Windows Blue Build 9364 läcker ut på nätet

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag använder den för nästan varenda program jag startar. Och då använder jag oftast sökfunktionen som inte fungerar längre. För att inte nämna alla konstiga "hot corners" som inte alls fungerar bra med flera skärmar. Jag försökte ärligt ge Metro en chans och va fast besluten att använda det minst en vecka. Jag stog inte ut mer än ett par timmar, det förstörde totalt hur jag använder min dator.

Om insta sökfunktionen fungera så kanske en ominstallation är på plats?!

Hot corners håller jag med om de är lite "annorlunda" och nej det fungerar inte bra med flera skärmar. Dock är det inte ofta man behöver använda dem.

Men det jag inte förstår är, sitter folk och klickar runt i startmenyn på windows 7? Allt jag gör är skriver det programmet jag vill starta och så startar det. Där är det ingen skillnad mellan 7an och 8an (om man bortser från att ikonen är 3x så stor).

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Där har du huvudet på spiken. Du ska ju inte jobba som du brukar göra. "Hot corners" är lite trixigt början eftersom du måste "sikta" lite grann. Med bara en skärm så kan du hej vilt slänga bort muspekaren i någon av hörnen och det fungerar. Med flera skärmar kan du inte bara slänga muspekarn i ett hörn för då glider den över i nästa skärm ... Du måste alltså bromsa ner handen till hörnet. Efter ett par timmar sitter det lika säkert som att bara slänga ner muspekarn i hörnet ...

Man måste arbeta lite annorlunda och välja vilka program man vill ha i "Metro". Någon här ovanför beskrev det väldigt bra. Gamla startmenyn där har man en mapp per program med releasenotes och allt möjligt plus själva programet. I Windows 8 och ModernUI så har du bara programmet. Sen att det är fullskärm istället för nere i ena hörnet, vad spelar det för roll? Vad är det som är så dåligt med just det?
Varför måste ni se en knapp för att trycka på den? Den finns där men syns inte hela tiden. Vill du ha något du inte använder så ofta som du då inte har "pinnat" till startmeny är det ju bara att börja skriva direkt efter du antingen klickat nere i hörnet eller tryckt på win-knappen på t-bordet.

Sen är det ju ofantligt mycket som har gjorts under huven som man missar iochmed att köra Windows 7.

Gillar man inte hur man stänger av Win8 så kan man lägga till "tiles" för att just logga ut, stänga starta om osv. Vet man inte hur, finns det program som lägger till dessa åt dig.

Tänk om när du sitter med Windows 8. Kör inte i samma gamla spår, effektivisera ditt sätt att styra din dator.

För dom som tycker vertikal scrollning är fel och horisontellt är bäst. Säg mig, hur läser ni böcker? från vänster till höger eller från upp och ner? Dålig jämförelese egentligen men att scrolla åt ett annat håll, vad gör det?

Gillar ni inte förändringar så har ni nog valt fel gren i livet. Börja med knyppling eller något annat som inte har förändrats på bra många år ...

Men varför får inte jag välja hur jag ska använda min dator? förstår inte det. Det fanns alternativ i W7 även om de kanske inte alla möjligheter fanns så kunde man använda det på sitt sätt. Jag har inget emot förändringar som effektiviserar. Söken tex är inte längre bara winkey + skriv, man måste även specifiera (med musen!) vad man ska söka efter.

Undrar du serriöst varför en helskärmsmeny är sämmre än en liten meny som fyller samma funktion? varför tror du jag har fler skärmar? joo för jag vill ha mer yta, mer utrymme att arbeta på. En bra förbättring hade varit om man kunde effektivisera denna yta, göra så att man kan utnyttja ytan bättre, göra mer på mindre yta. Metro gör samma sak på flera gånger så stor yta, och i vissa fall gör det till och med mindre, detta är ett enormt steg bakåt enligt mig.

Vertikal skrolling har jag inte själv klagat på och tycker inte det är hela världen, föredrar dock horisontell då det är universellt i applikationer, spel, operativsystem och andra program jag använt.

Som sagt har inget emot förändringar bara de är genomtänkta...

Permalänk
Skrivet av car2ns:

Gillar ni inte förändringar så har ni nog valt fel gren i livet. Börja med knyppling eller något annat som inte har förändrats på bra många år ...

Så alla förändringar är per automatik bra?
Det är ingen här som är emot förändringar, men denna förändring suger, den är skit. Så enkelt är det.
Det är skillnad på bra förändringar och dåliga förändringar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DevilsDad:

Men varför får inte jag välja hur jag ska använda min dator? förstår inte det.

VARFÖR skulle du INTE få det?

Det är valfritt för var och en vilket operativ man vill använda. Så ifall man inte gillar Windows 8 behöver man inte använda det. Svårare än så är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

VARFÖR skulle du INTE få det?

Det är valfritt för var och en vilket operativ man vill använda. Så ifall man inte gillar Windows 8 behöver man inte använda det. Svårare än så är det inte.

Nu är detta taget väldigt mycket ur sammanhanget. Min poäng är att W8 begränsar hur jag kan använda datorn på många sätt jag inte uppskattar. Visst jag kan sitta kvar med W7, det klarar sig säkert i många år till men då kommer jag gå miste om massa andra uppdateringar. Allt i W8 var trotts allt inte dåliga förrändringar från W7.

