Intel delar upp kommande Ultrabook i tre prisklasser

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

1, Det är en dator i de längre prisklasserna där normalt vanlig HDD är standard. Intel tvingar alltså fram mer prestanda än som är normalt i prisklassen. Med dagens priser är inte alternativet SSD cache eller SSD utan alternativet är SSD eller HDD. Vilket väljer du? HDD eller en HDD med cache?

Nu finns det ju billiga SSD för runt 500 kr.
Tvingar dom HDD med SSD cache så får inte tillverkare ha en riktig SSD i en billig ultrabook?

Skrivet av Zotamedu:

2, Det står max 2,5 kg, notera MAX.

Jo, fast det borde vara striktare krav.

Skrivet av Zotamedu:

3, Det står MINST 4 GB RAM och vad hade du tänkt dig att använda mer till på en enkel laptop? Tunga spel? nej det klarar inte grafiken. Videoredigering eller bildredigering? Nej det klarar inte skärmen och processorn. Vad har vi då kvar? E-penis?

Jag hade tänkt mig virtualisering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

För mig är det ganska tydligt varför: de hoppas att användarna skall vänja sig vid gränssnittet, älska det, och då föredra samma gränssnitt på sina framtida smartphones och plattor, och därför välja en platta med Windows RT/8, eller en Windows phone-smartphone. Om inte Windows phone eller RT hade funnits hade aldrig den tanken heller aldrig slagit Microsoft.

Men det har ju som bekant inte gått så bra. Windows phone går fortsatt trögt och många undviker aktivt att köpa ny PC just på grund av gränssnittet i Windows 8. Så frågan är ju om det var så smart.

Det är ingen direkt hemlighet att jag inte tycker det. Modern UI saknar syfte utan kompletterande produkter och touch på PC, och jag är totalt ointresserad av båda.

Man kan nog kalla Metro/Modern UI något av en desperat gamble på att ta mark på smartphones, och nu förlorar dom mark på PC marknaden istället.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Hårda krav. Pekskärm på en dator är inget jag kommer använda tror jag.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ozzed:

Ja för det lär de ju lyckas bra med. I dagsläget lär det bli en extremt osmidig surfplatta om de skall trycka in komponenter som räcker för att driva en vanlig laptop. Man får alltså en laptop med klumpig tung tjock skärm, eller en klumpig tung tjock surfplatta? Grattis.

Det du säger stämmer bra överens idag med Ivy Bridge som från början inte var avsedd för den typen av enheter. Utifrån det jag/vi vet tror jag definitivt att vi kan få det bästa av två världar med Haswell. I slutändan handlar dessa hybriddesigner om en sak: bekvämligheten att kunna bära runt på en enhet som gör jobbet lika bra, eller i värsta fall, nästan lika bra som två.

Skrivet av rektor:

Nu finns det ju billiga SSD för runt 500 kr.
Tvingar dom HDD med SSD cache så får inte tillverkare ha en riktig SSD i en billig ultrabook?

Det i artikeln är minimikrav Självklart får en billig Ultrabook bestyckas med en riktig SSD, men som minst måste en Ultrabook ha en hårddisk med SSD-cache. Att bara ha en hårddisk godkänns inte.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Lite synd att "datorer" i de högre prisklasserna inte är clamshells. Nu när det äntligen börjar komma alternativ mot MBP och MBA. En marknad som apple totalt dominerar (även om IB ultrabooks började komma ifatt). Det känns som det kan behövas konkurrens i det segmentet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Man kan nog kalla Metro/Modern UI något av en desperat gamble på att ta mark på smartphones, och nu förlorar dom mark på PC marknaden istället.

De har en miljardmarknad i och med 90% av PC-marknaden, och skrattretande 1.25% av smartphone-marknaden. Stämmer det kan deras beteende närmast liknas vid katten med en fisk i munnen som såg sin egen spelelbild i vattnet, trodde att den "andra katten" hade större fisk, släppte sin fisk för att ta den andra, och blev utan fisk.

Skrivet av Jacob:

Det du säger stämmer bra överens idag med Ivy Bridge som från början inte var avsedd för den typen av enheter. Utifrån det jag/vi vet tror jag definitivt att vi kan få det bästa av två världar med Haswell. I slutändan handlar dessa hybriddesigner om en sak: bekvämligheten att kunna bära runt på en enhet som gör jobbet lika bra, eller i värsta fall, nästan lika bra som två.

Det i artikeln är minimikrav Självklart får en billig Ultrabook bestyckas med en riktig SSD, men som minst måste en Ultrabook ha en hårddisk med SSD-cache. Att bara ha en hårddisk godkänns inte.

