig med 1440X900 på 15".
Asus U500 skulle må bra med lite konkurrens

Har du kollat in deras nya Chronos?
Den är 15" med Full HD IPS panel + dedikerat grafikkort mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunnland:

Förstår inte deras marknadsföring riktigt.
30gram mer och för samma pris får du detta
i7 istället för i5
6(max 10)GB ram istället för 4GB
Radeon 8570m istället för HD 4000
Enda "minuset" jämfört med denna(förutom vikten) är att den har 128GB SSD istället för 256GB.

Men enligt specarna hos Inet så väger ju 7-series 1.55 kg, vilket är 33% tyngre än 9-series. Dessutom är 7-series runt 35% tjockare än 9-series.

Att bygga en tunn och lätt kvalitétsdator kostar pengar helt enkelt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av alpha:

Ibland funderar jag på om inte detta är anledningen till att det tillverkas så högupplösta paneler - det är lätt att sälja dyrt. Antingen så har jag inte blivit upplösningsfrälst ännu, eller så är upplösning överskattat. Lite som med megapixlar på kameror, där folk köpar små kompaktkameror med 16 MP i tron om att de är bättre än en systemkamera som bara har 10 MP. Det är väldigt lätt att stirra sig blind på antalet pixlar.

Vid vanligt arbete i Windows vet jag inte om så hög upplösning är till någon större hjälp. Man vill ju inte att allt ska vara hälften så stort, för då ser man inget. Sätter man på skalningen kan det få oönskade effekter och då vet jag inte vad man har tjänat på det hela.

För bildkvalitén är upplösningen bara en av många parametrar, och långt ifrån den viktigaste. Ändå brukar alla diskussioner alltid handla om "va? har den bara xx antal pixlar. Det finns ju bättre". Inte ett ord om vilken paneltyp som används. Inte ett ord om betrakningsvinklar. Inte ett ord om ljusstyrka. Inte ett ord om färgåtergivning. Inte ett ord om svärta.

Om man har en normalhög upplösning på en 13.3" laptop, exempelvis 1600x900 eller 1920x1080 så tror jag att alla egenskaper jag nyss nämnde spelar större roll än att höja upplösningen ytterligare några snäpp.

Antar att du inte läser mycket dokument direkt på din dator, något jag gör. Om du har tillgång till "retina" iPad eller "retina" MBP så testa att öppna ett PDF-dokument, öppna sedan samma dokument på en laptop med t.ex. 13" 1920x1080 skärm (~160-170 PPI). Försök sedan hävda att skillnad i kvalité inte är brutalt uppenbar, "retina"-skärmarna uppvisar en skarphet som nästa är i nivå med tryckta bokstäver medan 170 PPI (eller än värre det mer normal ~100-120PPI som många budget-laptops har) inte alls ger den känslan. Text i en editor får inte riktigt samma lyft som PDF men det går inte ta miste på hur mycket trevligare det är att läsa programkod på rMBP jämfört med de laptops jag har idag (bl.a. Ubuntu/Win8 15" 1920x1080 och OSX 15" 1680x1050).

Notera att jag bara skriver "nästan som tryckta bokstäver" , inte ens med iPads PPI på ~260 är det omöjligt att se individuella pixels, men det har nog mest att göra med att man (eller i alla fall jag) typiskt håller iPad:en ganska nära ögonen när jag läser på den. På en laptop där man sitter på lite längre avstånd så är nog en PPI på ~230-260 tillräckligt.

Och naturligtvis spelar panelens kvalité in, något som är plågsamt uppenbart när man ställer de två 15" laptops:en jag har bredvid varandra. MBP panelen (som "bara" är en TN-panel) är totalt överlägsen den andra 15" laptopen vad det gäller färger och ljusstyrka, så den är helt klart den bättre skärmen trots (marginellt) lägre upplösning.

Men för riktigt högupplösta skärmar hoppas jag att vi inte får se usla paneler då Apple och Google (med deras "Chrome Pixel") lagt ribban rätt högt vad det gäller kvalitén på panelerna. Tror inte heller vi får se usla paneler då vi talar om datorer som kommer ligga >=15k så köparna förväntar sig bra paneler.

Tycker att Apple låter OSX förfalla då allt fokus legat på iOS de senaste åren men efter att testat Win7 på min nuvarande MBP så är det bara konstatera att på MBP kör man OSX eller så köper man lämpligen en annan dator, både batteritid och drivare för touch-pad lämnade en hel del övrigt att önska under Win. Placering på alt,ctl och super blir också lite udda om man kör Win på Mac-tangentbord... Tänker därför försöka hitta något annan än rMBP till sommarens laptop-inköp (tänker invänta Haswell). Men än så länge så är den enda kandidaten 15" rMBP, för OSX är ändå inte dåligt på något sätt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tycker att Apple låter OSX förfalla då allt fokus legat på iOS de senaste åren men efter att testat Win7 på min nuvarande MBP så är det bara konstatera att på MBP kör man OSX eller så köper man lämpligen en annan dator, både batteritid och drivare för touch-pad lämnade en hel del övrigt att önska under Win. Placering på alt,ctl och super blir också lite udda om man kör Win på Mac-tangentbord... Tänker därför försöka hitta något annan än rMBP till sommarens laptop-inköp (tänker invänta Haswell). Men än så länge så är den enda kandidaten 15" rMBP, för OSX är ändå inte dåligt på något sätt.