Men givetvis kan jag välja vilket operativsystem jag vill, men det var inte det diskussionen handlade om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Så alla förändringar är per automatik bra?
Det är ingen här som är emot förändringar, men denna förändring suger, den är skit. Så enkelt är det.
Det är skillnad på bra förändringar och dåliga förändringar.

Nej, det skrev jag inte. Men en sån sak som Startmenyns uppgift och vad ModernUI kan göra är inte så stor. Förrutom att knappen inte syns och att den är i helskärm. Med vanliga startmenyn så har du ju alla möjliga program som du inte använder eller sällan använder. Visst kan du även där ta bort allt som du inte vill ha, alla release notes och uninstalls osv. Men själva uppgiften som Startmenyn har är INTE borta i och med Modern UI. Det ser bara annorlunda ut.

Så förklara för mig vad det exakt du tycker SUGER med Windows 8. Då antar jag att du inte har någon aning om all under det du ser som även är förbättrat ...

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Skrivet av car2ns:

Så förklara för mig vad det exakt du tycker SUGER med Windows 8. Då antar jag att du inte har någon aning om all under det du ser som även är förbättrat ...

Jag tycker att Windows 8 suger pga. Modern UI.
Det kanske fyller samma funktion som startmenyn men jag hatar det ändå för det ser ut som skit, fyller hela skärmen med enorma fyrkantiga lådor.
Nej tack men jag vill inte förvandla min dator till en smartphone/surfplatta.

Permalänk
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Jag tycker att Windows 8 suger pga. Modern UI.
Det kanske fyller samma funktion som startmenyn men jag hatar det ändå för det ser ut som skit, fyller hela skärmen med enorma fyrkantiga lådor.
Nej tack men jag vill inte förvandla min dator till en smartphone/surfplatta.

Men installera då en av alla dessa verktyg som ersätter start menyn och tar bort allt som heter ModernUI, hot-corners, charms, appbars osv eller sitt kvar med Windows 7 ... vad är problemet?

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Skrivet av emigrating12:

Men installera då en av alla dessa verktyg som ersätter start menyn och tar bort allt som heter ModernUI, hot-corners, charms, appbars osv eller sitt kvar med Windows 7 ... vad är problemet?

No shit.
Jag vill inte stödja Microsofts idiot-beslut med Modern UI genom att köpa skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Jag tycker att Windows 8 suger pga. Modern UI.
Det kanske fyller samma funktion som startmenyn men jag hatar det ändå för det ser ut som skit, fyller hela skärmen med enorma fyrkantiga lådor.
Nej tack men jag vill inte förvandla min dator till en smartphone/surfplatta.

Då måste ju du älska Windows Mobile 6 PC-operativ i en smartphone ...

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, man måste ha tillgång till en Windows 7-skiva så att programmet kan kopiera explorer.exe och lite annat, och det är gratis, så man har varken stulit något eller tar betalt för det.

Jag missförstod.

Citat:

Om startmenyn är bättre eller sämre bör få vara en individuell bedömning. När Windows 95 kom fanns fortfarande en fullt körbar progman.exe med bibehållen funktionalitet. Alltså var man tillräckligt räkra på att tillräckligt många på sikt skulle gilla startmenyn bättre, så man skeppade med program manager för de som föredrog det.

Ingen vanlig användare snubblade över progman eller winfile, däremot möjligen bakåtsträvande tekniker.

Frågan var varför(om) du tycker att den gamla startmenyn eller fönsterhanterare är bättre än taskbar/metro(duppo).
Det du skriver tolkar jag mer som att klaga för sakens skull, men jag kan ju ha fel

Citat:

I och med Windows 8 och modern UI har man valt att stänga ute de som hellre använder den klassiska startmenyn. Det sänder signalen att man inte alls är säker på att de flesta föredrar Modern UI, vilket också visat sig vara fallet. Oavsett om man gillar det eller inte kan nog ingen förneka att det är ett jävla liv om ifall det ör bättre eller sämre. Den diskussionen slapp man i Windows 95.

"Jag gillar inte startmenyn. Jag hatar Windows 95!"
"Programhanteraren finns kvar, likaså den klassiska filhanteraren om du föredrar den. kolla efter progman.exe och winfile.exe så kan du fortsätta precis som du alltid gjort och nosa på det nya gränssnittet när du känner för det, på dina villkor, bra va?" (fanns förövrigt kvar till och med Windows xp)
"....OK"

Diskussionen slapp väl dock inte, det är ju allitd gnäll vid förändring. Personlig favorit från 98 ->XP. "Varför är startmenyn grön, min dator är ingen jävla cirkus!"
Men möjligen blir argumenten annorlunda om det gamla ligger kvar halvdolt, men en viss del människor kommer ändå vara missnöjda och tycka att det var bättre förr.

Att vissa saker låg kvar 95->98->XP är antagligen för att det fortsatte fungera utan insats eller att 3:eparts program kan ha behövt dem, inte att MS ville att folk skulle använda dem istället för det nya.

Men vad tror du Windows skulle kosta om man "behållit" och supportat samtliga funktioner, program och verktyg med alla programutseenden och upplägg som funnits mellan W1 och W8?
100 000?
1 000 000?