Om de lyckas med det utan att kompromissa, visst, men jag tror inte de har den tekniken idag. Sedan kanske det finns folk som är villiga att ta kompromissen, men inte jag. Det man faktiskt "jobbar" med går ju lägga i molnet, och då spelar det ingen roll vilken enhet man har, plus att man då slipper prispåslaget som blir för att enheten kan vara både pc och platta, men det är ju en smaksak, som sagt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

1,5 kg var väl en av tre stora riktlinjer innan, att sedan nu cirkus 1,5-2 år senare ange 2,5 kg är ju bara helt fel. Diskuterades här flitigt för ett bra tag sedan, då ultrabooks skulle kosta mindre än 1000 $, ha det och det enligt Intel, och jag är ganska så säker att 1,5 kg var nämnt. Tycker även att de borde högt gränsen för RAM, för ärligt talat...4 GB är ingenting, när nästan alla os som säljs är 64-bitars. Dessutom så tycker jag att även om 4 GB räcker till det alldagliga, så äter de nyare os'en mycket mer minne än XP-tiden, och då menar jag i alldagligt användande.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ozzed:

Om de lyckas med det utan att kompromissa, visst, men jag tror inte de har den tekniken idag. Sedan kanske det finns folk som är villiga att ta kompromissen, men inte jag. Det man faktiskt "jobbar" med går ju lägga i molnet, och då spelar det ingen roll vilken enhet man har, plus att man då slipper prispåslaget som blir för att enheten kan vara både pc och platta, men det är ju en smaksak, som sagt.

Idag finns den inte, de Ivy Bridge-baserade modellerna är ingenting att hänga i granen. De funkar bra som bärbara datorer, mindre bra som surfplattor. Syftet med Haswell är just Ultrabook, som i sin tur från början var tänkt att utvecklas till hybriddesigner. Intel har redan visat vad som är möjligt med North Cape, så vi får väl se vad datortillverkarna lyckas hitta på.

Personligen är jag mycket entusiastisk över det här men jag delar samma skepticism som de flesta, är dock inte redo att lägga min dom på att någonting inte går innan det ens är lanserat. Den som lever får se, inte många månader kvar nu

Skrivet av GambitSWE:

1,5 kg var väl en av tre stora riktlinjer innan, att sedan nu cirkus 1,5-2 år senare ange 2,5 kg är ju bara helt fel. Diskuterades här flitigt för ett bra tag sedan, då ultrabooks skulle kosta mindre än 1000 $, ha det och det enligt Intel, och jag är ganska så säker att 1,5 kg var nämnt. Tycker även att de borde högt gränsen för RAM, för ärligt talat...4 GB är ingenting, när nästan alla os som säljs är 64-bitars. Dessutom så tycker jag att även om 4 GB räcker till det alldagliga, så äter de nyare os'en mycket mer minne än XP-tiden, och då menar jag i alldagligt användande.

Vikten var mer en rekommendation, men det ingick aldrig i kraven. Varför det aldrig blev en rekommendation förstår jag inte då hade vi sluppit en del "snedsteg" som uppstått med så kallade Ultrabook-datorer. Håller även med om att 2,5 kg är i överkant, för att täcka skärmstorlekar upp till 15" hade 2 kg eller strax under varit mycket bättre.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Är det verkligen så realistiskt att tro på att premiumprodukter ska vända en nedgående trend? Förra stora uppsvinget PC datorer hade må väl ha varit netbooks och då mycket för att de kostade nästan inget.

Permalänk

Snälla Intel! Snälla utveckling! Skippa touchskrämar på laptops och sätt dem på plattor! Skippa hybrid-datorer! Ultrabook-konceptet kommer bli skit! Skapa en ny serie "Ultra-hybrid" eller något som kan ha touchskräm och hybrid-lösningar! Nu kommer man inte få se Ultrabooks med SSD eller högpresterade processor!!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Tanken ultrabooks var att konkurrera med Macbook Air. Den tanken verkar Intel ha gett upp. Det är synd.

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Hedersmedlem

De där mellanspecifikationerna i en 15tummare utan touch för <8k vore guld. Lägg till i alla fall hyffsad hårdvarudesign samt bra tangentbord och touch pad.

Visa signatur

CPU: i5 760, SilverStone Argon AR01 MOBO: MSI P55A-G55 GPU: Nvidia 770 RAM: CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP 1600MHZ SSD: Intel 120 GB Chassi: R4 PSU: Corsair TX 850W 80+ Mus: Qpad 5k Skärm: BenQ 24'

Permalänk
Medlem

Bästa av allt är att Intel har hittat på ett nytt ord Ultrabook och nu dikterar det hur saker "ska vara" för att de ska kallas för just Ultrabook.