Med Trackpad++ blir trackpaden användbar i Windows. Ctrl/Win/Alt går att mappa om till samma ordning som i Windows. Fn-knappens placering har jag vant mig vid.
Så har vi batteritiden. Är den mycket sämre än under OSX? Och framför allt, är den sämre än andra Windows-datorer? Tittar specifikt på 13-tums rMBP för att köra enbart Windows på, men väntar på Haswell-versionen.

Permalänk
Skrivet av Atlas Tsatsume:

De flesta kan se skillnad på 720p resp 1080p- material på en TV som står 3 meter bort. Då blir situationen densamma med exempelvis då mobilen, där 1080p ger samma boost i pixlar/bågsekund. 1080p på mobilen är långt, långt ifrån bluff och båg.

Har du källa på uttalandet om att de flesta ser skillnad på 1080p och 720 p på 3 meters avstånd? Jag har läst flera blindtester där den direkta motsatsen bevisats. Jag har aldrig läst någon artikel eller något test där ditt påstående bevisats. Nu beror ju detta självklart även på storleken på skärmen, du kanske syftar på 60- 100 tum och då kan man absolut se skillnad på 1080p och 720p, men inte på 42 tum (som de absolut flesta TV-apparater ligger runt i det här landet).

Permalänk
Medlem

Grattis till de som vann, är lite smått avundsjuk att jag själv inte visste om denna tävling. Skulle sitta bra nu med en nyare laptop då den jag har är ytterst klen.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunnland:

Har du kollat in deras nya Chronos?
Den är 15" med Full HD IPS panel + dedikerat grafikkort mm

Jag hade faktiskt missat så tack för tipset men den visar just varför jag tycker att Samsung gör fel produkt.

Jag vill inte ha en I7 (onödigt dyr).
Jag vill inte ha ett dedikerat grafikkort (HD4000 duger mer än väl för kontorsbruk och film).
Jag vill inte ha en 2.4KG klump när det borde gå att göra den på 1.5 (i sådanna fall kan jag ta 2.8Kg HP workstation på en gång)
Jag vill inte ha en skärm som är mindre än den jag hade till min stationära 386:a på 90 talet

Därmed hävdar jag att det finns en marknad för en riktig ultrabook med en 1080P 15" skärm med slimade kanter.
Skrotar man I7, egna grafikkort osv så kan man dessutom få ned priset en del

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Samsung har verkligen lyckas med denna skärmen på denna dator , 400 nits ljusstyrka och matt panel, vad mer kan man be om?

Visa signatur

Asus Gryphon Z87 | Intel Core i5 4670K | Corsair Dominator 16GB | EVGA GTX 780Ti ACX | Samsung EVO Basic 120 GB | Corsair H100i | Bitfenix Phenom M Vit | Corsair CS 650W 80+ Gold Modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banka:

Nu har dock Apple egentligen inte genomfört några större förändringar med Air under de senaste åren tack vare dess dominans inom segmentet av "Ultrabooks". Däremot kan vi nog förvänta oss ett större kliv när nästa version släpps, vilket förmodligen kommer ske mot sommaren.

Finns ju också Chromebook Pixel som har bästa skärmen i en laptop idag.
Om man bara prioterar högupplöst skärm och premium kvalitet och är villig att betala en hel del så finns ju alltid Chromebook Pixel.

Permalänk

hmm intersant vilken tror ni är bäst den här eller asus zenbook prime ux31a ? tror samsungen hamnade precis efter primen på engadgets ultrabook test lista.. men då hade den inte 1080 p full hd samt bättre ljusstyrka hmm.. det tråkiga med ux31a. är att den kommer med två olika hårdiskar en sandisk och en sandforce den ena är iafal mycket långsammare en den andra + att du kan inte se vilken som är vilken innan du köper datorn vilket gör det hela ännu mer krångligt då man får leka påskhare för att försöka få den med *rätt* hårdisk. hmm jag lutar åt samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av haraldblåtand:

hmm intersant vilken tror ni är bäst den här eller asus zenbook prime ux31a ? tror samsungen hamnade precis efter primen på engadgets ultrabook test lista.. men då hade den inte 1080 p full hd samt bättre ljusstyrka hmm.. det tråkiga med ux31a. är att den kommer med två olika hårdiskar en sandisk och en sandforce den ena är iafal mycket långsammare en den andra + att du kan inte se vilken som är vilken innan du köper datorn vilket gör det hela ännu mer krångligt då man får leka påskhare för att försöka få den med *rätt* hårdisk. hmm jag lutar åt samsung

Gör som flera av oss andra och köp den fetare zenbook ux32an och uppgradera med ram + SSD. Själv fick jag min väldigt billigt för 6495 kr (+1200 kr för uppgraderingen) och är väldigt nöjd, speciellt när jag ser såna här priser och tänker "jisses, här fick jag en bättre dator för typ halva priset" (eller då 1/3 av priset om man jämför med en mac).

Haswell och det där verkar dock trevligt, bör kunna ha min ux32a ett långt tag men finns en möjlighet att jag köper en ny 6-7k-dator längre fram om 2 år eller så när haswell inte är superny längre och man kanske kan fynda något kul med fet batteritid och kanske om någon hybridversion med löstagbar skärm eller annat kommer fram. Finns lite sån skit nu men väldigt väldigt dyrt och kass prestanda med.

Visa signatur