Att ligga i framkant av tekniken medföljer alltid att vissa gamla saker försvinner, dessutom ganska ofta av en eller flera goda anledningar.

Citat:

I windows 8 finns inget sådant, utan man är förpassad till tredjepartstillverkares utbud av olika slag. Att Microsoft gör detta för att tjäna pengar förstår jag, rent tekniskt, men det gynnar inte mig som kund då jag redan valt Android och iOS som mobila plattformar. 50 000 appar där 90% är rena dyngan lär inte få mig att byta ut 800 000 appar där 90% åtminstonne känns "OK" eller bättre.

90% bra appar till Android/ios? HAH!

Självklart så finns det fler(till antalet) guldkorn med över miljonen appar jämfört med 130-150k som MS ligger på, men det beror ju även på att uvecklare har haft längre tid på sig och bra program tar tid att göra. Men det kommer även mer till WP.

Att större delen av alla appar/program till något OS är av god kvalite kan man bara inte påstå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag missförstod.

Ingen vanlig användare snubblade över progman eller winfile, däremot möjligen bakåtsträvande tekniker.

Frågan var varför(om) du tycker att den gamla startmenyn eller fönsterhanterare är bättre än taskbar/metro(duppo).
Det du skriver tolkar jag mer som att klaga för sakens skull, men jag kan ju ha fel

Diskussionen slapp väl dock inte, det är ju allitd gnäll vid förändring. Personlig favorit från 98 ->XP. "Varför är startmenyn grön, min dator är ingen jävla cirkus!"
Men möjligen blir argumenten annorlunda om det gamla ligger kvar halvdolt, men en viss del människor kommer ändå vara missnöjda och tycka att det var bättre förr.

Att vissa saker låg kvar 95->98->XP är antagligen för att det fortsatte fungera utan insats eller att 3:eparts program kan ha behövt dem, inte att MS ville att folk skulle använda dem istället för det nya.

Men vad tror du Windows skulle kosta om man "behållit" och supportat samtliga funktioner, program och verktyg med alla programutseenden och upplägg som funnits mellan W1 och W8?
100 000?
1 000 000?

Att ligga i framkant av tekniken medföljer alltid att vissa gamla saker försvinner, dessutom ganska ofta av en eller flera goda anledningar.

90% bra appar till Android/ios? HAH!

Självklart så finns det fler(till antalet) guldkorn med över miljonen appar jämfört med 130-150k som MS ligger på, men det beror ju även på att uvecklare har haft längre tid på sig och bra program tar tid att göra. Men det kommer även mer till WP.

Att större delen av alla appar/program till något OS är av god kvalite kan man bara inte påstå...

Egentligen spelar det ingen roll hur många som använder det eller inte. Om en funktion fungerar och inte orsakar problem tycker jag den ska få vara kvar. Att sedan folk i allmänhet kanske inte använder den hör inte hit.

I sådanna fall kan vi ta bort 99% av alla typsnitt i Windows också, Folk använder ju endå bara Segoe UI och Calibri, eller?

Vad jag tycker är dåligt med startskärmen är att den är i vägen. Jag tycker att ett skrivbord skall vara rent och fint, och jag vill låta aktivitetsfältet vara en plats för öppna program, så jag startar alla program med Windowstangent+text. Startmenyn är diskret och håller sig i ett hörn så att man inte tappar fokus. Startskärmen tar hela skärmen i anspråk, och tillför ingenting som intresserar mig. Jag tycker det är väldigt tråkigt då jag gillar allt övrigt i Windows 8, utom möjligtvis att filhanteraren är ribbon, men det går att leva med. Jag kommer sannorlikt aldrig att använda "appar", eller skaffa en surfplatta med Windows på. Så för mig tillför det inget. Det är i vägen.

Dessutom kan man ju inte ens få en egen bakgrund, utan måste välja bland de som Microsoft valt ut. Vad är logiken i det? Som vanligt så kan det fixas med tredjepartsprpgram typ decor8, men det känns illa.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Vad jag tycker är dåligt med startskärmen är att den är i vägen. Jag tycker att ett skrivbord skall vara rent och fint, och jag vill låta aktivitetsfältet vara en plats för öppna program, så jag startar alla program med Windowstangent+text. Startmenyn är diskret och håller sig i ett hörn så att man inte tappar fokus. Startskärmen tar hela skärmen i anspråk, och tillför ingenting som intresserar mig. Jag tycker det är väldigt tråkigt då jag gillar allt övrigt i Windows 8, utom möjligtvis att filhanteraren är ribbon, men det går att leva med. Jag kommer sannorlikt aldrig att använda "appar", eller skaffa en surfplatta med Windows på. Så för mig tillför det inget. Det är i vägen.

Dessutom kan man ju inte ens få en egen bakgrund, utan måste välja bland de som Microsoft valt ut. Vad är logiken i det? Som vanligt så kan det fixas med tredjepartsprpgram typ decor8, men det känns illa.

Men WinKey+text fungerar idag på precis samma sätt det gjort hela tiden med den skillnaden att man medans man skriver får ett fullscreen UI. Förstår verkligen inte problemet. Startskärmen försvinner igen så fort du trycker enter. Om det som stör dig är alla "duplo" bitar på startskärmen så kan du helt enkelt unpinna dem så slipper du se dem den halva sekunden det tar att börja söka efter ett program t.o.m.