Ingen som har dikterat upp att en Smart Phone ska det ena eller det andra.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, jag är inte heller ett fan. Touch-skärm gör sig bäst på smartphones och plattor. Jag blir tokig om det är fingeravtryck på min datorskärm.

Nej, jag gillar det inte heller. Det blir två halvdanna produkter istället för en bra.

Skrivet av Atlas Tasume:

Precis samma här. Touch hör inte hemma på en laptop eller desktop. Kladd, fingeravtryck och för att inte tala om en horribel arbetsställning.

Hybrider vet jag inte riktigt med. Kanske kan vara något istället för en normal HDD. Men en SSD slår den aldrig förutom i storlek då.

Well, jag har nog en enkel lösning på erat "problem". Köp en Apple dator.

Permalänk
Hedersmedlem

Om de gör en clamshell med matt skärm 2560x1440, i5/5, 8GB RAM och en vikt på runt 1,1kg så köper jag troligtvis en trots att jag egentligen inte kan motivera det.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Det var väldigt mycket liv om detta... Kommer skaffa det jag vill ha (framtida ASUS Zenbook UX31A)och skita fullständigt i om den ligger under kategorin "Ultrabook" eller om jag hittar den under 11" - 13"...

Finns det efterfrågan så kommer det skapas bra bärbara datorer... Fast dom kommer antagligen inte heta ultrabooks...

Visa signatur

Asus P8Z77-V | i5 3570K@3,4Ghz | Corsair 16GB (2x8) CL10 1600Mhz VENGEANCE LP | ASUS GTX 660 2048MB DirectCUII | be quiet! Pure Power L8 630W |Samsung Basic 840 250GB | Define R4 | Dell 23'' U2312HM IPS LED

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Hur blir fingeravtryck mindre irriterande för att det är på en laptop?

Dessutom, om man faktiskt skall _jobba_ under längre perioder så kopplar man troligtvis på en riktig skärm och riktigt tangentbord, och då finns det definitivt ingen anledning att ha touchskärm. Det är bara dyrt och onödigt.

Om man ska jobba ordentligt så ska man inte alls ha en bärbar dator. Använd en stationär för sådant med vettig hårdvara och ordentligt med skärmar. Låt barnen köra med bärbara och skit i om det är touch på deras skärmar eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfisen2k:

Om man ska jobba ordentligt så ska man inte alls ha en bärbar dator. Använd en stationär för sådant med vettig hårdvara och ordentligt med skärmar. Låt barnen köra med bärbara och skit i om det är touch på deras skärmar eller ej.

Beror på vad för jobb du har. Inom mina fält är det alltid bärbara med docka som är standard.
Detta för att våra arbetsuppgifter inte går att utföra effektivt med mindre än två skärmar (underbart då dockorna från HP till exempel i regel bara har en DP och en VGA utgång...:/) Men vi måste också kunna arbeta ute på fält med samma miljö. Och tro mig, ingen orkar sätta upp två-tre identiska miljöer per användare (men olika för varje användare) då det inte finns någon standardprofil SCCM eller liknande kan dra in och synka....

Permalänk
Skrivet av Xake:

Beror på vad för jobb du har. Inom mina fält är det alltid bärbara med docka som är standard.
Detta för att våra arbetsuppgifter inte går att utföra effektivt med mindre än två skärmar (underbart då dockorna från HP till exempel i regel bara har en DP och en VGA utgång...:/) Men vi måste också kunna arbeta ute på fält med samma miljö. Och tro mig, ingen orkar sätta upp två-tre identiska miljöer per användare (men olika för varje användare) då det inte finns någon standardprofil SCCM eller liknande kan dra in och synka....

En dator är ett arbetsverktyg och ska därför arbeta så snabbt som möjligt utan några fördröjningar. Rejäl hårdvara som inte går att sätta i en bärbar pga vikt och värme krävs. Säg att du var en hantverkare och din hammare reagerade en halv sekund efter du började slå med den. Grymt irriterande, eller hur?

Snart kommer dessutom högupplösta skärmar som kommer kräva ännu bättre hårdvara. Nej bärbara är leksaker, touchscreen eller ej!

Permalänk
Medlem

Kaosteori

Att Intel fortfarande inte fattar.
Folk orkar inte hålla reda på alla era klasser beteckningar etc, inte ens ni själva fattar eller orkar hålla ordning i detta kaos av chip.
Förenkla för tusan.

