Vad kan hända om jag har försvagt nätagg?

Permalänk

Vad kan hända om jag har försvagt nätagg?

tjena allihopa!

jag kapade nyss ett HIS hd6990 4gb kort på tradera men jag har ett Corsair GS600w i datorn med en AMD FX-8120 processor

nu till min fråga om jag lägger i kortet vad kan hända? kommer nått gå sönder eller kommer datorn bara stängas av behöver ett svar snabbt av någon kunnig?!

Visa signatur

•••• ¨˜”°ºIntel I7-6700k 4.0ghz - 16gb Ram - GTX 980ti 6gbº°”˜¨ ••••

Permalänk
Medlem

Om det e för klent så kommer ju den inte starta alls men ska inte vara något problem här iaf i idle, men problemet jag ser är att corsairs GS serie är ingen direkt hög prestanda serie och om vi räknar cpun drar 200watt och kortet drar upp emot 450W i full load, så kommer det ju pressa ditt nätagg en del visst de kommer fungera men det e inget jag skulle vilja köra så permanent skulle förmodligen investera i ett 750w bara för ha lite marginal.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Ska inte gå sönder iallafall. Du kan få instabilitet och krasher på sin höjd. Rent generellt är det sällan komponenter tar skada av för lite kräm. Undantaget nätagget då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Drar 481W från väggen enligt Swecs tester.

http://www.sweclockers.com/recension/15564-amd-radeon-hd-7970...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Men det är väl för HELA systemet (inte bara grafikkortet) som jag fattar.
Så det borde vara ganska lungt för TS.

Edit: glöm det, det är jag som är ute och cycklar

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Datorn startar inte om strömmen inte räcker till. ALLT går på 100% belasning under POST (Power-On Self Test).

Permalänk

2x 6850 amd phenom 555 @ 4.2ghz med ett 400w nätagg, klarade det jättebra! du bör ej ha problem.

Permalänk

Nu har jag ej detaljkännedom om de speciella komponenterna. Men rent generellt så är problemet med för svagt nätagg att man ej kan lita på systemet man använder och man knappt kan använda systemet till mer än att spana in aftonblaskan eller liknande. För instabilt system kan man ej lita på, arbetar man med datorn så kan instabiliteten bli riktigt dyrbar i form av tid.

Att bränna nätagg och övriga komponenter kan man också göra, sweclockers gjorde en test på en mindre bra nätagg en gång som slutade riktigt illa.

Så underskatta ej att ha bra nätdel, sedan är jag ej insatt i om just din nätdel duger åt dina komponenter. Jag själv skulle dock under inga omständigheter använda en sådan dator som TS har till riktigt arbete, men som sagt om man ej ska arbeta på datorn (tyngre arbeten) så kanske inte en blåskärm vid enstaka tillfälle är så farligt. (om det ens blir en blåskärm)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Datorn startar inte om strömmen inte räcker till. ALLT går på 100% belasning under POST (Power-On Self Test).

Skrivet av Juggernawt:

Ska inte gå sönder iallafall. Du kan få instabilitet och krasher på sin höjd. Rent generellt är det sällan komponenter tar skada av för lite kräm. Undantaget nätagget då.

Skrivet av BaZZe:

Om det e för klent så kommer ju den inte starta alls men ska inte vara något problem här iaf i idle, men problemet jag ser är att corsairs GS serie är ingen direkt hög prestanda serie och om vi räknar cpun drar 200watt och kortet drar upp emot 450W i full load, så kommer det ju pressa ditt nätagg en del visst de kommer fungera men det e inget jag skulle vilja köra så permanent skulle förmodligen investera i ett 750w bara för ha lite marginal.

Jo, saker kan visst gå sönder om nätagget är för klent. Jag körde slut på ett moderkort, ett grafikkort och en CPU pga för dåligt nätagg så dra INTE slutsatsen att allt är ok bara för att datorn klarar sig igenom bios-uppstarten.
Hårddiskar och kontrollerkort kräver också stabil ström för att fungera felfritt. Efter ett otal omformateringar så plockade jag ur två hårdiskar eftersom de konstrade och jag trodde de var trasiga.
Efter nya nätagg och efter att ha bytt ut de andra trasiga komponenterna så lever och används diskarna fortfarande fem år senare.

Nu är nog Corsair GS bättre än mitt skräpagg och 600W borde räcka men det kommer att få arbeta hårt så du bör uppgradera längre fram, speciellt om du tänkte överklocka din processor. Dessutom låter det nog rätt så mycket från nätaggsfläkten.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorrox:

Men det är väl för HELA systemet (inte bara grafikkortet) som jag fattar.
Så det borde vara ganska lungt för TS.

Edit: glöm det, det är jag som är ute och cycklar

Ja, hela datorn med överklockad I7 mm.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

jag satt in kortet o allt funkar men jag vågar fan inte testa ett spel eller nått såå kan ån tipsa om ett billigt men bra nätagg ??

Visa signatur

•••• ¨˜”°ºIntel I7-6700k 4.0ghz - 16gb Ram - GTX 980ti 6gbº°”˜¨ ••••