Logiken bakom dagens inlåsning var helt enkelt UX, det är väldigt lätt att välja en groteskt stygg och/eller svåranvänd bakgrund som gör användarupplevelsen mycket värre. Lösningen kommer redan i Windwos Blue där Bakgrunds-/färg-hanteringen i Metro är mycket förbättrad. Att de [Microsoft] kanske borde låta bli att blanda sig med sina användares val vad gäller smak och stil kan diskuteras men TBH så är det inte något som plågar mig speciellt mycket, till o med desktop bakgrunden ändras automatiskt hos mig numer till dagens Bing bild. Den har ändå ingen funktionell betydelse.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Men WinKey+text fungerar idag på precis samma sätt det gjort hela tiden med den skillnaden att man medans man skriver får ett fullscreen UI. Förstår verkligen inte problemet. Startskärmen försvinner igen så fort du trycker enter. Om det som stör dig är alla "duplo" bitar på startskärmen så kan du helt enkelt unpinna dem så slipper du se dem den halva sekunden det tar att börja söka efter ett program t.o.m.

Logiken bakom dagens inlåsning var helt enkelt UX, det är väldigt lätt att välja en groteskt stygg och/eller svåranvänd bakgrund som gör användarupplevelsen mycket värre. Lösningen kommer redan i Windwos Blue där Bakgrunds-/färg-hanteringen i Metro är mycket förbättrad. Att de [Microsoft] kanske borde låta bli att blanda sig med sina användares val vad gäller smak och stil kan diskuteras men TBH så är det inte något som plågar mig speciellt mycket, till o med desktop bakgrunden ändras automatiskt hos mig numer till dagens Bing bild. Den har ändå ingen funktionell betydelse.

Det känns inte som det är min dator om jag inte får välja vissa inställningar. Rimligtvis vet jag bäst själv vad jag tycker är en bra eller dålig användarupplevelse. Om jag väljer en bakgrundsbild föreställandes Kristen Stewart är det mitt eget fel att jag tvingas stirra på världens i särklass uslaste skådespelerska. Jag behöver inte Microsofts hjälp med att fatta det beslutet.

Det är just att det är i fullskärm som stör mig. Gillar man det så visst, men det är vansinne att det inte går att välja. Samma sak med att det numera bara söks på grogram och appar när man skriver. Igen, visst... Vill man ha det så så förstår jag väl att man inte bryr sig, men det handlar om miljontals användare med miljontals olika tycke och smak.

För mig räcker det t. ex om vi har Calibri i Word, och 14pt textstorlek. Samt 24, för man kan ju behöva rubriker ibland. Att det för mig personligen kvittar att alla andra valmöjligheter försvinner rättfärdigar inte att det skulle göra det. Jag inser att det finns folk som förerdrar andra typsnitt och storlekar.

Att Microsoft skall ha någon som helst medbestämmanderätt över hur stor min startmeny/skärm får vara, eller vilken bakgrundsfärg jag har, är inget annat än totalt absurt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det känns inte som det är min dator om jag inte får välja vissa inställningar. Rimligtvis vet jag bäst själv vad jag tycker är en bra eller dålig användarupplevelse. Om jag väljer en bakgrundsbild föreställandes Kristen Stewart är det mitt eget fel att jag tvingas stirra på världens i särklass uslaste skådespelerska. Jag behöver inte Microsofts hjälp med att fatta det beslutet.

Det är just att det är i fullskärm som stör mig. Gillar man det så visst, men det är vansinne att det inte går att välja. Samma sak med att det numera bara söks på grogram och appar när man skriver. Igen, visst... Vill man ha det så så förstår jag väl att man inte bryr sig, men det handlar om miljontals användare med miljontals olika tycke och smak.

För mig räcker det t. ex om vi har Calibri i Word, och 14pt textstorlek. Samt 24, för man kan ju behöva rubriker ibland. Att det för mig personligen kvittar att alla andra valmöjligheter försvinner rättfärdigar inte att det skulle göra det. Jag inser att det finns folk som förerdrar andra typsnitt och storlekar.

Att Microsoft skall ha någon som helst medbestämmanderätt över hur stor min startmeny/skärm får vara, eller vilken bakgrundsfärg jag har, är inget annat än totalt absurt.

Men du, du har ju fritt val att använda vilket operativsystem du vill.

Om du köper en Volvo, inte fan kräver du att då kunna ha Ford-säten? Köper du Volvo, får du nöja dig med Volvo-säten. Självklart kan du byta ut själv med lite modifikation men det kommer vara krångligt att få precis som man vill.

Samma sak gäller ju vilket operativsystem som helst. Varför tror du jailbreak av iOS och root av Android är populärt?

Du får väl "jailbreaka" Windows 8 för att få dit din älskade startmeny och startmeny-knapp ...

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det känns inte som det är min dator om jag inte får välja vissa inställningar. Rimligtvis vet jag bäst själv vad jag tycker är en bra eller dålig användarupplevelse. Om jag väljer en bakgrundsbild föreställandes Kristen Stewart är det mitt eget fel att jag tvingas stirra på världens i särklass uslaste skådespelerska. Jag behöver inte Microsofts hjälp med att fatta det beslutet.