2-3 Desktop CPUer
2-3 För bärbara
2 för ultrabook

Färdigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Well, jag har nog en enkel lösning på erat "problem". Köp en Apple dator.

Jag gillar inte att Microsoft blir mer och mer som apple då jag ogillar leksakskänslan jag upplever med apples produkter, och det tycker du jag ska lösa genom att köpa en appledator? Det låter ungefär lika genomtänkt som att försöka bota sin pyrofobi genom att tända eld på sig själv.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag gillar inte att Microsoft blir mer och mer som apple då jag ogillar leksakskänslan jag upplever med apples produkter, och det tycker du jag ska lösa genom att köpa en appledator? Det låter ungefär lika genomtänkt som att försöka bota sin pyrofobi genom att tända eld på sig själv.

Nja den sista meningen hänger jag inte fullt med på

Menar du att MS försöker vara "trendiga" och "ungdomliga" "moderna" men de faller? Jag tycker de är lite mode eller helt enkelt nya tider att köpa saker man inte behöver för dyra pengar och använda den som leksaker.

Permalänk
Medlem

Hellre krav på matt skärm i 16x10-format än pekskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Nja den sista meningen hänger jag inte fullt med på

Menar du att MS försöker vara "trendiga" och "ungdomliga" "moderna" men de faller? Jag tycker de är lite mode eller helt enkelt nya tider att köpa saker man inte behöver för dyra pengar och använda den som leksaker.

Microsoft har hittills haft robusta, seriösa produkter. Jag tycker ine att det är bra att de tullar på det för att de vill vara coola eller trendiga eller vad det nu än må vara. Någon måste erbjuda produkter som får jobbet gjort utan flum också. Om de har leksaker som sidoverksamhet är en annan femma.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Intel försöker göra en Apple.
Dömt att misslyckas.
Intel ska ge oss bra prollar and that's it!
Det börjar bli pinsamt med alla Apple wannabies.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk

Suck* Inga högre krav på ram. Kanske var det lika bra att man skaffade en medan man fortfarande kunde lägga till extra själv.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

3, Det står MINST 4 GB RAM och vad hade du tänkt dig att använda mer till på en enkel laptop? Tunga spel? nej det klarar inte grafiken. Videoredigering eller bildredigering? Nej det klarar inte skärmen och processorn. Vad har vi då kvar? E-penis?

Själv använder jag just nu cirka 5gb på min zenbook.

Permalänk
Medlem

Nja, det är så att många tillverkare tror att användarna vill ha pekskärmar, men när de upplever hur värdelöst det är med kapacitiv touch i Windows så kommer tillverkarna märka hur det är med den saken och de alternativen kommer försvinna. Aktiv digitizer och konvertibla TabletPCs ja visst, men det är ju inte vad det handlar om när de försöker kapitalisera i konsumentsegmentet med dåligt fungerande produkter. Tack och lov följer inte tillverkarna Intels rekommendationer.

Möss och trackpads stödjer multi-touch och gester hur fint som helst. Problemet då blir ju att program helt plötsligt beter sig olika utifrån om det är någon handikappad Metro-variant eller ett riktigt fullvärdigt program. Apple har då lyckas bättre här oavsett vad man tycker om dem eller deras attityd mot kunderna. Microsoft försöker gå före med något som inte finns och deras utvecklare inte ens använder själva när de utvecklar Windows när de försöker förmå partners att komma med massor alternativ på pekskärmar. I vanliga clam-shell notebooks så är det såklart bättre utan kapacitiv pekskärm, för varför ska du flytta händerna, armarna fram till skärmen när du har en pekplatta, trackpoint eller vad du nu har för pekdon precis vid fingrarna som inte halvt tippar över datorn när du ska trycka på något.

Även om du bygger en 7-8" Tablet-PC så är inte en sån en ersättare för en surfplatta och den skulle inte användas för Metro eller program körandes på Microsofts sandlåda Windows Runtime. Utan de skulle användas med penna och aktiv digitizer. Blue eller liknande kommer inte förändra det. Microsoft har inte ens tänkt att portera över Microsoft Office-programmen eller webbläsaren till Windows Runtime. Webbläsaren är ett vanligt Win32-program med DLL:er och köret, sen visar den bara innehållet i Metro. I Firefox går de t.o.m. så långt att de i XUL implementerar hela gränssnittet och kan köra det utan Metro. Metro i säg är en abstraktion av Windows APIerna och kan inte existera utan dem. Microsoft vidareutvecklar självklart Win32, Ribbon-apierna och allt vi förknippar med skrivbordet. Att de stängde av boot to desktop blev bara någon reaktionär reaktion på att vi användare stängde av eller hoppa förbi gränssnittet de så gärna vill visa upp. I Windows Server 2012 som skrivbord kan du fortfarande aktiva boot to desktop utan extraprogram.