Det är just att det är i fullskärm som stör mig. Gillar man det så visst, men det är vansinne att det inte går att välja. Samma sak med att det numera bara söks på grogram och appar när man skriver. Igen, visst... Vill man ha det så så förstår jag väl att man inte bryr sig, men det handlar om miljontals användare med miljontals olika tycke och smak.

För mig räcker det t. ex om vi har Calibri i Word, och 14pt textstorlek. Samt 24, för man kan ju behöva rubriker ibland. Att det för mig personligen kvittar att alla andra valmöjligheter försvinner rättfärdigar inte att det skulle göra det. Jag inser att det finns folk som förerdrar andra typsnitt och storlekar.

Att Microsoft skall ha någon som helst medbestämmanderätt över hur stor min startmeny/skärm får vara, eller vilken bakgrundsfärg jag har, är inget annat än totalt absurt.

Jag är egentligen helt med på noterna vad gäller valfrihet av bakgrundsbilder, färger o.d. men samtidigt är det ingenting som stör mig väldigt mycket då jag som sagt låter Bing uppdatera min desktopbakgrund varje dag och den Metrobakgrunden jag valde är jag nöjd med. Låsskärm och lösenordsbakgrunder har jag dock aktivt valt.

Tittar jag tillbaka till min tid som servicetekniker på tidigt 90-tal tror jag dock tyvärr inte att folk flest vet bäst vad som är en bra eller dålig användarupplevelse. Jag är övertygad om att de personer som satt med psykedelska bakgrundsbilder, rosa skriftfärg och röd accentfärg tyckte deras upplevelse var underbar, men den var allt utom underbar för mig som inhyrd för att uppdatera lönesystemet. Man kan också dra det lite längre och tänka på det hela från Microsofts sida; är det bättre att kontrollera att alla avbildningar, någonsin, av sin produkt ser någorlunda okay ut eller skita i det och låta folk välja neongröna bakgrunder med grönaktiga text/accentfärger? Då Microsoft verkar sträva efter att bli som Apple vill jag tro detta kan vara del av tankegången till beslutet som ledde till blockeringen. Riktigt eller fel, det finns nog flera åsikter om det också Oavsett är det ganska mycket utbyggt i Blue.

Men det är det jag inte förstår - vad är problemet med att du under några sekunder får en fullscreen UX? Jag startade precis Hyper-V manager och ful-skärmen visades nog inte ens en sekund. Det handlar inte engång om att gilla eller inte, i detta tillfället klagar man helt enkelt för att ha något att klaga över IMNSHO.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Men du, du har ju fritt val att använda vilket operativsystem du vill.

Om du köper en Volvo, inte fan kräver du att då kunna ha Ford-säten? Köper du Volvo, får du nöja dig med Volvo-säten. Självklart kan du byta ut själv med lite modifikation men det kommer vara krångligt att få precis som man vill.

Samma sak gäller ju vilket operativsystem som helst. Varför tror du jailbreak av iOS och root av Android är populärt?

Du får väl "jailbreaka" Windows 8 för att få dit din älskade startmeny och startmeny-knapp ...

Om man i Windows95 och ändra fram till och med XP kunde köra programhanteraren så borde samma princip gälla nu. SVS vi borde ha tillgång till startmenyn i några versioner till. Att man får finna sig i vad som helst bara för att man kör ett visst system köper jag inte. Det är jag som användare som skall ha kontroll, inte företag X bara för att de råkar ligga bakom operativet. Windows har varit fullt funktionellt utan tredjepartsmodifikationer hittils och det borde fortsätta så.

Med din jämförelse så kunde man köra volvosäten i sin saab i 10 år innan man tvingades byta. Inlåsningen är något nytt och något som de kopierat från apple. Jag kör Windows för att jag vill SLIPPA inlåsning. Smartphones är en helt annan historia, det är inte och kommer aldrig bli en PC, och som du själv påpekar finns ju jailbreak, men då är det frågan om fler funktioner, inte upplåsning av sådant som varit standard i hur många år som helst. Jag har aldrig hört någon klaga på startmenyn, någonsin. Däremot hör jag jämt och ständigt klagomål på startskärmen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Jag är egentligen helt med på noterna vad gäller valfrihet av bakgrundsbilder, färger o.d. men samtidigt är det ingenting som stör mig väldigt mycket då jag som sagt låter Bing uppdatera min desktopbakgrund varje dag och den Metrobakgrunden jag valde är jag nöjd med. Låsskärm och lösenordsbakgrunder har jag dock aktivt valt.

Tittar jag tillbaka till min tid som servicetekniker på tidigt 90-tal tror jag dock tyvärr inte att folk flest vet bäst vad som är en bra eller dålig användarupplevelse. Jag är övertygad om att de personer som satt med psykedelska bakgrundsbilder, rosa skriftfärg och röd accentfärg tyckte deras upplevelse var underbar, men den var allt utom underbar för mig som inhyrd för att uppdatera lönesystemet. Man kan också dra det lite längre och tänka på det hela från Microsofts sida; är det bättre att kontrollera att alla avbildningar, någonsin, av sin produkt ser någorlunda okay ut eller skita i det och låta folk välja neongröna bakgrunder med grönaktiga text/accentfärger? Då Microsoft verkar sträva efter att bli som Apple vill jag tro detta kan vara del av tankegången till beslutet som ledde till blockeringen. Riktigt eller fel, det finns nog flera åsikter om det också Oavsett är det ganska mycket utbyggt i Blue.

Men det är det jag inte förstår - vad är problemet med att du under några sekunder får en fullscreen UX? Jag startade precis Hyper-V manager och ful-skärmen visades nog inte ens en sekund. Det handlar inte engång om att gilla eller inte, i detta tillfället klagar man helt enkelt för att ha något att klaga över IMNSHO.

Jag tappar fokus. Gränssnitten känns inte ett dugg homogena och startskärmen känns som "ett program som öppnar program". Tänk dig att någon lappar till dig i ansiktet varje gång du öppnar startskärmen, så känns det. Startmenyn har samma färg och formspråk som övriga systemet, plus att den inte tar hela skärmen i anspråk. Det gör att det blir mer flyt i upplevelsen, i alla fall för mig.

Min användarupplevelse blir inte bättre för att jag sätter mig in i hur Microsoft tänkt att de ska tjäna så mycket pengar på mig som möjligt.

Jag valde Windows för att det är lättare än Linux och inte lika nerdummat som OSX. Med Windows 8 försvinner det där sista argumentet för mig. Om jag vill ha en appledator hade jag köpt en. De är både snyggare och har ett homogent, rent gränssnitt, vilket man knappast kan beskylla Windows 8's modern UI för. Kantigheten ger mig huvudvärk. Om du tycker att jag klagar för att klaga så får du väl tycka det. Jag tycker inte man skall acceptera kompromisser om det inte för med sig något gott. De förbättringar de gjort på desktop-sidan förstörs helt av Modern UI.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

De förbättringar de gjort på desktop-sidan förstörs helt av Modern UI.

I ditt tycke, ja. Fast även det är väl en sanning med modifikationer då du faktiskt använder Win8 med ett metro-removal verktyg nu, så även fast du var tvungen att spendera några minuter på att ladda ned, installera och konfigurera detta verktyget kör du faktiskt Windows 8.

Vari ligger skillnaden mellan om Microsoft hade släppt detta verktyget på t.ex. Technet eller om du är tvungen att få det från en tredjepart? Slutresultatet blir ändå det samma.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

I ditt tycke, ja. Fast även det är väl en sanning med modifikationer då du faktiskt använder Win8 med ett metro-removal verktyg nu, så även fast du var tvungen att spendera några minuter på att ladda ned, installera och konfigurera detta verktyget kör du faktiskt Windows 8.

Vari ligger skillnaden mellan om Microsoft hade släppt detta verktyget på t.ex. Technet eller om du är tvungen att få det från en tredjepart? Slutresultatet blir ändå det samma.

Jag använder inte verktyget. Jag kör "som det är", men jag har testat det, och kan bekräfta dess funktion.

Jag har inte påstått att jag framför någon annans åsikter.

Skillnaden hade varit att, som med programhanteraren, verktyget hade kommit från Microsoft och inte från tredjepart. Det är skillnad på samma sätt som det är skillnad på att köra en Windowsapplikation i Windows eller att köra den i Wine. Det fungerar säkert utmärkt i Wine för det mesta, men det kan inte garanteras.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om man i Windows95 och ändra fram till och med XP kunde köra programhanteraren så borde samma princip gälla nu. SVS vi borde ha tillgång till startmenyn i några versioner till. Att man får finna sig i vad som helst bara för att man kör ett visst system köper jag inte. Det är jag som användare som skall ha kontroll, inte företag X bara för att de råkar ligga bakom operativet. Windows har varit fullt funktionellt utan tredjepartsmodifikationer hittils och det borde fortsätta så.

Med din jämförelse så kunde man köra volvosäten i sin saab i 10 år innan man tvingades byta. Inlåsningen är något nytt och något som de kopierat från apple. Jag kör Windows för att jag vill SLIPPA inlåsning. Smartphones är en helt annan historia, det är inte och kommer aldrig bli en PC, och som du själv påpekar finns ju jailbreak, men då är det frågan om fler funktioner, inte upplåsning av sådant som varit standard i hur många år som helst. Jag har aldrig hört någon klaga på startmenyn, någonsin. Däremot hör jag jämt och ständigt klagomål på startskärmen.

Klart att du hör klagomål, det är ju något nytt. Folk klagade ju till och med på Startmenyn när den kom. Så att folk klagar på nya saker är inget nytt. Hur många har inte klagat på varje ny version av Facebook för att sen köra vidare och klaga igen när dom ersätter den med en ny.

Att du inte hör folk klaga på Startmenyn som funnits sen Windows 95 är inte konstigt i sig. Men prata med folk som satt med Windows 3.11 och sen testade Windows 95 ... Startmenyn låg inte högt i kurs hos dessa människor.

Nu är det dags för en ny era i Windows. Anpassa sig eller installera 3e-parts programvaror för att lösa problemet.

Vad tror du händer när Windows 7 kommer att slutas supporteras? Inte kommer startmenyn kommer tillbaks. Precis som att inte Programhanteraren i Windows 3.11 inte har kommit tillbaks ...