Permalänk
Datavetare

Trist att det inte fanns en kategori som kräver högupplöst skärm (typ >=2560x1600 på 15") men inte kräver pekskärm. Problemet med pekskärm för oss som inte kommer använda den är

  • kräver mer eller mindre blank skärm

  • touchpaneler kräver än så länge lite mer utrymme på djupet, så det går inte att göra datorn lika tunn

  • det är inte en försumbar merkostnad, jag skulle mycket hellre se dessa pengar gå till en panel med högre upplösning och bättre färgåtergivning/ljusstyrka/kontrast

För mig så sjunker värdet på en laptop när den har pekskärm p.g.a. dessa punkter.

Än värre blir det ju då kravet är att skärmen ska kunna tas lös och användas som pekplatta. Detta kräver att batteri, CPU etc måste sitta i skärmen vilket ger en väldigt skum viktfördelning på laptopen när den används med tangentbord då väldigt mycket vikt hamnar högt upp så hela konstruktionen blir vinglig.

Efter att använt x86 (Atom) på Android och upplevt hur mycket kvickare systemet känns så vill jag definitivt ha en pekplatta baserad på den plattformen, men vill ha den enheten i formen 100% pekplatta, d.v.s. låg vikt, 10" skärm, Atom(tror nya 22nm Atom kommer bli superbra)/Bobcat(har också potential att bli riktigt bra). På min laptop vill jag ha Core i5/i7 (i.e. betydligt mer kraft), högupplöst skärm, relativt låg vikt (2kg är ok) och riktigt bra tangentbord/touchplatta, touchskärm är totalt meningslöst här.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

[QUOTE=Yoshman;13377668]

Trist att det inte fanns en kategori som kräver högupplöst skärm (typ >=2560x1600 på 15") men inte kräver pekskärm. Problemet med pekskärm för oss som inte kommer använda den är

  • kräver mer eller mindre blank skärm

  • touchpaneler kräver än så länge lite mer utrymme på djupet, så det går inte att göra datorn lika tunn

  • det är inte en försumbar merkostnad, jag skulle mycket hellre se dessa pengar gå till en panel med högre upplösning och bättre färgåtergivning/ljusstyrka/kontrast

För mig så sjunker värdet på en laptop när den har pekskärm p.g.a. dessa punkter.

Än värre blir det ju då kravet är att skärmen ska kunna tas lös och användas som pekplatta. Detta kräver att batteri, CPU etc måste sitta i skärmen vilket ger en väldigt skum viktfördelning på laptopen när den används med tangentbord då väldigt mycket vikt hamnar högt upp så hela konstruktionen blir vinglig.

Efter att använt x86 (Atom) på Android och upplevt hur mycket kvickare systemet känns så vill jag definitivt ha en pekplatta baserad på den plattformen, men vill ha den enheten i formen 100% pekplatta, d.v.s. låg vikt, 10" skärm, Atom(tror nya 22nm Atom kommer bli superbra)/Bobcat(har också potential att bli riktigt bra). På min laptop vill jag ha Core i5/i7 (i.e. betydligt mer kraft), högupplöst skärm, relativt låg vikt (2kg är ok) och riktigt bra tangentbord/touchplatta, touchskärm är totalt meningslöst här.

Dold text

[/QUOTE]

Det sorgliga är ju om de skickar med kapacitiv pekskärm, men samtidigt inte erbjuder en bra trackpad! Det är inte okej att spara in på helhetsintrycket!

Detachables som de kallar detta segment du talar om är inte riktigt optimalt att använda som bärbar och den blir ändå slagen av en välbyggd konvertibel Tablet-PC som Lenovo ThinkPad X230t! Som dessutom har support för styluspenna och alltså aktiv digitizer. Som du faktiskt kan använda i Windowsprogram. Tänk Onenote, Sketchbook och specialiserade program! Visst är det intressant när det görs rätt, men jag har faktiskt inget intresse av kapacitiv pekskärm. När vi tänker Wacom (aktiv digitizer) så har ju för fan Samsungs Galaxy Note 10.1 inbyggd Wacom med medföljande stylus för under 5000:-. Varför ska jag köpa Windows RT eller Windows 8-plattor utan för högre pris? (32/64 är lite väl lite för Windows, keyboarddockor kostar tusenlappar extra). Det går att göra bättre i konsumentsegmentet också! Som tur är så kommer detta dö ut och tillverkarna skärpa sig när de märker att skit inte säljer.