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Klart att du hör klagomål, det är ju något nytt. Folk klagade ju till och med på Startmenyn när den kom. Så att folk klagar på nya saker är inget nytt. Hur många har inte klagat på varje ny version av Facebook för att sen köra vidare och klaga igen när dom ersätter den med en ny.

Att du inte hör folk klaga på Startmenyn som funnits sen Windows 95 är inte konstigt i sig. Men prata med folk som satt med Windows 3.11 och sen testade Windows 95 ... Startmenyn låg inte högt i kurs hos dessa människor.

Nu är det dags för en ny era i Windows. Anpassa sig eller installera 3e-parts programvaror för att lösa problemet.

Vad tror du händer när Windows 7 kommer att slutas supporteras? Inte kommer startmenyn kommer tillbaks. Precis som att inte Programhanteraren i Windows 3.11 inte har kommit tillbaks ...

Läste du vad jag skrev över hubud taget? Programhanteraren fanns ända till och med XP. De som var missnöjda kunde alltså köra den tidigare lösningen från Microsoft, med support från Microsoft. Det är en enorm skillnad mot att helt sonika ta bort något. Jag hade kunnat köpa att startmenyn var borta om man kunde få tillbaka den med support från Microsoft, men nu går inte det.

"Nu är det dags för en ny era i Windows. Anpassa sig eller installera 3e-parts programvaror för att lösa problemet." Säger Microsoft. Som tur är bestämmer inte Microsoft vad kunderna gillar. Zune, Kin, BOB, och Vista är lysande exempel på att Microsoft ibland gör fel. Windows 8 är redan stämplat som en flopp av många, och andra hävdar att det är guds gåva till människan. Det återstår att se hur det går, men än sålänge, efter nästan 5 månader på marknaden, går det sämre för Windows 8 än det gjorde för Vista. Det säger en hel del tycker jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Egentligen spelar det ingen roll hur många som använder det eller inte. Om en funktion fungerar och inte orsakar problem tycker jag den ska få vara kvar. Att sedan folk i allmänhet kanske inte använder den hör inte hit.

I sådanna fall kan vi ta bort 99% av alla typsnitt i Windows också, Folk använder ju endå bara Segoe UI och Calibri, eller?

Vad jag tycker är dåligt med startskärmen är att den är i vägen. Jag tycker att ett skrivbord skall vara rent och fint, och jag vill låta aktivitetsfältet vara en plats för öppna program, så jag startar alla program med Windowstangent+text. Startmenyn är diskret och håller sig i ett hörn så att man inte tappar fokus. Startskärmen tar hela skärmen i anspråk, och tillför ingenting som intresserar mig. Jag tycker det är väldigt tråkigt då jag gillar allt övrigt i Windows 8, utom möjligtvis att filhanteraren är ribbon, men det går att leva med. Jag kommer sannorlikt aldrig att använda "appar", eller skaffa en surfplatta med Windows på. Så för mig tillför det inget. Det är i vägen.

Dessutom kan man ju inte ens få en egen bakgrund, utan måste välja bland de som Microsoft valt ut. Vad är logiken i det? Som vanligt så kan det fixas med tredjepartsprpgram typ decor8, men det känns illa.

Den gamla startmenyn var mycket mer statisk vad gäller utseende än den nya (metro), så det är snarare ett steg frammåt att man ens kan ha en bild på den.

Personligen så använder jag större delen av tiden bara en handfull program och alla dessa ligger fastsatta på taskbaren.
Jag tycker att history fliken man får upp genom att högerklicka på programmen är för bra för att vara utan.
Att enkelt kunna högerklicka på Excel-iconen för att direkt öppna den där filen man arbetade med för några dagar eller direktansluta till andra domänkontrollanen med remote desktop är ju förjäkla bra :-).

Det tar definitivt en stund att bli kompis med W8, men när man använder det som MS har tänkt så fungar det (enligt mig) smidigare och snabbare än W7.
Och avskyr man W8 mer än pesten är det ju bara och stanna kvar i W7 i 10år till.

Jag rensade bort allt ifrån metro menyn för några veckor sen för att fundera vad jag egentligen borde sätta fast där.
Än så länge har bara en genväg till 1 verktyg tillkommit och jag använder den väldigt sparsamt.

Hela fullskärms-app konceptet är jag inte heller vän med, ser inte storheten i att inte ha flera fönster bredvid varandra...

edit: Jag ser inte gamla startmenyn som en funktion som de skalat bort, snarare något som det var hög tid att man gjorde något vettigt av.
Minst 90% av menyns alla val är man ändå aldrig inne i och de onödiga genvägarna bara ligger och samlar damm och överkomplicerar något som en gång i tiden var tänkt som ett hjälpmedel.
Att själv ordna till en metro-meny med det som faktiskt behövs är bättre, även om det kan ta en stund att sätta upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Den gamla startmenyn var mycket mer statisk vad gäller utseende än den nya (metro), så det är snarare ett steg frammåt att man ens kan ha en bild på den.

Personligen så använder jag större delen av tiden bara en handfull program och alla dessa ligger fastsatta på taskbaren.
Jag tycker att history fliken man får upp genom att högerklicka på programmen är för bra för att vara utan.
Att enkelt kunna högerklicka på Excel-iconen för att direkt öppna den där filen man arbetade med för några dagar eller direktansluta till andra domänkontrollanen med remote desktop är ju förjäkla bra :-).

Det tar definitivt en stund att bli kompis med W8, men när man använder det som MS har tänkt så fungar det (enligt mig) smidigare och snabbare än W7.
Och avskyr man W8 mer än pesten är det ju bara och stanna kvar i W7 i 10år till.

Jag rensade bort allt ifrån metro menyn för några veckor sen för att fundera vad jag egentligen borde sätta fast där.
Än så länge har bara en genväg till 1 verktyg tillkommit och jag använder den väldigt sparsamt.

Hela fullskärms-app konceptet är jag inte heller vän med, ser inte storheten i att inte ha flera fönster bredvid varandra...

edit: Jag ser inte gamla startmenyn som en funktion som de skalat bort, snarare något som det var hög tid att man gjorde något vettigt av.
Minst 90% av menyns alla val är man ändå aldrig inne i och de onödiga genvägarna bara ligger och samlar damm och överkomplicerar något som en gång i tiden var tänkt som ett hjälpmedel.
Att själv ordna till en metro-meny med det som faktiskt behövs är bättre, även om det kan ta en stund att sätta upp det.

Ja, du ser... det är Olika vad man tycker. Min poäng är att kunderna inte har någonting att vinna på att bara ha Modern UI att välja på. Om vi låtsas att alla tvingades använda Windows 8 så skulle endå de som inte tål Modern UI köra med start8 eller liknande. Det hade blivit en bättre användarupplevelse om den funktionaliteten funnits från början. Jag tror inte på konceptet "får man något upptryckt i ansiktet under tillräckligt lång tid kommer man förr eller senare att gilla det".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, du ser... det är Olika vad man tycker. Min poäng är att kunderna inte har någonting att vinna på att bara ha Modern UI att välja på. Om vi låtsas att alla tvingades använda Windows 8 så skulle endå de som inte tål Modern UI köra med start8 eller liknande. Det hade blivit en bättre användarupplevelse om den funktionaliteten funnits från början. Jag tror inte på konceptet "får man något upptryckt i ansiktet under tillräckligt lång tid kommer man förr eller senare att gilla det".

Min poäng är att det finns stora möjligheter i W8 om man orkar/vågar prova nya arbetssätt, men om man inte gör det så blir upplevelsen lidande.

Då människan är resistent mot förändring och vanedjur av naturen så behövs det (tycker jag) lite tvång för att få rullians på utvecklingen.

Att metromenyn är in-your-face helatiden ledde till att jag använde andra delar av Windows för att nå mina program (som funkar bättre för mig) och inte att jag älskar Metro även om jag använder den sparsamt för vissa saker.
Men jag tycker ändå att den är ett kliv framåt från gamla undermeny-menyn även om det är en bit kvar till "nirvana".

Men ja, olika tycker olika, och jag tror vi har nått vägs ände här, glad påsk :>

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Då människan är resistent mot förändring och vanedjur av naturen så behövs det (tycker jag) lite tvång för att få rullians på utvecklingen.

Sant men har du tänkt tanken att Modern UI kanske faktiskt suger ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Sant men har du tänkt tanken att Modern UI kanske faktiskt suger ändå?

Suger kanske jämfört med något vi inte uppfunnit än, men jämfört med start-undermenyn så är det ett kliv framåt imo.

Permalänk
Skrivet av henkiii:

jämfört med start-undermenyn så är det ett kliv framåt imo.

Du är nog i minoritet med den åsikten.

Permalänk

Det är lite skojigt att se fansen hävda att Win 8 är bra och att alla som inte gillar metro är grottmänniskor, med tanke på att Win 8 floppar så hårt att Microsoft har fått sänka priset på licenser till OEM'erna med 70% samt slänga med gratis Office bara för att få hårdvarutillverkarna att göra Windows 8 datorer.
Microsoft satsar fortfarande på att användarna till slut ska tvingas att gilla läget och skaffa Win8, men varje dag som går så tappar Microsoft marknadsandelar till Apple och Google, och fan vet om inte tillochmed Linux tar marknadsandelar från Microsoft tack vara Win8.

jag kan fan inte stava
Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Modern UI är en dålig ersättare till startmenyn eller snarare att det inte är en ersättare överhuvudtaget.

Den kunde ha gjorts mycket bättre och fräckare med samma grundkoncept . Jag saknar själv den hierarkiska strukturen i startmenyn samt att startmenyn var mycket enklare att modifiera, en poäng när man sköter många datorer. Modern UI är inte hierarkiskt, det är platt. Min önskan hade varit att om jag har tile för Office kunde den expandera till mini-tiles för tex Word, Excel osv + kanske en More... tiles som i sin tur kunde expandera till ytterligare saker. Ser framför mej snabba och eleganta animeringar. Men det ser snarare ut som ett eftermiddagshack som alltid blev färdigt innan det var dags att gå hem.

En fullkomligt idiotisk sak är att det inte går att ctrl-klick välja flera tiles om man vill ta bort dom eller flytta dom. Man måste ta bort en i taget. Det kan aldrig kallas ett steg framåt, det är BARA en eftergift för touch-interfacet.

Jag har redan uppgraderat samtliga datorer härhemma till Windows 8, jag gillar att det är snabbt, men kör StartisBack för att få tillbaka Microsofts originalstartmeny.